Skrevet av Emne: Ut på egen labb eller ikke?  (Lest 3263 ganger)

Aino

• Gjest
Ut på egen labb eller ikke?
« på: 23 Mai 2006, 17:58:40 »
Nå som våren/sommeren er her; --lurer jeg litt på hvordan frihet til det søte liv deres katter har.

Da mener jeg innekatter som får lov eller ikke får lov til å gå ut på egen labb.

Jeg holder på med som dere vet Siamesere, som jeg for alt i verden  ikke tørr slippe løs alene.
Selvfølgelig har dem funnet friheten selv, men da har dem stått og sett dumme ut. Akkurat som de tenker "hva nå" "hvor er jeg" "hvor er mor" ol.

Jeg har hatt en kastret hanne som fikk lov til å gå fri ute, han riktignok nøt sin tilværelse.
Dette var helt i begynnelsen da jeg hadde katt. Jeg trodde katten var rundt omkring huset, for han kom som regel da jeg ropte på ham.
Men en dag får jeg beskjed at det sitter en blåmasket siameser midt på hovedvegen, og han flytter seg ikke. Sitter bare og vasker labbene og titter på oppstyret.
Etter det har ingen av mine innekatter fått lov til å gå på egen labb.

« Siste redigering: 23 Mai 2006, 18:01:07 av Himmeltindens »

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
SV: Ut på egen labb eller ikke?
« Svar #1 på: 23 Mai 2006, 18:04:03 »
Balineser-jenta mi er innekatt og jeg har på henne sele når vi er ute.
Hun syns det er kjempegøy, og så er hennes to huskattbrødre utekatter og hun vil veldig gjerne bli med dem, men det får hun ikke lov til.
Hvis vi hadde bodd landlig til uten farlig vei i nærheten, så skulle hun gjerne blitt utekatt hun og, men det skjer nok ikke. Når vi kjøper hus så skal vi bygge en stor løpegård til de tre kattene. Skulle ønske de to huskattene også var innekatter, men de ble vant til å gå ute fra de var små, så det kan vi ikke vende de til nå.

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 23 Mai 2006, 18:07:48 »
Jeg er helt enig med deg, Aino.
Jeg valgte å skaffe meg rasekatt i sin tid fordi jeg hadde mistet så mange huskatter pga veien.
Etterhvert fikk vi jo en "typisk" utekatt - Maine Coon,men jeg gjør ikke forskjell på dem.

Dessuten er jo innekatter så klønte ute i det fri at halve kunne være nok.
Enda verre er det med de kattene som er så glade i hvem som helst at dem kunne fått seg en ny familie på 1-2-3.
Eller som Blairwitch nevnte i en annen tråd,dem kan bli stjelt.

Siden jeg driver oppdrett blir det innekatter uansett her i gården.
Men vi har utegård da,en liten en.

Kanskje jeg setter opp valpegården ute i sommer bittelitt for kattungene for å ta noen bilder kanskje,men ellers er det innekatter.

Men en får velge hva en vil,noen få kan nok passe som både inne og utekatter,men 1 av 2.

Jeg har så skrekken at jeg selger kun kattene som innekatter,tilsyn ute,sele eller kattegård ev.
Er jo barna mine for det om dem flytter hjemmenfra. :love:

Men for all del,katter har gått av frisk luft,men det er viktig å passe på slike innekjære forvirrede sjeler syns nå jeg  :wink[1]:

Aino

• Gjest
« Svar #3 på: 23 Mai 2006, 18:09:51 »
Jeg bruker line til mine katter også. Og de av dem som vil være ute syns det er helt topp. Det er en vanesak.

Hannkatten min Ezy, hyler som en stukken gris, når han er ute.
I fjor kom naboene over og lurte på om jeg holdt på med barnemisshandlig.. :icon_lol: For det høres ut som en hylskrikende baby, når en siameser hyler. :biggrin:

Så jeg gleder meg til jeg får satt opp en kattegarde her i hagen.

Aino

• Gjest
« Svar #4 på: 23 Mai 2006, 18:28:20 »

Dessuten er jo innekatter så klønte ute i det fri at halve kunne være nok.
Enda verre er det med de kattene som er så glade i hvem som helst at dem kunne fått seg en ny familie på 1-2-3.
Eller som Blairwitch nevnte i en annen tråd,dem kan bli stjelt.

Jeg har en venninne på Østlandet som oppleve at en av kattene hennes ble stjelt. Men da hun begynte å gå fra dør til dør i nabolaget sitt. Kom den savnede pusen i gangen hos en av naboene, da hun hørte mor sin kjente stemme. Dem som hadde tatt henne inn til seg påstod at det var deres katt. Men ble redd når politiet ble nevnt. Slik at min venninne fikk katten sin med seg hjem der og da..

Ja det er jeg enig i at innekatter som er vant til og være inne er klønete. Utrolig klønete også.
For jeg vet at mange katter som blir påkjørt heromkring, er rasekatter på videvanker. Triste greier, da min venninne mistet sin 6 år gamle vakre siamesergutt. Han ble påkjørt og drept. Han var en sjarmør av de få.
« Siste redigering: 23 Mai 2006, 18:33:52 av Himmeltindens »

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #5 på: 23 Mai 2006, 18:39:41 »
Våre huskatter får være ute på dagtid når vi er hjemme selv, slipper dem ikke ut når vi skal vekk. De gidder ikke være ute på vinteren som regel, men nå på sommeren er det ut hver eneste dag  :savle[1]: Tror ikke jeg hadde orket å ha f. eks en innekatt og to utekatter, hadde syntes kjempesynd på innekatten da  :icon_sad: og så hadde det vært pyton å ikke fått lufte skikkelig ut.

Vi bor langt fra hovedveien og med masse skog rundt oss, og det er derfor de får være ute, har tidsnok bodd plasser der det har vært utrygt for pus å være ute, og da må de være innekatter. De fleste katter elsker å være ute, og jeg liker ikke å stenge dem inne når det er såpass lite trafikk i området som der er her ( er 30 sone, og masse dyr og unger i veien så man må kjøre forsiktig uansett )

Skjønner godt at de med rasekatter holder sine inne, særlig pga faren for stjeling, men selv ville jeg nok lagt til rette for en stor kattegård sånn at de kunne lufte seg om de ville  :icon_wink:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Marit

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #6 på: 23 Mai 2006, 18:45:33 »
Hos meg er det gamlemor, Ulla, og Daisy, kastratjenta, som har litt større frihet enn resten. De starter utoginnsesongen rundt påsketider, og avslutter i oktober. Grunnen er at de går ikke bort fra huset, de har funnet seg lure liggeplasser i hagen, hvor de kan overvåke hele nabolaget. Dette har de fått lov til i noen år, har ikke misbrukt tilliten. Resten av flokken har solrik kattegård på 12 kvadratmeter.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Tamlin

• Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #7 på: 23 Mai 2006, 18:47:57 »
Huskatten  min får vært ute så mye han vil, tar vi fra han den friheten klikker han.
Så har jeg en siam og en bali de får faktisk være ute alene her, men bare om sommeren. Da lar jeg døra stå oppe hele dagen (hvis det er varmt) Så kommer de og går som dem vil. Vi bor veldig bra til, har kjempesvær hage og ingen trafikk. Så de kan løpe ganske langt før dem er på noen hovedvei. Noe dem ikke gjør, de pleier å rote ned i buskaset her og å komme hjem med masse løse flått i pelsen  :crazyII[1]:
Lusa er jo så masete om dagen, at jeg nesten går i spinn. Han skal ut, å får han ikke det med en gang, ja så maser han faktisk helt til han får lov  ::)

Siljepilje

• Gjest
« Svar #8 på: 23 Mai 2006, 18:51:18 »
Jeg var litt i tvil om jeg skulle la Lucky bli utekatt eller ei, men det problemet løste seg selv... :fnis[1]:
Lucky er rett og slett livredd for å være ute på fremsiden av huset, der hvor vi har ytterdøra vår. Hun sniker seg langs bakken, og vil bare inn igjen. (Har prøvd å ha henne ute i bånd noen ganger.) Muligens er dette et mèn hun har av å bli forlatt ute som liten?
Hun forblir innekatt! ;D
De er jo ute på altanen(10-12m2), da, og det er spennende, men der har de kontroll! (Og når de ikke finner på å klatre ut soveromsvinduet på egenhånd,da :fnis[1]:)
Skal bygge opp rekkverket med netting, slik at kattene ikke har mulighet til å komme seg over til naboen, og om vi får lov av borettslaget.
Destiny tør jeg aldri i livet slippe ut, siden hun ikke er kastrert. Unntaket er når jeg har henne i bånd.

Attack`s

• Gjest
« Svar #9 på: 23 Mai 2006, 19:13:01 »
Så har jeg en siam og en bali de får faktisk være ute alene her, men bare om sommeren.

Det syns jeg er trist,for avtalen var ikke at dem skulle være ute alene på egenhånd.

Utlogget Tamlin

• Vis profil
« Svar #10 på: 23 Mai 2006, 19:28:53 »
Men jeg slipper dem jo ikke ut å drar da. De får aldri være ute så lenge vi ikke er hjemme. Å jeg vil da si at dem har tilsyn på en måte, for jeg er alltid ute å sjekker at de er i nærheten. Det var bare i går, jeg ble litt nervøs fordi han ikke kom inn når jeg ropte. De holder seg nemlig alltid rundt her, enten i hagen vår eller naboene sine.

Aino

• Gjest
« Svar #11 på: 23 Mai 2006, 19:33:14 »
De holder seg nemlig alltid rundt her, enten i hagen vår eller naboene sine.

Det var det jeg trodde om min siamesergutt også gjorde. Helt til jeg fikk telefon om at han satt på hovedveien ett bra stykke unna her jeg bor. (se tidl. innlegg)
« Siste redigering: 23 Mai 2006, 19:54:00 av Himmeltindens »

Utlogget Tamlin

• Vis profil
« Svar #12 på: 23 Mai 2006, 19:36:19 »
Ja jeg leste hva du skrev  :) Men saken er det at her finnes ingen motorvei, da må de gå uttalige km. Jeg følger alltid med dem, selv om jeg ikke står ute hele tiden.

Kismet

• Gjest
« Svar #13 på: 23 Mai 2006, 20:02:53 »
Min huskatt og min skogkatt får være ute med visse begrensninger.
De får ikke være ute om natta og når jeg er på jobb eller bortreist i flere timer av gangen.

Utlogget Karoline&Dennis

• Super avhengig pus
  • Takket: 81
  • Dennis
    • Vis profil
    • Dennis sin hjemmeside
« Svar #14 på: 23 Mai 2006, 20:36:58 »
Dennis er mye mer ute nå enn om vinteren. Ute ca. 4 ganger om dagen og han elsker det :biggrin:

Dyrerettinghetsforkjempe r

Michael Jackson is innocent

www.myspace.com/adorablenorway

Heidi K

• Gjest
« Svar #15 på: 23 Mai 2006, 20:48:17 »
Mine er ute i sele med flexibånd (5 m line). Frost syns det er litt artig om sommeren og spise humler og bier og slikt. Men hun må smøres med solkrem og holdes unna den sterkeste sola. Men hun setter pris på turene vi ofte har om sommeren.

Sivert er en liten reddhare ennå, og kan godt finne på å stikke av hvis han er skremt tror jeg. Så han er i sele med kort line så jeg har litt kontroll. + at han er vel så glad i folk, så han blir vel med de overalt også.

Er redd for at de skal bli overkjørt, plaget/mishandlet o.l.

Har mistet mange puser i trafikken.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 300
    • Vis profil
« Svar #16 på: 23 Mai 2006, 20:50:13 »
Buster er selve definisjonen på en utekatt, og jeg tror han ville blitt dypt ulykkelig om vi tok fra han utelivet. Nå om sommern går han ut når vi står opp om morgenen, og så er han ute nesten hele dagen, bare avbrutt av spise- og kosepauser. Roper han inn i 11-tia om kvelden, for om natta får han ikke være ute. Hvis været er bra er han ute selv om vi drar på jobb, da ligger han vanligvis og sover i huset sitt når vi kommer hjem. Jeg er egentlig ikke glad for å forlate han ute uten tilsyn, men ulykker kan like gjerne skje om jeg står i vinduet og ser på han. Jeg håper bare at folk er så ansvarsfulle at de ringer og sier fra hvis noe skulle skje.  :icon_frown:

Sissel

• Gjest
« Svar #17 på: 23 Mai 2006, 20:56:08 »
Men saken er det at her finnes ingen motorvei, da må de gå uttalige km.

Hehe, er vel ikke noen motorvei i nærheten av Aino/Himmeltinden heller. Hvis det ikke har kommet i løpet av de siste ukene da  :hihi[1]:

Mine katter er kun ute på verandaen under tilsyn, men jeg skal bygge kattegård til dem i sommer. Min kastrathunn som bor hos mamma er ute hver dag, men kun når de er hjemme. Jeg tenkte, når vi flyttet hit, at kattene mine skulle få være ute når de ble kastrert, men så fortalte naboen at hun hadde funnet en av sine katter hengt etter en ståltråd i et tre for noen år siden  :icon_mad: Ble litt mer usikker da  :icon_question:

Ett spørsmål til dere med kattegård. Når man har kattunger, og de ikke er vaksinert enda. Hva gjør dere da? Får mor være ute? FÅr kattungene være ute? Får de andre kattene være ute? Er usikker på dette, for jeg skal ha kattunger selv til sommeren..

Sissel

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 657
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #18 på: 23 Mai 2006, 21:01:23 »
Dette ble satt opp nå sist søndag på baksiden av huset vårt. Er dette en kattegård?

http://p4.piczo.com/img/i88091697_80841_4.jpg

Nei den er satt opp for å holde nabokatta unna. Han er en slosskjempe som angriper alt som rører seg (til og med meg  ;D)
Først satte vi opp grinda oppe på altanen, den hoppet han over, så satte vi gjerde oppå grinda igjen, da angrep han Ulla og Ulrik under grinda når de kikka ut der. Helsikkes katt  :icon_frown:

Så Ulla og Ulrik kan nå trygt være ute på altanen uten å bli angrepet. De har ganske stor plass å være på, hele fremsiden av huset + en bit på siden (der som grinda står). Ut alene får de IKKE gå.  :icon_eek:  http://p4.piczo.com/img/i88129696_89563_4.jpg

Attack`s

• Gjest
« Svar #19 på: 23 Mai 2006, 21:02:40 »
Nei,hverken kattunger eller kattemor får være i kattegården.
Eller jo mor kan jo,men jeg har sånn en bratt kjellertrapp med åpen trapp.Altså ned dit gjennom katteluke og ut en katteluke "nesten i taket",så kattungene klarer ikke å hoppe ut.

Vil mor ut en tur,så får kattungene være inne.

Men i år har jeg igjen kattunger på sommeren,så mulig dem får leke seg litt på hverandaen eller i hvalpegården ute på gresset.
Men ikke før dem er vaksinert nei.