Skrevet av Emne: Vaksinasjon  (Lest 1950 ganger)

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Vaksinasjon
« på: 07 Juni 2005, 14:34:08 »
Tuva fikk i går brev i posten om at hun snart bør revaksineres.

Saken er at i fjor da hun skulle få sine to første vaksiner (men en mnd mellomrom) så ble det av forskjellige årsaker til at hun bare fikk den første. Kan hun da bare revaksineres som vanlig, eller bør hun ta to nye?

Gråtass skal også revaksineres, og Pia skal få sine første vaksiner i løpet av sommeren.(hun blir 4 år).

Vet dere hva sånn cirka disse vaksinene kommer seg på?  Tuva og gråtass fikk sine vaksiner i forbindelse med kastrering, er derfor usikker på hva kun vaksinasjon kommer seg på.

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
Vaksinasjon
« Svar #1 på: 07 Juni 2005, 14:46:06 »
hun bør få 2ganger nå ja, med ca 4-6ukers mellomrom!

Vaksine med helsesjekk koster 450her....det er helt sikekrt forskjellige priser fra vet. til vet...og sted til sted!!
Og så kan man få litt rabatt ved flere vaksinasjoner.

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
Vaksinasjon
« Svar #2 på: 07 Juni 2005, 14:49:36 »
Det er mulig det er litt ulik praksis fra veterinær til veterinær ang hvor mye man trenger å vaksinere katten for at den skal være beskyttet. Vet noen nå mener det holder å kun revaksinere annethvert år. Husker vi med kattene hjemme noen ganger glemte å vaksinere hvert år, men gjorde det annethvert år. Den gang måtte kattene gjennom en fullvaksine (dvs to ganger på en måned), hvis det hadde gått mer enn et år.

Når det gjelder pris, så er det veldig billig å vaksinere flere katter samtidig: For første katt betalte jeg honorar+medisinen, for andre katt betalte jeg kun for medisinen. Dvs at jeg betalte vel en 400 kr for begge to. Mulig jeg husker feil nå, dessuten varierer det veldig fra sted til sted hvor mye det koster. Her i Oslo er det dyrt å gå til vet

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Vaksinasjon
« Svar #3 på: 07 Juni 2005, 16:36:22 »
Jeg var hos vetrinæren forige uke og betalte 1365 kr,- for 5 katter. Min vetrinær sier at de må revaksineres en gang i året.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Vaksinasjon
« Svar #4 på: 07 Juni 2005, 17:13:17 »
Får vel høre med dyreklinikken jeg går til da om mulighetene for rabatt. Da kan jeg jo ta med alle katten i samme tur.  :thumbsup:

Attack`s

• Gjest
Vaksinasjon
« Svar #5 på: 07 Juni 2005, 17:35:33 »
De kattene som revaksineres hos meg får vaksinen samme dag,uavhengg av når de fikk sist.

Men dersom kattungen var under 12 uker ved første vaksine,så funker ikke denne,og den må starte opp med 2 nye vaksiner med 4-6 ukers mellomrom som er allerede skrevet.
Så skal man revaksinere om 1 år.
ETTER disse 3 vaksinene kan man velge om man vil revaksinere hvert år eller hvert annen år.
Dette er en ny regel gjeldene fra i år.

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Vaksinasjon
« Svar #6 på: 07 Juni 2005, 19:53:11 »
Sitat fra: Mariah
De kattene som revaksineres hos meg får vaksinen samme dag,uavhengg av når de fikk sist.

Men dersom kattungen var under 12 uker ved første vaksine,så funker ikke denne,og den må starte opp med 2 nye vaksiner med 4-6 ukers mellomrom som er allerede skrevet.
Så skal man revaksinere om 1 år.
ETTER disse 3 vaksinene kan man velge om man vil revaksinere hvert år eller hvert annen år.
Dette er en ny regel gjeldene fra i år.

Hei :hilse:

Du skriver at det er ny regel fra i år, dette med revaksine???
Var jo hos dyrlegen på torsdag, men hun sa ikke det.Har du lest dette eller fåt beskjed fra vetrinær? Nå ble jeg usikker...
Kanskje jeg fikk dette svaret fordi jeg spurte om jeg kunne reise til Sverige med katten, men ikke Danmark (grunnen begge landene er fordi vi har fam. der).

Attack`s

• Gjest
Vaksinasjon
« Svar #7 på: 07 Juni 2005, 22:18:53 »
Joda,regelen stemmer,den er opprettet med vetrinærhøyskolen/instituttet og NRR.
SVERAK fikk denne regelen,og NRR undersøkte og hev seg etter.

Men mange dyrleger har bare ikke fått det med seg.Ikke min heller,men det bekymrer ikke meg så mye.Da bare henviser jeg han her og der,eller printer ut skriv han kan lese.Han blir ikke fornærmet i det hele tatt.Er glad for all ny informasjon.
Alle klubbene burde være oppdatert,så hør med en i klubben din.
Det er jo valgfritt om man vil revaksinere om 1 år eller 2.

