Skrevet av Emne: "frie" katter på Kreta  (Lest 2325 ganger)

Utlogget Ajax

• Fin pus
  • Takket: 6
  • Kjønn: Kvinne
  • har ingen siameser lenger
    • Vis profil
"frie" katter på Kreta
« på: 08 Juni 2006, 10:04:20 »
Vi har nettopp kommet hjem fra ferie på Kreta, der det overalt reklameres for Kretas "frie" katter. Man kan få kjøpt kalendere, fotobøker osv med bilder av disse kattene, som jo egentlig ikke er noe annet enn villkatter. Om sommeren har de vel det ikke så værst, da får de i allefall mat av turistene, tigger på resturantene osv. jeg glmmer ikke for noen år siden, da vi satt på resturant og ga litt lylling til en katt der. Hun snuste forsiktig på kjøttstykket, også begynnte hun å mjaue høylydt, og da komm sannelig tre små løpende! hun hadde ropt på barna sine!

Men i år hadde vi en lite hyggelig opplevelse. 5 åringen vår lekte rundt hotellet og kom tilbake og fortalte " jeg har funnet tre kattunger som bor i en pappeske! De har flyttet hjemmefra!"

Vi ble med, og jada, i vekanten lå det tre kattunger forlatt i en pappeske. De hadde såvidt åpnet øynene, var fulle av utøy, (vi så det tråkket og gikk i pelsen deres) og den enee hadde værk i øyet...

Svigermor og tanten til mannen min tok med seg esken, (vi er en katte-elskende familie) og vi satte i gang med å blande melkeblanding av melk, sukker og eggeplomme , og dryppet i dem det, mens svigerinnen min prøvde å få tak i noen som kunne hjelpe oss. Dyrebeskyttelse, vetrinær eller noe slikt. Men nei, det var ikke lumil. Folk bare ristetpå hodet og sa, som det innlegg er inne at det var jo "bare katter".... :icon_mad:

Moren til venninnen min driver med omplassering osv av katter på den andre siden av Kreta, men vi fikk ikke tak i henne, og ungene trengte tilsyn og hjelp fort. Det var veldig lite ideellt med dårlig hjmmelaget melkeblanding på et hotellrom for å si det slik. Vi snakket med guidene som lovet å hjelpe oss, men dem hørte vi aldri noe fra.....

Tilslutt endte vi med å bestemm at det beste var å la dem dø så skånsomt vi kunne få til, så vi blandet en paralgin forte i melkeblandingen, og lot dem sovne inn. :skjelveleppe:

Me kom ikke til meg og snakk om frie katter fra Kreta lenger, for de er pinadø så frie at de dør av det..... :zsawya:
Ajax UTEN Kakao -pusen!

Utlogget brite

• Koseklumpen
  • Takket: 16
    • Vis profil
    • http://www.home.no/engelskbulldog
SV: "frie" katter på Kreta
« Svar #1 på: 08 Juni 2006, 10:15:45 »
jeg har også vært på kreta, og synes det var heilt jæwli med alle kattene..Å så mange av de som var syke...det var så grusomt å se på...Det samme gjelder hunder...Utrolig mange løshunder uten hjem som ligger syke rundt omkring...går rundt å leter etter mat og er bare skinn og bein...
-Britisk korthår og Bulldog-
   En gang brite- Alltid brite!

Utlogget Ajax

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #2 på: 08 Juni 2006, 10:18:23 »
jeg har også vært på kreta, og synes det var heilt jæwli med alle kattene..Å så mange av de som var syke...det var så grusomt å se på...Det samme gjelder hunder...Utrolig mange løshunder uten hjem som ligger syke rundt omkring...går rundt å leter etter mat og er bare skinn og bein...
De har ryddet opp en del når det gjelder løshundene, mye fordi folk var redde dem, men kattene er de på en merkelig måte stolte av....
Ajax UTEN Kakao -pusen!

