Angående ormekurer,,,les i den klistrete ormekur tråden her på forumet.
Der anbefaler jeg å kjøpe feks 500mg panakur tabletter.Det er mye rimeligere enn å kjøpe enkel dose feks i pasta.
Man kan etter vekten på katten om den ikke veier så mye ta å gi da en halv tablett hver dag i 3 dager,og har en lite lager som holder lenge lenge i skapet.Det koster mindre enn 100kr tror jeg.
Jeg har jo innekatter,men har gitt dem markekurer for det,særlig før vaksinering,så sant jeg ikke har mistanker om orm,det kan jo komme en mus inn i kjelleren eller en rotte feks.Der er ingen garanti.
Kattungene her velger jeg å ikke gi markerkur før vaksinering,sikkert delte meninger om men.I stedet gir jeg alle kattene hvitløks perler fra apotek som kan være forebyggende for mark.
Men utengående katter,det varierer veldig.
Gamlehuskatten vår fikk ofte markerkurer i fuglefanger perioden,men ikke før vi så symptomene,eller om vi så hun spiste en fugl,for det er mer sannsynlighet for å få mark fra fugl enn noe annet dyr.
Symptomene kan være diare,synlig mark i rumpa,kaste opp mark,eller brekke seg å ikke få opp noen ting,en voldsom apetitt men blir bare mer og mer avmagret,da skal man være veldig markebefengt.
Hosting kan være et stymptom,men en host kan også bare være en host også.
Jeg fikk et par huskatter av min kusine for noen år tilbake.Dem kan ingenting angående kattehold og vil ikke lære heller.
De kattene hadde diare,var magre,men jeg tolket det ikke før dem kastet opp "spaghetti" over et par sko i gangen :icon_eek:
Stakkars småpusene,da ble det markerkurer-tok 2 kurer med 1 ukes mellomrom,for dem var ille rammet.
Man bør gi markekurer til kattene sine uansett,men man skal ikke overdrive.