Skrevet av Emne: Indekat - udekat!  (Lest 8626 ganger)

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
Indekat - udekat!
« på: 29 Mai 2006, 08:00:04 »
Måske har dette emne været diskuteret til hudløshed, men jeg vil alligevel gerne høre jeres meninger.

Jeg har fuld forståelse for, at man gerne vil have udekat, nej det passer ikke helt, jeg har forståelse for, at vi er forskellige og ser forskelligt på det at have kat/kæledyr.
Men der er nu nogle ting der undrer mig stort og det er:

Hvorfor lade sin kat komme ud, uden sikkerhed (sele, løbegård)?
Jeg mener; uanset hvor man bor, kan katten møde biler, ræve, skøre mennesker der vil den ondt, børn der driller, sygdomme osv.

Her i DK er det faktisk ulovligt at lade sine dyr gå frit, alligevel er det helt almindeligt at lade sine katte løbe ude.

Jeg ved godt, at det største argument er; at det er kattens natur. Tjaaa, måske, men skisme ikke i vores breddegrader, vores katte er indført af vikingerne, så de er oprindeligt vant til andre vegetationer og varmere himmelstrøg og har så bare tilpasset sig gennem tusinder af år :biggrin: Så kan man vel modargumentere, at det også er hestens natur at gå frit, ja også hunden, marsvinet, kaninen osv. men dem lader vi jo ikke bare rende vel?

Jeg må indrømme, at det en gang i mellem "irriterer" mig, at læse når en kat er blevet væk og den ulykkelige ejer er bange for om den er kommet til skade eller død. Jeg kender godt angsten, men jeg har alligevel en lille orm i hjernen der siger ;" du er selv ude om det, du har selv lukket den ud".

Nu har jeg sikkert trådt på mange menneskers følelser, det beklager jeg, men mon ikke vi kan få en god debat om dette emne?
MVH Lone

Kismet

• Gjest
SV: Indekat - udekat!
« Svar #1 på: 29 Mai 2006, 08:13:40 »
Jeg syns det får være opp til hver enkelt hva de selv syns er mest riktig å gjøre for sine katter - personlig kunne jeg ikke tenkt meg å hatt katter som kun var inne, for jeg vil at katten skal få være ute og løpe i den frie natur.

Man må selv vurdere i hvert enkelt tilfelle om man vil ha en katt som kun bor inne, eller om man vil ha en katt som kan løpe fritt ute, alt ut ifra hvordan man bor og andre hensyn.

Jeg syns ikke det er spesielt sympatisk å tenke at man kan skylde seg selv om katten forsvinner eller blir påkjørt - jeg tror iallfall de fleste her på katteprat gjør det de selv mener er mest riktig og naturlig for sine katter, og om man har et annet syn enn deg og andre som velger å ha innekatter, så er det et personlig valg som bør respekteres.
Det er mange positive årsaker til at man ønsker å la katten ha utetilgang, og jeg ser hvor lykkelige mine katter blir av å få komme ut og leke i naturen.
Min skogkatt var innekatt (luftegårdkatt) i 1 år før han kom til meg - nå er han helt vill etter å komme ut, han simpelthen elsker å få være ute og leke i friheten, leke i gresset og klatre i trærne.
Den friheten vil jeg ikke ta fra han, når jeg ser hvor fornøyd han er.
Likevel har jeg visse restriksjoner på når de får være ute, ikke når jeg er bortreist i lengre tid av gangen (jobb) eller om natta - slik har jeg best mulig kontroll på dem, selv om de har tilgang til å være ute.

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 29 Mai 2006, 08:35:50 »
Nå skal jeg ut på tur,men kommenterer dette utover dagen-lover.
Morro med litt heftige debatter :icon_smile:

Utlogget anita

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • maxis hjemmeside
« Svar #3 på: 29 Mai 2006, 10:23:56 »
Jeg har selv innekatt, han går bare ute i bånd/sele, likevell synes jeg ikke det er noe galt i å ha utekatt. Kjenner noen enda som bruker katt som nyttedyr, bla på gård som musejeger. Ser ikke noe galt i dette. Det er ikke alle som mener katten bare er til pynt og kos, men faktisk til nytte også.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
    • Vis profil
« Svar #4 på: 29 Mai 2006, 10:50:21 »
Jeg er litt enig i det du skriver, men mest uenig. Selvsagt er det ekstra trygghet å ha kattene sine inne, men jeg mener bestemt at vi som har utekatter ikke er uansvarlige fordi vi tilbyr dem å være ute.

