Skrevet av Emne: Går det virkelig an å være så ond?  (Lest 2125 ganger)

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Går det virkelig an å være så ond?
« på: 22 Juni 2006, 23:11:03 »
Var på jobben til søstra mi i sted, der fikk jeg vite at ei venninde av den andre lillesøstra mi hadde funnet en katt i stallen der hun har hest. Noen hadde bare slengt fra seg ei lita pusepie, kan max være 2 måneder...  :icon_mad: Stakkars lisje vennen..  :skjelveleppe: De som er ansvarlige der nede sa at noen måtte ta til seg kattungen, enn så kom hun til å bli avlivet dagen etter, til kattungens beste, da hun ikke får tilsyn eller tilstrekkelig omsorg og pleie der nede.
Venninda til lillesøstra mi tok henne med seg, for til søstra mi og henta bur, sand og mat, og dro opp til lillesøstra mi igjen, og så kom jeg opp nå for å se hvordan nurket hadde det..

Da jeg kom inn på soverommet, låg hun i buret ennå, de hadde ikke rukket å lage til kasse til henne enda, hadde ikke noe å ha det i. Tok henne ut, og kikka på henne, hun var full i bæsj. Tok henne på badet, og vaska føttene hennes og rumpa og halen, med såpe. For dette var ikke vanlig bæsj, lille vennen hadde diare.  :icon_sad: Vaska og vaska, og jenta låg bare i hendene mine, helt avslappa og uredd!  :icon_eek: Tørka henne og holdt henne inntil meg, hun skulle vaske meg hun!  :love: Skjønne pia, uredd og uviten om uretten som hadde blitt utført mot henne!

Satte henne på benken og ga henne vann, kjempetørst stakkar, slikka masse og fort! Sikkert dehydrert, og da de fant henne fikk hun mat, hun åt som om hun aldri hadde sett mat før!  :skjelveleppe: Dakar... Blir så låk av slike, tenk seg så redd hun har vært da! Og hva om en av hestene hadde trampet henne ihjel? Eller om hun hadde gått ut og blitt hakka ihjel av måser??? Jeg blir så forbanna at ingen ord kan beskrive det!!!!!  :icon_mad: Fy fan altså.

Jeg regner med hun har makk i magen, hun var oppblåst, for jeg tviler på at hun var tjukk i magen sin, av mat, så sulten som hun var. Dehydrert også kan jeg tenke meg. Men nå er hun rein, tørr sikkert snart, og har det varmt og godt, og har seng å ligge på, do å gå på og mat og drikke..
Hvis ikke venninda til søstra mi kunne få ha henne, så var det ei anna ei, venninda til største søstra mi igjen, som garantert ville og kunne få lov til å ha henne.

Søt var hun også, spesielt mønster på henne, sort og hvit flekkete, og rosa nese!  :love: Jeg skal love dere at jeg ble forelsket, hadde ingen ville hatt henne, så hadde hun fått seg hjem hos oss. Skal se om jeg får tak i noe kitten for til henne i morgen, hun trenger noe kvalitetsfor med godt med næring og fett i.

Noen som har gode tips til alternativ mat til Whiskas? Utenom dyrlege/dyrebutikk for? Dette er jenter på 16 år, og de har ikke all verda med råd. Det var nå i helgen jeg tenkte på da, hun skal få kvalitetsmat etter helgen.
Tenkte på kokt sei og ris for magen, binde den, og så GEM i vannet, melk og boksemat er forbudt, det gjør bare magen verre. Kan hun spise rått kjøtt? Tviler selv, men stekt kylling kan hun vel spise, leverpostei.. noe annet? Hun skal selvfølgelig få markekur. Jeg skal sørge for at alt blir gjort rett.
Takker for tips og råd.

