Skrevet av Emne: Er det så galt å avlive katten selv?  (Lest 4274 ganger)

Utlogget frøken

• Fin pus
  • Takket: 4
  • Kjønn: Kvinne
  • Jeg vil ha!
    • Vis profil
Er det så galt å avlive katten selv?
« på: 23 Mai 2006, 11:00:05 »
Ikke misforstå her,jeg syns ikke folk skal drepe kattene sine selv sånn helt uten videre. Men er det noen ganger bedre for katten å få et nakkeskudd enn å stresse til dyrlegen? Inn i bur,bil og venting?
Katten min hos Pappa ble avlivet på den måten. Og det har jeg måtte forsvare en del ganger. Hun var 16 år og har aldri vært syk,har kun vært hos dyrlegen 2 ganger i sitt liv. Hun bodde hos Pappa laaangt inni skogen. Der levde hun verdens beste katteliv. Det som skjedde var at hun kom ut for det vi tror var en rev :skjelveleppe: Hun hadde jo begynt å bli gammel og var ikke den slåsskjempen hun en gang var.
Så dette dyret så sitt snitt i å spise på katten. Det er det verste jeg har sett! STORE kjøttsår som verket. Min reaksjon var at de måtte ta hun til dyrlegen å avlive hun der :icon_cry: Men de ringte en kompis som driver med jakt. Katten fikk en boks fiskeboller(favoritten) og mens den spiste fikk den et nakkeskudd. I dette tilfelle syns jeg det var helt riktig å gjøre det på denne måten.

Og jeg skal innrømme at hadde jeg funnet ProMille i en tilstand hvor hun ikke kunne reddes hadde jeg ønsket noen kunne gjort det samme...
Stolt av pusene ProMille og Tjukken

Attack`s

• Gjest
SV: Er det så galt å avlive katten selv?
« Svar #1 på: 23 Mai 2006, 11:16:52 »
Tror jeg er et ømtålig tema.

Nå er mine vandt med å reise til dyrlegen,og jeg bor knappe et par km unna,og det går jo faktisk også an å få dyrlegen hjem til seg.
Det har skjedd her flere ganger,men ikke til avlivning (vaksinering på vinterstid,ville ikke ut i kulden med så små kattunger)

Gamlekatten min ble tatt med  børsa,ikke en tanke jeg liker,men mannen som gjorde dette,driver med jakt og kan sine ting,han skyter ikke villt frem.Hun ble også 16 år,ble lam i hele bakparten mot slutten.Jeg fikk ikke greie på dette før etterpå,for jeg hadde nok protestert heftig.(hun bodde igjen hos mine foreldre)Hadde aldri sett en dyrlege i hele sitt liv,visste ikke hva et kattebur var,aldri kjørt bil osv
Men for enkelte katter så tror jeg det kan være en løsning.
Men jeg ville uansett hørt om dyrlegen kunne kommet hjem.
Det samme med gamlekatten,hadde jeg vært der da,så hadde jeg forlangt dyrlegen hjem.Vi har også en nabo som er dyrlege,som så det vet jeg ikke ville vært noe bry for han.

Når jeg tenker på Bajas og alle lidelsene og smertene han sikkert hadde mot slutten av hans sykdomsforløp,så angrer jeg i dag på at han ikke ble avlivet tidligere,men den gang håpet jeg jo det var en bagatell som kunne kureres. :skjelveleppe:
Men enn så syk han var,han klarte reisen uten stress til dyrlege,og jeg vil velge avlivning hos dyrlege igjen så sant ikke situasjonen er virkelig akutt.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #2 på: 23 Mai 2006, 11:18:59 »
I denne situasjonen synes jeg dere handel helt riktig, men man må være sikker på at den som skyter treffer riktig med første skudd, ellers blir katten bare skremt og springer kanskje vekk skadet  :icon_sad:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget frøken

• Fin pus
  • Jeg vil ha!
    • Vis profil
« Svar #3 på: 23 Mai 2006, 11:26:47 »
Ja,det er jo en klar forutsetning. Det er jo en grunn til at ikke pappa tok mauser'n,men ringte en som kan det.

Attack`s

• Gjest
« Svar #4 på: 23 Mai 2006, 11:49:06 »
Frøken,jeg håper ikke du misforstod. :icon_question:
Utifra din pappas opplevelse var det akutt,så jeg er også enig med deg og Christine i dette tilfellet. :icon_sad:

Men jeg svarte viderer på selve spørsmålet med en videre personlig mening.

Utlogget Zita

• Mamma
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
    • Vis profil
« Svar #5 på: 23 Mai 2006, 12:03:32 »
Jeg tror man må se slike ting an.

I ditt tilfelle Frøken ,synes jeg og det var riktig avgjørelse.
Men man SKAL ha en som har en del erfaring til å sette skuddet.

Jeg selv er så heldig at jeg går til dyrlegen på 1 minutt,men klart alle har det ikke slik.

Kismet

• Gjest
« Svar #6 på: 23 Mai 2006, 12:11:43 »
Jeg er generelt sett ikke imot at man kan avlive dyr ved å skyte de - men det er forutsatt at avlivningen er human og at dyret dør på første forsøk.
Det er ikke akseptabelt å bomme eller skadeskyte.

