Skrevet av Emne: Slankefôr til en (to) av tre katter  (Lest 702 ganger)

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
Slankefôr til en (to) av tre katter
« på: 06 Juni 2005, 13:33:31 »
Jeg liker ikke å si at Tuva er fet, men hun har nok langt i fra vondt av en aldri så liten slankekur.    

Saken er at alle tre kattene er vandt med å få spise når de vil i og med at tørrfôret står fremme hele dagen. Pia er ikke fet, men en stor katt så tror ikke hun ville tatt skade av slankefôr i en periode, men det er Gråtass jeg tenker på. Han er en slank og fin herremann uten et gram fett for mye.  

Kan jeg gi alle kattene slankefôr, eller vil ikke Gråtass ha godt av det i og med at han er slank fra før, eller vil det kanskje bare ha virkning på overvektige katter?

(Da Gråtass skulle på kur pga problemer med løs mage så var diettfôret han ble satt på slankefôr og dyrlegen mente at det ikke gjorde noe)

Noen som har erfaringer med dette?

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 7
  • Kjønn: Kvinne
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
« Svar #1 på: 06 Juni 2005, 13:55:02 »
Hmm..Fisk er ikke fetende da..Og det er sundt,kanskje bytte ut litt av tørrforet med fisk en periode? Det får ikke noen vondt i magen av heller..
Men om katten din ikke er sykelig fet,så tror jeg bare hun kan være som hun er.Det går opp og ned det der,spør hvor mye "trim" hun har :)
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
« Svar #2 på: 06 Juni 2005, 14:30:07 »
du kan ikke få gjort det slikt at de får mat på spesielle steder som de kjenner igjen som "sitt sted"?? jeg har jo både voksen katt og kattunger, og jeg har gjort det slikt at de har vært sitt sted å spise av, så de går aldri å spiser av noen av di andre sine matskåler, for de vet akkura hvor matkoppen sin er... katter lærer utrolig fort, så tror ikke det hadde vært et problem hvis du hadde prøvd det!! lykke til ihvertfall!!!

NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: http://www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #3 på: 06 Juni 2005, 14:53:35 »
Det var kanskje litt for snilt av meg overfor Tuva å si at jeg ikke liker å kalle henne fet. Hun er nok godt overvektig. Å gi kattene bare fisk i en periode er nok uaktuelt da jeg synestørrfôrr er det beste med tanke på tannhelse. Å gi kattene egen matstasjon kan nok vise seg å bli vanskelig i og med at hun er nok et lite matvrak. Selvsagt kan jeg negynne å posjonere maten, det ville kanskje ha vært det beste, men jeg vil jo ikke klare å si nei når hun ber så pent om mat.

Men takk for tips og råd så langt  :thumbsup: , tar gjerne i mot flere, spesielt med tanke på erfaringer med slankefôr til alle kattene.

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #4 på: 06 Juni 2005, 18:17:33 »
jeg ville nok gjort det så enkelt at jeg hadde hatt "light" tørrfor stående fremme hele dagen til allesammen...og heller tatt "lillegutt" tilside 1-2ganger om dagen og tilbudt han no snacksy.kcaloririk mat....fetfisk,reker i majones...eller no annet digg(som ikke koster flesk da..hehe)  :hilse:

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 på: 06 Juni 2005, 18:40:00 »
Sitat fra: Kitziee
Det var kanskje litt for snilt av meg overfor Tuva å si at jeg ikke liker å kalle henne fet. Hun er nok godt overvektig. Å gi kattene bare fisk i en periode er nok uaktuelt da jeg synestørrfôrr er det beste med tanke på tannhelse. Å gi kattene egen matstasjon kan nok vise seg å bli vanskelig i og med at hun er nok et lite matvrak. Selvsagt kan jeg negynne å posjonere maten, det ville kanskje ha vært det beste, men jeg vil jo ikke klare å si nei når hun ber så pent om mat.

Men takk for tips og råd så langt  :thumbsup: , tar gjerne i mot flere, spesielt med tanke på erfaringer med slankefôr til alle kattene.

De har jo for til overvektige katter hos vetten da..Jeg mente ikke at hun BARE skulle spise fisk asså..Det var EN av tingene hun kunne spise selvsagt..Kom bare med en idè..Har ikke vært "plaget" med fete katter.Mine har regulert det selv,helt passelig :)

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 på: 06 Juni 2005, 18:41:51 »
Sitat fra: stressless
jeg ville nok gjort det så enkelt at jeg hadde hatt "light" tørrfor stående fremme hele dagen til allesammen...og heller tatt "lillegutt" tilside 1-2ganger om dagen og tilbudt han no snacksy.kcaloririk mat....fetfisk,reker i majones...eller no annet digg(som ikke koster flesk da..hehe)  :hilse:

viste ikke en skulle gi katter den slags jeg?? :shock:
Det sies en skal ikke gi katter menneskemat,bare kattemat? :hæh:  (Vetten sier det da men..kan jo hende dere andre har andre erfaringer..) :thumbsup:

Utlogget stressless

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #7 på: 06 Juni 2005, 19:10:17 »
Sitat fra: Hildepilde

viste ikke en skulle gi katter den slags jeg?? :shock:
Det sies en skal ikke gi katter menneskemat,bare kattemat? :hæh:  (Vetten sier det da men..kan jo hende dere andre har andre erfaringer..) :thumbsup:

så lenge maten ikke inneholdder masse tilsetningsstoffer så kan da alle kjøttetende dyr(mennesker og katter inkludert) spise det!!
Dog skal man passe på å ikke gi katter/hunder...karbrik mat. det er ikke naturlig for dem å få i seg mye de. Rent kjøtt/fugl/fisk...går helt fint....i moderate doser(bland inn litt fett og det blir kcalrik mat!)!!
"light for" har alt av mineraler/vitaminer...så behovet skal bli deket der :thumbsup:

Hvem har bestemt at fisk og reker kunn er menneske mat  :roll:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #8 på: 06 Juni 2005, 22:34:37 »

Det hørtes kanskje ut som en god idé.  :thumbsup:  Jeg kunne kanskje ha servert Gråtass litt ekstra våtfor innimellom...