Blir bare så fortvilet og lei meg på kattens vegne. :skjelveleppe: Hun har det ihvertfall bra nå da... Søte musa... :icon_redface:
« Siste redigering: 22 Juni 2006, 23:12:38 av catzy »

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
SV: Går det virkelig an å være så ond?
« Svar #1 på: 22 Juni 2006, 23:16:42 »
Kjempeflott at dere er så snille og tar dere av kattungen i allefall og finner nytt hjem til den.  :wink[1]:

Utlogget amahel

• Forumslave katt
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #2 på: 22 Juni 2006, 23:18:47 »
Stakkar lille pusen :icon_sad:

Den er heldig som har kommet til dere :love:

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #3 på: 22 Juni 2006, 23:41:44 »
Så godt at denne historien endte bra.
Men hvem var det her på forumet som hadde en venninne som igjen fant kattunger i en søpplesekk, skjedde det ikke noe med den ene ungen fordi den plutselig fikk mat?
Uansett ikke la den spise så alt for mye, gi den litt og litt og gjerne en markkur.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #4 på: 22 Juni 2006, 23:53:41 »
Stakkars lille pusen  :icon_sad: Godt hun har det bra nå  :love: Om dere får tak i Purina kattemat ( finnes i litt dyre matbutikker ) så tror jeg dette skal være litt bedre enn Whiskas, kattungematen til Friskies er også litt bedre enn den vanlige tørrmaten dersom hun fortsatt er plaget med diare.

Det beste er om du Catzy kan gi dem litt av din kattemat til over helgen, selv om du har kattemat til voksne katter er dette mange mange ganger bedre enn det du får kjøpt i daglivarebutikk, og det som også reddet livet til Garfield ( katten min ) i sin tid.

Husk at hun bør få mat i bittesmå porsjoner, og heller spise ofte og lite, enn mye om gangen. Om katten har gått lenge uten mat kan det være livsfarlig å la den spise seg stappmett i begynnelsen. Oppsøk veterinær så snart som mulig, og få sjekket henne.

Lykke til videre med lillepus  :x-fingre[1]:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #5 på: 22 Juni 2006, 23:58:15 »
Ja hun får ikke så mye mat i gangen. Det er ikke bra for magen. Hun ligger på badet og sover, på varmekabler, så hun fryser jo ikke nå da! Tror ikke hun har gått så lenge uten mat, det er folk i stallen hver dag, og det var i dag hun ble funnet. Så hun har vel bare vært der en dag. Men det er jo ikke sikkert hun har hatt mat der hun har vært heller...

Men blir de ikke litt store de knortene da? Jeg kan gjerne gi av maten! De er faktisk ikke så store, og så er de runde. Det er Hair and Skin fra Royal Canin. Da skal de få det i morgen. Nå er det natta. Takk for tips og råd, hun skal ikke mangle på mat, omsorg og kjærlighet ihvertfall! :love:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #6 på: 23 Juni 2006, 00:07:45 »
Blande det med litt lunken melk om hun sliter med knottene. Vi fikk Labben da han var 8 uker, og han hadde ikke problemer med å spise voksenmaten ( tror det var samme type som deg ) Han nektet å røre kittensmaten så den ble gitt til Dyrebeskyttelsen  :morsomt:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #7 på: 23 Juni 2006, 00:09:42 »
Tror jeg heller skal bløyte det med vann, tørr ikke gi melk til den magen hennes...

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
    • Vis profil
« Svar #8 på: 23 Juni 2006, 00:12:05 »
Stakkars lille pusen, folk er så fæle at det er helt kvalmt. Men så bra at du tar deg av henne inntil videre, da er hun i de beste hender. (Og derfor får du nå en takk fra meg  :)

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #9 på: 23 Juni 2006, 00:12:56 »
Tror jeg heller skal bløyte det med vann, tørr ikke gi melk til den magen hennes...

:icon_smile:

Heidi K

• Gjest
« Svar #10 på: 23 Juni 2006, 00:20:50 »
Stakkars pusi  :icon_sad:

Håper hun kommer seg etter at dere har gitt henne litt TLC. Høres ut som dere har ting under kontroll.

