Skrevet av Emne: Hva KAN katten din?  (Lest 1797 ganger)

Utlogget PsychoLynx

• Koseklumpen
  • Takket: 13
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Hakinos Better Behave Bridie
Hva KAN katten din?
« på: 05 Juni 2005, 12:37:37 »
Ja, netopp.. hva KAN katten din? Slik bortsett fra å legge igjen masse pels i maten din, smiske seg innpå en ellers sliten person med sitt herlige vesen og murring, overtale deg til lek med å legge seg på rygg og vifte med labbene, mase om mat osv osv... Hva KAN den? Har noen av dere her inne lært katten deres noe? PÅ kommando liksom?    
Fra siden jeg fikk Psycho har jeg bestemt meg for at jeg vil trene han litt. Han er jo en innekatt, og han bør få bruke hodet sitt litt også, ikke bare kroppen ved å løpe etter papirbiter osv.

Så det første jeg lærte han var "sitt". Dette gikk jo veldig greit for seg egentlig, og nå sitter han NESTEN hver gang jeg ber han om det. Så ble det til at jeg på en eller annen merkelig måte lærte han å "finne nesen".. Altså, jeg ber han "finne nesen" og han dytter i nesen min med labben sin. Dette gikk også fort, 2 x 15 min så var det gjort. Nå kan han sitte ved pc'n og se på meg, skakke på hodet, og så dytte til nesen min for å se om det gir han noen oppmersomhet.

Sånn er han ut sekundet før han teffer nesen min...

Det han siden har lært er "opp på to", og vi holder på å lære inn "legg deg".
Så, er detnoen fler her inne som har lært katten sin noe? Og vet dere egentlig hvor moro det er å trene en katt??  Det er SKIKKELIG gøy!  

så...  

Utlogget Benedicte

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 2
    • Vis profil
    • http://home.no.net/donikas/
Hva KAN katten din?
« Svar #1 på: 05 Juni 2005, 12:44:45 »
Når jeg holder Ikaros opp mot ansiktet mitt og sier " mamma nuss" så slikker han meg på nesa  
Mere enn det kan de nok ikke :flau:
Du kan besøk meg på http://home.no.net/donikas/ og skriv gjerne en hilsen i gjeseboka mi.

Utlogget felixtigris

• Spretten katt
  • Takket: 0
    • Vis profil
Hva KAN katten din?
« Svar #2 på: 05 Juni 2005, 13:23:16 »
Jeg har også innekatter og driver og gir dem litt mental stimuli med klikkertrening. Det er kjempegøy, både for kattene og for meg.

Hittil har jeg lært dem: sitt, ligg, opp på to og hoppe gjennom en ring. Tigris kan også rulle rundt. Han har imidlertid begynt å legge seg ned på ryggen mye oftere, så ligger han der og venter på lyden som skal signalisere at det kommer en godbit, hehe. Lurer noen ganger på om han har lært seg "ligg død" i stedet for å rulle rundt.

Holder på å lære dem "bli" og "kom", og seff å komme på innkalling med riktig navn (begge kommer når jeg roper felix, ingen kommer når jeg roper tigris :roll: ). Har prøvd gi labb, men det var visst ikke like enkelt.

Jeg bruker både kommandoer og tegnspråk (slå på gulvet samtidig som jeg sier dekk).

Tror vi katteeiere har mye å lære av hundeeiere som jo er så flinke til å aktivisere kattene sine. Særlig når man har innekatt!

Utlogget PsychoLynx

• Koseklumpen
    • Vis profil
Hva KAN katten din?
« Svar #3 på: 05 Juni 2005, 14:33:07 »
Sitat fra: Benedicte
Når jeg holder Ikaros opp mot ansiktet mitt og sier " mamma nuss" så slikker han meg på nesa  
Mere enn det kan de nok ikke :flau:

hehe, men søtt det da!

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
Hva KAN katten din?
« Svar #4 på: 05 Juni 2005, 14:35:20 »
mine kan ikke ¨så mye slike ting, men frøya kan drikke av den vannflaske(med tut på) og nusse svare på navnet ditt(holder ¨på å lære de andre to også) så holder jeg ¨på å lære carmen sitt og gi labb om dagen, blir spennendes å se om hun klarer det!!!!

NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: http://www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Utlogget PsychoLynx

• Koseklumpen
    • Vis profil
Hva KAN katten din?
« Svar #5 på: 05 Juni 2005, 14:36:59 »
Sitat fra: felixtigris
Jeg har også innekatter og driver og gir dem litt mental stimuli med klikkertrening. Det er kjempegøy, både for kattene og for meg.

Hittil har jeg lært dem: sitt, ligg, opp på to og hoppe gjennom en ring. Tigris kan også rulle rundt. Han har imidlertid begynt å legge seg ned på ryggen mye oftere, så ligger han der og venter på lyden som skal signalisere at det kommer en godbit, hehe. Lurer noen ganger på om han har lært seg "ligg død" i stedet for å rulle rundt.

Holder på å lære dem "bli" og "kom", og seff å komme på innkalling med riktig navn (begge kommer når jeg roper felix, ingen kommer når jeg roper tigris :roll: ). Har prøvd gi labb, men det var visst ikke like enkelt.

Jeg bruker både kommandoer og tegnspråk (slå på gulvet samtidig som jeg sier dekk).

Tror vi katteeiere har mye å lære av hundeeiere som jo er så flinke til å aktivisere kattene sine. Særlig når man har innekatt!

Ja, og med klikkertrening så er det lett også! Har brukt klikkertrening uten klikkeren jeg da.. Men med ordet "bra" istedet. Me, har fundert på å lære inn klikkeren på han nå, for det blir liksom LITT lettere å treffe rett med belønninga da liksom. Må bare huske å kaste ut bikkja da jeg skal trene pus, for hvis ikke kommer hun til å "klikke" da hun ikke får godbit. hehe.

Begynte så smått å sku lære Psycho å stenge skuffen på kjøkkenet fr jeg ble kasta ut av X. Det var en utfordring i Canis bladet. (til hund da...) Men ble liksom ikke noe trening da jeg plutselig måtte finne meg leilighet og styr med å flytte og alt sammen. Men, det er jo bare fantasien som setter en stopper for hva du kan lære katten da.

Så, tror jeg rett og slett skal sette meg ned med Whiskas godbit boksen (det er det beste som finns Må vite!) og klikke litt jeg...   :roll:

Utlogget kattla

• Fin pus
    • Vis profil
    • http://www.bakomskapet.tk
Hva KAN katten din?
« Svar #6 på: 05 Juni 2005, 15:08:36 »
Aimar kan si mamma og Pønki kan si nam nam :lol: Høres iallefall veldig sånn ut,og jeg velger å tro at de gjør det :love:

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Hva KAN katten din?
« Svar #7 på: 05 Juni 2005, 15:14:29 »
Sitat fra: kattla
Aimar kan si mamma og Pønki kan si nam nam :lol: Høres iallefall veldig sånn ut,og jeg velger å tro at de gjør det :love:

Doffen hos meg er en snakkende katt, han kan si mamma og Svein.Jeg velger å tro det
Han kan også stitte på komando, hvis han får en liten ostebite :love:
Doffen er den katten dere ser til venstre.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget 9na

• Fin pus
    • Vis profil
Hva KAN katten din?
« Svar #8 på: 05 Juni 2005, 19:40:17 »
Har jo bare hatt Sonja i 10 dager eller noe,så har ikke lært henne noe,hun har jo unger også nå,men forrige katten jeg hadde,tok etter hundene av seg selv han,når jeg tok frem noe godt,så satt han seg og ga labb slik som hundene gjorde hehe

Utlogget Katie

• Sjefskatt
  • *
  • Takket: 8
    • Vis profil
Hva KAN katten din?
« Svar #9 på: 05 Juni 2005, 20:46:06 »
Paris kan gå på to på komando. Legge seg ned på komando. Og komme når jeg roper navnet hennes. :stolt:

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
Hva KAN katten din?
« Svar #10 på: 14 Juni 2005, 05:53:55 »
Jeg holder på å lære Rocky dyrelyder!
Når jeg spør "Roycky, hva sier katten?" Svarer han med et mjau, og når jeg spør hva fisken sier, svarer han (som oftest) ingenting! Har ikke kommet så langt ennå, men løve-lyden bynner å sitte snart..  ;p :benkpress:

Ellers er han veldig flink til å lyde navnet sitt, og komme når vi roper, men ikke så flink til å skjønne hva "nei" betyr.. :p :åhhhh:

Utlogget Wazabees

• Fin pus
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://www.wazabees.no
Hva KAN katten din?
« Svar #11 på: 14 Juni 2005, 08:51:14 »
Vel..
Betty kan åpne alle dørene og hoppe helt på toppen av seksjonen vår. Ikke noe vi har lært henne akkurat!
Baltsar... vel.. han er underdanig og klarer ikke bestemme seg for om han vil være ute i kattegården eller inne. Hvis vinduet står oppe så velger han å sove på toppen av klorestativet.
Mizzie... hun kan kose og er ekstremt flink til å stå på to!

Utlogget Lisbet

• Avhengig pus
  • **
  • Takket: 84
    • Vis profil
Hva KAN katten din?
« Svar #12 på: 14 Juni 2005, 11:44:29 »
Hei!

Elvis snakker hele tiden.  Han informerer oss når han kommer inn, når han vil ha mat, og når han vil kose.  Han kommer hver gang vi roper Elvis.

Da vi fant han var han svært forkommen, MEN han gikk på do i dusjen.  Vet ikke hvor han har lært det.

Nå som vi har så mange andre kattunger her virker det som om han styrer de andre litt.  Han liker ikke bråk og vill lek.  Leker de andre hardt går han bort til de og snakker til de, da blir de stillere.

Vi mater også en gravid katt ute.  Hver gang hun kommer utenfor kommer Elvis og varsler oss, det er helt utrolig.

Hilsen Lisbet

Utlogget cyberkit

• Fin pus
    • Vis profil
    • http://www.norsk-museklubb.com
Hva KAN katten din?
« Svar #13 på: 14 Juni 2005, 15:05:58 »
ayla går fint i bånd når vi går tur, oxo kan ho gå på to oxo kommer ho om jeg spør om vi skal gå tur :)

har egentlig ikke tenkt på noe emr lixom..

hvordan lærer man en katt til å sitte og ligge på kommando? :roll:
Ayla

Utlogget Lillian

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • (N) Blåmann's
Hva KAN katten din?
« Svar #14 på: 14 Juni 2005, 21:39:17 »
Min eldste pus på 5 år har lært seg å åpne kjøkkenskapene der tørrforet står.  Så der var han å forsynte seg selv helt til jeg innstallerte barnesikring på dørene.  I den leiligheten jeg bodde før lærte han seg å åpne kjøleskapet, men han lukket aldri kjøleskapet etter seg  :?:

Ingenting av dette er det jeg som har lært han.  Han har funnet det ut av seg selv.  Tror nok han har kjedet seg endel da han var den eneste katten i huset.

Utlogget Wazabees

• Fin pus
    • Vis profil
Hva KAN katten din?
« Svar #15 på: 14 Juni 2005, 22:49:34 »
Kom på en ting Baltsar kan..
om vi har en vaskebøtte stående etter gulvvasken så foretrekker han å stille seg på kanten av den og tisse enn å gå i kassen...
Han er jo litt rar da..!

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Hva KAN katten din?
« Svar #16 på: 14 Juni 2005, 22:52:18 »
Sitat fra: Wazabees
om vi har en vaskebøtte stående etter gulvvasken så foretrekker han å stille seg på kanten av den og tisse enn å gå i kassen...
Han er jo litt rar da..!

Jeg har hørt om hunder som går på do,men katter som tisser på bøtta... :lol:
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget PsychoLynx

• Koseklumpen
    • Vis profil
Hva KAN katten din?
« Svar #17 på: 14 Juni 2005, 22:56:48 »
Sitat fra: Kattemor-
Han er jo litt rar da..!

Jeg har hørt om hunder som går på do,men katter som tisser på bøtta... :lol:

Er jo en sånn liten filmsnutt ute på nett med en katt som driter på do også! Så, utrolig hva de dyra gjør ;) hehe

Utlogget Wazabees

• Fin pus
    • Vis profil
Hva KAN katten din?
« Svar #18 på: 14 Juni 2005, 22:58:37 »
Hehe ja, kan trygt si at jeg ble helt forfjamset da jeg oppdaget dette her. Så nå holder jeg ham ute av rommet når jeg vasket gulvet!!  :roll:

Utlogget PsychoLynx

• Koseklumpen
    • Vis profil
Hva KAN katten din?
« Svar #19 på: 14 Juni 2005, 23:05:55 »
Hehe ja, kan trygt si at jeg ble helt forfjamset da jeg oppdaget dette her. Så nå holder jeg ham ute av rommet når jeg vasket gulvet!!  :roll:

hehe, tror jeg så gjerne :D