Skrevet av Emne: Spansk katt  (Lest 1011 ganger)

Malia

• Gjest
Spansk katt
« på: 12 Juni 2006, 22:55:30 »
Hei, jeg er ny her, og håper at jeg poster dette på riktig sted  ???
Jeg har vært bosatt i Spania i litt over ett år nå... og i løpet av denne tiden har jeg gått til anskaffelse av en nydelig liten ting av en katt.
Nå er det snart tid for å returnere hjem til Norge, og lille Fjøski-pus blir selvsagt med...  :jippi[1]:
Han har fått alt av vaksiner og alt det der.. venter bare på resultat av rabies-vaksine nå..( Har vært i kontakt med Mattilsynet for å være på den sikre siden.. og tror vi har alt under kontroll)
Jeg er bare så nervøs for selve flyturen for den lille... alt i alt kommer det til å ta ca 5 timer...
Han er slik at han hyler hver gang vi skal til dyrlegen eller besøke noen (ramaskriket starter normalt med engang han er kommet inn i buret, og da er det ingen stopp før han blir sluppet ut igjen)  Buret har alltid vært tilgjengelig for han å sove i, men det å bi båret er visst skikkelig fælt :(
Det jeg lurer på da er om noen har erfaringer med "import" av katt til Norge , eller om noen kan gi meg noen beroligende råd for hvordan å gjøre det mest mulig behagelig for han..
Fjøski-pus er nå 1 år og tre mnd, og kastrat...

Håper på svar :)

Malia

Attack`s

• Gjest
SV: Spansk katt
« Svar #1 på: 12 Juni 2006, 23:02:50 »
Rabbies titeren må være på over 5 IE og testen kan taes første gang 120 dager etter sprøyta  ble satt.
Så krysser fingrene for deg  :x-fingre[1]:
Jeg importerte nettopp en tysk pus og der ble det noe galt med rabbies titeren så jeg måtte vente 120 dager til og ny sprøyte.

Tillater flyselskapet deg å ha katten med i cabin?
Hadde jeg kunne valgt anderledes hadde jeg ikke hatt med min hyle- Gloria i cabin.
Tror det er tryggere og mer rolig å sitte på eget avsatt sted i lasterommet.

Et sikkert kattebur med clipper lås må anskaffes.

Så må pus ha en injeksjon med enicchose (sikkert stavet feil) et par dager innen reise til Norge,og denne må gjentas innen 7 dager etter hjemkomst.Microship og pass så klart.(og normale andre vaksiner)

Dette går nok så fint atte  :icon_smile:

Heidi K

• Gjest
« Svar #2 på: 12 Juni 2006, 23:04:58 »
Har ikke så god kjennskap til regelverk - vil bare ønske deg velkommen hit!  :icon_wink:

Siljepilje

• Gjest
« Svar #3 på: 12 Juni 2006, 23:06:01 »
Jeg har lest et sted at dyr i cabinen ikke er tillatt på utenlandsreiser??

Attack`s

• Gjest
« Svar #4 på: 12 Juni 2006, 23:07:49 »

Jeg fikk ha med Gloria i cabin,men det er lurt å sjekk opp i god tid i forveien,det kommer an på flyselskapene det-.

Heidi K

• Gjest
« Svar #5 på: 12 Juni 2006, 23:08:18 »

Det kan faktisk godt hende ja.

Hvilket flyselskap blir du å reise med sansynligvis?

Malia

• Gjest
« Svar #6 på: 12 Juni 2006, 23:26:54 »
Så koselig å få svar så kjapt da:-) og takk til dere allesammen:) Har skikkelig nervøs for den stakkars lille fjøski-pusen min i det siste etter at vi bestemte oss for å dra hjem...
Tingen er jo at vi er i Spania, og her fungerer ikke alt slik som det gjør i Norge... I følge dyrlegen, så tar det alt fra 3- 6 måneder for å få resultat på rabiestesten,og  i følge labratoriet tar de maksimum  2 mnd...(jada vi ringte dit også) Så derfor har vi ikke bestilt flybilletter ennå...
Har sjekket med  KLM og SAS, og begge de flyselskapene aksepterer katter i kabinen... vi reiser først Madrid-Oslo, og deretter til Trondheim.. men tingen er om vi (eller helst andre).... kan holde ut med den intense hylinga fra katta... for den er forferdelig... Har hørt at det ikke er bra for han å gi ham beroligende, men er det er jo grusomt for oss alle, inkludert Fjøski å holde ut 5 timer på fy,, med en intens hyling... eller?!?

Attack`s

• Gjest
« Svar #7 på: 12 Juni 2006, 23:30:08 »
Se om du kan komme i kontakt med noen oppdrettere i Spania,om dem  hjelpe der ikke dem andre strekker til.

Er hun så hylete ville jeg valgt lasterommet.
Du kan feks spraye en leke eller en sokk godt inn med catnip og en med feliway.
Hjelper på noen.
Så har du vel reiseburet fremme hele tiden så hun ikke er redd for det?

Heidi K

• Gjest
« Svar #8 på: 12 Juni 2006, 23:30:24 »
Anbefaler ikke beroligende iallefall. Jeg har hørt mye skummelt om det.

Er Feluway å få kjøpt hos dyrlegen din der nede? En spray som (skal) roe ned katten under reiser og nye omgivelser og slikt.

Ellers tror jeg faktisk jeg hadde plassert han i cargoen.. Vår siameser ble fraket i cargo fra stavanger til oslo - så inne i kabinen fra oslo til tromsø.. en 12 timers tur pga forsinkelser.. men han hadde hylt seg hes under første delen, så han tidde stille under andre delen av turen.
Men de kommer over det uansett hvor fælt det måtte føles.  :icon_sad:

Attack`s

• Gjest
« Svar #9 på: 12 Juni 2006, 23:40:14 »
http://www.sogrupp.se/

Gå inn dit  så på uppfødera,er 2 spanske der,om dem kan komme med råd?

Malia

• Gjest
« Svar #10 på: 12 Juni 2006, 23:42:00 »
Tusen takk for svar igjen... Setter  SÅ stor pris på det :)
Joda katteburet står frem (og har gjort det i et par måneder nå... og han sover der rett som det er)
Vi har også gått til anskaffelse av Catnip, fordi jeg trodde det ville hjelpe litt (og det gjorde det forsåvidt..... den første dagen. siden har han ikke enset det, selv om "mamsen" har sprayet inn så og si alle leketøyene hans pluss håndduken som ligger inne i reiseburet  ::) )
Tror kanskje Feliway blir det neste, de selger det på dyrebutikken her :)
Og kanskje det blir katt i cargoen også...( dakar liten.. )
(Trodde kanskje jeg var en dårlig "mamma som ville ham noe sånt")   :)

Takk igjen da for svar,,

Heidi K

• Gjest
« Svar #11 på: 12 Juni 2006, 23:44:43 »
Man er ikke dårlig mamma når man sender dem i cargo. Der er det nok mye "tryggere" for katten enn en støyende kabin med masse menneskelukter osv.

Og det vil kanskje også roe ned dine bekymringer litt, når du ikke "vet" om han skriker eller ikke. Han er sikkert litt redd etterpå, men de fleste er jo det når det skjer noe nytt som det der.