Hvorfor lade sin kat komme ud, uden sikkerhed (sele, løbegård)?
Jeg mener; uanset hvor man bor, kan katten møde biler, ræve, skøre mennesker der vil den ondt, børn der driller, sygdomme osv.
Jeg har kattene inne en blanding av oppdrett,bosted som da inngår av jeg nesten bor midt i veibanen.
Hadde jeg ikke drevet oppdrett så hadde jeg nok i dag hatt innekatter uansett,rasekatt eller huskatt,for jeg ser hvor flott det går an å ha dem inne.Dem har utegård,men er noen riktige sofa griser uansett :D
Det bor ingen slemme unger rett rundt meg,takk og lov,men der er sikkert mennesker som ikke tenker lenger enn å legge ut rottegift feks.
Der reker mange streifende ukastrerte hannkatter her om kring,og nå vet jeg også at kastrater kan finne på å ta et oppgjør.
Utekatter får lettere mark i seg fra byttedyr osv.
Masse fordeler med å ha innekatter.
Det er så deilig å alltid komme hjem å vite at man har alle kattene sine i godt behold.Ikke sitte med engstelsen,kommer han hjem i kveld-det er en svært svært god følelse

Her i DK er det faktisk ulovligt at lade sine dyr gå frit, alligevel er det helt almindeligt at lade sine katte løbe ude.
Denne regelen likte jeg

Men trist den ikke overholdes.
Jeg ved godt, at det største argument er; at det er kattens natur. Tjaaa, måske, men skisme ikke i vores breddegrader, vores katte er indført af vikingerne, så de er oprindeligt vant til andre vegetationer og varmere himmelstrøg og har så bare tilpasset sig gennem tusinder af år
Så kan man vel modargumentere, at det også er hestens natur at gå frit, ja også hunden, marsvinet, kaninen osv. men dem lader vi jo ikke bare rende vel?
Nettopp, og kattens status er og bli lav i mange tilfeller :(
Men ofte her på katteforumet så blir katten sett på katt og ikke en hund eller gris eller annet dyr.Heldigvis.På et blandet dyreforum,så har det ofte blitt sammenligning mellom diverse arter.
Helt feil blir det.
Jeg må indrømme, at det en gang i mellem "irriterer" mig, at læse når en kat er blevet væk og den ulykkelige ejer er bange for om den er kommet til skade eller død. Jeg kender godt angsten, men jeg har alligevel en lille orm i hjernen der siger ;" du er selv ude om det, du har selv lukket den ud".
Dette blir litt verre å svare på.
Jeg har mistet huskatter på dette viset før,mange i trafikken før jeg valgte å ha innekatter.
En grunn for at jeg ikke vil ha utekatter igjen.
Jeg er enig med deg at det er ens egen feil om slikt skjer,men der kan hende ulykker inne som ute,en er bare mennesker,og en sorg over å miste et familiemedlem er nok like vond,om katten blir tatt av dage inne eller ute.
Et hus er ikke nødvendigvis helt kattesikret det heller,uansett kattunger eller voksne.
Nu har jeg sikkert trådt på mange menneskers følelser, det beklager jeg, men mon ikke vi kan få en god debat om dette emne?
Jeg liker slike debatter jeg,og særlig når det blir litt uenigheter :wink[1]:
Mye mer interessant enn " ååå så søt" meg her og " ååå så søt meg der"- ja selv om det også er koslig.
Kommenterer sikkert mer senere,om der er meninger jeg ikke er enige i.