Skrevet av Emne: Hjeeelp!! Katten min har fått urinveisproblemer...  (Lest 4639 ganger)

torill3

• Gjest
Hjeeelp!! Katten min har fått urinveisproblemer...
« på: 16 Juni 2006, 00:16:53 »
Hei alle dyrevenner der ute !

Jeg sitter her så fortvilet og rådvill. Min kjære hannkatt, Turbo, har fått FUS (krystaller i urinveiene), Har vært hos vetr og stukket opp og fårr Penicillin. Han var bra i 2 dager, men nå i natt har det begynt pån igjen.... Ringt vetr og skal dit i morgen, men hun mente det bare var vits i å prøve 1 gang til.

Jeg spør dere alle sammen, vær så snill, hvis noen har hatt samme problemet, og fått hjelp på annen måte, del det med meg.

Det ble ikke tatt urinprøve, røntgen , ultralyd eller noen ting, og jeg sitter her og gråter, og med en føledlse at noe mer burde vært forsøkt.

HJEEELP !! Noen som vil være så snill å dele erfaringer med meg??

Klem fra Torill og Turbo

Attack`s

• Gjest
SV: Hjeeelp!! Katten min har fått urinveisproblemer...
« Svar #1 på: 16 Juni 2006, 00:18:50 »
Jeg sier bare,kom deg til en annen dyrlege.

:x-fingre[1]:

Jeg har ikke erfaring med FUS med håper på en grei ordning  :icon_sad:

Nova

• Gjest
« Svar #2 på: 16 Juni 2006, 00:19:51 »
At han blir undersøkt ordentlig må du da vel kunne kreve? Det er da du som betaler regningen likevel... Jeg ville krevd det av dyrlegen :icon_smile:

Hva slags fór får pusen din?

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #3 på: 16 Juni 2006, 00:25:58 »
Få en annen dyrleges mening også!!!

Utlogget brite

• Koseklumpen
  • Takket: 16
    • Vis profil
    • http://www.home.no/engelskbulldog
« Svar #4 på: 16 Juni 2006, 00:29:57 »
Hvis hun mener at det ikke er vits å prøve mer enn to ganger hadde jeg gått til en annen dyrlege å spurt hva han mente!

Håper pusen din blir bra!!
-Britisk korthår og Bulldog-
   En gang brite- Alltid brite!

Attack`s

• Gjest
« Svar #5 på: 16 Juni 2006, 00:35:34 »
Søker etter lesestoff for deg :

http://dyrenett.no/no/s/veterinar.asp?art=Katt&h=d&id=524

http://www.birmanett.no/helseproblemer/urinstopp.html

http://www.dyreklinikken-stend.no/katten.htm   Står litt om FUS nederst

FUS - en farlig tilstand!
Et viktig veterinærråd til eiere spesielt av kastrerte hankatter er at man bør være veldig forsiktig med å fore med vanlig tørrfor. Dette for å unngå såkalt FUS (Feline Urological Syndrome) som vil si krystalldannelser i blæren. Symptomene på FUS er de samme som ved forstoppelse, dvs at katten oppsøker toalettkassen gang på gang uten at noe særlig skjer.

Vanlig tørrfor kan fremme krystall-dannelsen og gjør man ikke noe med tilstanden så kan blæren rett og slett sprenges. Ved mistanke om FUS må bør man således kontakte veterinæren omgående. Ulikt spesial-for for kastrerte og gamle katter får du kjøpt både hos dyrlegen og i zoohandelen.

http://www.hdw-inc.com/healthfus.htm

http://www.fanciers.com/cat-faqs/medical-info.shtml   Står om det bittelitt ned på siden.

torill3

• Gjest
« Svar #6 på: 16 Juni 2006, 00:41:23 »
Takk for påålysninger fra dere alle. Turbo går på Specific for, men har nå fått et spesialfor han må ta resten av livet hvis han klarer dette....
Vetrinæren sa dette er et vanlig problem hos kastrert hannkatter, og jeg sitter her nå med en emorm skyldfølelese for at jeg kastrerte ham. Men, alle anbefalte jo det, også vetrinæren.

Ja, dette med tørrfor leste jeg på nettet, men blir så forvirret for noen sier KUN tørrfor, og andre fraråder det på det sterkeste. Uff, hvis bare dyrene våre kunne prate vårt språk dere....

Attack`s

• Gjest
« Svar #7 på: 16 Juni 2006, 00:43:44 »
Du må ikke ha dårlig samvittighet for du kastrerte han.
Og dette er ikke veldig vanlig heller.
Jeg har hatt mange kastrater og ingen av dem har hatt FUS.

Med riktig behandling nå for å få det bort og riktig kosthold i fremtiden for evig tid så har den katten sikkert mange mange gode år igjen.

