Skrevet av Emne: Kastratfôr til kattunge??  (Lest 2659 ganger)

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
Kastratfôr til kattunge??
« på: 24 Mai 2006, 10:31:15 »
Har akkurat levert inn min hannkatt til kastrering, og i den forbindelse snakket jeg med dyrepleieren ang fôring. Hun mente at jeg burde gå over til å fôre med kastratfôr.. Katten er bare 5,5 mnd gammel og går på Hills kittenfôr, jeg hadde tenkt å la han gå på det noen mnd til, for han er jo ikke ferdig utvokst enda. Ikke er han overvektig, heller motsatt. Vet at kastratfôr også forhindrer steindannelser i urinveiene, men er så unge katter utsatt for det?

Hva mener dere? Bør jeg bytte fôr?

Spurte også om GEM, men det var helt ukjent for dem på klinikken. :icon_neutral: Men har jo lest her at det er et "universalmiddel". Kan det være noe å kjøpe? Var på apoteket, men der visste de ikke om det kunne brukes på katter.. :icon_neutral:Aaarrgh, blir litt frustrert her.

Er det ellers noe jeg bør ta hensyn til i dagene fremover? Hjelp og tips tas i mot med takk. :icon_idea: :neie:

Så nå sitter jeg her å tvinner tommeltotter, og venter på å hente han senere i dag.. Stakkars liten.. :skjelveleppe:

Forresten er det bare meg eller går dere også amok i dyrebutikker, og kommer hjem med tom lommebok og masse stasj?? :fnis[1]:

Heidi K

• Gjest
SV: Kastratfôr til kattunge??
« Svar #1 på: 24 Mai 2006, 11:05:03 »
Hvis man spør dyrlegen eller på apoteket - så får man alltid til svar at man ikke skal bruke mennesketing til dyr o.l.
Min dyrlege sa at hun ikke hadde hørt om det, og at hun da ikke kunne anbefale det. men vil si jeg stoler ganske mye på oppdrettere o.l. som har brukt dette lenge.

Men GEM skal være helt ufarlig for katten og er kjempefint når katten trenger å få i seg væske, siden det da smaker godt og i tilegg til at det stabiliserer magen litt. Brukte det når Frost var dårlig før operasjon og hun hadde blitt totalt dehydrert uten tror jeg.
« Siste redigering: 24 Mai 2006, 11:29:22 av Heidi K »

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #2 på: 24 Mai 2006, 11:11:46 »
Okay, da drar jeg innom apoteket (igjen :icon_mad:) Skulle nok stolt på magefølelsen når jeg sto der med pakka i hånda... :icon_idea:
Takk for rask tilbakemelding! :neie:

Noen som har noen tips på fôrbytte?

Nå ringte vetten og sa at alt hadde gått bra, så nå får jeg bare vente noen timer, så henter jeg han hjem igjen. :love:

Heidi K

• Gjest
« Svar #3 på: 24 Mai 2006, 11:22:39 »
GEM er alltid grei å ha i skapet :)  Trenger du det til noe spesielt nå?

Jeg tror jeg ville ha fortsatt på Kittens litt til. De har jo lett for å legge på seg som kastrater men vil nå ikke tro at noen mnd til gjør noen forskjell. Her slutta vi med Kittens i en alder av litt over 6 mnd. Da blei katten bare fet istedet.

Men kastratfôret er nok å anbefale som voksenfôr ja. Skummelt med nyrestein/krystaller i urinen.

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #4 på: 24 Mai 2006, 11:30:43 »
Tenkte at GEM kunne være greit å ha hvis han er litt tufs etter kastreringen, og kanskje ikke har matlyst. (lite sannsynlig siden han er matvrak :whistling:) Ellers virker det jo, som du sier, greit å ha i bakhånd hvis noe skulle oppstå..

Tenkte å fôre med kastratfôr når han blir eldre, men da tror jeg at jeg fortsetter med kittens en liten stund til.

Takk igjen! :icon_wink:

Attack`s

• Gjest
« Svar #5 på: 24 Mai 2006, 11:45:12 »
Det er  MANGE uvitende sjeler angåene GEM til katter på apotek,dyrleger og dyreklinikker.
Men det finnes flere "medisiner" på resept eller ei som kan brukes til mennesker eller dyr.
Pratet litt med den nye unge dyrlegen her hos oss.
Takk for at hun er opplyst.

B kullet her hos meg fikk oppkast og diare etter at Felix dro inn en mus på katteunge rommet ovenpå,og jeg sprøytet inn GEM vann titt og ofte i Kiss spesiellt,da dem til slutt ble noen inntørkede kropper innen jeg fikk antibiotika til dem.
Dyrlegevakta i tlf,"Du må ikke gi GEM som er forbeholdt mennesker....blablabla".
Der lukket jeg ørene for jeg er vandt med å bruke det,og det finnes jo ikke farlig.

Så bare bruk det du,greit å gi ved forskifte,varmedager eller andre ganger dem trenger ekstra væske eller energi.