Buster er utekatt. Helt fra han var kattunge har han prøvd å komme seg ut, gjennom åpne vinduer og dører. Vi hadde et svare strev med å holde han inne til han ble gammel nok til å være ute. Matfar lufta han i sele i begynnelsen, men flere ganger slet han den av seg og stakk av i noen timer. Han var dypt ulykkelig som innekatt, det sto skrevet over hele katten. I vårt tilfelle hadde vi ikke muligheten til å få en lekekamerat til han, eller bygge kattegård. Da han begynte å være ute på egen hånd forandret hele katten seg, og nå er han verdens herligste kosegris. Når han får være ute hele dagen og klatre i trær, leke med nabokatten og jakte på insekter storkoser han seg, det lyser av hele katten. Og den gleden har jeg ikke hjerte til å ta fra han.

I skrivende stund er han ute alene, jeg er på jobb og matfar er på kurs i noen timer. Jeg liker ikke å ha han ute uten tilsyn, men uhell kan like gjerne skje om jeg er hjemme. Og de kan også skje i hjemmet. Buster har heldigvis vært skada bare en gang til nå, og da skjedde det hjemme i stua.

Jeg synes det er drøyt å påstå at vi har oss selv å takke hvis det skjer noe med kattene våre. Hvis jeg kommer hjem og finner Buster skadet eller forsvunnet, så er det liksom til pass for meg siden jeg selv har sluppet han ut?

Det er grusomt å miste en katt, uansett om man mister den i trafikken eller den blir borte. Jeg synes det blir helt feil å gi folk skyldfølelse for det oppi all sorgen de føler. 

Utlogget anita

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
    • maxis hjemmeside
« Svar #5 på: 29 Mai 2006, 10:54:22 »
Sånn var den siste katten jeg hadde og!! Hun var ikke lykkelig som innekatt! Det går bedre med Maxi men det er lett å se at han gjerne vil være med ut!

Sissel

• Gjest
« Svar #6 på: 29 Mai 2006, 11:01:09 »
Jeg er også på mange måter enig med Khin-Mya

Jeg ved godt, at det største argument er; at det er kattens natur. Tjaaa, måske, men skisme ikke i vores breddegrader, vores katte er indført af vikingerne, så de er oprindeligt vant til andre vegetationer og varmere himmelstrøg og har så bare tilpasset sig gennem tusinder af år :biggrin: Så kan man vel modargumentere, at det også er hestens natur at gå frit, ja også hunden, marsvinet, kaninen osv. men dem lader vi jo ikke bare rende vel?

Veldig bra sagt

Jeg må indrømme, at det en gang i mellem "irriterer" mig, at læse når en kat er blevet væk og den ulykkelige ejer er bange for om den er kommet til skade eller død. Jeg kender godt angsten, men jeg har alligevel en lille orm i hjernen der siger ;" du er selv ude om det, du har selv lukket den ud".

Jeg er faktisk også enig i dette. Man syns jo synd i menneskene som har mistet katten sin, men det er noe som stikker inni  meg som spør "hvorfor slapp du den ut når du bor rett ved en vei?

Men jeg er ikke helt imot utekatter. Noen steder kan de leve godt som utekatter. Jeg har selv vokst opp på landsbygda med utekatter som ble over 20 år. Det er opp til hver og en om de vil ha utekatt eller innekatt, men det er opp til hver enkelt å bruke hodet også. Jeg kommer aldri til å forstå hvordan noen kan holde utekatter rett ved en motorvei f.eks.

Sissel

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #7 på: 29 Mai 2006, 11:21:14 »
Eg bor nå 20 min spasertur fra bergen sentrum, lengst inne i en lang blindvei.. eg har hatt Meeko ute siden han var 4 måneder når han klarte å snike seg ut et åpent vindu, han stortrives ute og er gjerne ute i flere timer før han kommer inn og spiser og sover :)

I høst fikk vi 2 andre katter her, som hadde vert innekatter i et år siden eieren bodde i blokk, disse klarte og å snike seg ut et åpent vindu (ikke det samme), og etter det har eier latt dem være ute og, alle 3 kattene er øremerket og ha halsbånd med navn og nummer!
Alle 3 katten stortrives og er mer fornøyd en noen gang før, eg ser så stor forskjell på disse 2 som var innekatter når di kom hit til nå som de har vert uten i flere måneder, de trives mer, de er mer kosete og mer lekne..  :jippi[1]:
Så eg kommer ALLTID til å lete etter en plass å bo som Meeko kan være ute på, eg kommer aldri til å bo midt i byen eller rett vedsiden av en veldig trafikert vei, Meeko er alt for glad i å løpe ute til det!

