Skrevet av Emne: Har du lyst til å lære katten din noe nytt?  (Lest 3827 ganger)

Utlogget Åse Lange

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Har du lyst til å lære katten din noe nytt?
« på: 26 Mai 2006, 12:22:30 »
Hei!

Kan man lære en katt å f.eks. sitte, gå på plass og apportere på kommando? Klart det! De fleste katter synes det er kjempegøy å lære nye ting. De tror kanskje at de trener eierne sine - "Eieren min er godt trent, hun. Se her, bare jeg setter meg sånn så gir hun meg noe godt med én gang!"

Kunne du tenke deg å lære katten din noen morsomme triks, eller noe nyttig som å komme når du roper? Har du en innekatt, eller en smart katt som kjeder seg? Har du en katt du synes det er vanskelig å få skikkelig kontakt med? Har katten din atferdsproblemer som aggresjon eller frykt?

Jeg er en profesjonell hundetrener som også har drevet en del med trening av katt. Jeg har nå selv en abyssiner hankatt som er klikkertrent og kan en god del kunster, samt at han går pent i bånd ute og kommer når jeg blåser i fløyte. Jeg holder for tiden på med å skrive en artikkelserie (muligens bok) om kattetrening, og ønsker i den forbindelse å komme i kontakt med flere katteeiere.

1) Bor du i Oslo-området? Da tilbyr jeg deg en gratis introduksjonstime i trening av katten din. Jeg kommer hjem til deg og viser deg hvordan du skal trene.

2) Bor du et annet sted i landet? Da kan du få veiledning av meg over e-post eller telefon.

3) Har du trent katten din før? Jeg vil også gjerne komme i kontakt med andre som har gode erfaringer med å lære kattene sine forskjellige ting.

Dette kan passe for alle slags katter, uansett rase og alder. Det er imidlertid en fordel om katten er glad i mat og godbiter, og/eller glad i å leke med deg. Katter som er kresne i matveien kan også trenes, men det vil ta litt lengre tid.

Jeg bruker bare positive metoder og belønning i treningen, ingen straff eller tvang.

Er du nysgjerrig og vil vite mer, hører jeg gjerne fra deg på mail: krilange@online.no . Jeg kommer også til å svare her på forumet.

Mvh Åse Lange
Mvh Åse

Utlogget Karoline&Dennis

• Super avhengig pus
  • Takket: 81
  • Kjønn: Kvinne
  • Dennis
    • Vis profil
    • Dennis sin hjemmeside
SV: Har du lyst til å lære katten din noe nytt?
« Svar #1 på: 26 Mai 2006, 12:43:05 »
Det er flott du har sånn trening til katter!

Jeg har lært Dennis å sitte, gi labb og hoppe opp på to bein, men jeg greier ikke å få han til å ligge! Hva kan jeg gjøre da? :icon_rolleyes:

Dyrerettinghetsforkjempe r

Michael Jackson is innocent

www.myspace.com/adorablenorway

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #2 på: 26 Mai 2006, 12:45:56 »
Meeko svarer på navnet sitt og hopper ikke opp på fanget mitt før eg gir ham lov.. er de to tingene eg har hatt lyst å lære katten min ;)  :biggrin:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 206
    • Vis profil
« Svar #3 på: 26 Mai 2006, 12:47:28 »
Hei og velkommen hit  :icon_wink:
Dette hørtes spennende ut  :biggrin:
Jeg har to Maine coon gutter som jeg godt kunne tenkt meg å trent litt  :whistling:
Har litt dårlig tid nå, men ser innom igjen senere  :icon_neutral:

Utlogget Åse Lange

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 26 Mai 2006, 14:12:27 »
Jeg har lært Dennis å sitte, gi labb og hoppe opp på to bein, men jeg greier ikke å få han til å ligge! Hva kan jeg gjøre da? :icon_rolleyes:

Hei Karoline!  :icon_wink:

Så morsomt at du har lært Dennis flere triks! Hvordan har du lært ham det?

For å lære ham å ligge, må du først bestemme deg for nøyaktig hva det er du vil han skal gjøre. Vil du at han skal legge seg ned på siden (hvilken side?), legge seg rett ned med albuene i bakken (sfinx- eller løvestilling) , eller godtar du at han bare krøker seg sammen med albuene bøyd under kroppen? Du kan godt lære inn flere av disse på forskjellige kommandoer, men det er lettest med én av gangen.

Når du har bestemt deg, er det letteste å passe på å trene når han legger seg ned av seg selv. Alle katter legger seg jo ned før eller siden!

Har du et fast belønningsord du pleier å si før han får godbiten, som "Bra" eller noe sånt? Hvis han skjønner det ordet godt, så sier du det idet han legger seg ned, og gir ham en godbit (ha alltid noen i lommen i noen dager) rett etterpå.

Når du har gjort dette en stund, kommer han til å legge seg ned oftere og oftere når du er i nærheten.

Når du ser at han begynner å legge seg ned "med vilje", for å få godbiten, kan du sette på kommando ved å si "Ligg", eller gjøre et håndtegn, rett før han legger seg ned.

Det vil gå enda fortere hvis du skaffer deg en klikker og lærer ham at den spesielle lyden betyr "dét var riktig, nå kommer belønningen", men det kan jeg skrive mer om siden.

Mvh Åse
Mvh Åse

Utlogget Åse Lange

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 26 Mai 2006, 14:14:50 »
Meeko svarer på navnet sitt og hopper ikke opp på fanget mitt før eg gir ham lov.. er de to tingene eg har hatt lyst å lære katten min ;)  :biggrin:

Hei, RaraAvis!  :icon_wink:

Det er jo praktiske ting å kunne, det!

Hvordan har du lært ham det? Nysgjerrig...

Mvh Åse
Mvh Åse

Utlogget Åse Lange

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: 26 Mai 2006, 14:18:57 »
Hei og velkommen hit  :icon_wink:

Takk!  :icon_mrgreen: Ser ut som om dere har det hyggelig her.

Dette hørtes spennende ut  :biggrin:
Jeg har to Maine coon gutter som jeg godt kunne tenkt meg å trent litt  :whistling:
Har litt dårlig tid nå, men ser innom igjen senere  :icon_neutral:

Jeg har veldig lyst på en Maine Coon en gang!  :love: Skikkelig flotte dyr, og de virker veldig lærenemme. Hvor kommer kattene dine fra? Hva slags personlighet har de?

Ser frem til å prate mer når du har bedre tid!

Mvh Åse
Mvh Åse

Utlogget Karoline&Dennis

• Super avhengig pus
  • Takket: 81
  • Dennis
    • Vis profil
    • Dennis sin hjemmeside
« Svar #7 på: 26 Mai 2006, 14:20:53 »

Hei Karoline!  :icon_wink:

Så morsomt at du har lært Dennis flere triks! Hvordan har du lært ham det?

For å lære ham å ligge, må du først bestemme deg for nøyaktig hva det er du vil han skal gjøre. Vil du at han skal legge seg ned på siden (hvilken side?), legge seg rett ned med albuene i bakken (sfinx- eller løvestilling) , eller godtar du at han bare krøker seg sammen med albuene bøyd under kroppen? Du kan godt lære inn flere av disse på forskjellige kommandoer, men det er lettest med én av gangen.

Når du har bestemt deg, er det letteste å passe på å trene når han legger seg ned av seg selv. Alle katter legger seg jo ned før eller siden!

Har du et fast belønningsord du pleier å si før han får godbiten, som "Bra" eller noe sånt? Hvis han skjønner det ordet godt, så sier du det idet han legger seg ned, og gir ham en godbit (ha alltid noen i lommen i noen dager) rett etterpå.

Når du har gjort dette en stund, kommer han til å legge seg ned oftere og oftere når du er i nærheten.