Angående maten,la katten gå på kittens en stund til,særlig om det er en katt som er i fin form og ikke legger på seg mer enn den skal.
Så kan du bytte til kastratfor etterhvert,eller blande kastratfor og et for til.

Jeg bruker ikke kastratfor her,og kommer ikke til å gjøre det om det ikke blir nødvendig.

De fleste kastreringer går fint :icon_sad:
Men det er vondt å se på mens dem vakler seg ut av narkosen.
Noen slikker også en del på såret,men på så små kattunger så blir nok ikke såret stort.
Cali hadde ikke noe imponerende utstyr,så der ble det heller ikke mye å slikke på.

Ha katten på et trygt sted mens den våkne opp av narkosen.Mange kan tisse på seg,sovne i matskåla osv.
Jeg ville feks hatt katten i et stort reisebur om du har,eller på et rom som han ikke kunne skade seg på i halvnarkosen til han var pigg igjen.
Han er nok ute av narkosen etter 6-12 timer.
Mange tisser på seg i narkose/halvnarkose og må skiftes underlag der dem ligger på.
Cali fikk ikke vått eller tørt for han hadde sovet av seg narkosen.
Bajas var dårlig i 2 dager og fikk vann og mat under oppsyn.

Og ikke ha ute med det første om det er utekatt pga såret sier dem 1 uke,pga rumpetroll så sier man inne minst 4-6 uker grunnet dem kan produsere småtasser selv om dem er kastrerte så lenge....dersom den har blitt fertil innen kastrering.

:x-fingre[1]:
« Siste redigering: 24 Mai 2006, 12:28:00 av (N) Attack's »

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #6 på: 24 Mai 2006, 12:25:16 »
Takk for utfyllende svar. :icon_wink:

Nå sitter jeg bare her å venter på å få hentet han. :love: Har flyttet senga ned fra den faste plassen oppe på akvariet. (Varmt og godt)Han får sove ut rusen på bakkenivå, tenker jeg. Har jo et svært hundebur i kjelleren, kanskje jeg får hente det fram.. Ang slikking så er hunden her hans faste rengjører, så får holde henne unna (hunden altså :icon_neutral:)

Dette er jo en innepus, så rumpetroll på avveier slipper jeg heldigvis å tenke på. :biggrin:

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #7 på: 24 Mai 2006, 14:41:01 »
Sitat
Spurte også om GEM, men det var helt ukjent for dem på klinikken.  Men har jo lest her at det er et "universalmiddel". Kan det være noe å kjøpe? Var på apoteket, men der visste de ikke om det kunne brukes på katter.. :icon_neutral:Aaarrgh, blir litt frustrert her.
GEM er ikke noe universalmiddel, det har heller ingen forebyggende effekt. Her er hva det står i Felleskatalogen:
Indikasjoner: Mild til moderat dehydrering ved akutt diaré. Korreksjon av hypovolemi, erstatning ved kronisk væsketap, vedlikehold av vann- og elektrolyttbalanse.

Dosering: Ved mild til moderat dehydrering:

De angitte volum kan tjene som veiledning for dosering. Rehydrerings- og vedlikeholdsvolum må rette seg etter den kliniske tilstand. 30 g (1 pose) skal løses i 10 dl kokt og avkjølt vann. Smaken kan om ønskelig justeres ved tilsetning av en liten mengde konsentrert saft (maks. 10 ml/liter ferdigblandet mikstur).

Forsiktighetsregler: Det bør utvises forsiktighet hos pasienter med diabetes insipidus, svekket nyrefunksjon, binyrebarksvikt, lungeødem, perifert ødem, hypertensjon og hjertesvikt. Ved behandling av akutt diaré hos barn, bør en spesielt vurdere hensiktsmessigheten av oral rehydrering. En bør forvisse seg om at tilførsel av væske blir tilpasset det individuelle behov.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Nova

• Gjest
« Svar #8 på: 24 Mai 2006, 14:54:37 »
Shango er 6 mnd om 4 dager, og nå har jeg begynt å gi ham voksenfor, fordi det er mye høyere mineralinnhold i kattungemat. Siden han er så tynn vil jeg ikke gi ham kastratfor enda (færre kalorier), men jeg gir han voksenfor en stund siden det er mindre mineraler i det :icon_smile:

Linda

• Gjest
« Svar #9 på: 24 Mai 2006, 15:05:05 »
Men er ikke kalsium ganske viktig for kattunger i vekst? Det er det jo ikke mye av (om noe) i voksnefor :icon_question:

Nova

• Gjest
« Svar #10 på: 24 Mai 2006, 15:15:58 »
Det er 0.8 i voksenfor, og 1.1 i kattungemat.

Nova

• Gjest
« Svar #11 på: 24 Mai 2006, 15:17:16 »
Kalsium er viktig for tenner og skjelett, men det er viktig for voksne katter også, så det er ikke "for lite" for en kattunge på 6 mnd tror jeg.

