Skrevet av Emne: huskatt, annen oppførsel enn rasekatt??  (Lest 618 ganger)

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • Kjønn: Kvinne
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
huskatt, annen oppførsel enn rasekatt??
« på: 05 Juni 2005, 15:52:04 »
hva er deres oppfatning av dette?? je har ikke selv erfaring med dette, men har faktisk fått høre av mange med rasekatter at rasekattene er mye vanskeligere å håndtere og er vanskeligere å ha med å gjøre og går ikke så godt sammen med vanlig huskatter..har dere noen erfaring med dette?? jeg vurdere nemlig kanskje å bli oppdretter av en rasekatt og har jo huskatter nå, vil at de skal gå godt sammen da.....de jeg har ifra før er mine hjertebarn!!! :love:

NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: http://www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Sissel

• Gjest
« Svar #1 på: 15 Juni 2005, 11:04:02 »
Hei!

Hvis du tenker deg forskjellige hunderaser, og hvor forskjellige de er i gemytt, så er nok ikke rasekattverden så langt unna.

En katt er en katt uansett, men mitt inntrykk er at en birma har en større tålmodighet enn f.eks en huskatt, og at de er mindre voldsomme i lek f.eks. Jeg vet ikke om det gjelder alle birmaer, men det er i hvert fall det inntrykket jeg har av mine sammenliknet med de huskattene jeg har vokst opp sammen med. Det kan jo ha noe med utekatt/innekatt praksisen også?

Ikke sikkert alle raser går så bra sammen med hverande eller huskatter, men med de fleste tror jeg ikke det er noe problem.

Sissel

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #2 på: 15 Juni 2005, 16:36:48 »
Jeg har bare erfaringer som er gode.Men nå jo jeg ikke birm.Vi hadde 2 Norske Skogkatter da vi fikk hjem 2 huskatter og det gikk veldig fint.Da vi fikk huskatt nr3 og litt senere nr4 var ikke dette noe problem heller.Det er litt fresing den første uka og så går det bra.Vi er kattepasser for naboen våres og han har 1 huskatt og 1 Norsk Skogkatt.Dette går også veldig bra etter noen dager hjemme hos oss.Tror ikke du behøver å bekymre deg, men bare husk at de andre kattene kom først og vill nok ha mye oppmerksomhet i begynnelsen.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Linda

• Gjest
Re: huskatt, annen oppførsel enn rasekatt??
« Svar #3 på: 15 Juni 2005, 16:52:47 »
Sitat fra: swimzy
je har ikke selv erfaring med dette, men har faktisk fått høre av mange med rasekatter at rasekattene er mye vanskeligere å håndtere og er vanskeligere å ha med å gjøre og går ikke så godt sammen med vanlig huskatter..har dere noen erfaring med dette??

Min erfaring er stikk motsatt - huskatten min er den mest stri og vanskelige katten du kan tenke deg, hun knurrer(!) når det ringer på døra og liker ingen. Når jeg klipper klørne hennes slår hun etter meg :shock: Birmajenta mi derimot en snill som dagen er lang og går overens med alt og alle, og hun ligger på fanget mit og maaaaler når jeg klipper klørne hennes :thumbsup:

Men gode venner er de nå uansett ;)

Sissel

• Gjest
« Svar #4 på: 15 Juni 2005, 17:01:24 »
Sitat fra: Kattemor-
Jeg har bare erfaringer som er gode.Men nå jo jeg ikke birm.

Jeg vet ikke om du har misforstått meg  :hæh: men jeg mente bare at birma og huskatt er forskjellig i oppførsel og gemytt. Ikke at de ikke går bra sammen.

Sissel

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #5 på: 15 Juni 2005, 18:02:36 »
Tror man skal være litt forsiktig med å generalisere ang huskatters adferd. Selvfølgelig er en del genetisk betinget, og med rasekatter gjelder det vel (forhåpentligvis) at katter med dårlig gemytt ikke blir avlet videre på. Dette er ikke i samme grad tilfelle med huskatter. Likevel skal man huske på at huskatter oftere har hatt en litt dårligere start i livet: oftest blir de tatt for tidlig fra mora, og mange flere huskatter enn rasekatter går gjennom en omplassering og skifte av eier, mishandlet osv. Opdretterne av rasekatter er gjerne mye mer seriøse når det gjelder å venne kattungene til situasjoner, og det skjer jo aldri at rasekattunger blir født ute i feks en stall uten menneskekontakt den første tida. Rasekattene blir gjerne holdt mye lenger inne når de er små, så de får mye menneskekontakt.

Huskatter er dessuten mye mer mangfoldige genetisk sett. Man kan finne huskatter som er enormt aktive, og det finnes huskatter som liker å være sofaputer. Det er uansett mye vanskeligere å forutse hvordan en huskatts temperement skal bli. Og det finnes jo en del raser som faktisk stammer fra vanlige huskatter, her i Norge har vi jo NFO som fortsatt har mye til felles med huskattene genetisk sett (vil jeg tro at de fortsatt har)