Han legger seg bare ned med albuene bøyd under kroppen. Hvis han skal ligge må jeg dytte litt ned på ryggen hans. Men daer det ikke noe gøy for da har jeg hjulpet til! Men hvergang han ser jeg har noe og vet hva som skjer kommer han bort og setter seg ned automatisk, samme med labben så det syntes jeg er kjempe gøy.
Jeg belønner ham med Procat kattegodis og sier " åå så flink" og klapper han. Men jeg må kjøpe et annet godteri som han liker bedre(spist det opp, det var vitamin godteri) for da syntes han det er gøyerer, tror jeg!
Jepp, det hjelper å bruke noe skikkelig godt! Min standardgodbit er enten kokt skinke eller kalkunpålegg (naturell) som jeg skjærer opp i små (1 cm x 1 cm) firkanter. Enda mindre til kattunger. Gulost kan også brukes (høvle tynne skiver og dele opp). Mange katter liker også tubeost (baconost, rekeost) og majones med laks/tunfisk på tube. Gi bare en bitteliten slikk av tuben hver gang.
Hvis det er Dennis på bildet ditt, så ligger han fint der... men det var kanskje med hjelp?
De fleste katter legger seg ned en eller annen gang, om ikke annet for å sove :wink[1]: men ikke nødvendigvis når vi har lyst til å trene. Det finnes flere måte å få lurt fram en ligg på, men først synes jeg du skal lære inn et skikkelig belønningsord.
Et belønningsord, eller en belønningsLYD ettersom det er enda mer effektivt å bruke en kort, presis lyd som skiller seg mer ut enn et ord, er ikke det samme som ros. Det er et spesielt signal som vi bruker for å fortelle katten hva det var han gjorde riktig og skal gjøre om igjen neste gang. Når vi trener lager vi alltid denne lyden først, akkurat i det katten gjør det riktige, og etterpå kommer belønningen (godbit/ros/klapp).
TIMING er veldig viktig i all dyretrening. Mest effektiv læring får vi når vi kan fortelle katten at det han gjorde var riktig innen 0.5 sekunder av at han gjorde det. Så fort er det umulig å gi en godbit, men en kort lyd kan klare det.
Har noen av dere sett delfintrening eller oppvisninger noen gang? Når delfinen gjør trikset sitt riktig, for eksempel hopper opp og dytter på en ball som henger over vannet, så blåser treneren i en fløyte. Den fløyten er en slik belønningslyd og forteller delfinen "Yes, det var helt riktig, kom og få fisken din!" og så svømmer delfinen til kanten av bassenget og får belønningen (fisk). Uten den lyden hadde ikke delfinen hatt peiling på HVA det var den fikk fisk for, og innlæringen hadde gått veldig sakte. Men delfinen jobber likevel for å få fisken; lyden er bare et hjelpemiddel.
Slik kan du lære du inn en belønningslyd:
1) Velg en lyd. Jeg anbefaler at du lager en kort, enkel klikkelyd med tunga. Øv borte fra katten til du klarer å lage den samme lyden raskt og likt hver gang du prøver. Det er enda bedre om du får tak i en kjøpeklikker i en dyrebutikk eller hos
www.canis.no. Eller så kan du bruke en kulepenn som lager et høyt og tydelig "klikk".
2) Ha 5-10 bittesmå, gode godbiter ferdig oppskåret.
3) Ha katten like ved deg. Han trenger ikke gjøre noe spesielt.
4) Lag lyden din ("klikk") og gi katten en godbit rett etterpå. Pass på at du holder hånden med godbitene helt i ro til ETTER at du har klikket, ellers blir det det at du beveger hånden katten fokuserer på og ikke lyden.
5) Vent til katten er helt ferdig med å spise godbiten og snuser rundt eller ser på deg etter mer.
6) Gjenta det samme en gang til. Fortsett til du har brukt opp godbitene.
7) Gjør dette en eller to ganger per dag i noen dager.
8) Nå har du lært katten at denne spesielle lyden betyr "Nå kommer det noe godt!" Når du begynner å trene, vil katten etterhvert lære å gjenta akkurat den han gjorde idet han hørte denne lyden - akkurat som delfinene i eksempelet over.
9) Husk å ALLTID gi katten en godbit etter denne lyden, ellers mister den betydningen sin! Hvis du ikke har lyst til å gi noe, så ikke bruk denne lyden, men bare ros i stedet.
Skriver mer om å trene ligg senere...
Mvh Åse