Når det er sagt, så har avlivning med følelser å gjøre for min del, og nettopp derfor så ville ikke jeg fått noen til å skyte kattene mine om de måtte avlives - fordi det for meg ville være en mer brutal måte å dø på (selv om det ikke er det egentlig) enn å sovne inn via en sprøyte.
(Så sant det ikke var en ekstrem situasjon som den du nevner, og at dyret måtte avlives ASAP)
Jeg tror vel rammen rundt det å dø på dyrlegens bord kontra bli skutt utendørs er mer viktig for meg og mine følelser rundt at min kjære pus skulle dø enn det er for katten selv.
Så lenge det går kjapt og smertefritt uten at man bommer så bryr ikke katten seg så mye om hvordan det foregår.

Man må se an hver enkelt situasjon og gjøre det som er best for dyret der og da og det man selv syns er den beste løsningen - jeg tror ikke det finnes noen fasit på hva som er mest rett - det må nesten bli opptil hver enkelt :)
« Siste redigering: 23 Mai 2006, 12:13:46 av Kismet »

Utlogget frøken

• Fin pus
  • Jeg vil ha!
    • Vis profil
« Svar #7 på: 23 Mai 2006, 12:15:21 »
Attack's:jeg misforsto ikke :dulte:

Aino

• Gjest
« Svar #8 på: 23 Mai 2006, 12:54:54 »
Jeg er generelt sett ikke imot at man kan avlive dyr ved å skyte de - men det er forutsatt at avlivningen er human og at dyret dør på første forsøk.
Det er ikke akseptabelt å bomme eller skadeskyte.

Jeg er så enig så enig. I alt du skriver ;D

Og under akutte situasjoner der dyr må avlives i en fart pga skader ol.
Finnes det vetrinærer. Og dem er ute i distriktene, landsbygda og over alt der finnes gårdsbruk og dyr.

Bommer man på nakkeskuddet er det en dyretragedie, spør du meg. Og det har man ingen garantier for, med et dyr som ikke sitter i ro på komando. Da kan den med mest erfaring også bomme. Jeg har hørt om en slik episode. Der katten ble skutt i nakken, men skuddet traff ikke der det skulle. Da ble katten til et villdyr og klarte å komme seg løs og forsvant. Han som stod for skuddet, har en maga premiehylle etter sine skytekonkuranser.

Og når en katt får sovne fredelig inn med en injeksjon i nakken mens du selv koser med den, da er det så mye finere å ta avskjed med det dyret du er så glad i.

Men jeg har all respekt for at det finnes delte meninger på denne saken. Og som Veena sier; --er dette et ømtålig tema. Og det er det uansett hvorfor og hvordan man avliver kattene. Og det er meget ømtålig det at man skyter katter, når der finnes vetrinærer. Som er regnet for å ha avlivingsmetoder som er de mest humane.
« Siste redigering: 23 Mai 2006, 14:06:35 av Himmeltindens »

Linda

• Gjest
« Svar #9 på: 23 Mai 2006, 13:32:02 »
Kjæresten til mamma avlivet det første hunden sin selv, og han sliter enda med mentale ettervirkninger. Så det er jo også noe man må tenke litt på. (Må bare legge til at han naturligvis har jegerlisens og lov til å avlive selv.)

Selv kommer jeg aldri til å avlive et dyr noe annet sted enn hos veterinæren. Det hadde jeg aldri klart å takle. Heldigvis bor jeg nært veterinæren, og de har akuttvakt hele døgnet så for meg er det ikke et alternativ å avlive på andre måter.
« Siste redigering: 23 Mai 2006, 14:09:10 av Linda »

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #10 på: 23 Mai 2006, 13:37:11 »
Man må ikke glemme at det er ulovlig å ta livet av katten sin selv, da... (selvom det aldri blir gjort noe med)  :skjelveleppe:
For min del, hadde jeg aldri latt noen skyte kattene mine, men nå bor jeg nær dyrlegen da...
Selvfølgelig finnes det situasjoner, hvor det å skyte katten er det mest riktige, som på steder der det er langt til nærmeste dyrlege, hvis katten aldri har kjørt bil, og hvis det er akutt.
Men i alt for mange tilfeller, blir dette missbrukt :icon_cry:
Mennesker uten peiling skyter kattene sine!  :icon_mad: Her jeg bor, f.eks, tar det 10 min å kjøre til dyrlegen, og en mann herfra, ville skyte katten sin, fordi de var leie av den. -Han bomma!!!! Og katten ble skremt. Men et par dager etterpå, satt katten på trappa hjemme, gledet seg til å inn og få mat. I stede, ble den putta i en søppelsekk, sånn at jævelen skulle klare å treffe!!!!!  :icon_mad:
Slike tilfeller er det så alt for mange av, dessverre...