Purina som Christine nevner har jeg bl.a sett på Spar og Eurospar iallefall.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #11 på: 23 Juni 2006, 00:23:37 »
Skal lete, men vil se på dyrebutikk først. Tenkte på Eukanuba kittens. Lillepusene til søstra mi fikk det når de kom, da hadde de oransje diare, og når de begynte å spise den, ble bæsjen mørk og hard. Takk for omtanken og tips alle sammen! :bigarmhug:

Utlogget Mathea

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 37
    • Vis profil
« Svar #12 på: 23 Juni 2006, 00:38:08 »
Så  bra catzy:) det er så mye folk som ikke skulle hatt dyr,-mange har dem til BRUK OG KAST!!!  Huff :(  Godt det finnes sånne som dere :)
Mathea :)

Attack`s

• Gjest
« Svar #13 på: 23 Juni 2006, 06:51:59 »
Og jeg som snart skal reise,sovnet så tidlig i går.

kan ikke foreldrene til jenta hjelpe litt med utgiftene på foret.
Denne kattungen virker å behove det aller beste (alle gjør ikke misforstå)

Har du GEM så legg også dette i drikkevannet hennes.
Markekur ja,vaksine må du ikke tenke på før hun er blitt helt frisk i magen,for den virker ikke optimalt om kattungen er syk.

Hvis hun trenger å fetes opp litt,så kan du etter tilvending med mat,la kattungen få Hills AD i en uke,en halv boks hver dag,utspedd med litt vann,og så klart fordele det opp i flere små måltider.

:x-fingre[1]:

Utlogget Bee

• Forumslave katt
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #14 på: 23 Juni 2006, 10:06:18 »
Flott det finnes mennesker som dere!
Stakkars pusen  :icon_sad: Men nå får hun det godt framover  :savle[1]:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #15 på: 23 Juni 2006, 18:50:36 »
Vi fant eier til pusejenta, hun som fant henne, fikk ikke lov, mens venninda til den andre søstra mi fikk. De bor rett ved siden av hverandre. Nå skal jeg bort med kjøkkenvekt (veie henne), mat og ormekur.

Foreldra kjøper mat, ingen problem, men de var ikke hjemme nå, det var bare akkurat nå i helgen. Men jeg fikk 7 småprøver med kitten for fra Eukanuba men Tropehagen Zoo, de syntest det var så synd i denne lille skapningen.. Så får de kjøpe mat over helgen. Jeg kommer til å si at hun kun må få kvalitetsfor. Dette kommer nok til å ordne seg. Ringte dyrlegen også, hun sa at hun mest sannsynlig blir frisk og fin etter markekur og god mat. Hvis ikke, må hun komme inn til en sjekk.

Utlogget Mira

• Forumslave katt
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #16 på: 23 Juni 2006, 19:01:39 »
Purina one er et godt fôr :icon_smile:
Men Hill's kitten vil jeg anbefale.
Det er MYE billigere hos dyrlegen enn i dyrebutikk :icon_eek: La merke til at 5 kilo kosta 150 kr mer i dyrebutikken på steen og strøm, enn hos min dyrlege...

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #17 på: 23 Juni 2006, 20:08:51 »
Tror hun kommer til å kjøpe Eukanuba, anbefalte henne dyreklinikken. Fortalte en del vesentlige ting, sånn som at ikke slippe hun ut før hun er 7-8 mnd, og vente med klumpesand osv.. Går bra dette, hun er 18 år og godt folkevett. Hun har også ei hokatte fra før, de hadde en kattunge som hokatta var veldig glad i, men den forsvant. Mistenker en bonde som har drevet å skutt katter som har gått inni løa hans, for de pissa der :o Helt utrolig.
Hokatta hadde blitt lei seg og leita og leita, så nå kommer hun nok til å bli glad tenker jeg! :D

Utlogget Mira

• Forumslave katt
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #18 på: 23 Juni 2006, 20:19:13 »
Så flott at alt kan gå så bra :love:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #19 på: 23 Juni 2006, 20:41:15 »
Glemte å skrive hvor tung hun er. Tok med kjøkkenvekta mi bort for å måle...: 700 gram. Hvor gammel kan hun være da? Hun er ikke oppblåst, og passelig kroppsstørrelse.