Utlogget Hildepilde

• Sjefskatt
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 på: 07 Juni 2005, 09:45:18 »

Majones... :roll:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #10 på: 07 Juni 2005, 11:39:48 »
Hmm..Fisk er ikke fetende da..Og det er sundt,kanskje bytte ut litt av tørrforet med fisk en periode? Det får ikke noen vondt i magen av heller..
Men om katten din ikke er sykelig fet,så tror jeg bare hun kan være som hun er.Det går opp og ned det der,spør hvor mye "trim" hun har :)

Hei :hilse:
Jeg er ikke så sikker på at fisk er det beste, spesielt hvis det er en kastrat. Jeg hadde en kastrat med urinveisproblemer, urinstein.Og da fikk jeg beskjed av vetrinæren at det ikke var bra med fisk pga at det laget stener i urinen.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #11 på: 07 Juni 2005, 14:25:51 »
Det som er viktig når man slanker enten en katt eller et menenske er at man både klarer å redusere energiinntaket, og samtidig unngår mangelsykdommer. Det er faktsik ganske vanlig at overvektige mennesker får mangel av mange viktige næringsstoffer, siden de ofte begynner på lite gjennomtenkte dietter. Derfor synes jeg lightfor fra veterinær er det beste alternativet, siden det er et fullkostfor og man vet hvor mye man skal dosere. Fisk er ikke fullkost, og et koshold bestående kun av dette vil ikke dekke alle kattens behov. Bla vet jeg at det er mulig å få for lavt kolesterolnivå hvis man som menneske bare spiser mat med umettet fett, kan godt hende det samme kan skje med katter.

Kan hende det bare er mine katter, men de ble veldig dårlige i magen etter et stort måltid av reker. Flere som har opplevd dette? De syntes seff det var kjempegodt, men dagen derpå var ikke så morsom for dem (oppkast..). Mange mennesker som også reagerer på skalldyr, så det er vel ikke så rart?

Men tilbake til første innlegg: hvor gammel er den overvektige katten, og hvor gammel er den undervektige katten? Hvor lenge har den største katten vært overvektig? Hvis det er alvorlig overvekt ville jeg også tatt kontakt med veterinær for råd.

Er katten innekatt eller utekatt? Er den mye ute om vinteren, eller er den for det meste "sofapute" i vintermånedene? Mine foreldres katt har vært overvektig nå i hele vinter, og gått på light-for. Hun liker nemlig ikke å være ute på vinteren. Nå når våren har kommet har hun imidlertid løpt av seg det aller meste av det overflødige. Det samme er ikke tilfellet med din katt da, at den kanskje vil få av seg litt med mosjon?

Lykke til!:)

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #12 på: 07 Juni 2005, 14:43:02 »
Sitat fra: felixtigris
Men tilbake til første innlegg: hvor gammel er den overvektige katten, og hvor gammel er den undervektige katten? Hvor lenge har den største katten vært overvektig? Hvis det er alvorlig overvekt ville jeg også tatt kontakt med veterinær for råd.

Er katten innekatt eller utekatt? Er den mye ute om vinteren, eller er den for det meste "sofapute" i vintermånedene? Mine foreldres katt har vært overvektig nå i hele vinter, og gått på light-for. Hun liker nemlig ikke å være ute på vinteren. Nå når våren har kommet har hun imidlertid løpt av seg det aller meste av det overflødige. Det samme er ikke tilfellet med din katt da, at den kanskje vil få av seg litt med mosjon?

Lykke til!:)

Begge kattene blir to år nå, med en mnd mellomrom. Tuva har vært overvektig en god stund, siden hun ble "voksen". Alvorlig overvektig er hun nok ikke, ikke enda i hvertfall, men det ser ut til at hun kan være på god vei.

Tuva er utekatt, liker seg så og si like godt ute om vinteren som om sommeren, men litt lat kan hun være både sommer og vinter. Hun liker godt å leke seg, det er god fart på henne når hun jakter på flyvende steiner og diverse, så tror ikke det er mangel på trim som er problemet.

Du har nok kanskje rett i at det lureste vil være å rådføre meg med veterinæren.

Utlogget stressless

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #13 på: 07 Juni 2005, 14:43:52 »

Majones... :roll:

kommer litt ann på majonsesen....men de er stort sett lagd av egg(plommer) og olje!
Så de fleste kattertåler det fint!!

Av fisk bør man holde katter fra fisk som kan ha mye kvikksølv; som ferskvannsfisk(feks abborr)...tunfisk oll.
Enkelte oppdrettsfisk kan også ha "høye" doser...da de beveger seg i meget lite vann-"rom".