Skrevet av Emne: bade eller ikke bade???  (Lest 2042 ganger)

Utlogget smurfefan

• Spretten katt
  • Takket: 3
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
bade eller ikke bade???
« på: 05 Juni 2006, 12:54:44 »
hvor mye/lite bader dere kattene deres??

Er det noe poeng i å bade de når de ikke skal stilles ut?? Av og til skulle jeg gjerne gjort det bare for min egen del så jeg visste de var rene og fine (og luktet godt:) )....men de holder seg vel stort sett rene selv..?? hva synes dere?

Linda

• Gjest
SV: bade eller ikke bade???
« Svar #1 på: 05 Juni 2006, 13:02:42 »
Nei det er ikke nødvendig å bade katter som ikke skal stilles ut, med mindre de blir svært skitne. Utekatter bør man ikke bade, ettersom bading ødelegger fettlaget i pelsen som fungerer som beskyttelse mot vær og vind.

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 05 Juni 2006, 13:09:11 »
Her bades det også kun ved utstilling på dem som trengs,samt Secret bades for å holde halefettet vekk så lenge han er fertil.

Nova

• Gjest
« Svar #3 på: 05 Juni 2006, 14:00:21 »
Jeg har badet Shango én gang, og det var rett etter jeg fikk ham, fordi han har bodd hos DB sammen med 30 andre katter :icon_idea: Men nå kommer jeg ikke til å bade ham mer, med mindre han ruller seg i møkk eller noe :ad[1]:

Utlogget Tamlin

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #4 på: 05 Juni 2006, 14:09:23 »
Bader dem også veldig sjeldent. Kanskje hvis det er fryktelig varmt så dem trenger en avkjøling, men da er det bare skylling ingen såpe.

Nova

• Gjest
« Svar #5 på: 05 Juni 2006, 15:00:38 »
Katter trenger ikke avkjøling, de er ørkendyr :icon_smile:

Utlogget Tamlin

• Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #6 på: 05 Juni 2006, 15:04:37 »
Veten vår sa det bare var bra å skylle dem litt hvis det ble voldsomt varmt innendørs. Var en sommer som det var helt drepende.
De er ørkendyr fra gammelt av, men nå har dem jo bodd så lenge i landet at de hører jo ikke til det klima lenger.

Attack`s

• Gjest
« Svar #7 på: 05 Juni 2006, 15:05:30 »

Var ørkendyr  :wink[1]:
Katter er under utvikling.
Er der skikkelig hetevarmt så har ikke kattene noe i mot en liten avkjøling.

Nova

• Gjest
« Svar #8 på: 05 Juni 2006, 15:09:12 »
Det jeg har erfaring med iallefall er at katter (har bare efaring med huskatter da) elsker varme, og at de finner ut selv hvor det er skygge og kjøling. Men for all del, dersom katten ikke har noe i mot vann så er det jo bare flott. Men jeg hadde nok ikke gjort det med Shango nei. Har fortsatt ikke glemt forrige gang :icon_lol: Han var helt hysterisk stakkar :hihi[1]:
« Siste redigering: 05 Juni 2006, 15:10:46 av Nova »

Attack`s

• Gjest
« Svar #9 på: 05 Juni 2006, 15:14:12 »
Går an å spraye dem med vannflaske da,mens en koser med dem.
Så virker det ikke så avstøtende.

Derfor er straffen med vannflaske veldig dumt,.... for dem som bruker den metoden,syn jeg.

Utlogget Marit

• Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #10 på: 05 Juni 2006, 15:44:51 »
Tuller du? Katter finnes/har eksistert over nesten hele kloden, da går det ikke an å kalle dem ørkendyr.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Nova

• Gjest
« Svar #11 på: 05 Juni 2006, 15:59:24 »
De stammer fra ørkenen ja, så nei, jeg tuller ikke. Det er en grunn til at mange katter drikker svært lite, det er fordi at i ørkenen (!) så levde de på det vannet de fikk gjennom byttet de fanget... Katter kan gå lenge uten vann, hvis de fanger og spiser mus og fugler.

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Avhengig pus
  • **
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #12 på: 05 Juni 2006, 16:08:23 »
Kanskje hvis det er fryktelig varmt så dem trenger en avkjøling, men da er det bare skylling ingen såpe.
Sånn blir et gjort med Lunatica også. Hun elsker å bli nedkjølt med kjølig vann på varme sommerdager.
Men hun har aldri blitt vasket med såpe. Hun er innekatt, så hun holder seg hvit og fin allikevel.
Tror ikke jeg kommer til å bade Luke eller Leia noe særlig heller, kun til utstilling og hvis det trengs.
Har kjøpt shampo og balsam til katter allikevel da... Kjekt å ha! :icon_smile:

Utlogget smurfefan

• Spretten katt
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #13 på: 05 Juni 2006, 16:46:08 »
ok...da tror jeg vi drøyer badingen her! like greit det, da. Oscar har begynt å bli så nysgjerrig på springen når vannet står på, så han ble klissvåt her en kveld mens han snuste på dette merkelige fenomenet :hihi[1]: ikke umulig at han liker en kalddusj når juli kommer :x-fingre[1]:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #14 på: 05 Juni 2006, 16:56:51 »
Bader ikke kattene her i huset, de er begge to utekatter om sommerne og har fin og blank pels uten at vi skal blande oss opp i den. Da vi bodde en annen plass var de innekatter og da avkjølte vi dem med en fuktig vaskeklut og strøk den på pelsen akkurat som om man skulle klappet dem  :love: Så ut som de likte dette veldig godt iallefall  :icon_smile:

Har badet puser noen ganger i mitt liv, men kun da det var høyst nødvendig, altså når jeg hadde kattunger som hadde diare og var helt skitne i pelsen sin  :icon_sad:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Sissel

• Gjest
« Svar #15 på: 05 Juni 2006, 17:07:59 »
Jeg bader kattene når det trengs. Utenom utstilling er det veldig skjeldent. Men hannen bades oftere enn hunnene pga halefettet da.

Hvor ofte det trengs er vel forskjellig fra rase til rase. Hadde jeg hatt en spynx som ble "seig" i huden av svette, så hadde jeg vel tørka og bada den ganske ofte... Samme om jeg hadde hatt en perser, da hadde jeg prøvd å bada ofte for å slippe unna litt børsting.

Sissel

Utlogget Zita

• Mamma
  • Takket: 109
    • Vis profil
« Svar #16 på: 05 Juni 2006, 21:22:43 »
Her kommer det litt an på,i de verste røyteperiodene blir de badet regelmessig,ellers så skjer det om jeg ser det trengs.

Attack`s

• Gjest
« Svar #17 på: 05 Juni 2006, 21:26:50 »
Her kommer det litt an på,i de verste røyteperiodene blir de badet regelmessig,ellers så skjer det om jeg ser det trengs.

Secret som er en siameser  tettet godt igjen sluken her om dagen  :hihi[1]:
Hvordan da med sånne håræk som du har?  :fnis[1]:

Utlogget Zita

• Mamma
  • Takket: 109
    • Vis profil
« Svar #18 på: 05 Juni 2006, 21:52:56 »
De har da hår igjen etterpå,selv om det ser mistenkelig mye ut i sluket. :fnis[1]:

Attack`s

• Gjest
« Svar #19 på: 05 Juni 2006, 21:54:59 »
De har da hår igjen etterpå,selv om det ser mistenkelig mye ut i sluket. :fnis[1]:

:icon_lol:
Mente sluken jeg også.
Tenkte på om du måtte bøtte på med plumbo eller noe  :hihi[1]: