Skrevet av Emne: Kan det være allergi?  (Lest 2734 ganger)

Utlogget Bee

• Forumslave katt
  • Takket: 125
    • Vis profil
Kan det være allergi?
« på: 21 Mai 2006, 16:59:29 »
Idag har jeg merket at Timmy har klødd seg til blods på den andre siden av nakken av operasjonssåret. Så nå har han såret etter operasjon å klø på og et nytt felt!
Nå begynner jeg å lure på om det kan være allergi eller noe hudsykdom han har siden han klør så fælt?
Jeg skal undersøke om det er en veterinær som er spesialist innen hudsykdommer her i området, så får vi nok bestille enn time der. Men er jo avhengig av å låne bil, men det ordner seg nok.
Hvis noen har anbefalinger om en god veterinær spesialisert innen hudsykdommer her i Østfold (helst Fr.stad og Sarpsborg), så vær så snill å send meg en pm.

Så får vi i mellomtiden smøre ham med salve og jeg har lagd en body (klipt i en gammel sokk) som jeg har tenkt å tre på ham. Han ligger å sover, så får prøve den etterpå. Håper den passer!
Og så har jeg tenkt å kjøpe Salmopet fiskeolje til ham (har lest Attack's innlegg om allergi og andre hudlidelser), og den høres veldig bra ut.

Her er et par bilder jeg tok, fikk ikke tatt bilder nærmere... Her ser man såvidt det gamle såret som gror sakte men sikkert, han klorer på det når det begynner å bli bra, så derfor tar det så lang tid.

Her ser man det nye såret som jeg oppdaget idag:

« Siste redigering: 21 Mai 2006, 19:12:44 av BiancaP »

Attack`s

• Gjest
SV: Kan det være allergi?
« Svar #1 på: 21 Mai 2006, 17:08:52 »
 :icon_sad:
Au da.
Ville bare si god bedring.

Heidi K

• Gjest
« Svar #2 på: 21 Mai 2006, 17:13:50 »
Huff. Vet desverre lite om sånne ting, men ønsker Timmy gooood bedring!  :icon_sad:

Utlogget UP

• Super avhengig pus
  • Takket: 86
  • Kjønn: Kvinne
  • Kan ikke ta potene av tastaturet - katt
    • Vis profil
« Svar #3 på: 21 Mai 2006, 17:21:19 »
Jeg vet ikke noe om det jeg heller.. Men god bedring til Timmy  :icon_frown:
"Handling betyr mer enn ord..."

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #4 på: 21 Mai 2006, 18:02:58 »
Stakkars Timmy , det tar aldri slutt med han  :icon_sad:

Her er en link
http://www.jeloy.dyreklinikk.no/hudutredninger.htm

Utlogget Bee

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #5 på: 21 Mai 2006, 18:06:11 »
Takk for linken Tamlin!
Nei, det tar ikke slutt med han og sykdommer... Stakkars gutt  :icon_sad:

Har lagd en body ut av en sokk, han har utrolig nok godtatt den veldig bra, men er dødsfornærma på meg!

« Siste redigering: 21 Mai 2006, 18:16:34 av BiancaP »

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #6 på: 21 Mai 2006, 18:08:23 »
Så fin, nå mangler han bare den svarte playboytrusa til Secret  :biggrin:

Attack`s

• Gjest
« Svar #7 på: 21 Mai 2006, 18:13:18 »
Så fin, nå mangler han bare den svarte playboytrusa til Secret  :biggrin:

:icon_lol:

Men Timmy ble riktig stilig med den "toppen" :icon_smile:

Attack`s

• Gjest
« Svar #8 på: 21 Mai 2006, 18:14:37 »

Men atte,hva er det jeg ser? :humre:
Er prinsessen så bortskjemt at hun får servert på sengen?

Heidi K

• Gjest
« Svar #9 på: 21 Mai 2006, 18:15:53 »
Det så ut til at den body'en satt veldig fint! Den så behagelig ut iallefall. Ikke sånn kronglete.

Utlogget Bee

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #10 på: 21 Mai 2006, 18:17:28 »
Hehe ;D Syns han ser litt artig ut med den!
Å ja, prinsesser får servert mat i fanget her  :whistling:

Lilo-snuppa

• Gjest
« Svar #11 på: 21 Mai 2006, 21:49:30 »
Hei, så svaret du hadde sent meg om pusen min som klør. Ja, sårene startet slik som på bildene til deg. men de har bare blitt være og være. Ska tilbake til dyrlegen imorgen. Hva vare det som løste problemet ditt da, hva gjorde du?