Når du ser at han begynner å legge seg ned "med vilje", for å få godbiten, kan du sette på kommando ved å si "Ligg", eller gjøre et håndtegn, rett før han legger seg ned.

Det vil gå enda fortere hvis du skaffer deg en klikker og lærer ham at den spesielle lyden betyr "dét var riktig, nå kommer belønningen", men det kan jeg skrive mer om siden.

Mvh Åse

Han legger seg bare ned med albuene bøyd under kroppen. Hvis han skal ligge må jeg dytte litt ned på ryggen hans. Men daer det ikke noe gøy for da har jeg hjulpet til! Men hvergang han ser jeg har noe og vet hva som skjer kommer han bort og setter seg ned automatisk, samme med labben så det syntes jeg er kjempe gøy.
Jeg belønner ham med Procat kattegodis og sier " åå så flink" og klapper han. Men jeg må kjøpe et annet godteri som han liker bedre(spist det opp, det var vitamin godteri) for da syntes han det er gøyerer, tror jeg!

Dyrerettinghetsforkjempe r

Michael Jackson is innocent

www.myspace.com/adorablenorway

JP

• Gjest
« Svar #8 på: 26 Mai 2006, 14:29:20 »
Hei hei, og velkommen hit  :icon_wink: For en morsom jobb du har :icon_smile:

Utlogget Birman

• Fin pus
  • Takket: 4
    • Vis profil
    • Bamse og Dennis hjemmeside!
« Svar #9 på: 26 Mai 2006, 14:33:00 »
Hei og velkommen hit :icon_wink:

Høres morro ut å lære kattene ting. Bamse og Dennis er flinke til å sjarmere de :biggrin:
Et hjem uten en katt er bare et hus....

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #10 på: 26 Mai 2006, 14:45:34 »

Hei, RaraAvis!  :icon_wink:

Det er jo praktiske ting å kunne, det!

Hvordan har du lært ham det? Nysgjerrig...

Mvh Åse

Eg har brukt navnet på ham hele tiden, helt siden eg fikk ham .. han reagerer og på vennen min ;)
For å få han til å ikke hoppe opp har eg bare holdt hånden foran fjeset på ham når han ser ut til å ville hoppe.. også tatt den vekk og klappet meg på fanget og sagt "kom da Meeko" også blir han kjempe glad og hopper opp og koser ;)
Nå trenger eg ikke ha hånden foran fjeset hans lengre.. han sitter å kikker opp på meg til eg sier han har lov :D
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Nova

• Gjest
« Svar #11 på: 26 Mai 2006, 14:49:04 »

Jeg har ikke lært Shango noe spesielt, men han skjønner nei (veldig godt) og han kommer når jeg roper på han (har pleid å gi ham mat hver gang jeg har ropt på ham), så nå kommer han tuslende i god tro :hihi[1]: Gir ham jo fortsatt litt nam, nam innimellom da :biggrin:

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 206
    • Vis profil
« Svar #12 på: 26 Mai 2006, 14:51:49 »
Hei igjen  :)
Silver kommer fra Drammen og Gismo kommer fra Haugesund  :)
Silver er 6 mnd, han liker veldig godt å leke, men han er blitt litt nervøs i det siste.
Kan ligge på fanget å kose for så å plutselig skvette til av en lyd  :icon_question:
Kommer det fremmende så springer han å gjømmer seg  :skjelveleppe:

Gismo er 4 mnd, han er mer rolig av seg, han leker også på en mer rolig måte ikke så vill og full fart som Silver :fnis[1]:
Han kan godt ligge på fanget å kose, men kommer ikke like frivillig  :icon_frown:
Ser ut som om han ikke vil lystre navnet sitt, han sitter bare å ser en annen vei (overlegen) :fnis[1]:
Han er ikke fult så redd for fremmende, virker mer nyskjerrig  :wink[1]:

dette ble kansje ikke nok om personlighet men, artig å høre hva jeg kan prøve å lære de  :humre:

Utlogget Åse Lange

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #13 på: 26 Mai 2006, 14:59:12 »
Han legger seg bare ned med albuene bøyd under kroppen. Hvis han skal ligge må jeg dytte litt ned på ryggen hans. Men daer det ikke noe gøy for da har jeg hjulpet til! Men hvergang han ser jeg har noe og vet hva som skjer kommer han bort og setter seg ned automatisk, samme med labben så det syntes jeg er kjempe gøy.
Jeg belønner ham med Procat kattegodis og sier " åå så flink" og klapper han. Men jeg må kjøpe et annet godteri som han liker bedre(spist det opp, det var vitamin godteri) for da syntes han det er gøyerer, tror jeg!

Jepp, det hjelper å bruke noe skikkelig godt! Min standardgodbit er enten kokt skinke eller kalkunpålegg (naturell) som jeg skjærer opp i små (1 cm x 1 cm) firkanter. Enda mindre til kattunger. Gulost kan også brukes (høvle tynne skiver og dele opp). Mange katter liker også tubeost (baconost, rekeost) og majones med laks/tunfisk på tube. Gi bare en bitteliten slikk av tuben hver gang.

Hvis det er Dennis på bildet ditt, så ligger han fint der... men det var kanskje med hjelp?

De fleste katter legger seg ned en eller annen gang, om ikke annet for å sove  :wink[1]: men ikke nødvendigvis når vi har lyst til å trene. Det finnes flere måte å få lurt fram en ligg på, men først synes jeg du skal lære inn et skikkelig belønningsord.

Et belønningsord, eller en belønningsLYD ettersom det er enda mer effektivt å bruke en kort, presis lyd som skiller seg mer ut enn et ord, er ikke det samme som ros. Det er et spesielt signal som vi bruker for å fortelle katten hva det var han gjorde riktig og skal gjøre om igjen neste gang. Når vi trener lager vi alltid denne lyden først, akkurat i det katten gjør det riktige, og etterpå kommer belønningen (godbit/ros/klapp).

TIMING er veldig viktig i all dyretrening. Mest effektiv læring får vi når vi kan fortelle katten at det han gjorde var riktig innen 0.5 sekunder av at han gjorde det. Så fort er det umulig å gi en godbit, men en kort lyd kan klare det.

Har noen av dere sett delfintrening eller oppvisninger noen gang? Når delfinen gjør trikset sitt riktig, for eksempel hopper opp og dytter på en ball som henger over vannet, så blåser treneren i en fløyte. Den fløyten er en slik belønningslyd og forteller delfinen "Yes, det var helt riktig, kom og få fisken din!" og så svømmer delfinen til kanten av bassenget og får belønningen (fisk). Uten den lyden hadde ikke delfinen hatt peiling på HVA det var den fikk fisk for, og innlæringen hadde gått veldig sakte. Men delfinen jobber likevel for å få fisken; lyden er bare et hjelpemiddel.

Slik kan du lære du inn en belønningslyd:

1) Velg en lyd. Jeg anbefaler at du lager en kort, enkel klikkelyd med tunga. Øv borte fra katten til du klarer å lage den samme lyden raskt og likt hver gang du prøver. Det er enda bedre om du får tak i en kjøpeklikker i en dyrebutikk eller hos www.canis.no. Eller så kan du bruke en kulepenn som lager et høyt og tydelig "klikk".

2) Ha 5-10 bittesmå, gode godbiter ferdig oppskåret.

3) Ha katten like ved deg. Han trenger ikke gjøre noe spesielt.

4) Lag lyden din ("klikk") og gi katten en godbit rett etterpå. Pass på at du holder hånden med godbitene helt i ro til ETTER at du har klikket, ellers blir det det at du beveger hånden katten fokuserer på og ikke lyden.

5) Vent til katten er helt ferdig med å spise godbiten og snuser rundt eller ser på deg etter mer.

