Skrevet av Emne: Kastrering  (Lest 1123 ganger)

Utlogget Missipia

• Spretten katt
  • Takket: 0
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Missi_cucci
Kastrering
« på: 07 Juni 2005, 19:26:20 »
Heisann..

som jeg har nevnt tideligere så får jeg meg ei lita kattepie om en månes tid..

men jeg har ikke råd til at hun får kattunger eller sette henne på p-pille, så derfor lurer jeg på å kastrere henne.

Lurer litt på hva det koster?  :hæh:

Attack`s

• Gjest
Kastrering
« Svar #1 på: 07 Juni 2005, 19:34:28 »
Alt fra 800kr og oppover.
Det er nok dyrere i byene enn på landet.
Jeg syns veldig mange dyrleger på landet er så sjuskete,så jeg hadde valgt en dyreklinikk i byen til en slik alvorlig operasjon.

Katten kan kastrers etter 6 mnd,så jeg hadde lagt vekk 400kr i måneden,hvis en ikke har pengene på handa akkurat der og da.
Opprett en kattekonto,hvor du fast setter av en beløp i måneden,så har du litt i reserve hvis du trenger en del penger å bruke med det samme.
Skal katten vær utekatt?Da ville jeg forsikret henne.

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
Kastrering
« Svar #2 på: 07 Juni 2005, 19:41:38 »
Ikke for å dra alle under en kam, men jeg bor på "landet" og er enig i at dyrleger her kan være litt lite oppdatert, og ikke ha det beste utstyret, men de er jo mest vant med kuer og sauer også, da..
Vakke vondt ment, mot alle dyrleger på landet, men de i byene er ofte mer vant med smådyr...

Linda

• Gjest
Kastrering
« Svar #3 på: 07 Juni 2005, 19:47:58 »
Du har ikke råd til p-piller? Det koster ca. 150,- i året... Men kastrering er absolutt det beste alternativet, jeg betalte Kr. 1000,- for kastrering av min huskatt-jente. Jeg ville satt katten på p-piller fra 5 mnd-alder, så kastrert den når tiden er inne for det (vet at noen veterinærer ikke vil kastrere hunnkatter før de er et år).

Attack`s

• Gjest
Kastrering
« Svar #4 på: 07 Juni 2005, 20:12:09 »
Sitat fra: Mirum
Ikke for å dra alle under en kam, men jeg bor på "landet" og er enig i at dyrleger her kan være litt lite oppdatert, og ikke ha det beste utstyret, men de er jo mest vant med kuer og sauer også, da..
Vakke vondt ment, mot alle dyrleger på landet, men de i byene er ofte mer vant med smådyr...

Så enig så enig.
Vi har fått ny distrikstvetrinær her.
Da jeg kastrerte en katt der så var operasjonsbenken en gammel frys.....
Ikke vasket gulvene,i det hele tatt ekkelt.
Men frysen var da nypoolert,godt vasket med bakteriedrepende midler.

Så når jeg skal ha vaksiner,helssjekk eller annet "mindre problem" så ber jeg han komme hjem til meg i stedet.

Jeg bor selv på landet.
Men det so mer positivt med han  dyrlegen er at han har et godt handlag med mine katter og kommende valp.

Jeg skal være med en venninne å sjekke ut forholdene på dyreklinikken på Evje,og liker jeg det jeg ser der,så kan jo mine fremtidige steriliseringer foregå der.
Hun er superfornøyd med ene dyrlegen der.
Han klarte å finne ut at hennes hannkatt hadde blodkreft,og i det hele tatt viser han stor medfølelse med både eier og pasient,samt han rådfører seg med eieren av dyret.

Sånn,nå avsporet jeg helt.

Min søster betalte 1200kr for sterilisering for 3 år siden i Kr.Sand.

NB:
Si du skal ha kastrering av hunnkatten din.
At de skal fjernelivmor,eggstokker og eggledere-altså ALT.
Ellers fortsetter katten med løpetider uten å bli gravide og har stor sjans på livmorsbetennelser.De aller fleste tar vekk det hele når en sier sterilisering,men det finnes en liten gruppe dyrlege som da ikke gjør det.

Attack`s

• Gjest
Kastrering
« Svar #5 på: 07 Juni 2005, 20:14:26 »
Sitat fra: Linda
Du har ikke råd til p-piller? Det koster ca. 150,- i året... Men kastrering er absolutt det beste alternativet, jeg betalte Kr. 1000,- for kastrering av min huskatt-jente. Jeg ville satt katten på p-piller fra 5 mnd-alder, så kastrert den når tiden er inne for det (vet at noen veterinærer ikke vil kastrere hunnkatter før de er et år).