Utlogget Bee

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #12 på: 21 Mai 2006, 22:02:20 »
Har ikke løst det problemet ennå, desverre...
Jeg merket det nye såret idag, det "gamle" såret er fra et lite operasjonssår som ble tatt i februar. Han har klødd fælt på det, men siden han har begynt å klø seg til blods andre steder på nakken og ikke bare på operasjonssåret så tror jeg det kan være allergi.
Jeg har tenkt å bestille time hos en veterinær som er spesialist i hudsykdommer. Og inntil det så skal han ha på seg den "toppen" jeg har lagd og jeg skal smøre på en honning- og sinksalve kjøpt hos veterinær. Brukte Fucidin salve før, men det funket ikke noe særlig, han sluttet ikke å klø og såret var ikke betent.
Så skal jeg bestille Salmopet-fiskeolje som er visstnok er kjempebra for hudlidelser, her er en link: http://www.katteprat.no/forum/index.php/topic,3381.0.html
Lykke til med pusen din og!

Lilo-snuppa

• Gjest
« Svar #13 på: 21 Mai 2006, 22:24:48 »
Okei. Skal prøve salomonpet oljen nå. Så får jeg vel noen tips i morgen fra dyrlegen håper jeg. Håper virkelig det løser seg for deg å med pusen din. Det er så trist når slike ting seg på gullene våre. Kan gi referat om hvordan det går imorgen hos dyrlegen. kanskje det kan være noen tpis til deg å.

Utlogget Bee

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #14 på: 21 Mai 2006, 22:25:56 »
Kjempeflott! Vær så snill å gjør det  :icon_smile:

Utlogget Bee

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #15 på: 22 Mai 2006, 11:54:06 »
Ja, som jeg har skrevet i dagboken, så har jeg bestilt time på Jeløy Dyreklinikk på fredag kl. 1700. De skal ta vevsprøver og ev. blodprøve (hun må se på sårene først og avgjøre). Så fra og med idag skal han kun ha på seg "toppen" jeg har lagd og ikke noe salvesmøring! Da er nok pusen glad for det, han hater nemlig å bli smurt.
Og prisen var 2450,- for vevsprøver og lab.test og ev. 900,- for blodprøve. Heldigvis så har jeg betalt egenandel for ham i Agria og han er under skadebehandling, så Agria dekker 80%! Da blir det ikke så mye alikevel  :icon_smile:

Hvor mye betalte du Attack's for Cali og hva gjorde dyrlegen av tester?
Jeg skal sette meg ned og lese om allergi og hudlidelser på nettet nå, sånn at jeg er litt forberedt til fredag. Er litt redd for at hun sier at han må på kortison, hva er alternativer til kortisonbehandling?

Utlogget Bee

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #16 på: 22 Mai 2006, 13:05:22 »
Hvor mye betalte du Attack's for Cali og hva gjorde dyrlegen av tester?
Jeg skal sette meg ned og lese om allergi og hudlidelser på nettet nå, sånn at jeg er litt forberedt til fredag. Er litt redd for at hun sier at han må på kortison, hva er alternativer til kortisonbehandling?

Eller deg, Tamlin, du har jo testet Toulouse for allergi, hva gjorde de og hva kostet det?

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #17 på: 22 Mai 2006, 19:15:06 »
Jo dem testet Lusa, de tok hudbiopsi og det kosta 2000kr.
Jeg finner sefølgelig ikke igjen det arket vi fikk, men de testa mot en hel haug, bl.a. herpes husker jeg og alt var negativt. Men det slo ut at han var allergisk mot noe, men dem fant ikke ut hva.
Men jeg kutta ut kortisontablettene og katten er blitt kjempefin. Jeg trodde han fikk et tilbakefall så jeg skyndte meg å bestille salmopet. Men innen olja var kommet var den røde flekken borte, så det var nok bare tini og lusa som hadde lekt litt voldsomt.
Gir de olje innimellom , de hater den  :fnis[1]:
Men du slipper jo billig unna med forsikringa da, blir vel rundt en 670 kr eller no ?

Jeg syns det er så merkelig, for jeg hører stadig om flere katter som har allergi nå.
Lurer på hvorfor.

Utlogget Bee

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #18 på: 22 Mai 2006, 19:17:46 »
Ja, det blir billig for meg uansett. Lønner seg å ha forsikring!
Men hva anbefaler dyrlegene, er det kortison og ikke noe annet? Jeg skal kjøpe den fiskeolja, skal man kun gi det i perioder? Og får man kjøpt det hos veterinær eller må jeg bestille fra den nettsiden?

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #19 på: 22 Mai 2006, 19:20:18 »
Jeg vet ikke hva de anbefaler. Men min sa jo kortison med en gang, mest var det fordi han skulle slutte å klø sånn at det ble leget fortere. Men så skulle han plutselig fortsette resten av livet, å det syns jeg jo var litt tragisk.
Skal egentlig gi oljen hver dag, blir som du skal ta en tranpille hver dag.  Jeg kjøpte den via www.canis.no. Tar et par tre dager så kommer den i posten.