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
Vaksinasjon
« Svar #8 på: 14 Juni 2005, 05:39:59 »
Hvordan er det med vaksinering av katter som kun er innendørs?
Er det noen vaksiner de "må ha" uansett?

Utlogget Wazabees

• Fin pus
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://www.wazabees.no
Vaksinasjon
« Svar #9 på: 14 Juni 2005, 08:54:22 »
Dette med toårsregelen kontra ettårsregelen gjelder for inngang til utstillinger, og det er ikke alle veterinærer som er enige i denne regelen. Så om veterinæren skriver anbefalt revaksinasjon ett år frem i tid vil ikke den katten slippe inn på utstilling etter 1,5 år om den ikke har blitt revaksinert på nytt.
Det er nemlig anbefalt revaksinasjonsdato som kontrolleres når en katt skal inn på utstilling.

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
Vaksinasjon
« Svar #10 på: 14 Juni 2005, 10:12:05 »
Sitat fra: SuperHanne
Hvordan er det med vaksinering av katter som kun er innendørs?
Er det noen vaksiner de "må ha" uansett?

Jeg har to innekatter og jeg har vaksinert dem. De dødelige kattesykdommene er virussykdommer som man lett kan ta med seg inn i leiligheten. Bare hvis man feks tråkker i litt katteavføring ute, for deretter lar kattene komme i kontakt med skoene... Dette er noe jeg ikke vil ta sjansen på, så derfor kommer jeg til å vaksinere dem hvert år. Dessuten får man en årlig helsesjekk når man vaksinere katten.

Sist gang fikk kattene den vanlige trippelvaksinen, men egentlig er det ikke nødvendig å vaksinere dem mot chlamydia hvis katten aldri er i kontakt med andre katter. Men med tanke på eventuelt opphold på kattepensjonat er det greiest å gi dem den nødvendige vaksinen for å slippe inn der.

Når det gjelder om man skal vaksinere kattene hvert år eller annethvert år: Hva er fordelene ved kun å gi vaksinen annethvert år? Jeg synes det virker greit å ta turen til veten hvert år, så får man også en helsesjekk av dem. Og ikke minst: vil kattepensjonater ta inn katter som kun har fått vaksine annethvert år? (katteutstillinger er ikke aktuelt for meg)

Utlogget Ryvita

• Fin pus
  • Takket: 19
    • Vis profil
Re: Vaksinasjon
« Svar #11 på: 15 Juni 2005, 11:29:47 »
Sitat fra: Kitziee
Tuva fikk i går brev i posten om at hun snart bør revaksineres.

Saken er at i fjor da hun skulle få sine to første vaksiner (men en mnd mellomrom) så ble det av forskjellige årsaker til at hun bare fikk den første. Kan hun da bare revaksineres som vanlig, eller bør hun ta to nye?

Gråtass skal også revaksineres, og Pia skal få sine første vaksiner i løpet av sommeren.(hun blir 4 år).

Vet dere hva sånn cirka disse vaksinene kommer seg på?  Tuva og gråtass fikk sine vaksiner i forbindelse med kastrering, er derfor usikker på hva kun vaksinasjon kommer seg på.

Våre puser fikk heller ikke den revaksineringen de skal ha etter 4-6 uker første gangen de ble vaksinert. Men året etter ble de bare vaksinert 1 gang som de ville blitt ellers, det var visst ikke nødvendig med noen revaksinering da. Prisene varierer visst voldsomt. Vi får med vaksine hjem og betaler ca. kr. 500,- for 4 stk.
\\\"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr.\\\" Mahatma Gandhi

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Vaksinasjon
« Svar #12 på: 15 Juni 2005, 16:28:25 »
Jeg betale kr.1350,- for 5 katter, da vi revaksinerte for 3 uker siden.

Utlogget Hope

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 105
    • Vis profil
Vaksinasjon
« Svar #13 på: 15 Juni 2005, 16:34:23 »
Her betaler vi ca 250 for en vaksine mener jeg. :)

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Re: Vaksinasjon
« Svar #14 på: 15 Juni 2005, 19:47:51 »
Sitat fra: Ryvita
Vi får med vaksine hjem og betaler ca. kr. 500,- for 4 stk.

Setter dere vaksina selv?  :hæh:

Utlogget Ryvita

• Fin pus
  • Takket: 19
    • Vis profil
Vaksinasjon
« Svar #15 på: 16 Juni 2005, 15:34:27 »
Ja, det er visst ganske vanlig mange steder at man får lov til det etterhvert. Dyrlegen har vist oss hvordan vi skal gjøre det,  pluss at han gjorde det jo de første 2 åra da. Veldig greit å slippe å styre med katter og bilkjøring! Men det går selvsagt ikke å be om det første gangen. Men det koster selvsagt mer å få det gjort hos dyrlegen. Tror det koster kr. 580,- for 3 stk., og kr. 280,- pr. stk. for færre enn 3 hos dyrlegen vår.
\\\"En nasjons storhet og dens moralske framskritt kan måles etter hvordan den behandler sine dyr.\\\" Mahatma Gandhi