Skrevet av Emne: oppkast  (Lest 1340 ganger)

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 75
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
oppkast
« på: 31 Mai 2006, 22:05:12 »
katten min spyr litt ofte for tida. i løpet av ei veke har han kasta opp 4 gonger. han spiser berre tørrfor, RC outdoor blanda med kitten og det der beauty-foret.

han har alltid spydd av boksmat, kjøtdeig og alt det andre eg prøvde å prakke på han. (han liker jo eigentleg berre tørrfor, men eg tilbyr han andre ting likevel og av og til et han litt av det for å så kaste opp litt etterpå.)

kva kan vera grunnen til at han no også kaster opp av tørrfor? finns det katt-omgangssjuke? eller har han berre litt vrang mage? er det noko eg kan gje han for at han blir bedre?

heike

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Kjønn: Kvinne
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
SV: oppkast
« Svar #1 på: 31 Mai 2006, 22:50:53 »

finns det katt-omgangssjuke? eller har han berre litt vrang mage? er det noko eg kan gje han for at han blir bedre?

heike
Ja omgangssyke kan også ramme katter. Ulrik hadde det i et og et halvt døgn, men da kastet han opp hvert 15-20 minutt på det verste.
SPiser ikke katten din kokt sei? Det var det eneste Ulrik tålte. Jeg kokte vannet og ga han temperert vann.

Synes ikke det ligner på noe omgangssyke katten din har. 4 ganger i løpet av en uke er jo forholdsvis lite, men mye i løpet av 1 uke likevel hvis du forstår hva jeg mener. Det kan ikke være hårballer han plages med?

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 31 Mai 2006, 22:56:27 »
Jeg syns jeg hører om katter som får en slags omgangsyke hver eneste vår,om det er huskatter eller rasekatter. :icon_sad:
Noen gang er der en årsak,andre ganger ikke.

Dersom det eneste han egentlig tåler er tørrfor,så bør han kun få dette.

At han kaster opp tørrfor kan være at han spiser for raskt,kan ha en hårball som gnager litt,eller han kan ha en slags omgangssyke rett og slett.

Da å la han faste et døgn,om det lar seg gjøre med en inne/utekatt,bare la han få vann.
Ha i GEM i vannet om han også har daire`.
Gi han skånekost om han tåler feks kokt sei en hel dag etter på,eller fiskeboller....det ble min hund foret med da han hadde mega magesyke.Det kan gis til både hunder og katter.
Så starte opp forsiktig med tørrfor igjen.

Zoolack som fåes hos dyrlege kan også hjelpe om der er noe galt med bakterie floraen.
Om det ikke gir seg iløpet av noen dager,så kanskje en tur til dyrlege for å få antibiotika?

Her har mine voksne hadde først Cali oppkast i 2 dager,så hadde Secret,mens ingen av dem andre.Jeg trodde kanskje det var fordi jeg hadde begynt med plaque off,men jeg fant aldri svaret.

Men enkelte katter kan også kaste opp som sagt av en hårball...kattemalt kan hjelpe godt da,eller rett og slett gi en markekur om det kan være mark også.

Det kan være så mye,men det trenger ikke være noe alvorlig heller.

Utlogget Bee

• Forumslave katt
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #3 på: 31 Mai 2006, 23:01:14 »
Har fått gode tips av de andre her, temperert vann/GEM-vann er bra. Også kokt fisk, og ris.
Kanskje pusen sluker maten og dermed kaster han det opp igjen?