Skrevet av Emne: Ormkur....  (Lest 3154 ganger)

Utlogget BennyJao

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • I believe
Ormkur....
« på: 25 Mai 2006, 12:11:07 »
Jeg er ikke noe erfaren katte eier. Og spørr derfor om deres mening.
Mannen min mener katta ikke har orm og at det er svært lite sannsynlig hun vil få det. Han har en del erfaring med katter hjemmenfra, men har aldri hatt katt selv.
Flere har sagt til meg at burde kjøpe en ormkur å gi, men hvis hun ikke viser noen tegn på at noe er galt, skal jeg gi som forebyggende da?
Ei veninne av meg som har hatt en del katter sa at hosting kunne tyde på orm? Stemmer dette. Jeg gikk utfra at dere bare var hårballer. Så jeg har bare sluppet henne ut. Da jeg ikke vil hun skal spy inne.... Dette har skjedd noen ganger......
Dette mener mannen er tull. Da vi ikke bør gi en noe hvis det ikke er nødvendig, at hun overhodet ikke trenger noe annet enn mat og kos.
Hva synes dere? Det koster jo ikke så mye med en ormkur, men når man har trang økonomi er det ikke så moro å kjøpe unødvendige ting.
Hvor lenge holder en slik ormkur seg uåpnet? Tenkte kanskje når jeg får råd,at jeg kan ha en liggende i tilfelle.

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
SV: Ormkur....
« Svar #1 på: 25 Mai 2006, 12:26:37 »
Ormekurer virker ikke forebyggende, men man bør gi katten ormekur to ganger i året uansett om man vet om katten har orm eller ikke, og deretter ved behov (ved påvist orm). Panacur tar også egg, jeg ville dermed gitt katten denne. Eldste katten vår blir nå 5 år, jeg har aldri oplevd at hun har hatt orm (heller ikke hos de andre to som blir 3 år), men ormekur får hun minimum 2 ganger i året uansett.  :wink[1]:

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 25 Mai 2006, 13:56:55 »
Angående ormekurer,,,les i den klistrete ormekur tråden her på forumet.
Der anbefaler jeg å kjøpe feks 500mg panakur tabletter.Det er mye rimeligere enn å kjøpe enkel dose feks i pasta.
Man kan etter vekten på katten om den ikke veier så mye ta å gi da en halv tablett hver dag i 3 dager,og har en lite lager som holder lenge lenge i skapet.Det koster mindre enn 100kr tror jeg.

Jeg har jo innekatter,men har gitt dem markekurer for det,særlig før vaksinering,så sant jeg ikke har mistanker om orm,det kan jo komme en mus inn i kjelleren eller en rotte feks.Der er ingen garanti.
Kattungene her velger jeg å ikke gi markerkur før vaksinering,sikkert delte meninger om men.I stedet gir jeg alle kattene hvitløks perler fra apotek som kan være forebyggende for mark.

Men utengående katter,det varierer veldig.
Gamlehuskatten vår fikk ofte markerkurer i fuglefanger perioden,men ikke før vi så symptomene,eller om vi så hun spiste en fugl,for det er mer sannsynlighet for å få mark fra fugl enn noe annet dyr.

Symptomene kan være diare,synlig mark i rumpa,kaste opp mark,eller brekke seg å ikke få opp noen ting,en voldsom apetitt men blir bare mer og mer avmagret,da skal man være veldig markebefengt.
Hosting kan være et stymptom,men en host kan også bare være en host også.

Jeg fikk et par huskatter av min kusine for noen år tilbake.Dem kan ingenting angående kattehold og vil ikke lære heller.
De kattene hadde diare,var magre,men jeg tolket det ikke før dem kastet opp "spaghetti" over et par sko i gangen :icon_eek:
Stakkars småpusene,da ble det markerkurer-tok 2 kurer med 1 ukes mellomrom,for dem var ille rammet.

Man bør gi markekurer til kattene sine uansett,men man skal ikke overdrive. :)

Kismet

• Gjest
« Svar #3 på: 25 Mai 2006, 19:59:21 »
Jeg gir mine katter ormekur hver tredje måned. De har utetilgang.

Utlogget BennyJao

• Kattunge
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • I believe
« Svar #4 på: 04 Juni 2006, 19:32:21 »
Jeg gir mine katter ormekur hver tredje måned. De har utetilgang.

Var ikke det litt ofte? jaja. Ok, nå skjønner jeg iallfall litt mer om hvorfor jeg burde gi ormkur, eller markkur. Så da skal jeg kjøpe å gi. Hun er ikke mager og spiser aldri særlig mye, men spiser en posrsjon 3/4 ganger til dagen.
Jeg har sett henne leke med mus en gang, så det kan helt sikker være lurt å gi henne en markkur snart. Hun er mye mer ute nå når været et fint også.  Da hun liker å være ute med oss.
På tirsdag skal vesla mi i bh, så da kan jeg dra på apoteket alene. Tenkte jeg skulle kjøpe sånne solbriller de har der til barn også.
Det er så slitsomt å drasse med henne rundt på butikker med den store magen jeg har nå. SÅ det blir greit å ga alene. Lenge siden jeg har tuslet litt for meg selv også nå.

