Skrevet av Emne: Vil ha kattunger :)  (Lest 2211 ganger)

Utlogget -=mYRVANg=-

• Kattunge
  • **
  • Takket: 1
    • Vis profil
Vil ha kattunger :)
« på: 31 Mai 2006, 22:03:00 »
Nå har e å Ida (pus) flytta i en større leilighet og d e god plass til kattunger  :crazy[1]: E gleder meg noe vilt til e skal la ho få kattunger. Men det e mye e lurer på som kansje noen av dere hvet.
1. Hvor lenge går katten gravid?
2. Hvordan kan e se at ho venter kattunger?
3. E d noe spesielt ho bør spise når ho venter kattunger?
4. E d vanlig å få mange kattunger i første kull eller der det helt forskjellig?
5. Noe e bør vite?
Tusen takk på forhånd hilsen en som gleder seg veeeeeldig til å få kattunger i huset   :jippi[1]:

Nova

• Gjest
SV: Vil ha kattunger :)
« Svar #1 på: 31 Mai 2006, 22:05:46 »
Er det rasekatt du har?

Utlogget -=mYRVANg=-

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 31 Mai 2006, 22:06:38 »
Nei det ikke noe rasekatt.
Ho e hvit med en gråd flekk på hodet og en rød flekk :) KJempe søt pusejente  :icon_twisted:

Nova

• Gjest
« Svar #3 på: 31 Mai 2006, 22:11:51 »
Jeg synes personlig at du skal kastrere katten din istedet. Det er altfor mange katter som det er. Tenk om du ikke får gitt bort alle? Man kan jo ikke bare ta livet av de heller... Jeg forstår deg jo, det er hyggelig med kattunger, men det er også et enormt ansvar, og det er helt tragisk om du ikke får gitt bort alle. Det beste for katten din er å kastrere henne. Kan du ikke heller få deg en kattunge selv, slik at hun får selskap? :)

Utlogget -=mYRVANg=-

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 31 Mai 2006, 22:15:00 »
Kjønner hva du mener, men e har gledet meg hele livet mit til å få egne kattunger. Så kattunger blir det. Og vil jo beholde noen av kattungene selv. Er ikke noe lett å få gitt vekk kattunger men det er noe jeg hvet og vil gjøre mitt ytterste for å skaffe resterende kattunger et godt og trygt hjem. Så kattunger blir det nok uansett. Så jeg tar gjerne imot gode råd på min vei :)

Nova

• Gjest
« Svar #5 på: 31 Mai 2006, 22:15:29 »
Les denne tråden! :) Den handler om en her på forumet som tenkte som deg, men som ombestemte seg! :icon_smile: http://www.katteprat.no/forum/index.php/topic,3042.0.html

Utlogget brite

• Koseklumpen
  • Takket: 16
    • Vis profil
    • http://www.home.no/engelskbulldog
« Svar #6 på: 31 Mai 2006, 22:17:33 »
Jeg synes personlig at du skal kastrere katten din istedet. Det er altfor mange katter som det er. Tenk om du ikke får gitt bort alle? Man kan jo ikke bare ta livet av de heller... Jeg forstår deg jo, det er hyggelig med kattunger, men det er også et enormt ansvar, og det er helt tragisk om du ikke får gitt bort alle. Det beste for katten din er å kastrere henne. Kan du ikke heller få deg en kattunge selv, slik at hun får selskap? :)

Helt enig!! Få henne kastrert, det er alfor mange katter som det er! Synes det er ganske egoistisk å sette pusikatter til verden bare fordi du har lyst til det! (ikke noe slemt ment, sier bare min mening) Kan du heller ikke redde livet til noen kattunger som andre ikke får gitt bort..Noen som står i fare for å bli avlivet??? Isteden for å sette nye til verden?!!
-Britisk korthår og Bulldog-
   En gang brite- Alltid brite!

Nova

• Gjest
« Svar #7 på: 31 Mai 2006, 22:19:19 »
Uansett så kan du ikke få kattunger før du på forhånd har skaffet framtidige eiere til kattungene. Dette må være helt klart på forhånd... Det er ikke rettferdig å sette et puseliv til verden og så avlive det, og tro meg, det er ikke lett å gi bort huskattunger. Markedet er fullt! Nei, kastrer heller katten din, og ha god samvittighet.

Utlogget -=mYRVANg=-

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #8 på: 31 Mai 2006, 22:25:05 »
Tydeligvis ikke mye hjelp å få her. Er det flere som vil fortelle meg at jeg ikke burde få kattunger så venligst ikke svar her. Enten svar på det jeg lurer på eller la være. Kattunger blir det uansett. Men please noen som i det minste kan svare meg på noen av spørsmåla mine? 

Utlogget brite

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #9 på: 31 Mai 2006, 22:31:23 »
Nå har e å Ida (pus) flytta i en større leilighet og d e god plass til kattunger  :crazy[1]: E gleder meg noe vilt til e skal la ho få kattunger. Men det e mye e lurer på som kansje noen av dere hvet.
1. Hvor lenge går katten gravid?
2. Hvordan kan e se at ho venter kattunger?
3. E d noe spesielt ho bør spise når ho venter kattunger?
4. E d vanlig å få mange kattunger i første kull eller der det helt forskjellig?
5. Noe e bør vite?
Tusen takk på forhånd hilsen en som gleder seg veeeeeldig til å få kattunger i huset   :jippi[1]:

1. Katten går i ca 65 dager
2. Hun får rosa patter som blir større --> og etterhvert blir hun jo tjukk da=)
3. kitten for <-- Sikkelig kvalitetsfor fra dyrlege eller dyrebutikk. IKKE fra matbutikk
4. Varierer veldig

Nova

• Gjest
« Svar #10 på: 31 Mai 2006, 22:33:41 »
Huff, greit jeg skal svare... litt... andre har bedre peiling enn meg...

1. Jeg tror katter går gravide mellom 60-65 dager
2. Mange katter får "morgenkvalme" slik som oss, og så ser du jo at magen vokser+ større patter
3. Diegivende katter mener jeg å huske får kattungemat, for å få nok fett og kalsium til melkeproduksjonen...
4. Katter kan få opp til 8 unger..
5. Leveringsklar alder er 12 uker , ikke  6-7...

Jeg kan ikke hindre deg i å gjøre dette, men er forferdelig i mot det... Lykke til, uansett hva du velger :)

Linda

• Gjest
« Svar #11 på: 31 Mai 2006, 22:34:15 »
5. Noe e bør vite?

Først og fremst så er det fint å være klar over at å ha kull er dyrt. Begge foreldredyrene skal testes for sykdommer (FIV, FeLV), og kattemor bør også blodtypetestes. Har hun blodtype B kan unger med blodtype A dø av melka. Ellers er det mye som kan gå galt, kattemor kan abortere, unger kan bli født med misdannelser og dersom du ikke har veterinær eller noen andre kyndige i nærheten må du kanskje avlive selv. Klarer ikke kattemor fødselen må hun ha keisersnitt, og det er et risikabelt inngrep på katter som det ikke er alle som våkner opp igjen. Ellers anbefales det at man bør sette av ca. 10.000,- til uforutsette utgifter i forbindelse med et kull.

Husk også på at ungene skal være hos mor til de er minst 12 uker gamle, ha ormekur, vaksine og helseattest.
« Siste redigering: 31 Mai 2006, 22:43:03 av Linda »

Attack`s

• Gjest
« Svar #12 på: 31 Mai 2006, 22:35:25 »
Syns du skal kastrere katten din og heller se om du ikke kan være forvert for en oppdretter eller noe,eller søke stamnavn og gjøre det på skikkelig vis i stedet for å sette de hjemløses hus katter kø enda lenger.

Nova

• Gjest
« Svar #13 på: 31 Mai 2006, 22:37:35 »
Husk at vi har ingenting i mot deg , og vi er kjempeglade for at du har kommet til oss :jippi[1]: Vi er bare litt uenige med det du skriver i akkurat denne tråden... Ok? No hard feelings :icon_smile:

Utlogget brite

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #14 på: 31 Mai 2006, 22:37:54 »
...men du...Være så snill og tenkt deg nøye om en gang til før du setter kull på henne.... Jeg sier ikke dette for å være slem, eller noe...Det er bare så utrolig trist at så mange katter må avlives hvert år, eller blir hjemløse fordi at folk ikke orker å kastrere katten sin, eller bare vil ha ett kull...

