Skrevet av Emne: Klikkertrening  (Lest 1524 ganger)

Utlogget tita

• Fin pus
  • Takket: 0
    • Vis profil
Klikkertrening
« på: 10 Juni 2005, 20:29:18 »
I dag har jeg kjøpt klikker og vil trene Sinikka. Dere som driver med dette:trening på innkalling, kan dere forklare det? :?: Hun har fått øvd på sitt og det gikk ganske bra. :thumbsup:
Ellers gode råd?

Utlogget Lillian

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • (N) Blåmann's
Klikkertrening
« Svar #1 på: 10 Juni 2005, 22:58:43 »
Jeg har drevet på med klikkertrening på min kastrat, men ikke på innkalling.  
Klikkertrening er en genial måte å aktivisere kattene på samtidig som man lærer dem noe nytt.

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
    • Vis profil
Klikkertrening
« Svar #2 på: 10 Juni 2005, 23:00:05 »
Jeg klikkertrener kattene mine. Og idag skjedde det jeg har ventet en stund på: Felix har endelig skjønt "rull rundt":) Utrolig gøy når de skjønner hva jeg mener, og merket Felix endelig nå ble fornøyd når han skjønte hva jeg har ment tidligere!

For å lære katten din å komme på innkalling: først lærer du at klikk=godbit (hvis du ikke allerede har lært han det). Alltid en godbit etter klikekrlyden. Når du så roper på katten din, lager du klikkerlyden i det han reagerer og kommer mot deg. Syntes det var lettere å øve innrop med bruk av såkalt targeting, dvs at katten blir belønnet når han tar snuten mot feks en kulepenn. Du kan da gå lenger unna, og lokke katten til deg med kulepennen. Deretter legger du på innkallingsropet (feks navnet på katten).

Mine to kommer nå når jeg roper "kom" på en intens måtem, samtidig som jeg bruker hånden til å lokke dem til meg. Navneinnkalling er det så som så med, begge kommer når jeg roper Felix og klapper med hånda mot beinet mitt.

Hvis det kan være til hjelp har jeg skrevet litt om temaet på hjemmesiden min og lagt ut bilder/video.
http://saraostby.com/ft/klikkertrening.php

Her er siden til "guruen" innen område når det gjelder kattetrening, hun har bla skrevet en bok det kan være verdt å ta en titt på (selv om det er en nokså tynn bok)

http://www.clickertraining.com/home/

Lykke til med treninga, det er veldig gøy både for katt og eier:)

Utlogget Lilith

• Forumslave katt
  • Takket: 55
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Klikkertrening
« Svar #3 på: 10 Juni 2005, 23:14:00 »
når du begynnte å trene tigris og felix, tok du dei ein og ein då? Eg har lyst til å begynne med klikkertrening med mine katter, men eg kan ikkje prøve med alle samtidig... :flau: trur det vil være vanskelig for kattene å sjønne poenget da...

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
    • Vis profil
Klikkertrening
« Svar #4 på: 10 Juni 2005, 23:29:49 »
Sitat fra: Lilith
når du begynnte å trene tigris og felix, tok du dei ein og ein då? Eg har lyst til å begynne med klikkertrening med mine katter, men eg kan ikkje prøve med alle samtidig... :flau: trur det vil være vanskelig for kattene å sjønne poenget da...

Ja, jeg stengte en katt inne på et annet rom mens jeg trente den andre i begynnelsen. Lettere å skjønne hvem klikket er ment til. Men det var ikke så lenge jeg kunne holde på sånn, siden katten som ikke fikk oppmerksomheten ikke var fornøyd med situasjonen. (skraping på dør og mjauing som forstyrret den trenende katten).

Men etterhvert når de har lært prinsippet om klikkertrening vil de skjønne at det er den katten du har kontakt med der og da som klikket er ment til. Her hjemme er det imidlertid slik at Felix gjerne overtar showet (løper fram og tar snuten på kulepennen, selv om det var ment til Tigris), men Tigris er vant til å være underkuet ev bruttern.

Begynn med targeting, det syntes iallefall jeg var det alelr letteste. Sitt er også lett å få til!

Morsomt at flere her driver med dette, har fått litt rare blikk når jeg har fortalt at jeg trener kattene mine til andre jeg kjenner! (de får bare synes det de vil for min del!)

Utlogget Lillian

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • (N) Blåmann's
Klikkertrening
« Svar #5 på: 10 Juni 2005, 23:56:56 »
Den boka om klikkertrening for katter har jeg og jeg synes det står veldig mange gode tips i den.  Mitt store mål er å lære kattene å spille piano :)

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
    • Vis profil
Klikkertrening
« Svar #6 på: 11 Juni 2005, 00:02:24 »
Sitat fra: Lillian
Den boka om klikkertrening for katter har jeg og jeg synes det står veldig mange gode tips i den.  Mitt store mål er å lære kattene å spille piano :)

Haha, det der kommer du til å angre på den dagen kattene dine spiller piano hele natta;)

Har faktisk tenkt på at man må passe på hva man lærer kattene med klikkertrening, det vil nemlig oppmuntre til denne adferden også utenom treningsøktene. Hvis man feks lærer katten å mjaue på kommando, vil sannsyneligvis katten mjaue oftere i håp om å få godbit. Tigris legegr seg nå mye oftere ned og ruller rundt, for deretter å kikke bort på meg.

