Skrevet av Emne: Spyr hele tiden  (Lest 4179 ganger)

Utlogget SerenitySmile

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Spyr hele tiden
« på: 10 Juni 2006, 10:54:23 »
Ronja, den ene katten min, driver å spyr hele tiden.. Har ikke peiling på hvorfor hun gjør det. Jeg er jo en som sørger for rent vann og hele pakka. Er det noe med maten egentelig? Jeg gir hun Friskies med oksekjøtt og kylling.. det er jo det hun liker best..
Hun har spydd veldig mye i dag   :( .. I senga mi..

(N) Blairwitch

• Gjest
SV: Spyr hele tiden
« Svar #1 på: 10 Juni 2006, 11:17:18 »
Får hun ikke tørrfor i det hele tatt?
Friskies er kanskje ikke det aller beste foret å gi katten, hva om du prøver et kvalitetsfor i stedet?
Hills, Iam eller Royal canin?

Utlogget SerenitySmile

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 10 Juni 2006, 11:24:31 »
Jojo, tørrfôr er det hun får. Hun hater bløtfòr.. Prøvde en type Royal Canin en gang, men da var hun ikke så ivrig i å spise som hun var når hun spiste Friskies... Men det kan jo hende jeg burde prøve Royal Canin ja.. bare i en annen smak som hun ikke har smakt på før  :icon_smile:

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #3 på: 10 Juni 2006, 11:29:35 »
Ja eller rett og slett test Iams.
Noen katter spyr jo faktisk av orm også, har den fått ormekur i det siste??
Hvordan spy er det som kommer opp? Mat, eller er det vare vann?  Er katten ute slik at den kanskje spiser gress?

Sissel

• Gjest
« Svar #4 på: 10 Juni 2006, 11:31:35 »
Er den lanhåra? Kanskje kan det være en hårball som sitter fast?
Har du vært i kontakt med dyrlegen?

Sissel

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #5 på: 10 Juni 2006, 11:40:16 »
Anbefaler Oral Sensitive fra Royal Canin dersom katten ikke liker så gådt tørrfor :icon_wink: denne typen fra RC er store gode biter som kattene elsker, ser det på våre katter når de ikke får sånn mat, da gidder de omtrent ikke å spise om morgenen når det blir fylt på  :wink[1]:

Mange katter som spyr av "billigmat" forresten ( er det mat pus spyr opp? )

Har du tatt ormekur på pus i det siste?
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #6 på: 10 Juni 2006, 11:47:28 »
Tror du bør oppsøke en dyrlege. Det kan også være at katten har fått noe i seg som ikke er helt bra.Eller at det sitter fast noe i svelget.

La katten få mye vann siden den kastrer opp.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Jane1982

• Koseklumpen
  • Takket: 14
  • Laban
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min
« Svar #7 på: 10 Juni 2006, 12:03:29 »
høres kanskje ekkelt ut, men nestegang katten spyr...studer det litt før du tørker opp og se om det er noe som rører på seg...
Mvh Jane

Jeg vet ikke hva jeg vil ha, men jeg vil ha det nå

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #8 på: 10 Juni 2006, 12:20:38 »
Dette er et fôr mange katter spyr av. Gir du henne ikke noe tørrfôr?
Det er ikke nok næring i butikk vårfôret.
Gå til en dyreburikk og kjøp enten Royal Canin, Hill's eller Iams/Eukanuba,
da får katten i seg riktige fordeling av næringsstoffer.
Lykke til!!
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget SerenitySmile

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 på: 10 Juni 2006, 12:26:14 »
Kattene mine er innekatter. Det er for skummelt for dem å være ute. Jeg sa jo i et innlegg at jeg gir henne tørrfôr. Ronja hater bløtfor.
Men da begynner jeg å prøve Royal Canin jeg da  :icon_smile:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #10 på: 10 Juni 2006, 12:30:35 »
Det tørrforet du gir kattene har dessverre den tendensen at endel katter ikke tåler det, og spyr eller får diare. Det er også feil sammensetning av næringstoffer i det dessverre. mark kan katten få selv om de går inne, om de ikke har fått markkur noen gang er det meget stor mulighet for at kattene har mark i seg, det er noe de blir født med faktisk ( ifølge veterinær )