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #3 på: 09 Juni 2006, 11:27:56 »
Det måtte være frustrerende  ikke kunne få hjelp fra noen sted... Jeg tror nesten ikke jeg kan dra på ferie til et sted med å mange løskatte som trenger hjelp, spesielt når de trenger det så sårt, jeg ville ikke klart å hatt en fin ferie... Jeg ville følt meg så hjelpesløs.

Kjempefint av dere å gjøre det dere kunne for kattungene i allefall.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 657
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #4 på: 09 Juni 2006, 21:52:20 »
Har også vært på Kreta og sett problemet meg egne øyne.
Husker en episode der en turist matet en katt ved bordet, fy f..n eieren hvor sint han ble på turisten. Trodde han kom til å slå til henne som hadde matet katten  :icon_mad:
Tydelig at han hatet disse kattene og ikke ville ha dem nær restauranten sin.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #5 på: 10 Juni 2006, 01:07:42 »
Jeg har ikke ORD for dette!!  :skjelveleppe: Det er helt GRUSOMT hvor lite folk bryr seg om dyr, og at de setter hunder høyere enn katter, DET skjønner ikke jeg. Burde vært likestilt. Fytti fan altså. :icon_mad: Men FLOTT at dere ga dem en verdig og fin slutt på det korte, vonde livet demmes.  :skjelveleppe:Det skal du få en takk for. Hadde alle vært slik som oss....

Utlogget Ajax

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #6 på: 10 Juni 2006, 11:53:09 »
Tror ikke jeg har lyst til å dra til Kreta mer etter det her.... :skjelveleppe:
Følte meg skikkelig slem når jeg blandet den tabletten i melken, og så hvordan de smattet det i seg fra teskjeen, "nam, så godt..." Men hva skulle jeg gjøre?
Men som en klok gammel dame en gang sa til meg, (hun drev med omplassering av problemhunder hun) "Det er ikke det værste for en hund å være død..."
Det gjelder vel katter også, og jeg trøster meg med at de døde rask og smertefritt, og at nå er de sikkert et sted der det hverken  er innvoldsorm, lopper eller lus, og hvor det er nok mat og kjærlighet....
Ajax UTEN Kakao -pusen!

Aino

• Gjest
« Svar #7 på: 10 Juni 2006, 13:54:37 »
Det å gi kattunger/katter tabeletter med paracettamolinnhold er dessverre ingen skånsom måte å dø på.

Katter tåler ikke dette medikamentet og dør en forferdelig død.
Dem dør lansomt og pines ihjel. Dessverre er det slikt!

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #8 på: 10 Juni 2006, 14:00:12 »
Jeg hadde egentlig tenkt jeg ikke skulle svare på denne tråden.

Men mener du seriøst at du tok livet av kattungene med paralgin forte!!! Paracettamol, er en pinefull død der kattens organer blir forstørret.
Hvis de kattungene døde momentant var du utrolig heldig. Jeg syns det var en grusom måte å ta livet av små dyr på, du vet vel at det faktisk ikke er lov til å avlive dyr som privatperson?

Ja så klart syns jeg synd på disse kattene jeg også, men vær klar over at mer eller mindre alle resturanter på Kreta har katter fordi de hjelper de å holde kontroll på alt utøyet.
Syns dere kunne reist til en veterinær når dere først forbarmet dere over disse stakkars bebisene.
Men det er min mening og den står jeg for!!