Ja, det står en del tips i boka. Men jeg syntes også det var int å lese litt i en bok som omhandlet temaet klikkertrening litt grundigere for hund, bare for å skjønne prinsippet bedre.

Utlogget Lillian

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • (N) Blåmann's
Klikkertrening
« Svar #7 på: 11 Juni 2005, 00:13:07 »
Hva bruker dere som godbit?

Jeg brukte rekeost helt til kattene en dag utviklet dårlig mage og dermed spyr med en gang de får denne osten i magen :(

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
    • Vis profil
Klikkertrening
« Svar #8 på: 11 Juni 2005, 00:22:21 »
Sitat fra: Lillian
Hva bruker dere som godbit?

Jeg bruker særlig whiskas kitamins og kattemaltgodbiter. Har noen andre godbiter fra dyrebutikken også. Og ikke minst frysetørket sei. Jeg pleier imidlertid å dele disse bitene i mindre deler, hvis ikke ville de fått i seg så enorme mengder sei i løpet av en økt. Treninga ble plutselig mye mer interessant da jeg begynte med frysetørka sei, så det kan anbefales!

Utlogget Lillian

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • (N) Blåmann's
Klikkertrening
« Svar #9 på: 11 Juni 2005, 00:24:08 »
Kanskje jeg skal prøve det  :thumbsup:

Utlogget tita

• Fin pus
    • Vis profil
Klikkertrening
« Svar #10 på: 11 Juni 2005, 18:44:58 »
Tusen takk for kjempegod informasjon om klikkertrening :neie:

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
Klikkertrening
« Svar #11 på: 13 Juni 2005, 18:55:30 »
klikkertrening er genialt!!

Har klikka missy litt...men mer med hund+hest...genialt!!

i fare for å bli tatt for no reklamering...på canis.no kan man kjøpe boka hvordan klikker trene hund...dette kan overføraes til alle dyr....fin og lettlest bok  :thumbsup:

Utlogget Jente25

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
Sv: Klikkertrening
« Svar #12 på: 02 September 2010, 12:31:32 »
Jeg har to katter og den ene er ikke så interresert i godbiter, hva skal jeg da bruke for å aktivisere denne?

BenteR

• Gjest
« Svar #13 på: 02 September 2010, 18:43:51 »
tror du bare ikke har funnet den rette godbiten enda.
Jeg pleier å starte med to forskjellige godbiter som jeg tror katten (eller hunden) kommer til å like. La oss for eksempel anta at du prøver en kjøpt godbit og en liten bit av skinke.
Dyret vil velge en av dem og da noterer du dette. Så prøver du det samme som dyret valgte og f.eks en bit leverpostei. "Vinneren" noteres, og etter hvert får du en liste over hva dyret foretrekker og dermed er det mye lettere og motivere til innsats.

Utlogget Morgaine

• Super avhengig pus
  • Takket: 48
    • Vis profil
« Svar #14 på: 03 September 2010, 08:36:36 »
Nå fikk jeg litt lyst til å prøve klikketrening  :fnis:
Har alltid knipset med fingrene og brukt hendene til å vise dem hva jeg vil de skal. Det fungerer også faktisk :p Og det er gjort uten at jeg snakker til dem og uten godis.
De vet forskjellen på ut, ned og opp.

Som sagt jeg knipser og peker dit jeg vil de skal samtidig  :didndoit:
Hapiness is being owned by a cat

Bmwlover88

• Gjest
« Svar #15 på: 03 September 2010, 12:51:37 »
Har boken om klikker trening av katter!:) veldig nyttig!=) har klikkertrent Tjukken til å gi labb, og bytte på labbene å gi meg annen hver, har lært ham å stå på to, har lært han hvis jeg sier "kos" til han gir han meg en klem, han kan gå rundt i ring for meg osv osv!;) veldig artig å drive på med!:D + at ved klikker trening husker kattene det mye lengre enn uten, for de må liksom bruke hjernen å tenke hva er det vi vil ha de til å gjøre liksom!:) + at jeg merket når vi bosse i leilighet før vi fikk hus m hage osv, at når Tjukken kjedet seg mye inne så klikkertrente jeg ham, og det likte han veldig godt, da sluttet han å være rampete og ble kosete og malte i steden!;) så kattene liker det også veldig godt, ihvertfall min!:) men tror det kommer litt an på katten, akkurat som med folk, noen lærer lettere enn andre..for prøvde med åsmund og kathleen, det var så og si nytteløst!;)