Skrevet av Emne: Stor hard klump på venstre kinnside  (Lest 3071 ganger)

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Stor hard klump på venstre kinnside
« på: 10 Juni 2005, 15:54:09 »
Hei!

Elvis har fått en stor hard klump på venstre kinnsideside. Den er større enn ei stor valnøtt og svært hard.  Er det noen som har peiling på hva dette kan være?

Jeg lurer også på hvilken medisin jeg kan gi han for øremidd.

Bor for tiden i Hellas og det er dødfødt å få hjelp fra veterinær på dette stedet.  Det er ikke så mange som prioriterer katter.

Venter spent på svar

Hilsen Lisbet    skyhawk@hol.gr

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #1 på: 10 Juni 2005, 16:04:45 »
Mot øremidd kan man bruke babyolje eller matolje og dyppe på litt bomull, og rense med, være forsiktig når du gjør dette.

Det med klumpen hørtes litt skummelt ut. prøv å send en pm til stressless og hør, hvis jeg ikke husker helt feil så er hun utdannet veterinærassistent.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 13 Juni 2005, 19:22:44 »
Hei!

Takk for svar.  Jeg har skrevet og fått svar fra stressless allerede.  Kjempefint med fora som dette.

Jeg holder nå på å rense/vaske alle kattene i ørene, får se om det hjelper.

Nå har en av kattene fått noen hårløse flekker på kroppen, blir glad for å få noen tips om hva som kan smøres på.

Hilsen Lisbet

Utlogget Katie

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 8
    • Vis profil
« Svar #3 på: 13 Juni 2005, 19:58:59 »
Jeg tror klumpen kan være en tannkjøtt bettenelse, eller en svulst på kjinnnbeinet. Dette vet jeg naturligvis ikke så du får vente på svar fra stressless. :thumbsup:

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 14 Juni 2005, 11:33:15 »
Hei!

Elvis klorte hull på kulen i natt.  Den var vokst til å bli stor som en liten knyttneve.  Han hadde veldig vondt, det virket som om han ville ha hjelp siden han kom til meg og jamret seg.  Det kom ut brunrødt blod. men det var ikke tyktflytende.  Mengden var ganske stor siden det randt etter han når han gikk.  Jeg prøvde å rense/vaske med kokt vann.  Vet ikke om det er noe annet å vaske med.  Han trenger sikkert smertestillende, og kanskje antibiotika, vet ikke helt hva jeg kan gi han.

Dyreklinikken skulle ringe når de fikk en vetrinær dit i dag, men har enda ikke hørt noe fra de.  Folk her i Hellas sier at de bare beholder han i bur noen dager, og som oftest kommer de ikke hjem igjen.  Vet ikke helt hva jeg skal tro på.  Men ingen av de vetrinærene som er her har noe særlig erfaring med katter siden det er så få som har katter inne i husene.

Jeg vil bli glad for navn på medisiner, smertestillende o.l jeg kan gi han.  Det virker i all fall som apoteket vil prøve å hjelpe oss.

Takknemlig for alle råd angående katter og helse.  

Hilsen Lisbet

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #5 på: 14 Juni 2005, 11:38:14 »
Huff, synes virkelig synd på pusen din nå, forferdelig at det skal være så vanskelig å få tak i proffesjonell hjelp til ham.

Jeg vet ikke så mye om hva du kan gi ham, men har lest at man aldri skal gi katter medisin beregnet på mennesker, men det kan jo være at apoteket har noe som er mer ebregnet på dyr. Sikkert noen andre her inne som vet mer om dette enn jeg.

Kom det bare blod ut, ikke noe verk? Tenkte på om det kunne være en verkkul...

Håper at du finner en løsning slik at han blir frisk.

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: 14 Juni 2005, 11:50:17 »
Jo, det var nok en god del verk i denne kulen.  Blodet var slik som vårt blod når det er en kul med betennelse i.

Vet ikke om alt er kommet ut, men kinnet er i all fall normal i størrelse nå.

Jeg er så fortvila på hans vegne, men  jeg får bare gjøre så godt jeg kan.  Han bor i hvert fall ikke på gata mer, og det skal han heller aldri gjøre igjen.  Det er så utrolig mange dyr her som trenger hjelp.  

Får ikke til å legge bilde her, skulle gjerne vist dere hvordan det ser ut nå.

Hilsen Lisbet

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #7 på: 14 Juni 2005, 11:52:23 »
Hvis du bruker www.imageshack.us så laster du rett opp fra harddisken din, vil gjerne se bilder :thumbsup:
Har du problemer så send meg en pm :hilse:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #8 på: 14 Juni 2005, 23:26:19 »
Ettersom det tydeligvis var en verkkull så bør egentlig kulen renses ut slik at ikke noe er igjen, hvis ikke vil en mest sannsynlig komme tilbake. Katten børe også gå på antibiotika i ca 10 dager (Vår katt ble satt på Flagyl)

Du kan jo prøve å klemme litt forsiktig på kulen for å se om det kan komme ut mer

Du skrev at veterinærene der borte ikke har mye erfaring med katter, men de har muligens vært borte i å fått renset ut av verkkuler på dyr. (Hvilke dyr behandler de til vanlig?) Kkatten bør egentlig ligge i narkose når en slik kul skal renses utav for det kan være svært ubehagelig, men om det ikke finnes mulighet for dette, ville jeg i hvertfall prøvd å fått tak i Flagyl og gitt kattene dette, (eller annen antibiotika mot infeksjon) samt passet på og renset kulen med noe desinfiserende.

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
    • Vis profil
SV: Stor hard klump på venstre kinnside
« Svar #9 på: 03 April 2007, 12:09:10 »
Beklager at jeg ikke har svart før.  Er i Oslo nå, så da kan jeg bruke dette fantastiske forumet maksimalt.

Dyrlegene behandler nok hunder, sauer og kyr mest.  Katter har liten verdi her, men flere og flere tar vare på en katt eller to og noen steriliserer de også.

Elvis har nå vært hos dyrlegen 3 ganger med dette problemet.  Det sier litt at det var første katten som kom med dette problemet, har sett mange katter som klorer seg til blods når de åpner byllen selv. Får han det igjen skal jeg behandle han selv.  Jeg har nesten helt sluttet å bruke veterinærene.  De er svindyre og jeg er ikke så sikker på at de gjør det beste for katten. Skal se om jeg kan kjøpe Flagyl.  Jeg er veldig interessert i medisinnavn og hjelp til hvordan jeg kan behandle dyr selv.

Har nå ansvar for ca 30 katter, 3 skilpadder og en gammel hund.

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #10 på: 03 April 2007, 13:07:10 »
Det går utmerket godt an å få orden på den verkebyllen uten antibiotika. Sørg for at hullet er åpent, vask flere ganger daglig/daglig med et eller annet desinfiserende (for sår), kan du skaffe grønnsåpe, er det det beste. Kroppen vil ordne resten hvis katten ellers har et noenlunde ok immunforsvar.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #11 på: 03 April 2007, 16:30:27 »
Helt utrolig alt du forteller her, folk gir seg jo blanke virker det som. Jeg har ikke hatt syke katter, men om jeg får informasjon om medisiner som virker så skal jeg gladelig fortelle deg navnet. Problemet er vel bare at det er andre legemidler her i Norge enn i Hellas. Du får høre om apoteket vet noe om det, antibiotika på dyr, og så var det vel et dyrlegeforum her en plass? Noen som har linken til det? Der kan du jo også spørre. Ellers så kan du jo få noen til å kjøpe medisiner uten resept, som ormekurer, øyesalver osv her i Norge og sende ned?