Skrevet av Emne: Hvorfor er en katt "bare" en katt ?  (Lest 1419 ganger)

Kismet

• Gjest
Hvorfor er en katt "bare" en katt ?
« på: 07 Juni 2006, 11:07:31 »
Dette skal ikke være noe syteinnlegg, jeg bare undrer meg så veldig over hvorfor følgende scenario er så logisk for enkelte.

Jeg har som mange sikkert har fått med seg to katter.
Huskatten har amputert halve halen og er kryptokid-operert - det kom jo på noen tusen, som var en selvfølge for meg å betale.
De er vaksinert og forsikret og selvsagt kastrert.

I helgen var jeg hjemme hos mine foreldre en tur, og min mor liker visstnok ikke katter, noe jeg finner merkelig for vi hadde da katt da jeg var liten. Hun har hund, da.

Iallfall så nevnte mamma at det hadde kommet en flåttvaksine for hund, også la hun til mens hun lo litt: Men, det tør jeg nesten ikke si til deg, for hvis det finnes noe slikt til katt så løper vel du til dyrlegen med en gang.
Også lo alle sammen og da kom det fra samboeren min: Ja, de kattene der har jo kosta en formue og er forsikra i hue og rævva - også lo de godt hele gjengen.

Er det så rart å bry seg om hvordan pusekattene sine har det da, og ta vare på de som best man kan ?

Jeg kommer aldri til å forstå "det er jo bare en katt"-mentaliteten - hadde jeg hatt hund var det ingen som hadde løfta et øyelokk.

Kan kloke hoder her inne fortelle meg hvorfor det er så stor forskjell i verdien på dyr ?

Hvorfor er en katt "bare" en katt ?
Det er da ikke så enkelt som det !

Et katteforum er sikkert feil sted å lufte slikt som dette, men er det noen som forstår argumentasjonen på hvorfor en katt er så lite verdt i manges øyne ?

Utlogget Bee

• Forumslave katt
  • Takket: 125
    • Vis profil
SV: Hvorfor er en katt "bare" en katt ?
« Svar #1 på: 07 Juni 2006, 11:11:32 »
Jeg vet sannelig ikke, Kismet.
Jeg mener at når man tar til seg et dyr uansett art, så har man ansvaret for det. Om jeg hadde hatt hund og katt, så hadde jeg tatt ansvaret og gjort alt jeg kunne for de, ikke noe forskjellsbehandling. Det er det jeg syns er rart, at folk forskjellsbehandler dyr, de blir jo som barna våres mener jeg og man forskjellsbehandler ikke barna våre...

Utlogget amahel

• Forumslave katt
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #2 på: 07 Juni 2006, 11:16:20 »
Jeg forstår godt frustrasjonen din.
Ha også opplevd det at hund er mer verd enn katter.  Hvor har folk det fra mon tro :icon_question:
Jeg synes nå alle dyr er like mye verd. Som Bianca sier, vie er jo like gla i kattene våre som andre er i sine hunder.
Noen liker hunder andre liker katter, men dem er jo like mye verd for eierne uansett!!

Nova

• Gjest
« Svar #3 på: 07 Juni 2006, 11:49:05 »
Åååå, jeg vet såååå godt hvordan du har det. Hver gang jeg snakker om Shango begynner familien å le av meg, for de synes jeg har brukt så mye penger på ham.. Mamma sa for en stund siden at hun ikke skjønte vitsen med å forsikre en huskatt! Hun skjønte det bare hvis det var rasekatter :icon_mad: :icon_mad: Smart liksom!!! Som om rasekatter var mer verdt enn huskatter liksom! Ååå, ho er så tett som e bøtte møk... :icon_mad:
« Siste redigering: 07 Juni 2006, 11:55:03 av Nova »

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 07 Juni 2006, 12:11:10 »
Jeg tror veldig mange har en "bruk og kast"-mentalitet når det gjelder katter. Grunnen til det (tror jeg) er den lave statusen huskatter har, det er alt for enkelt å skaffe seg katt og en del tenker kanskje ikke over at man faktisk påtar seg et ansvar når man anskaffer et levende vesen. "Katten var jo gratis, så hvorfor skal jeg bruke penger på den?" er det sikkert mange som tenker. Og så lenge det finnes uansvarlige katteeiere som ikke vil kastere og som fortsetter å produsere enda flere huskatter til en verden der det finnes alt for mange katter i forhold til gode hjem, ja da blir ikke kattens status høyere i hvert fall.

Nova

• Gjest
« Svar #5 på: 07 Juni 2006, 12:16:25 »
Enig med deg. Samtidig tenker jeg at det må være mulig for folk å bruke hue innimellom ??? Folk som ikke skjønner at dyr også er LIV, tenker iallefall jeg på som litt "bak i køen"... :icon_biggrin:

Utlogget Karoline&Dennis

• Super avhengig pus
  • Takket: 81
  • Dennis
    • Vis profil
    • Dennis sin hjemmeside
« Svar #6 på: 07 Juni 2006, 14:43:00 »
Jeg vet egentlig heller ikke!

Jeg har sagt til mamma at nå vil jeg ta med Dennis til dyrlegen å fjerne plakk og tannstein, men så sier ho bare " Vi gikk aldri til dyrlegen med katten vår når vi var små, og den var jo så friskt å fin å levde lenge". ÅÅ blir så irritert. Vil opp til dyrlegen men kan ikke gå opp dit!!