Hvis du setter kattunger på katten din med vilje å får eiere til disse og ikke må avlive dine, så er det jo noen andre pusikattunger som ikke får eiere pga av dette, og må avlives... det er ikke nok eiere til alle pusene som blir født i denne verden...så de som er i denne verden allerede burde få seg noen eiere, istedenfor..

Utlogget brite

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #15 på: 31 Mai 2006, 22:39:34 »
Syns du skal kastrere katten din og heller se om du ikke kan være forvert for en oppdretter eller noe,eller søke stamnavn og gjøre det på skikkelig vis i stedet for å sette de hjemløses hus katter kø enda lenger.

Forvert var jo en god ide for de som har lyst til å ha et kull bare for kosen sin del, men ikke drive med oppdrett!

Suse

• Gjest
« Svar #16 på: 31 Mai 2006, 23:14:03 »

1. Ca 65 dager. Sjekk her så har du noe og gå ut fra.   ( http://home.online.no/~rsvensse/rei-partab.html )
 2. Sjekk fargen rundt pattene, blir rosa ettter 2 - 3 uker
 3. Sunn kattemat
 4. Antallet varierer
 5. At alle kommer til snille og gode hjem

Ønsker deg lykke til med planleggingen og kattungene.

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #17 på: 01 Juni 2006, 08:02:21 »
Har og alltid hatt lyst på kattunger,men allikevel synes jeg det er nok katter å ta av på huskattmarkedet!!

Ja, det er moro med små,ja de er så søte,kosete og hengivne,men medaljen har og en bakside.

og det er ikke sikkert du bare får 2-3 søte små, det kan bli 6-7-8, har du kapasitet til å sitte igjen med hele kullet om du ikke får gitt bort noen?

Tenk deg litt mer om,og kom med en litt bedre grunn enn den egoistiske : "jeg har alltid hatt lyst på"

Ellers så sunes jeg heller du kan forhøre deg med DB i nærheten og si at du gjerne vil være fosterhjem for en kattefamilie,som allerede er stiftet, de trenger nok mange av dem i disse tider.

Attack`s

• Gjest
« Svar #18 på: 01 Juni 2006, 09:40:00 »
Ja, Zita.
Det er jo en kjempe ide`.

En skal liksom ha et mål med det å få kattunger,ha kattunger.
Et mål med å hjelpe DB er slett ingen dårlig ide`.
 :icon_smile:

Utlogget fiskerjentas

• Koseklumpen
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • (N) Fiskerjentas
« Svar #19 på: 01 Juni 2006, 14:12:38 »
Tydeligvis ikke mye hjelp å få her. Er det flere som vil fortelle meg at jeg ikke burde få kattunger så venligst ikke svar her. Enten svar på det jeg lurer på eller la være. Kattunger blir det uansett. Men please noen som i det minste kan svare meg på noen av spørsmåla mine? 

Hvis du har så utrolig lyst på kattunger, så burde du heller skaffe deg en rasekatt. Og du burde lære mye om rasen, på en rasering og på utstillinger mm. og pass på å kjøpe katten fra en oppdretter som er interessert i å følge opp. Så kan du da etter en tid avle på rasekatten din.

Det er mye en ønsker seg hele livet.....men pass på at du gjør det på rette måten slik at uskyldige små ikke må lide for våre egoistiske behov

1. Katter går drektige i ca.65 dager
2. Pattene blir ofte rosa/røde rundt 3 ukers drektighat
3. Sunn mat/kattungefôr
4 Jeg har tre hunnkatter, den første fikk 7 kattunger, den andre fikk 9 kattunger og den tredje fikk 5 kattunger i første kullet
5. Test kattene for infeksjoner og arvelige feil før parring(både hunnkatten og hannkaten) Pass på vaksinasjoner osv

« Siste redigering: 01 Juni 2006, 14:16:22 av fiskerjentas »