Skrevet av Emne: Tisser inne  (Lest 1181 ganger)

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 77
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Tisser inne
« på: 10 Juni 2006, 10:24:18 »
Etter at Tittentei begynte livet som utepus så har jo stakkars Uras blitt ensom innepus. :icon_sad:
I det siste så har han i tillegg begynt å tisse på gulvene nede i gangen og på do. Hva kommer dette av? Er det hevn fordi han har blitt ensom?
Han har også innimellom bæsjet i kroker nede i gangen. Så nå har han blitt en skikkelig grisepus.  :( Hva kan jeg gjøre med dette?
Stolt slave til to maine coon og tre huspuser.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
SV: Tisser inne
« Svar #1 på: 10 Juni 2006, 19:37:12 »
Det kan ikke være pga av feks urinveisinfeksjon? Da kan katter gjerne gjøre i fra seg på alle andre plasser utenom kassa da de kan forbinde kassa med smerte ved å tisse...

Minne

• Gjest
« Svar #2 på: 11 Juni 2006, 10:36:24 »
Jeg har samme problem. Vi fikk Origo da hun var 5 måneder gammel. Hun blir ikke akseptert av vår  eldste katt på 12 år, Ruski, men Pi, på halvannet år, liker
leke og kose sammen med henne. Origo tisser på tepper, puter, dyner, og en krakk vi har i stua. Hvis vi setter denne krappen på soverommet tisser hun ikke i den Det ser ut
for oss som om hun markerer overfor meg, da hun ikke tåler meg, kun min partner. Hvis jeg prøver å klappe henne skyr hun banen med én gang. Hun bruker også
sandkassen, og tissingen er periodisk, så det ser ikke ut som om hun har urinveisinfeksjon. Vi har prøvd å vaske tepper, dynetrekk og puter med både klorin og edikk, og
vi  har sprøytet på med sitronvann. Det eneste vi ikke har prøvd ennå er 'Exit', noe dyrlegen anbefalte. Vi  begynner å bli ganske lei av dette, vi kan ikke ha kattene
på soverommet, noe vi synes er synd for de  andre kattene - og oss, vi  liker å ha dem i sengen vår... Alle kattene er innekatter...

Origo ble funnet som liten katt, kastet ut av matmor i 20 kuldegrader i vinter. Men hun har  klart seg bra og er en leken, kosete katt, bortsett fra at hum ikke tåler meg, da.

Noen gode tips???

Hilsen May-Brit

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
« Svar #3 på: 11 Juni 2006, 11:17:51 »
jeg ville først tatt kattene(jeg svarer dere begge) med til veterinæren for å undersøke dem for eventuelt urinveisinfesjon osv.
Deretter ville jeg vasket med grønnsåpe, i stedet for vaskemidler som inneholder amoniakk eller klorin. Katter liker naturlige dufter som f.eks. grønnsåpe og har da mindre behov for å markere seg.
Jeg ville også ha investert i en "Feliway" dispenser. Den utgir fenonomer som har en berolgene effekt på katter, som igjen fører til mindre tissing i krokene

Lykke til fra Ellen

:icon_confused:
« Siste redigering: 11 Juni 2006, 11:21:29 av fiskerjentas »

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 77
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #4 på: 11 Juni 2006, 15:32:43 »
Takk for svar.
Jeg tror heller ikke at Uras har urinveisinfeksjon, fordi han tisser bare utenfor kassen om natten og noen få ganger når vi ikke er gjemme. Det virker for utspekulert for min del. Men såklart. Det skader jo ikke å sjekke han for å være på den sikre siden.
Men hvor får man kjøpt sånn feliway?
Stolt slave til to maine coon og tre huspuser.

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #5 på: 11 Juni 2006, 15:56:09 »
Dere har fått gode råd, har ikke så mye å tilføye.. Det kan også være protestmarkeringer, jeg har en katt som tisset/bæsjet hos sine forrige eiere, men hun har ikke gjort det her. Hun trivdes ikke som alenekatt og her har hun to brødre og meg som er hjemme hele tiden og gir henne masse oppmerksomhet.

Katter protestmarkerer når de ikke er fornøyde eller føler seg oversett. Gi de masse oppmerksomhet, lek og kos med de (ikke så lett for deg Minne siden katten skyr deg..).
Vask områdene godt med grønnsåpe/ teknisk sprit/ eddik oppi såpevannet (mye som har blitt anbefalt) og sett Feliway i stikk-kontaktene (fåes kjøpt hos veterinær).
Men først og fremst ville jeg fått undersøkt katten som Fiskerjentas sier.