Skrevet av Emne: Hjemløs syk katt  (Lest 1799 ganger)

Utlogget Ryvita

• Fin pus
  • Takket: 19
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Hjemløs syk katt
« på: 23 Juni 2006, 12:37:02 »
En katt som jeg har satt ut mat til i lang tid har nå fått så betente øyne at de bare er som små sprekker. Han er ikke så tam, så jeg har bare sett ham på avstand tidligere, men allerede for 2 år siden la jeg merke til at han hadde betente øyne. Det var spor av verk som hadde lagt striper i pelsen ned fra øynene hans. Men nå er det altså virkelig ille! Har ringt flere veterinærer for å prøve å få tak i antibiotika, men de vil ikke skrive det ut uten å se katten. Vet en annen vet som jeg kan prøve, men han er ikke på jobb før over helga. Katten er en av rivalene til en annen hjemløs katt som jeg har tatt til meg, Adolf, og Adolf hadde hatt katteinfluensa. Det har nok denne også, er jo vanlig med ettersykdommer som f.eks. betente øyne.
Etter å ha sjekka ser jeg at det ikke finnes noen lokalforening av Dyrebeskyttelsen i Telemark. Nærmeste blir vel Vestfold. Men alle mottak er vel fulle nå før ferien. Kvier meg fryktelig for å låne en kattefelle og fange ham i, dessuten må han jo ha et sted å være mens han får behandling. Har fått med bedøvlese hjem før, men om jeg setter bedøvelse på han (om jeg kommer nær nok) så rekker han jo å løpe og hjemme seg før den virker.
Hva hadde dere gjort? Tar gjerne og gir han mat og medisin fremover, til han forhåpentligvis får plass på et mottak. Orker bare ikke tanken på å fange ham....
Skal prøve å få tatt bilde av ham og henge det opp på kjøpesenteret her, sånn at jeg er 100 % sikker på at han ikke har et "hjem". Utrolig nok finnes det jo folk som hadde latt katten sin gå slik.
Uff, har så lyst til å hjelpe, men føler meg litt rådløs...
\\\"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr.\\\" Mahatma Gandhi

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
SV: Hjemløs syk katt
« Svar #1 på: 23 Juni 2006, 13:00:26 »
Kommer du så nær at du får tatt nærbilde av katten? Mye mulig veterinæren vil gi deg antibiotika om de får sett nærbilde av katten. Angående fanging av katten så tror jeg ikke det er så ille i forhold til alternativet, pus trenger behandling nå  :love:

Prøv å ta kontakt med Kari Mills i Stavanger, http://home.no/dsr/  Hun kan sikker sette deg i kontakt med noen som kan hjelpe deg inærheten av der du bor, vet hun har erfaring i å håndtere ville syke katter, så mye mulig hun kan komme med gode råd til deg  :icon_smile:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Ryvita

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #2 på: 23 Juni 2006, 13:17:10 »
Tusen takk for råd Christine!  :bigarmhug:
\\\"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr.\\\" Mahatma Gandhi

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #3 på: 23 Juni 2006, 15:52:18 »
Ville bare ønske deg lykke til jeg!!

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #4 på: 23 Juni 2006, 19:37:45 »
Hei!!
Jeg bor og i telemark, og kan kanskje hjelpe deg litt :icon_smile:
Hørt om Noras Ark i Skien???? http://www.redd-dyra.no/

Det er ikke tilknytta dyrebeskyttelsen, er bare en snill dame som driver det :icon_smile:
Trenger du hjelp med transport eller noe, er det bare å spørre.
Jeg er en del på dyrehjemmet i Horten, det er tilknytta dyrebeskyttelsen, men der er jeg svært redd for det er fullt nå.  :icon_sad:
Og de har en avdeling i Arendal også :icon_wink:

Utlogget Ryvita

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #5 på: 24 Juni 2006, 19:36:00 »
Takk Mirium! Nora ja, hun hadde jeg helt glemt!  :icon_smile:
Nå har jeg ikke fått gjort noe med denne saken ennå, har ikke sett katten igjen ...  :icon_cry:
Han får veldig ofte bank av Adolf, så jeg tror han kommer hit kun når han er ekstra sulten. Da setter han seg foran stuevinduet så jeg skal se han.
Lette etter han i går kveld, men det nytta liksom ikke med Adolf i hælene! Får stenge de andre kattene inne i huset i kveld/natt og se etter han da. Fælt å tenke på at han skal gå rundt sånn, kan jo ikke fange en mus engang når det er såvidt det er små sprekker i øynene hans. Så ikke fargen på dem en gang..
Takk for lykkønskinger Blairwitch!  :bigarmhug: Trenger det nå!
« Siste redigering: 24 Juni 2006, 19:37:36 av Ryvita »

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #6 på: 24 Juni 2006, 23:09:12 »
Uff da, dette høres ikke noe bra ut. Jeg vil ønske deg lykke til, og du er veldig snill som gjør dette! :bigarmhug:

Utlogget Ryvita

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #7 på: 24 Juni 2006, 23:34:50 »
Takk Catzy!  :kyss2:
Er ikke spesielt snill jeg - de aller fleste hadde vel prøvd å hjelpe om de kom over en syk medskapning som trengte hjelp?
Det håper jeg i det minste...
Skal ut å ta en runde og se etter han nå!

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 på: 25 Juni 2006, 14:22:23 »
Håper pusen kommer tilbake :skjelveleppe:
Huff... du skulle hatt en salve, eller dråper, for å få åpnet øynene til pus...

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 på: 01 Juli 2006, 13:59:34 »
Hvordan har dette gått??

Utlogget Ryvita

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #10 på: 03 Juli 2006, 14:25:54 »
Har fått tak i antibiotika da. Men har bare sett katten 2 ganger siden. Øynene var like ille.... :icon_cry:
 Det var helt tilfeldig at jeg fikk øye på han de to gangene også. De 5 kattene våre springer jo alltid rundt her, og han passer seg for dem (særlig Adolf som har banka ham skikkelig). Det ser ut som han sniker i buskene rundt her likevel, men det hjelper jo ikke stort når jeg nesten aldri ser ham...
Hos Noras ark er det stappfullt og lange ventelister forresten.
Å fange han i en kattefelle - det klarer jeg bare ikke...Og ivertfall ikke når han ikke har noen plass å være.
Satser på å prøve og få ham så tillitsfull at han kommer til meg daglig så han får tatt antibiotikakuren sin da.
Øyesalve hadde jo vært idèelt, men ikke mulig ennå så lenge jeg aldri har fått han så nær.
Det ser fryktelig vondt ut, men er forhåpentlig ikke så vondt som det ser ut. Han sitter og vasker seg og ser ut som han koser seg når han har spist. Men jeg vet jo at det er aldeles ikke lett å se på en katt om han har smerter.
Har ikke satt han på venteliste hos Noras Ark. Tror jeg skal gjøre det, og i mellomtiden (den kan bli laaang...) kan jeg jo prøve å vinne tilliten hans så jeg får gitt han medisin. Det gikk jo med Adolf (med mye tid og tålmodighet), så det bør jo gå med han her også.
Antibiotikaen kan jo blandes i mat, men den skal jo helst tas 2 ganger pr. dag.
Takk for at du bryr deg Mirum!  :bigarmhug:
Og takk til dere andre for gode råd!
« Siste redigering: 03 Juli 2006, 14:29:07 av Ryvita »

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 på: 03 Juli 2006, 15:37:53 »
Bare hyggelig :bigarmhug:

Håper alt ordner seg :icon_sad: Tenker det er ganske fullt overalt, siden vi er midt i "kattunge-sesongen".
Men Arendal har en lokalforening da... Er jo lov å prøve...
http://www.dyrebeskyttelsen-arendal.com/