Ja, alle 3 er og kastrert/sterilisert ;)
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget anita

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
    • maxis hjemmeside
« Svar #8 på: 29 Mai 2006, 11:23:33 »
Synes ikke det er noe i veien med utekatter jeg, men katter som går løse med halsbånd er uansvarlig!! Hver dag skjer det slike ulykker. Vi får inn både katter etter kvelning og andre halsbånd relaterte ting her minst en gang i uka! En uting er det!!!!

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #9 på: 29 Mai 2006, 11:26:21 »
Har seff halsbånd som gir etter ved motstand, låsen går opp vist det slites for mye i for å hindre at kattene blir kvelt..
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
    • Vis profil
« Svar #10 på: 29 Mai 2006, 11:27:56 »
Men jeg er ikke helt imot utekatter. Noen steder kan de leve godt som utekatter. Jeg har selv vokst opp på landsbygda med utekatter som ble over 20 år. Det er opp til hver og en om de vil ha utekatt eller innekatt, men det er opp til hver enkelt å bruke hodet også. Jeg kommer aldri til å forstå hvordan noen kan holde utekatter rett ved en motorvei f.eks.

Sissel

Mener du da at bare de som bor på landsbygda burde ha utekatter? At bare de kattene har et godt liv? På landsbygda finnes jo også farer, andre farer enn vi byboere har.
Vi bor i byen, og har en vei som nærmeste nabo. Ingen motovei, det er en liten vei med 30-sone, men det er likevel en del trafikk der. Buster sin kompis bor på andre siden av den veien, så naturlig nok krysses den hver dag. Jeg er fullt klar over at den veien kan være farlig, men jeg vil likevel si at jeg bruker hodet selv om jeg slipper han ut...

Utlogget anita

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
    • maxis hjemmeside
« Svar #11 på: 29 Mai 2006, 11:29:24 »
Det er ikke en selvføge. Mange velger bare det billigste som finnes og de er ikke sånn. Bra du har det og det var ikke meningen å kritisere deg personlig. Jeg ser bare så altfor mange slike tragiske ting.Sorry... :zpls: forgive me!!

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #12 på: 29 Mai 2006, 11:34:39 »
Klar over at mange velger billigste alternativ, og dette er idioti, for det setter katten i fare.. og vet du ikke kritiserte meg personlig, bare oppdaget at eg hadde glemt å skrive ka slags halsbånd eg har på katten min ;)

Eg har alltid villet det beste for mine katter, derfor sparer eg ikke på noe, til stor fortvilelse for typen min som helst bare kunne kjøpt 1 leke og daglivare for til ham og vert fornøyd!  :hihi[1]:
Som du ser på bildet av meeko har han en hjerterformet smykke på seg, dette er ingravert navn og telefonummer, det var faktisk typen sin ide, og kostet han 150 kr, så han har skjønt litt han og  :love:
Gruer meg litt til å flytte, for siden vi har katt er det vanskelig å finne leilighet, og da vet man aldri kor man havner.. håper det ikke blir så veldig sentralt og at det ikke er så trafikert  :x-fingre[1]:

(pst, Anita, du er tilgitt)

Utlogget anita

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
    • maxis hjemmeside
« Svar #13 på: 29 Mai 2006, 11:41:23 »
Bra!! Sliter med flytting vi og. Ikke mange som vil ha et par med både hund og katt gitt, men håper snart vi finner noe, kan bare ikke bli boende her lenger.

Kismet

• Gjest
« Svar #14 på: 29 Mai 2006, 11:43:11 »
OT dette, men :
Når det gjelder de halsbåndene som utløser seg selv, så er min erfaring med de at katten klarer å løsne de helt selv, gjerne midt på stuegulvet hjemme - det tok mine katter ca to sekunder å få av seg halsbåndet med den type lås, så det var helt bortkasta penger - kjøpte de i dyrebutikken - men om det finnes tilsvarende dyrere alternativer som katten ikke får av seg med et kjapt spark med labben, så er selvfølgelig det mer interessant enn de vanlige halsbåndene.
« Siste redigering: 29 Mai 2006, 11:45:00 av Kismet »

Utlogget anita

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
    • maxis hjemmeside
« Svar #15 på: 29 Mai 2006, 11:44:30 »
Bedre det enn at de blir sittende fast ute synes jeg.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #16 på: 29 Mai 2006, 11:45:03 »
 :fnis[1]: Meeko har og klart det, men eg bare tok det på ham igjen, og igjen, og igjen.. til slutt skjønte han at dette skulle være på.. så nå er han så flink atte!  :icon_smile:

Attack`s

• Gjest
« Svar #17 på: 29 Mai 2006, 11:47:45 »

Hvorfor lade sin kat komme ud, uden sikkerhed (sele, løbegård)?
Jeg mener; uanset hvor man bor, kan katten møde biler, ræve, skøre mennesker der vil den ondt, børn der driller, sygdomme osv.

Jeg har kattene inne en blanding av oppdrett,bosted som da inngår av jeg nesten bor midt i veibanen.
Hadde jeg ikke drevet oppdrett så hadde jeg nok i dag hatt innekatter uansett,rasekatt eller huskatt,for jeg ser hvor flott det går an å ha dem inne.Dem har utegård,men er noen riktige sofa griser uansett :D
Det bor ingen slemme unger rett rundt meg,takk og lov,men der er sikkert mennesker som ikke tenker lenger enn å legge ut rottegift feks.
Der reker mange streifende ukastrerte hannkatter her om kring,og nå vet jeg også at kastrater kan finne på å ta et oppgjør.
Utekatter får lettere mark i seg fra byttedyr osv.
Masse fordeler med å ha innekatter.
Det er så deilig å alltid komme hjem å vite at man har alle kattene sine i godt behold.Ikke sitte med engstelsen,kommer han hjem i kveld-det er en svært svært god følelse :)

Her i DK er det faktisk ulovligt at lade sine dyr gå frit, alligevel er det helt almindeligt at lade sine katte løbe ude.

Denne regelen likte jeg :icon_smile:
Men trist den ikke overholdes.

Nettopp, og kattens status er og bli lav i mange tilfeller :(
Men ofte  her på katteforumet så blir katten sett på katt og ikke en hund eller gris eller annet dyr.Heldigvis.På et blandet dyreforum,så har det ofte blitt sammenligning mellom diverse arter.
Helt feil blir det.

Dette blir litt verre å svare på.
Jeg har mistet huskatter på dette viset før,mange i trafikken før jeg valgte å ha innekatter.
En grunn for at jeg ikke vil ha utekatter igjen.
Jeg er enig med deg at det er ens egen feil om slikt skjer,men der kan hende ulykker inne som ute,en er bare mennesker,og en sorg over å miste et familiemedlem er nok like vond,om katten blir tatt av dage inne eller ute.
Et hus er ikke nødvendigvis helt kattesikret det heller,uansett kattunger eller voksne.

Nu har jeg sikkert trådt på mange menneskers følelser, det beklager jeg, men mon ikke vi kan få en god debat om dette emne?

Jeg liker slike debatter jeg,og særlig når det blir litt uenigheter :wink[1]:
Mye mer interessant enn " ååå så søt" meg her og " ååå så søt meg der"- ja selv om det også er koslig.

Kommenterer sikkert mer senere,om der er meninger jeg ikke er enige i.

Attack`s

• Gjest
« Svar #18 på: 29 Mai 2006, 11:52:04 »
Dere sporer nå helt av diskusjonen angående kattebåndene da  :whistling:

Men for å være like dårlig.....hehe.
Da jeg bodde på Hovden ble alle kattene som ikke hadde synlig merking,dvs kattebånd,ikke like enkelt å se en øre tattoo..dem ble skutt fordi  det bugnet av fra flyttede katter.
Kattebånda skal sitte akkurat passe fast,slik at dem kan komme seg fri om dem må.
Men ærlig talt,det skjer mange ulykker kattebånd eller ei.

Jeg glemte i mitt forrige innlegg.
Eneste positive tingen jeg ser utekattene har,det er mye bedre immunsystem  :icon_smile:

Sissel

• Gjest
« Svar #19 på: 29 Mai 2006, 12:00:46 »

Sissel

Mener du da at bare de som bor på landsbygda burde ha utekatter? At bare de kattene har et godt liv? På landsbygda finnes jo også farer, andre farer enn vi byboere har.
Vi bor i byen, og har en vei som nærmeste nabo. Ingen motovei, det er en liten vei med 30-sone, men det er likevel en del trafikk der. Buster sin kompis bor på andre siden av den veien, så naturlig nok krysses den hver dag. Jeg er fullt klar over at den veien kan være farlig, men jeg vil likevel si at jeg bruker hodet selv om jeg slipper han ut...

Nei, hvor i all verden leser du det?  ???

Sissel