Min forrige dyrlege og min nåværende er rimelige greie.
Jeg får dels være med på å bestemme og ta egne avgjørelser.
Men er dem ikke helt enig,så gjør jeg det på eget ansvar.
(men da har jeg rådført meg med andre oppdrettere eller de har kontaktet sine dyrleger)

Utlogget Katie

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 8
    • Vis profil
Kastrering
« Svar #6 på: 07 Juni 2005, 20:15:20 »
(vet at noen veterinærer ikke vil kastrere hunnkatter før de er et år).

Det er litt rart egentlig. Ingenforskning har vist noe galt ved å kastrere ved 6 månders alder. Og katten BURDE være stor nok når den er 6 månder ettersom marsvin ogs kastreres.

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
Kastrering
« Svar #7 på: 07 Juni 2005, 21:44:24 »
Sitat fra: Katie
(vet at noen veterinærer ikke vil kastrere hunnkatter før de er et år).

Det er litt rart egentlig. Ingenforskning har vist noe galt ved å kastrere ved 6 månders alder. Og katten BURDE være stor nok når den er 6 månder ettersom marsvin ogs kastreres.

grunnen til at noen ikke vil sterilisere ungehunn katter...er at jo mindre et dyr er(i størrelse!) jo vanskligere er det å gi riktig narkosemengde+vanskligere å "finne frem" når man opererer.
Dette gjelder kanskje særlig dyrleger som skjeldent utfører slike inngrep på smådyr!

En god og oppdatert dyreklinikk/dyrlege fikser dette helt fint.
Og jeg er helt enig i at sterilisering er å foretrekke som prevasjonsmetode på katter som ikke skal ha kull. Har heller aldrig vært med på komplikasjoner på katter. så jeg vil også anbefale ca 5mnd alder som ideelt  :hilse:

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
Kastrering
« Svar #8 på: 09 Juni 2005, 01:07:34 »
Jeg bor på "landet" og jeg er veldig fornøyd med behandlinga smådyrene får her da.
Perseren ble sterilisert for 3 år siden og betalte da 1200 kr.

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
Kastrering
« Svar #9 på: 09 Juni 2005, 10:20:29 »
hey :)

Vil anbefale Tønsberg Dyrehospital på Tolvkanten. Jeg ringte rundt til alle og sjekka priser da jeg bodde i tønsberg og de er billigst. Tror det var 1100, med helsesjekk og mat inkludert. De er kjempehyggelige og ordentlige der også :)
Veit du hvor Tolvkanten er? Det er nede på kilen.

Utlogget Missipia

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • Missi_cucci
Kastrering
« Svar #10 på: 09 Juni 2005, 11:11:10 »
takk for svarene..  :thumbsup:

da får jeg begyne å spare inne til da.. det å kastrere vil nok bli billigere over tid tenkte jeg, og her som jeg bor er der så utrolig mange huskatter fra før av, så jeg vill ikke begyne å få kattunger. her er nokk! hehe..

jepp, jeg tror jeg vet hvor det er.. i nerheten av kinon? tror jeg har sett den før..

Utlogget Lilah

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 26
  • Fra Vestfold og er 24 år
    • Vis profil
    • Lilah
Kastrering
« Svar #11 på: 09 Juni 2005, 12:13:08 »
jepp, i nærheten av kinoen. på andre sida av veien, litt lenger opp. Du kjører inn og til venstre rundt tolvkant bygningen  :cool:

Blir nok billigere over tid ja. Og du har jo litt tid på deg til å spare på. Også er det jo bedre helsemessig ;)

Håper vi får se bilder av den lille søte snart!

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
Kastrering
« Svar #12 på: 09 Juni 2005, 21:25:57 »
Sitat fra: Hope
Jeg bor på "landet" og jeg er veldig fornøyd med behandlinga smådyrene får her da.
Perseren ble sterilisert for 3 år siden og betalte da 1200 kr.

Ja, det er nok veldig forskjell altså, men jeg føler jo på en måte at de i byen har litt mer erfaring av kastrering av katter og sånn...
Det er vel ikke så mange sauer i byen...
Jeg liker sauer veldig godt jeg altså!!! Har mange naboer!!