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #11 på: 23 Mai 2006, 13:38:20 »
Jeg husker en episode fra jeg var liten, naboen vår var "kattesamler", og satt ut mat til villkatter. De formerte seg i et rasende tempo, og til slutt var det katter overalt, syke, utsultede og skadede. :skjelveleppe: Vi hadde utallige samtaler med naboen, prøvde å hjelpe, og kontaktet Dyrebeskyttelsen.
 I samarbeid med DB satt vi ut feller, og måtte ringe dem hver gang en katt gikk i fella. Da kom det en kar fra DB og skjøt katten.. Så i dette tilfellet mente tydeligvis DB at skyting var greit. I flere uker smalt skuddene, og når DB var ferdig var det avlivet over 80 katter..

Kanskje var det den mest humane avlivingsmetoden i dette tilfellet, men dette minnet har satt sine dype spor selvom jeg bare var 6 år, de hysteriske kattene i fella, skuddene, og svære sekker med de døde kroppene... Så jeg har dårlige minner og erfaringer med det å skyte katter :skjelveleppe: Men selvfølgelig var dette en helt ekstrem situasjon, uten sammenligning med det å skyte en svært skadd katt, slik som det sto om i første innlegget.

Har forståelse for at noen velger denne avlivningsmetoden i akutte tilfeller, da de mener at det er det minst stressfulle for katten, og at man får en kyndig person til å stå for det. Personlig ville jeg gått til veterinær, for det har jeg "rett rundt hjørnet", og det er det mest naturlige for meg.( bymenneske som jeg er)

Uansett er det en vanskelig situasjon, og som nevnt også et ømtåelig tema.

Utlogget Tamlin

• Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #12 på: 23 Mai 2006, 13:50:59 »
Er også enig i avgjørelsen din pappa tok Frøken. Så lenge et dyr lider så mye så er det best å bare få en slutt på det fort. Ikke bruke gjerne flere timer til nærmeste dyrlege.

Så har Mirum rett i at det ikke er lov å avlive dyr, verken egne eller andres.

Det er kun veterinær og en person med jegerlisens som har lov til dette, i følge dyrevernloven.

Utlogget Marit

• Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #13 på: 23 Mai 2006, 14:28:28 »
Jeg har ingen problemer med det som Frøken beskriver. Skyting er en human avlivingsmetode, så sant den som utfører det kan sine ting.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Sissel

• Gjest
« Svar #14 på: 23 Mai 2006, 14:36:43 »
Jeg har ingen problemer med det som Frøken beskriver. Skyting er en human avlivingsmetode, så sant den som utfører det kan sine ting.

Jeg er enig med Marit, men kan ikke få understrekle den siste setningen nok  :icon_smile:

Sissel

Utlogget ororina

• Spretten katt
  • Takket: 8
    • Vis profil
    • (N)Ororina's abyssinere
« Svar #15 på: 23 Mai 2006, 15:14:43 »
Man må ikke glemme at det er ulovlig å ta livet av katten sin selv, da... (selvom det aldri blir gjort noe med)  :skjelveleppe:

Hvor har du det i fra?
Eneste regelen jeg kjenner til, står i forskrift om avliving av hund og katt.

Her er link til forskriften: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19981011-0991.html

mvh
Anne Marit

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #16 på: 23 Mai 2006, 15:18:57 »
Kan ikke huske nøyaktig hvor jeg har hørt det, men det er noe jeg alltid har trodd var sånn ???
Så sant man ikke har jegerlisens.
Jeg leser mye, og vet jeg har lest at kattunger kan bli avlivet hjemm, innen de er en uke gamle, med dødelig slag mot hodet, eller skudd.
Søren at jeg ikke husker hvor jeg har dette fra, men vet 100% sikkert at jeg har lest det!!!

Utlogget Marit

• Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #17 på: 23 Mai 2006, 15:19:55 »
Som oppdretter kan en oppleve at en kattunge blir født med en defekt som ikke er forenlig med liv, det kan være åpen gane, ryggmarksbrokk o.l. Heldigvis har jeg vært spart for det til nå, skulle det skje, har jeg veterinær 2 km unna. En oppdretter jeg kjenner fikk nylig en kattunge med åpen gane, hun oppdaget det umiddelbart etter fødselen. Kan dere gjette hva vedkommende gjorde med kattungen? Den ble kastet i do! Snakk om å være kald og følelsesløs!
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Mira

• Skravlepus
  • *
    • Vis profil
« Svar #18 på: 23 Mai 2006, 15:20:44 »

Hvor har du det i fra?
Eneste regelen jeg kjenner til, står i forskrift om avliving av hund og katt.

Her er link til forskriften: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19981011-0991.html

Det står jo her :icon_rolleyes:
Avlivingen må foretas av person som er kyndig i bruk av vedkommende skytevåpen.

Det stod i forskriftene... Da hadde jeg ikke så helt feil, da :icon_frown:

Sissel

• Gjest
« Svar #19 på: 23 Mai 2006, 15:22:07 »
Kan dere gjette hva vedkommende gjorde med kattungen? Den ble kastet i do! Snakk om å være kald og følelsesløs!

:crazyII[1]:
Kastet i do??? Etter avliving i det minste håper jeg?

Sissel