6) Gjenta det samme en gang til. Fortsett til du har brukt opp godbitene.

7) Gjør dette en eller to ganger per dag i noen dager.

8) Nå har du lært katten at denne spesielle lyden betyr "Nå kommer det noe godt!" Når du begynner å trene, vil katten etterhvert lære å gjenta akkurat den han gjorde idet han hørte denne lyden - akkurat som delfinene i eksempelet over.

9) Husk å ALLTID gi katten en godbit etter denne lyden, ellers mister den betydningen sin! Hvis du ikke har lyst til å gi noe, så ikke bruk denne lyden, men bare ros i stedet.

Skriver mer om å trene ligg senere...

Mvh Åse
Mvh Åse

Utlogget Åse Lange

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #14 på: 26 Mai 2006, 15:01:28 »
Hei hei, og velkommen hit  :icon_wink: For en morsom jobb du har :icon_smile:

Tusen takk!  :icon_confused:

Ja, jeg er heldig som har hobbyen som jobb, selv om det ikke er så mye penger i det foreløpig... :icon_rolleyes: Men, men. Så lenge jeg har til dyrefôr, godbiter og leker går det jo bra!  :wink[1]:

Mvh Åse
Mvh Åse

Utlogget Åse Lange

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #15 på: 26 Mai 2006, 15:03:52 »

Høres morro ut å lære kattene ting. Bamse og Dennis er flinke til å sjarmere de :biggrin:

Hei! :icon_wink:

Hehe, ja, sjarm trenger man ikke lære de fleste katter...  :biggrin:

Det er veldig gøy å se hvor smarte kattene egentlig er. På noen måter er katter lettere å trene enn hunder, det er bare det at de ikke kan lære noe med tvang, og derfor har ikke de gamle treningsmetodene virket. Med belønning og tydelig kommunikasjon går det så bra så.

Mvh Åse
Mvh Åse

Utlogget Åse Lange

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #16 på: 26 Mai 2006, 15:05:47 »
Eg har brukt navnet på ham hele tiden, helt siden eg fikk ham .. han reagerer og på vennen min ;)
For å få han til å ikke hoppe opp har eg bare holdt hånden foran fjeset på ham når han ser ut til å ville hoppe.. også tatt den vekk og klappet meg på fanget og sagt "kom da Meeko" også blir han kjempe glad og hopper opp og koser ;)
Nå trenger eg ikke ha hånden foran fjeset hans lengre.. han sitter å kikker opp på meg til eg sier han har lov :D

Så bra!  :biggrin:

Høres ut som du har god timing (vet når du skal gi signaler og slikt), da kan du sikkert lære ham andre ting også, hvis du har lyst da.

Mvh Åse
Mvh Åse

Utlogget Åse Lange

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #17 på: 26 Mai 2006, 15:07:16 »

Jeg har ikke lært Shango noe spesielt, men han skjønner nei (veldig godt) og han kommer når jeg roper på han (har pleid å gi ham mat hver gang jeg har ropt på ham), så nå kommer han tuslende i god tro :hihi[1]: Gir ham jo fortsatt litt nam, nam innimellom da :biggrin:

Hei og takk!  :neie:

Da har du jo lært ham noe, da!  :biggrin:

Det er ikke stort vanskeligere å lære inn andre ting heller, bare man finner en belønning katten liker.

Mvh Åse
Mvh Åse

Utlogget Trister

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
    • Hellig Birma
« Svar #18 på: 26 Mai 2006, 16:58:10 »
Det hørtes veldig interessant ut!
Jeg skal få meg en 13 uker gammel kattunge 28 juli. Er det for tidlig da å starte å trene den?
Når kommer kattetreningsboka?

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #19 på: 26 Mai 2006, 17:21:03 »
Virker interessant, er det sånn ca de samme prinsippene man klikkertrener hund etter? (har en hund som kan noen triks, men har aldri prøvd på katten) :icon_frown: