Skrevet av Emne: når og hvordan?  (Lest 360 ganger)

jannepus

• Gjest
når og hvordan?
« på: 16 Juni 2006, 10:29:25 »
-skal jeg bynne og gi kattungene mine mat og sette frem do til dem, har to stk, skal de ha hversin do og matskål??? skal de ha vann/melk og eller gir kattemor dette? er første gang jeg har kattunger så jeg vet ingen ting. de er snart 5uker og superville. gi med de rådene dere kan!!!!!!!

(N) Blairwitch

• Gjest
SV: når og hvordan?
« Svar #1 på: 16 Juni 2006, 10:37:34 »
Kjøp litt kattungemat på dyrebutikken, iams eller rc babycat.
Jeg begynner alltid med å bløte opp dette så man får en sikkelig smørje.
La de spise av samme skål, og dele samme do.
Veldig greit om du bruker en slik bitteliten utstillingsdo og helst da med kattesand med store korn ( friskies)
De er nemlig veldig glad i å prøvesmake sanden også.
Du kan skifte til annen sand når de er blitt litt større.
Du kan også friste kattungene med litt rå kjøttdeig, men ikke gi de mye.
Et lite tips sett de alltid på do etter mat og etter søvn, da lærer de fort at de skal gå på do også.
Lykke til med de små nurkene.

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #2 på: 16 Juni 2006, 10:38:11 »
Glemte å si at kattemor gir de melk, og har du vannskål tilgjengelig så finner de fort ut av det også.

jannepus

• Gjest
« Svar #3 på: 16 Juni 2006, 10:50:01 »
tusen takk, viser kattemor de hvorda de skal gå på do? vet det er et dumt spm, men som sagt jeg vet ingen ting!

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #4 på: 16 Juni 2006, 10:52:20 »
Kanskje, men de lærer å gå på do ved at du putter de i kassa etter mat og etter høneblunder.
Og ser du at de er på tur til å gjøre fra seg andre steder. Så bærer du de bare bort i doen så skjønner de utrolig fort hvordan dette fungerer.
Pleier å ta rundt 3-6 dager før de mestrer det helt.
Noen kan bruke litt lengre tid, men ikke gi opp.

Attack`s

• Gjest
« Svar #5 på: 16 Juni 2006, 16:24:23 »
Kattermødrene her har alle lært ungene dotreiningen.
Og dem har vært renslige alt fra 3-7 uker - når dem var klar for det.

Jo mer plass dem har jo mer plass er det å passe på.
Selv om kattemamman normalt sier i fra at dem må gå på kassen,så kan det jo skje uhell.
Ha kattungene i starte i feks 1 rom eller 2 og har flere små kattunge doer fremme.

Maten igjen er like spennende som do treningen,det er veldig variert når dem er klare for dette også.
Noen går rett på tørr kittens,andre oppbløtet kittens,noen boksemat enten fra butikk elller dyrlege,noen på moset menneskemat som feks kjøttdeig osv osv.
Bare prøve seg frem,men babykittens er et must i hus,dem spiser det etterhvert uansett.

Mitt kull denne gangen  var veldig tidlig på an.
Dem kunne spise alle mellom uke 4-5.
Da hadde jeg puttet litt i munnen på dem hele veien,både tørrfor og boksemat.
Mine begynte å spise selv når dem fikk 1 frysetørket sei over maten , så da fikk dem det som dem ville i starten.
Kylling elsker dem også.