Pørv Oral Sensitive fra Royal Canin, spør om å få prøvepose om du er redd kattene ikke liker det. Store biter hindrer dem i å sluke maten ( noe som også medfører oppkast av og til ) og kattene elsker knasingen av disse bitene  :icon_smile:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #11 på: 10 Juni 2006, 19:42:12 »
Jeg ville nok uansett tatt med katten til dyrlegen for an konsultasjon om katten fortsetter å kaste opp. Om katten kaster opp med jevne mellomrom, flere ganger i løpet av en time, vil det si at det oftest er noe galt. Det kan være som foreslått av katten har fått i seg noe som den ikke burde. Du skriver at den har kastet opp flere ganger i dag, da tror jeg nok det er noe som ikke er som det skal.

ellenh

• Gjest
« Svar #12 på: 10 Juni 2006, 19:46:12 »
Samme her, jeg ville også dratt til dyrlegen.  Det kan hende det bare er foret, eller kanskje er det noe annet. Det er i hvertfall helt klart noe som ikke er som det skal når katten kaster opp hele tiden!

Heidi K

• Gjest
« Svar #13 på: 10 Juni 2006, 19:47:38 »
Spyr katten bare mat, eller er det vann og slike ting også?

Og enig med Jane - sjekk hva som kommer opp. Da vet du iallefall det.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #14 på: 10 Juni 2006, 19:48:52 »
En ting til, jeg har i grunn vanskelig for å tro at det er fôret som forårsaker at katten kaster opp så lenga katten har spist det samme fôret over lengre tid uten å reagert på det tidligere med å kaste opp....  :wink[1]:

Utlogget Karoline&Dennis

• Super avhengig pus
  • Takket: 81
  • Dennis
    • Vis profil
    • Dennis sin hjemmeside
« Svar #15 på: 10 Juni 2006, 19:49:05 »
Hvis Ronja er kresen vil jeg anbefaler deg RC exigent. Foret er laget for ekstremt kresne katter og det er katten min Dennis, og han eelsker det tørforet!!

Dyrerettinghetsforkjempe r

Michael Jackson is innocent

www.myspace.com/adorablenorway

Utlogget Misty

• Koseklumpen
  • Takket: 5
  • Yaaaaawn!
    • Vis profil
« Svar #16 på: 10 Juni 2006, 22:31:29 »
Æsj, jeg skulle forhåndsvise et langt innlegg jeg skrev, men så forsvant det bare!!

Suma sumarium: Vims kastet også opp i flere dager og endte opp hos dyrlegen for å sjekke om det var fremmedlegemer som ikke ble fordøyd. Han fikk betennelse i nedre del av spiserøret av å kaste opp så mye og måtte ha antibiotikakur.

Mitt råd er også å dra til fagkyndig for å finne ut av hva det kan være. Det er nok den beste løsningen for dere som må vaske etter katten og for katten selv som føler seg dårlig. Lykke til!
Nå skjønner jeg ordtaket "Curiosity Killed The Cat"

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #17 på: 10 Juni 2006, 22:33:43 »
Æsj, jeg skulle forhåndsvise et langt innlegg jeg skrev, men så forsvant det bare!!

Suma sumarium: Vims kastet også opp i flere dager og endte opp hos dyrlegen for å sjekke om det var fremmedlegemer som ikke ble fordøyd. Han fikk betennelse i nedre del av spiserøret av å kaste opp så mye og måtte ha antibiotikakur.

Mitt råd er også å dra til fagkyndig for å finne ut av hva det kan være. Det er nok den beste løsningen for dere som må vaske etter katten og for katten selv som føler seg dårlig. Lykke til!

Lær deg å merke teksten i et langt innlegg og trykke Ctrl + C så slipper du å miste innlegget, er ofte serveren er nede et par sekunder om gangen.

Utlogget Misty

• Koseklumpen
  • Takket: 5
  • Yaaaaawn!
    • Vis profil
« Svar #18 på: 10 Juni 2006, 22:53:15 »
Yes, I know.. Har erfart det der før på andre forum også, så det er ikke Katteprats feil, altså!  :icon_biggrin: Men det er ikke alltid jeg husker på det. Kommer nok til å huske det oftere nå!

Så hva har du kommet frem til, SerenitySmile?
Jeg ønsker også beskrivelse av oppkastet og en rapport på hva som skjer fremover
  :icon_smile:
Nå skjønner jeg ordtaket "Curiosity Killed The Cat"

Simbaltu

• Gjest
« Svar #19 på: 12 Juni 2006, 18:45:36 »
Hadde det problemet med Simba den ene katten vår når han fikk bare friskies tørrfor.
Men så gikk vi over til Iams og etter det har han vært helt fin.