Nova

• Gjest
« Svar #8 på: 16 Juni 2006, 00:45:54 »
Du skal ikke ha dårlig samvittighet for at du kastrerte ham-tvert imot! Tenk på alle de kattungene du hadde fått på samvittigheten din dersom du ikke gjorde det!!
 :icon_smile:

Det som menes her med "vanlig tørrfór" er nok at du kun bør gi tørrfór ment til kastrater, og ikke vanlig voksen tørrfór!  :icon_smile: Sørg for at katten får i seg nok å drikke! Drikker den ikke nok, bør du gi den våtfór i tilegg (90% vann)

torill3

• Gjest
« Svar #9 på: 16 Juni 2006, 00:51:01 »
Jeg skal love dere at jeg nå er glad for å få råd og erfaringer fra dere, Jeg skal følge dem til punkt og prikke!! Er så takknemlig....

Sarah, min andre katt merker tydeligvis at alt ikke er som det skal, hun prøver å oppmuntre og trøste Turbo. Det er så rørende.

Vel, Sarah og jeg sitter nattevåk og gjør det beste vi kan, vetr åpner kl 7, og gjett om vi da er på plass igjen. Men, jeg skal følge rådet om å ta kontakt med en annen vetrinær for å få en uttalelse til, det er nå HELT sikkert!

Nova

• Gjest
« Svar #10 på: 16 Juni 2006, 00:52:23 »
Flott at du tar imot råd!!!  :icon_smile: Bytte dyrlege er nok det mest fornuftige du kan gjøre!

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #11 på: 16 Juni 2006, 00:53:51 »
Lykke til i morgen!!

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #12 på: 16 Juni 2006, 01:27:44 »
Ønsker deg lykke til i morgen!!  :x-fingre[1]:

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #13 på: 16 Juni 2006, 06:36:15 »
Kjøp tranebær ekstrakt kapsler og strø over vårfôret. Det skal være bra for urinveiene.
Og lykke til hos vet. Håper pusen din blir bra!
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #14 på: 16 Juni 2006, 18:09:56 »
Vil egentlig bare ønske deg lykke til, jeg ville også dratt til en annen dyrlege for en konsultasjon. Håper dere finner en varig løsning på problemet slik at pusen blir frisk.  :wink[1]:

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #15 på: 16 Juni 2006, 18:34:33 »
Veldig spent på å høre hvordan det gikk i dag.  :x-fingre[1]:

Attack`s

• Gjest
« Svar #16 på: 16 Juni 2006, 18:36:36 »
Jeg er også skikkelig spent nå  :x-fingre[1]:

torill3

• Gjest
« Svar #17 på: 18 Juni 2006, 00:19:18 »

Hei alle sammen!

Er så lei meg, skjønte ikke vi hadde kommet til side 2... Nytt for meg dette. Turbo lever enda han  :jippi[1]: :icon_smile:

Jeg tok meg feriedager, så jeg har kunnet være hjemme å stelle med han. Han har endelig begynt å tisse uten det er stopp. men jeg ser jo at hen enda sliter litt. Men, han leker med meg og Sarah, spiser og maler. Jeg er så glad for hver dag det er slik. Ringte vetrinæren og spurte om hva vi skulle gjøre nå. trodde kanskje vi kunne sjekke om det er over, men så enkelt er det hvis ikke. Hun sa bare at jeg fikk komme å stikke opp igjen når (ikke hvis) det stoppet opp igjen. Har hørt på dere, og har fått time hos en annen veterinær til tirsdag. Han driver også med homeopati, så jeg er skikkelig spent.

Jeg tar kanskje feil, men føler at det må da kunne finnes NOE som kan forebygge tilbakefall, eller prøver som kan ta for å se hvordan det er nå...
Har saumfart nettet, og etter telefonsamtale med "ny" vetrinær, gir jeg ham nå noen urter som heter Sarpasarella (tror jeg det var).

Tusen tusen takk for at dere var med, det hjalp så godt å ha dere der.... Har dere også slik erfaring med veterinærer?.... Jeg følte nesten jeg bare "var til bry", men det bryr jeg meg ikke om, Turbo skal ha den beste hjelpen han kan få.

Vi har snakket, sovet, klappet og kost. Lekt, hatt mange "kamper" for å få i medisiner. men ikke gitt oss......

Klem til alle 2 og 4 bente, beklager at jeg ikke svarte før, men så jo ikke denne andre siden :love:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #18 på: 18 Juni 2006, 01:17:53 »
Bildet må ligge på nett først, f. eks her www.lagrebilder.no så kopiere man forumskoden man får med seg inn her i innlegget  :icon_wink:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

torill3

• Gjest
« Svar #19 på: 18 Juni 2006, 01:34:54 »