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #5 på: 04 Juni 2006, 19:38:26 »
4ganger i året skal utekatter ha og da med ca 3mnd mellomrom.
Hosting kan godt være tegn på makk. Du får si til han typen din at mark kan faktisk smitte over til dere, så kanskje han blir litt mer medgjørlig når det gjelder å gi henne en kur av å til.

Kismet

• Gjest
« Svar #6 på: 06 Juni 2006, 22:00:19 »
Som Tamlin sier er ikke det for ofte når det gjelder utekatter.

Sakset fra AlternatiVet dyreklinikk sine nettsider:

Ormekur
Kattunger har ofte spolorm. De er som regel allerede behandlet mot innvollsparasitter mens de var hos moren. De bør videre behandles et par ganger de første månedene.
Når katten er voksen bør den behandles fire ganger i året hvis den går ute. Pass på å bruke en ormekur som tar både bendelorm og spolorm. Ormekur til katt kjøpes uten resept på apoteket.
« Siste redigering: 06 Juni 2006, 22:04:20 av Kismet »

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #7 på: 06 Juni 2006, 22:06:02 »
Jeg er forsiktig med å gi ormekur siden jeg har opplevd flere som har erfart at kattene blir immune mot markekurer ( og ja..de har byttet mellom forskjellige merker også ) Gir ca 1 gang i året forebyggende, kattene er inne på vinteren og ute noen timer om dager på sommeren. Har aldri sett noen tegn til mark hos dem, Garfield hoster, men det har han gjort hele livet sitt uansett markekur eller ikke.

Om kattene viser tegn til å ha mark en gang nøler jeg ikke med å gi markekur altså, men sånn forebyggende er det en gang pr år, da på sommerstid.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Attack`s

• Gjest
« Svar #8 på: 06 Juni 2006, 23:52:49 »
Tror ikke katter blir immune med vettig bruk av markekurer.
Panacur er jo den beste siden den tar alt.

Husker gamlekatta vår.
Hun var en kløpper på hareunger og fugler hele sommerene,og fikk mark hver eneste gang,vi så dem kom ut bakenden  :ad[1]:
Så hun  ble hyppg kuret den årstiden,men ikke ellers.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #9 på: 06 Juni 2006, 23:59:03 »
Har også sett en katt som hadde lange ekle mark som kom ut av rompa  :ad[1]: ekkelt!!! Er så glad våre katter ikke har hatt det derre  :icon_smile: og ja, er panacur det går i her også  ;D
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Attack`s

• Gjest
« Svar #10 på: 07 Juni 2006, 00:03:19 »
Men her blir det litt mer kuring innimellom,kull og sånt,for så lenge dem deler do,så må jo alle tas...Felix og Secret bruker ikke å gå på doen i stua.
Felix går i kjelleren,og Secret har sin egen.
Kiss, Gloria og Cali er late alle mann,er do i stua pga Gloria som ikke gidder å lære seg katteluken enda ned til kjelleren  :fnis[1]:
De voksne går ikke på kattungenes do,men kattungene går av og til på den voksen doen.
Så da har jeg ikke så mye valg.

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #11 på: 07 Juni 2006, 00:05:27 »
Noen som har sett hos sin veterinær at det nå selges ormekur i form av dråper?
Lurer på hva slags orm den tar og hva den het jeg. Jeg mitt naut glemte jo helt å spørre, var alt for opptatt med å følge med på alt annet.
Jeg blir som en liten unge jeg hos veterinæren. :icon_idea:

Sissel

• Gjest
« Svar #12 på: 07 Juni 2006, 00:06:42 »
Har også sett en katt som hadde lange ekle mark som kom ut av rompa  :ad[1]: ekkelt!!!

Det er bendelorm. Der kommer det ut hvite "ledd". Den kan smitte til mennesker også...  :whistling:

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #13 på: 07 Juni 2006, 10:05:04 »
Noen som har sett hos sin veterinær at det nå selges ormekur i form av dråper?
Lurer på hva slags orm den tar og hva den het jeg. Jeg mitt naut glemte jo helt å spørre, var alt for opptatt med å følge med på alt annet.
Jeg blir som en liten unge jeg hos veterinæren. :icon_idea:

Det står om den under klistret markekur. Hvis jeg ikke husker helt feil skal jeg ha lagt ut en link om den der. :icon_smile:

Det var ikke her jeg hadde lagt den, er blitt senil visst  :fnis[1]:
Men leta opp linken til deg så her er den
http://www.profender.no/images/Profender_Brochure_norwegisch.pdf
« Siste redigering: 07 Juni 2006, 10:13:21 av Tamlin »

Utlogget FreakyGhost

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 71
  • leve ennå=)
    • Vis profil
« Svar #14 på: 08 Juni 2006, 19:16:31 »
får litt angst her eg sitte ( grøss ) tror eg må stikka ner te dyrlegen å få tak i sånne. stakar

Utlogget Mira

• Forumslave katt
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #15 på: 09 Juni 2006, 10:04:48 »
Har også sett en katt som hadde lange ekle mark som kom ut av rompa  :ad[1]: ekkelt!!!

Det er bendelorm. Der kommer det ut hvite "ledd". Den kan smitte til mennesker også...  :whistling:

Kan de?????  :412:
Det ante jeg absolutt ikke!!!
Her får mine katter ormkur hver 4 måned, så ingen har hatt orm enda..