Skrevet av Emne: Så mange som ikke liker katter.....  (Lest 2212 ganger)

Utlogget tonen

• Kattunge
  • **
  • Takket: 2
    • Vis profil
Så mange som ikke liker katter.....
« på: 13 Juni 2006, 19:08:45 »
På jobb blir det mye prat rundt bordet i lunsjen og et par ganger har det vært om katter, da jeg tidlig fikk "stempelet" som dyreelsker. :fnis[1]: Syns det er så trist at mange misliker katter. Det er ikke det samme som at de plager katter, men de blir irriterte på dem. Flere av mine kollegaer er plaget med katteavføring i bedet eller sandkassen, urin i garasjen, eller tilsvarende. En kollega som nettopp har flyttet til nytt boligområde hadde sett en liten kattepus med halsbånd. Det første hun hadde tenkt var "å nei... hvor bor du da? Ikke rett i nærheten håper jeg?"

Jeg argumenterer for at det er eierenes feil som ikke kastrerer, at katter er for tilgjengelige fordi de er gratis og så videre.. Men kan jo godt forstå at det er plagsomt.
Det er leit å høre om når man har katter selv.

Måtte bare komme med en liten utblåsning.. Det er ikke en lett oppgave å løse, og kattens status forblir lav....  :icon_sad:

Attack`s

• Gjest
SV: Så mange som ikke liker katter.....
« Svar #1 på: 13 Juni 2006, 19:29:05 »
Nei disse holdningene kommer man noe ikke utenom,dessverre.

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #2 på: 13 Juni 2006, 19:47:17 »
Jeg hat møtt og møter fortsatt liten forsåelser for katter. Og de himmler med øynene når de får høre at jeg har 5 katter og i tilleg holder inne.

Da glemmer de hva de har sakt om hvor gjævelig det er med katter som tisser og bæsjer over alt.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Linda

• Gjest
« Svar #3 på: 13 Juni 2006, 20:01:23 »
Jeg synes ikke det er noe rart at folk har sånne holdninger jeg, når enkelte ikke klarer å kastrere kattene sine og lar de gå ute og pisse ned både det ene og det andre. Tilogmed jeg blir forbanna når ytterdøra er nedpissa og stinker ukastrert hannkatt, og når kattene i tillegg begynner å pisse ned barnevogner og andre ting man måtte være så uheldig å ha plassert utendørs, da er ikke veien til "jævla kattekrek"-holdingen lang.

Dersom det skal være det minste håp om å høyne kattens status folk begynne å ta ansvar, og slutte å la ukastrerte katter gå fritt ute.

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #4 på: 13 Juni 2006, 20:39:05 »
Jeg er så enig med Linda! :icon_smile:

Utlogget tonen

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 13 Juni 2006, 21:59:16 »
Jeg synes ikke det er noe rart at folk har sånne holdninger jeg, når enkelte ikke klarer å kastrere kattene sine og lar de gå ute og pisse ned både det ene og det andre. Tilogmed jeg blir forbanna når ytterdøra er nedpissa og stinker ukastrert hannkatt, og når kattene i tillegg begynner å pisse ned barnevogner og andre ting man måtte være så uheldig å ha plassert utendørs, da er ikke veien til "jævla kattekrek"-holdingen lang.

Dersom det skal være det minste håp om å høyne kattens status folk begynne å ta ansvar, og slutte å la ukastrerte katter gå fritt ute.

Ja, det er jo det som er essensen i det hele. I og med at katter er gratis og formerer seg så fritt er det vel for mange som har katt? Egentlig burde bare de som bryr seg tilstrekkelig om kattene ha katt. Med det mener jeg kastrering og velvillighet overfor naboer som klager.

Hadde min nabo kommet å sagt at mine katter var til plage hadde jeg styrtet til dyrebutikken og kjøpt gett off og gjort alt jeg kunne for å få tilbake deres velvillighet. Vi har sagt det til naboene våre at vi ber dem ta kontakt om slikt skulle skje.
Men mange katteeiere gidder kanskje ikke strekke seg så langt.

Dette temaet er vel temmelig "ut-debattert" men jeg skulle ønske at noe kunne gjøres.. :hmmmm:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #6 på: 14 Juni 2006, 10:20:56 »
Det er trist at det faktisk er slik at det er mange der ute som ikke klarer katter. Kun et par av mine venner (men heldigvis de fleste i sambos familie  :biggrin: ) kan tenke seg å ha katt, men eller så kan ikke folk forstå at jeg har tre katter som jeg elsker overalt på jord og som jeg gjør alt for. Flere himlet med øynene da jeg fortalte at jeg betalte 5000,- kr uten å tenke meg om for en biopsi på den ene kattene som forsåvidt ikke ga de resultatene vi håpet på en gang, men det gjorde for meg ingenting...Her i gården skal alt prøves ut så langt det er mulig.

Som nevnt av flere så vil det desverre alltid komme til å være slik så leng kattens status er så lav som den er, noe som henger i fra gammelt av. Jeg håper i allefall at vi som verdsetter katten skal greie å få snudd NOE av denne holdningen med diverse "holdningsskapende" kampanjer... Vi er ikke mange, men noe får vi i allefall utrettet.  :icon_smile:

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #7 på: 14 Juni 2006, 15:14:37 »
Sitat
Flere av mine kollegaer er plaget med katteavføring i bedet eller sandkassen, urin i garasjen, eller tilsvarende.
Det er det ingen av oss som liker, og er med på å gjøre folk til kattehatere. De som har utekatter bør absolutt ha kattedo inne, hvis katten blir vant med å gå på do inne når den er liten, vil den fortsette med det videre. Mange som har utekatter velger å ikke ha do til katten inne, da blir det naboens blomsterbed eller sandkassen på lekepkassen som blir brukt. Kan vi sørge for at kattene våre ikke blir til irritasjon for andre, er vi et godt stykke på vei når det gjelder å høyne kattens status.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #8 på: 14 Juni 2006, 15:18:28 »
Enig Marit, blir så lei meg hver gang det evige spørsmålet dukker opp om hvordan de skal lære kattene til å gå på do ute.... :hjelphvaharjeggjort: de har jo flinke puser som gå på do inne, men de vil helst slippe arbeidet med å tømme dokassen  :icon_neutral:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #9 på: 14 Juni 2006, 15:31:24 »
Jeg kan faktisk forstå at mange ikke liker katter jeg.
Akkurat som jeg ikke liker hunder det, jeg hilser på hunder jeg syns er søte og slikt men jeg ville aldri ha hatt en.
Mange føler kanskje det samme om barn, de er søte men jeg vil ikke ha en.

Hadde eierene til disse kattene som gjør fra swg ute tatt litt ansvar og satt opp dokasser til de inne så kunne mye av frustrasjonen vært unngått.
Jeg har selv hatt utekatt jeg som gikk på do inne, når han kom hoppende opp i vinduskarmen nesten gul i øya og desperat klorte fordi han ville inn, så var det kun for å gå på do og rett ut igjen.

Kommer aldri til å glemme den sinte naboen som påstod at katta mi hadde driti i hennes blomsterbed, ok jeg skal ikke påståd hardnakket at han aldri gikk i noe bed men det ville ikke vært likt han. Men mens vi står der og hun kjefter meg huden full kommer nabokatte og setter seg ned ved siden av henne og pisser og driter.  :icon_lol:

Utlogget tonen

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #10 på: 14 Juni 2006, 20:02:36 »
Dessverre er det ikke sånn at alle utekatter velger å bruke kassen..Jeg har kasse inne men den brukes bare når det er dårlig vær.... :whistling:
Jeg kan ikke se hva jeg kan gjøre for å lære katten å gå bare inne. Men det er vel slik at kastrerte katter er flinkere til å grave skikkelig over etter seg siden de ikke er så opptatte av å duftmarkere?

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #11 på: 14 Juni 2006, 21:04:34 »
Jeg kan ikke se hva jeg kan gjøre for å lære katten å gå bare inne. Men det er vel slik at kastrerte katter er flinkere til å grave skikkelig over etter seg siden de ikke er så opptatte av å duftmarkere?

Ikke ifølge min erfaring. Her graver ikke katratene over bæsjen sin, og det stinker MAX!

Utlogget Ryvita

• Fin pus
  • Takket: 19
    • Vis profil
« Svar #12 på: 23 Juni 2006, 13:08:56 »
På jobb blir det mye prat rundt bordet i lunsjen og et par ganger har det vært om katter, da jeg tidlig fikk "stempelet" som dyreelsker. :fnis[1]: Syns det er så trist at mange misliker katter. Det er ikke det samme som at de plager katter, men de blir irriterte på dem. Flere av mine kollegaer er plaget med katteavføring i bedet eller sandkassen, urin i garasjen, eller tilsvarende. En kollega som nettopp har flyttet til nytt boligområde hadde sett en liten kattepus med halsbånd. Det første hun hadde tenkt var "å nei... hvor bor du da? Ikke rett i nærheten håper jeg?"

Jeg argumenterer for at det er eierenes feil som ikke kastrerer, at katter er for tilgjengelige fordi de er gratis og så videre.. Men kan jo godt forstå at det er plagsomt.
Det er leit å høre om når man har katter selv.

Måtte bare komme med en liten utblåsning.. Det er ikke en lett oppgave å løse, og kattens status forblir lav....  :icon_sad:

Veldig enig med deg. Vi katteeiere har et ansvar her. Uansvarlige katteeire som ikke kastrerer kattene sine, og kanskje ikke tar så godt vare på dem ellers heller, er med på å befeste slike holdninger.
\\\"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr.\\\" Mahatma Gandhi

Utlogget Annette

• Spretten katt
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #13 på: 24 Juni 2006, 05:29:51 »
vel, noen vil jo ha kattunger.. så kan ikke kastrere alt som går på 4bein. folk må selv velge hva de vil. Noen syntes faktisk synd på kattene så de ikke
kastrerer de. selv om de ja, som dere sier; burde vite bedre.
De fleste jeg vet om som ikke liker katter, er redd de. Mormor HATER katter.. men elsker de hvis hun kan kose på de hvis jeg holder de i potene.
klørene nemlig.
Noen her er helt ekstreme når det gjelder katter, mens andre ikke så ektreme, sikkert noen som hater de å som har vært innom å.

En katt er enkel, men med mye personlighet. og alle er forskjellige, slik som mennesker.

Jeg skulle gjerne hatt kattene mine ute, hvis det hadde gått ann. men er ute med de innimellom. og at han ene dreit ute på tur engang det står jeg for.. kan ikke stikke en propp i rompa på han heller...
Annette & Mice

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #14 på: 26 Juni 2006, 22:19:39 »
Var du ute med katten i bånd kunne du jo lett hatt med deg en hundepose og plukket opp etter den da...
Skjønner selvsagt at det ikke funker like bra med katter som går fritt!  :fnis[1]:
Noen skrev engang noe lurt om at katteiere som bor ved sidenav lekeplasser med sandkasser godt kan tilby seg å gå gjennom sanden med en dospade av og til...  :icon_smile:

De fleste som ikke liker katter tror jeg rett og slett ikke forstår katter! de har trolig aldri hatt katt selv, og aldri opplevd den ubetingede kjærligheten disse små nuskene gir! Når det passer dem selvfølgelig...  :hihi[1]:

Utlogget Annette

• Spretten katt
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #15 på: 27 Juni 2006, 00:33:56 »
ja, i bånd. I skogen.. var det noen som tråkka på den, så må de vært grådig uheldige.   :le[1]:
Annette & Mice

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
    • Vis profil
« Svar #16 på: 27 Juni 2006, 12:29:48 »
De som har utekatter bør absolutt ha kattedo inne, hvis katten blir vant med å gå på do inne når den er liten, vil den fortsette med det videre.

Ikke nødvendigvis. Buster nekter å bruke doen sin etter at han ble utekatt, selv om han brukte den i 9 måneder av sitt liv. Tror han han brukt den maks 5-6 ganger siden han begynte å være ute, og nå er det sikkert 1/2 år siden sist. Selv om han blir holdt inne i timesvis, så er det ikke snakk om å bruke doen. (Jeg har sett han gå på do i mine blomsterbed, men jeg har aldri kjent lukt der, heller ikke funnet bæsj. Håper han graver det like godt ned i naboens bed...  :rødmeja:)

Ellers er jeg enig i det meste som er blitt skrevet her.