Skrevet av Emne: Ferie og katt  (Lest 1192 ganger)

aben

• Gjest
Ferie og katt
« på: 25 Juni 2006, 16:51:18 »
Hei

Fikk en hunnkatt på sensommeren ifjor og skal iår på vår 1. ferie som katteeigere. Katten (ca 1 år gammel) derimot skal være hjemme. Dermed lurer jeg på hva som er forsvarlig behandling av katten mens vi er borte. Blir nok borte i 3-4 uker. Hvis jeg bygger et lite kattehus på verandaen og passer på at det fylles opp med mat og vann, kan det være greit? Da har den fri disposisjon til ly og katteteppe i kattehuset, og kan ta kattetrappen ned fra verandaen og ut i det fri.

Virker dette ok? noen som har erfaringer? 

Takk for hjelp

-A-

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
SV: Ferie og katt
« Svar #1 på: 25 Juni 2006, 16:55:07 »
Hei og velkommen hit.

Tenker du som så at katten skal være utendørs (med unntak av et lite kattehus) og bare påfyll av vann? Jeg synes du heller skal be noen (de som sal mate katten) om å  slippe katten ut og inn av huset, at de er der i noen timer og koser og steller katten mens dere er borte. Om det ikke er mulig ville jeg nok heller vurdert kattepensjonat. Jeg hadde aldri forlatt katten uten tilstrekkelig tilsyn for så mange uker.  :wink[1]:

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 25 Juni 2006, 17:19:18 »
Et døgn så går jeg fra kattene mine med verdens dårligste samvittighet :icon_frown:
Er det mer enn det,men kortere enn 1 uke,så kommer min pappa å steller dem med alt dem trenger av mat,dovask,kos osv.
Lenger enn dette har ikke jeg vært borte fra mine katter (som er innekatter).

Men en skal ikke se bort i fra at jeg en eller annen gang reiser på ferie 1-2 uker,og da kommer jeg til å be gode venner om å komme å bo hos meg,sånn at kattene ikke bor i tomt hus.

Hvor skal dere på ferie hen da?Om ikke utenlands,er det et sted også pus kan få være med ?

Ellers så støtter jeg Kitziee sine ord her  :icon_wink:

Kismet

• Gjest
« Svar #3 på: 25 Juni 2006, 17:24:35 »
Nei jeg syns ikke dette virker ok for så lang tid..
3-4 uker fra en katt som er vant til å kunne få være inne hos eierne sine, for så å bli plassert ute med tilgang til  et kattehus mens eierne plutselig blir borte i flere uker - jeg hadde ikke satset på at katten fortsatt bodde der når jeg da kom hjem fra ferie igjen.

Jeg syns katten bør få ha mulighet til å komme inn i huset, og ha menneskelig kontakt, kos og omsorg.
Hvis du ikke har mulighet for at noen bor hos deg i disse ukene, har du kanskje noen som kan komme innom en dag eller to om dagen og se hvordan det står til med pus, og slippe pus ut og inn av huset?
Eventuelt ville jeg vurdert kattepensjonat.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #4 på: 25 Juni 2006, 22:09:44 »
Enig med dere andre her. Når vi var i Gran Canaria i 3 uker, kom svigerfar og slapp Ozzy inn, sjekka mat og vann, kosa med han og var der i et par timer. Han satt seg bare ned og såg på tv, og var der liksom. Katten hadde mat og vann på verandaen, og kom seg dit selv, men hadde vi kun hatt det, så hadde han nok stukket av. Det er viktig at de vet at der er folk hjemme. Så til en så lang ferie tur, daglig pass, helst noen som er der hele tiden. Du har ikke søsken/foreldre/venner som kan bo hos deg, eller ha katten med seg da?

Linda

• Gjest
« Svar #5 på: 25 Juni 2006, 22:17:12 »
Helt enig med de andre, synes ikke det høres ut som noen god løsning. Jeg synes katter skal ha tilsyn minst 3-4 ganger om dagen, å la de være ute så lenge synes jeg ikke er akseptablet i det hele tatt. Naboen min reiste på 2-ukers sydenferie og hadde noe av samme løsningen, noen kom og fylte opp vann og mat (som ble spist opp av alle nabokattene) og ingen hadde tilsyn med katten. Den fikk juling av de andre nabokattene og fikk betennelse i foten og klarte knapt å gå. Dette hadde ikke personen som matet katten fått med seg, for h*n var der i maks fem minutter et par ganger i uka og fylte opp matskåla. Det endte med at jeg tok katten med til veterinæren, fikk penicilin til den og innredet et rom til den der den fikk bo til familien kom hjem igjen  :icon_sad:
« Siste redigering: 25 Juni 2006, 22:25:26 av Linda »

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #6 på: 25 Juni 2006, 22:37:45 »
Jeg er så enig med alle svarene her...Er ikke mye jeg kan legge til en at løsningen ikke er bra i det hele tatt. Har man dyr så har man et ansvar.

Men det var bra du har forhørt deg om hva vi andre ment om din løsning.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Ajax

• Fin pus
  • Takket: 6
  • har ingen siameser lenger
    • Vis profil
« Svar #7 på: 26 Juni 2006, 23:16:33 »
Som sagt, hvis du gjør det på den måten er det ikke sikkert du har noen katt lenger når du kommer hjem..... :skjelveleppe:
Ajax UTEN Kakao -pusen!

Utlogget tonen

• Kattunge
  • **
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #8 på: 28 Juni 2006, 19:47:58 »
Hei

Fikk en hunnkatt på sensommeren ifjor og skal iår på vår 1. ferie som katteeigere. Katten (ca 1 år gammel) derimot skal være hjemme. Dermed lurer jeg på hva som er forsvarlig behandling av katten mens vi er borte. Blir nok borte i 3-4 uker. Hvis jeg bygger et lite kattehus på verandaen og passer på at det fylles opp med mat og vann, kan det være greit? Da har den fri disposisjon til ly og katteteppe i kattehuset, og kan ta kattetrappen ned fra verandaen og ut i det fri.

Virker dette ok? noen som har erfaringer? 

Takk for hjelp

Hva mener du når du skriver fylles opp med mat og vann? At du fyller opp masse før du drar eller at noen skal komme å fylle på mat av og til? Regner med at du ikke mente det første siden du skal være borte såpass lenge.. Mat kan bli spist opp av andre dyr.
Dersom noen skal komme å mate katten, kan ikke da vedkommede få nøkkel til huset? Så kan pus være inne også av og til. Det er farlig dersom hun mister relasjonen til huset. Dersom hun er vant til å være inne er 3-4 uker kun ute alt for lenge..

-A-
« Siste redigering: 29 Juni 2006, 23:17:02 av catzy »