Dyrerettinghetsforkjempe r

Michael Jackson is innocent

www.myspace.com/adorablenorway

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #7 på: 07 Juni 2006, 14:54:16 »
Jeg skjønner heller ikke hvorfor katter skal være så mye mindre verdt enn hunder, hvorfor har det blitt slik at hunder selges, men kattes gis vekk  :icon_rolleyes: Blandingshunder tar man jo også penger for, så hvorfor ikke huskatter  ::)

For meg er kattene "ungene" mine  :love: Om de blir syke, skadet eller trenger noe er det de som står først i køen  :icon_smile: Er en selvfølge å ta vare på dyra man har selv om de ikke kostet noe i utgangspunktet.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget brite

• Koseklumpen
  • Takket: 16
    • Vis profil
    • http://www.home.no/engelskbulldog
« Svar #8 på: 07 Juni 2006, 15:10:42 »
Jeg er helt enig med dere at katter er like mye verd som hunder...

Det er flere grunner tror jeg til at mange ser på hunden som mer verd enn katten..
en av grunnene er det som er nevn her i tråden med at kattunger ofte gies bort gratis, og på den måten mister sin status...Det er alt for enkelt å få tak i en katt...

Men jeg tror også at hunden har en høyere status fordi den er mer avhengigi av mennesker, og derfor er det kanskje lettere å få god kontakt med den, og et godt forhold. I mange hjem hvor det er travelt, blir katten kanskje litt glemt...Den er bare der og tusler ut og inn...mens de som har hund må gå tur med den, trene den osv...og derfor får eier et nærmere forhold til den...

Jeg prøver ikke å si at det er vanskelig å få et godt forhold til katter...

er litt dårlig å forklare hva jeg mener..så jeg håper dere forstår...jeg vet iallefall hvor tidkrevende en hund er iforhold til en katt...(Har en engelsk bulldog, som SKAL ha oppmerksomhet hele tiden..Hvis ikke begynner hun å lage sånne "det er så synd på meg" lyder)... Pusene krever jo også kos, og oppmerksomhet, men ikke på samme måte som en hund (ikke som en bulldog iallefall...Har ikke så kjennskap til andre rase)...
-Britisk korthår og Bulldog-
   En gang brite- Alltid brite!

Kismet

• Gjest
« Svar #9 på: 07 Juni 2006, 15:15:43 »
Ja, jeg skjønner hva du mener brite - jeg har iallfall hørt mange har sagt at de liker ikke katter fordi de er så sky, sære og egenrådige.
Da må jeg jo virkelig si at det har mest med eieren å gjøre - en katt trenger jo hverken å være sky (kommer jo an på hvordan den har hatt det tidligere selvsagt, men generelt) eller sær, litt egenrådig til tider kanskje, men en katt kan jo også lære hva som er lov og ikke lov.
« Siste redigering: 07 Juni 2006, 15:18:34 av Kismet »

Utlogget brite

• Koseklumpen
  • Takket: 16
    • Vis profil
    • http://www.home.no/engelskbulldog
« Svar #10 på: 07 Juni 2006, 15:23:14 »
Katter er mere selvstendige enn hunder...Det er det ingen tvil om..

Betyr ikke det at man ikke kan få like godt forhold til de, og at de er mindre gla i oss fordet... <--- men det har kanskje mange eiere lett for å tro...
-Britisk korthår og Bulldog-
   En gang brite- Alltid brite!

Attack`s

• Gjest
« Svar #11 på: 07 Juni 2006, 15:32:44 »
Tror mange av disse kattenes myter også spiller inn.
Trist men det er fakta.

Men det er utrolig mange som ikke vet noenting,nettopp fordi dem ikke setter seg inn i ting,tenker ikke lenger enn meteren forran seg.
Så er det generasjonene,foreldrene mine har alltid vært gode med dyrene opp igjennom-----pappa er oppvokst med gård og har hatt diverse før jeg kom.Hestene opplevde ikke jeg,men jeg opplevde hundene.
Selv om vi ikke ble lært opp til å gå til dyrlege med kattene opp i gjennom så sant dem ikke hadde vondt var syke....dem kjørte meg om kattene trengte å bli sjekket feks for midd i øret,det slet ene huskatten vår med for mange år siden.

Jeg er glad jeg kom inn i oppdretterverden jeg,og ikke minst katteforum verden.
Der lærer en utrolig masse,men så må en også ha interessen for det.

Så er det vel også hva en  bruker kattene til?
Hos oss er det masse gårder,og kattene blir brukt mer som musefangere,og for det alltid hører med en katt på gården.
Selvsagt ikke kastrert eller vaksinert osv.
Og mange slappe holdninger om at en katter er  bare en katt.

For å få opp statusen på kattene i 2006 må alle katteiere bli flinkere til å kastrere,vaksinere osv.
Dyrlegene må også bli flinkere til å opplyse,ikke være redd for å blande seg inn fordi det "bare er en katt".
Så burde det kreves at ingen katter var gratis,men det er nesten umulig å realisere.
Men staten har også litt skyld syns jeg.
Dem burde gjort noe med reglene rundt hushold og katter, jeg mener når dem kan forby enkelte hunderaser så....

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #12 på: 07 Juni 2006, 18:46:18 »
Kjempeflotte innlegg, Kismet og Attack's!! :icon_smile: