Skrevet av Emne: Kattunge som knurrer og freser  (Lest 924 ganger)

sand

• Gjest
Kattunge som knurrer og freser
« på: 28 Mai 2006, 14:04:04 »
Hei.
Jeg lurer på noe som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Jeg har en ca 10-11 uker gammel hann-kattunge som er snill og leken. Den pleier å passe på å ikke ha klørne ute når vi "herjer" med den, men når den blir litt ivrig så biter og klorer han. Men det er sjeldent noe problem for han biter ikke hardt.

Men så har det skjedd noe merkelig av og til. En gang gav jeg ham en godbit. Mens han spiste den så jobbet jeg med noe i nærheten av ham og da knurret og freste han mot meg. Jeg syntes det var litt underlig så jeg gjorde ikke noe mer med det.

Men i går, en til to uker etter denne hendelsen så fikk han tak i en knapp som han absolutt ville leke med. Bare vi kom i nærheten av ham så freste han og knurret skikkelig. Han gjorde alt for å holde på knappen og løp med en gang vi kom for nært. Jeg var nødt til å kaste et pledd over ham, ta knappen fra ham, og stenge ham inne på badet. Etter ca 5 minutter så mjauet han og da slapp jeg ham ut, og da var han rolig og snill som et lam.

Men så skjedde det i dag også. I dag fikk han tak i et nøtteskall, og det samme skjedde. Når jeg nærmet meg så knurret og freste han. Jeg strakk ut armen og da slo han til hånda med klørne ute så jeg begynte å blø. Dette er tydeligvis alvorlig.

Jeg gjorde det samme i dag med å kaste et pledd over ham og stenge ham inne på badet. Når jeg slapp han ut igjen så var alt som før.

Hva skjer? Er dette normalt? Hva kan man gjøre for å hindre dette? Vi kan jo ikke ha en katt som er mannevond innimellom.

Mvh. Sand

Attack`s

• Gjest
SV: Kattunge som knurrer og freser
« Svar #1 på: 28 Mai 2006, 14:13:29 »
Du kan jo se om det går over.
Litt vel sterke jaktinstinkter og eiertrang kanskje.

Har kattungen alltid vært sånn før du fikk han også?Hva gjorde tidligere eiere om han begynte sånn?

Her kan dem av og til drive på med knurring og gjøre seg monster skumle :fnis[1]: ,men dem er jo bare 5 uker.

Du får avlede han om han får tak i noe som ikke er bra for en kattepus,og ellers er det vel ikke nødvendig å ta fangsten fra han?

Utlogget UP

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 86
  • Kjønn: Kvinne
  • Kan ikke ta potene av tastaturet - katt
    • Vis profil
« Svar #2 på: 28 Mai 2006, 14:14:16 »
Hvor gammel var kattungen når du fikk han?
"Handling betyr mer enn ord..."

Siljepilje

• Gjest
« Svar #3 på: 28 Mai 2006, 14:53:31 »
 :fnis[1]: Du får se Heidi K's film om sivert og elgen...
Han har også litt av det "mitt,mitt,mitt" instinktet... :hihi[1]:

Utlogget ororina

• Spretten katt
  • Takket: 8
    • Vis profil
    • (N)Ororina's abyssinere
« Svar #4 på: 28 Mai 2006, 15:03:48 »
Han er jo bare en kattunge. Han leker bare  :biggrin: Bare la han holde på. Det er helt normal adferd. Han har jo bare fanget et farlig bytte jo, og dette må jo drepes. Og så viser han at han vil ha byttet for seg selv. Derfor må han knurre for at ingen andre skal tørre å ta fra han byttet.
Men det er jo kanskje ikke så bra for en liten en å fange knapper og nøtteskall... De kan jo sette seg fast hvis han svelger dem. Du får gi han noen andre bytte"dyr" i stedet ;-) En godbit eller en populær leke.

mvh
Anne Marit

Linda

• Gjest
« Svar #5 på: 28 Mai 2006, 15:10:01 »
Sånn var hannkatten min også da han var liten. Noe av det første han gjorde da han kom til meg var å fange en lekemus som han tok med seg under kjøkkenbordet, og der satt han og knurret høylydt til alle som nærmet seg :fnis[1]:

Men om han klorer og biter er det ikke bra. Det kan være et tegn på at han har blitt tatt fra mor og søsken for tidlig, grensesetting og forskjellen mellom lek og alvor er noe kattunger lærer seg gjennom sosialisering med mor og søsken. Alle mine katter har vært 13 uker eller mer når de har flyttet hjemmefra, og allerede da har de har hatt veldig god forståelse for at man ikke klorer og biter på hud.
« Siste redigering: 28 Mai 2006, 15:15:26 av Linda »

sand

• Gjest
« Svar #6 på: 29 Mai 2006, 13:53:14 »
Takk for svar. Jeg fikk han når han var ca. 8 uker gammel. Vanligvis er han ganske snill, og det er tydelig at han ikke bruker klørne på hud. Men når han blir ivrig så glemmer han seg, og når han blir i gæærnt humør så har det som sagt skjedd en gang at han fiket til meg med klørne, med vilje.

Men det er vel sannsynligvis jaktinstinktet som dere sier. Får prøve å avlede ham neste gang det skjer. Vil det hjelpe å kjefte på ham når han blir slik ekstra gæærn?

Mvh. Sand

Utlogget ororina

• Spretten katt
  • Takket: 8
    • Vis profil
    • (N)Ororina's abyssinere
« Svar #7 på: 29 Mai 2006, 14:09:55 »
Vil det hjelpe å kjefte på ham når han blir slik ekstra gæærn?

Hvorfor skal du gjøre det? Han er jo en katt med helt normale instinkter?
mvh
Anne Marit

Heidi K

• Gjest
« Svar #8 på: 29 Mai 2006, 14:21:14 »
:fnis[1]: Du får se Heidi K's film om sivert og elgen...
Han har også litt av det "mitt,mitt,mitt" instinktet... :hihi[1]:

Sivert har alt av instinkter i behold. Han er stein hakke gal med kosedyr og leker. Han knurrer og freser og skal drepe dem. Helt normalt det. Men han leker jo aldri slik med mennesker. Bare mot leker.

ellenh

• Gjest
« Svar #9 på: 29 Mai 2006, 15:27:21 »
Mine katter knurret også mye når de hadde fanget en spennende leke. Det betyr ikke noe mer enn at "denne er min". Det er bare å la han holde på, det er ingen grunn til å ta fra han leken når han knurrer. Han koser seg bare. Men som Ororina nevnte, du burde nok gi han noe han ikke kan få i halsen.
Og så burde du nok ikke kaste et pledd over han, det kan gjøre ham redd og usikker. Han kan også miste tilliten til deg, og det vil du vel ikke?
Lykke til med den lille.

Utlogget UP

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 86
  • Kan ikke ta potene av tastaturet - katt
    • Vis profil
« Svar #10 på: 29 Mai 2006, 18:36:54 »
Men om han klorer og biter er det ikke bra. Det kan være et tegn på at han har blitt tatt fra mor og søsken for tidlig, grensesetting og forskjellen mellom lek og alvor er noe kattunger lærer seg gjennom sosialisering med mor og søsken. Alle mine katter har vært 13 uker eller mer når de har flyttet hjemmefra, og allerede da har de har hatt veldig god forståelse for at man ikke klorer og biter på hud.

Det var det jeg tenkte på når jeg spurte om alderen. Siden han var 8 uker, så tror jeg det kan være noe av grunnen til at han gjør som han gjør...
"Handling betyr mer enn ord..."

ellenh

• Gjest
« Svar #11 på: 29 Mai 2006, 23:22:22 »
Du kan jo si bestemt nei hvis han biter deg flere ganger. Men jeg ser ingen grunn til at du skal ta fra han leker med mindre han leker med noe som kan skade han.

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #12 på: 30 Mai 2006, 09:06:04 »
Jeg kjenner en som hadde samme problemet.
Hun lot vær å gjøre noe, når kattungen bet henne, nå er katten godt voksen, og han biter som bare det :icon_idea:
Så du burde overse, eller si nei hvis katten biter deg, men for all del, la katten leke med lekene sine.
Tips: På ultra, coop obs, og andre store matvarekjeder selger de en pakke med 2 små lekemus, som ser ganske ekte ut, for ca 12 kroner.
Kattunger elsker de :icon_smile:

Utlogget Celebrian`s

• Fin pus
  • Takket: 7
  • Klem fra Celebrian`s pusene
    • Vis profil
    • http://www.mainecoonforum.com/celebrians/
« Svar #13 på: 02 Juni 2006, 00:43:06 »
har ei lita pusefrøken som kom til meg når hun var 14 uker gammel, skikkelig knurrepus med maten :icon_frown: , begyner å bli litt bedre nå er mest når hun får noe som er veldig godt :icon_rolleyes: det pleier å gå over når dem skjønner at det faktisk ikke er noe å knurre for :x-fingre[1]:

Utlogget Annette

• Spretten katt
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #14 på: 14 Juni 2006, 06:20:39 »
mice er 9 måneder og biter hvis jeg tar på kloreveggen hans.. og Anna.
Anna er hans, og jeg kan kose på henne, men ikke leke med henne. (anna er en gul tøyand)

Nå har han blitt storebror og har andre ting å tenke på. Den lille var oppi blomsten, jeg skulle si nei til den, men det ble klart sagt i fra at det var hans jobb.  :icon_lol:
så da var det problemet løst.
Annette & Mice