Utlogget av Jamas (N)

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 65
  • Kassandra og jeg på SWS 2006
    • Vis profil
    • http://www.avjamas.com
« Svar #9 på: 10 Juni 2006, 14:00:30 »
Hei!
Vet ikke helt hva jeg synes om å ta kattenes sjebne sånn i egen hånd.
Jeg har vært mye i Hellas, riktignok ikke på Kreta. men på "øya mi" Naxos, ser
det ut til at de fleste behandler kattene med respekt, og gir dem mat.
Jeg jobbet selv i 6 uker på en restaurant der, og de hadde sin egen katt...ja han faktisk
jobbet der. Og når turister gren på nesen av at katten rsuslet rund på restauranten, sa jeg alltid til dem at han jobbet der,
og sørget for at restauranten var fri for utøy. Ja da ble tonen en helt annen, og alle syntes pus var kjempefin (hvilken han også var)
Der var det ikke taverna-eirerne som jagde katt eller ble sint på turister som matet dem.
Nå er jo ikke Naxos så turistifisert som Kreta er, heldigvis, men alt i alt synes jeg kattene lever i fred og ro sammen
med både fastboende og turister. Det er sjelder jeg ser syke og misskjøtte dyr der.
Nå må jeg også få sagt at huskattene ser jo helt annerleder ut i hellas enn de gjør hjemme. De er mindre og mye
smalere (mer orientalsk i kroppen) enn våre huskatter.
Som sagt, jeg har ikke problem med kattene i Hellas, spesielt på øya Naxos. Det er en fryd å se alle de lekre, flotte
kattene som går fritt overalt. De biude selvsagt vært kastrert, men grekerne jeg kjenner der, bryr seg om kattene.
Så alt er ikke like ille som tidligere beskrevet fra Kreta
Purr fra Unni

www.avjamas.com

Utlogget Ajax

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #10 på: 10 Juni 2006, 20:27:13 »
Nei, jeg likte ikke situasjonen noe særlig jeg heller, men svigermor og gjengen holdt på å gå av skaftet, vi prøvde i to døgn å få tak i dyrlege, uten at noen gadd å komme, "det er bare kattunger!" fikk vi beskjed om. Og siden vi hadde sett rotter større enn kattungene i samme område dagen før, kunne vi jo ikke akkurat sette dem ut igjen....

Syntes jo ikke at det var en ideell løsning jeg heller, men det var det beste vi klarte å komme på midt i allt kaoset...
Ajax UTEN Kakao -pusen!

Herr å fru mjæu

• Gjest
« Svar #11 på: 11 Juni 2006, 16:39:37 »
Ingen er perfekte, det er bedere å dø fort, istede får leve ett srusomt liv...
Broren min som er avhengi av heroin, sier det må være den beste måten å dø på... du bare sovner, så slutter hjerte å slå i søvne, å du merker ingenting... Dyrlegen ville kansje gjort det gtatis, om du hadde fortalt hva som hadde skjedd... huff, du gjorde jo det du trodde var best... :grine:

Utlogget Ajax

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #12 på: 11 Juni 2006, 21:11:26 »
Ingen er perfekte, det er bedere å dø fort, istede får leve ett srusomt liv...
Broren min som er avhengi av heroin, sier det må være den beste måten å dø på... du bare sovner, så slutter hjerte å slå i søvne, å du merker ingenting... Dyrlegen ville kansje gjort det gtatis, om du hadde fortalt hva som hadde skjedd... huff, du gjorde jo det du trodde var best... :grine:
Takk. :icon_frown:
Ajax UTEN Kakao -pusen!

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #13 på: 11 Juni 2006, 23:54:03 »
Well, det er vel mye for og i mot i en slik situasjon, og når du ikke visste hva en paralgin forte gjorde med organene til katt, så var det jo i den beste mening. Kan tenke meg at det var en vond og fortvilende situasjon. Hadde nok gjort det samme om jeg ikke hadde visst det med paralgin jeg også.. Det var da bra at de døde med en gang, stakkars søte små.. Jeg dømmer deg ikke, synes det er flott du tok deg av de, så de fikk noen gode timer på slutten av sitt alt for korte liv. Man lærer så lenge man lever, er ikke det noe?

Kismet

• Gjest
« Svar #14 på: 11 Juni 2006, 23:56:08 »
Jeg syns absolutt det virker som om Ajax handlet i aller beste mening i denne situasjonen og at hun ikke var klar over dette med paralgin forte.