Linda

• Gjest
« Svar #12 på: 24 Mai 2006, 15:19:20 »
Det er 0.8 i voksenfor, og 1.1 i kattungemat.

Akkurat, da var det jo ikke store forskjellen da ;) Jeg trodde det ikke var så mye i voksen-for, ettersom jeg fikk beskjed om at det var veldig viktig for min hunnkatt å få kattungefor nå som hun er drektig, ellers kunne hun få kalsium-mangel...    :icon_frown:

Nova

• Gjest
« Svar #13 på: 24 Mai 2006, 15:24:31 »
Ja, det er noe annet med drektige katter, med det er jo på grunn av melkeproduksjonen, ikke veksten hennes :icon_smile:

Attack`s

• Gjest
« Svar #14 på: 24 Mai 2006, 15:40:11 »
Sitat
Spurte også om GEM, men det var helt ukjent for dem på klinikken.  Men har jo lest her at det er et "universalmiddel". Kan det være noe å kjøpe? Var på apoteket, men der visste de ikke om det kunne brukes på katter.. :icon_neutral:Aaarrgh, blir litt frustrert her.
GEM er ikke noe universalmiddel, det har heller ingen forebyggende effekt. Her er hva det står i Felleskatalogen:
Indikasjoner: Mild til moderat dehydrering ved akutt diaré. Korreksjon av hypovolemi, erstatning ved kronisk væsketap, vedlikehold av vann- og elektrolyttbalanse.

Dosering: Ved mild til moderat dehydrering:

De angitte volum kan tjene som veiledning for dosering. Rehydrerings- og vedlikeholdsvolum må rette seg etter den kliniske tilstand. 30 g (1 pose) skal løses i 10 dl kokt og avkjølt vann. Smaken kan om ønskelig justeres ved tilsetning av en liten mengde konsentrert saft (maks. 10 ml/liter ferdigblandet mikstur).

Forsiktighetsregler: Det bør utvises forsiktighet hos pasienter med diabetes insipidus, svekket nyrefunksjon, binyrebarksvikt, lungeødem, perifert ødem, hypertensjon og hjertesvikt. Ved behandling av akutt diaré hos barn, bør en spesielt vurdere hensiktsmessigheten av oral rehydrering. En bør forvisse seg om at tilførsel av væske blir tilpasset det individuelle behov.

Visste ikke helt hva du mente med det?
Jeg koker kun vannet og følger oppskriften til små små kattunger eller syke dyr,ellers har jeg det bare oppi vannet et dryss eller to.
Dette er ihvertfall et velkjent råd i siam miljøet, jeg fikk rådet da Felix var bebis.Det blir 4 år siden.

Attack`s

• Gjest
« Svar #15 på: 24 Mai 2006, 15:43:02 »
Kalsium er viktig for tenner og skjelett, men det er viktig for voksne katter også, så det er ikke "for lite" for en kattunge på 6 mnd tror jeg.

Man anbefaler det jo til 1 år,men jeg har som Heidi K sluttet med det tidligere fordi visse småfete katter.

Kanskje anderledes på store raser som med hunder også?Der anbefaler man jo de aller største rasene at dem ofte går på valpefor litt lenger.
Jeg skal begynne med valpefor/blandet med voksen for på Nero igjen,for han har en heavy forbrenning....i samråd med dyrlege.

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #16 på: 24 Mai 2006, 20:15:52 »
Ja, nå er i alle fall min lille herremann hjemme igjen, og alt ser ut til å være bra. (etter omstendighetene) :icon_smile:

Takk for gode råd!  :icon_confused:

Ang GEM skrev jeg universalmiddel i hermetegn, nettopp fordi jeg vet at det ikke er medisin, men noe som er kjekt å ha hvis det oppstår situasjoner der man lider av væskemangel og/eller nedsatt matlyst. Og etter det jeg har forstått kan katter bli dehydrerte ganske kjapt hvis de er syke/skadde, dermed vil jo GEM være et middel som kan være kjekt å ha i hus. Derav min beskrivelse som "universalmiddel". :icon_wink:

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #17 på: 25 Mai 2006, 02:59:28 »
Du kan jo blande kattungemat og kastratmat?
Bare litt kastratmat til å begynne med og mer og mer etterhvert..?  :icon_smile:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #18 på: 28 Mai 2006, 19:22:41 »
Når jeg var og kastrerte Faramir snakka jeg litt med en dyrlege. Hun sa at det er ikke noe høyere saltinnhold i kattungeforet, det er bare mer fett. Kvalitetsfor generelt er lite salt i, så at han går på kattunge for til han er et år er ikke farligere enn at han kan bli litt rund... Jeg skal slanke Ozzy nå :humre:

Nova

• Gjest
« Svar #19 på: 28 Mai 2006, 19:58:45 »
Jeg derimot gjør jo alt jeg kan for å få Shango litt rundere, men det går bare ikke. Det er nok Ocicat-genene det... Dyrebeskyttelsen sa at alle brødrene er sånn også, og at det er typisk for rasen...