Hmmm.. dette er en utrolig innviklet historie, men jeg skal prøve.
Først en liten "personforklaring". hehe.
Nabo = naboen som bor 100 meter unna. dustedame
Anna = min venninne og katteeier
pus = den så mye omtalte pusen, og problemet til alt.
Anna fikk Pus på høsten i fjor. Alt så ut til å gå såre bra, og i februar i år sku Anna på ferie. Pus sku mens de var borte, bo hos mine foreldre. Men, som vanlig, Pus ble borte da Anna dro, og full panikk oppstod. Det bl avtalt at jeg sku se etter katten hver dag, og endte til slutt opp med å sette inn en annonse i den lokale avisen, der jeg etterlyste Pus. Samme dag ringte Nabo... Pus hadde vært der i noen dager nå, og de trodde den var sulten, og hadde derfor kjøpt mat til den, og tatt den inn.
Jeg fikk adressen og dro for å hente Pus. Her ble jeg møtt av Nabo som ikke hadde noen store planer om å sende Pus vekk i det hele tatt. Hn begynte all slags snakk om at katten umulig kunne ha det bra der den kom fra, fordi den var så og så tynn, og hadde holdt til hos dem noen dager osv osv osv.. Jeg vet jo hvor bra Pus har det, og sa som det var, at katten ble med meg. Ferdig med det. Skjønte jo at Nabo ikke var fornøyd med dette, en som sagt så gjort.
2 uker etterpå kommer Anna hjem fra ferie, hente Pus hos mine foreldre, holder henne inne noen dager for at hun igjen skal skjønne hvor hun bor, men etter ca 10 dager da hun slipper Pus ut igjen, så blir hun IGJEN borte... En liten tlf, og oppklaringen var der.. Hun var hos Nabo, igjen...
For å gjøre en enda lenger historie, LITT kortere, dette har bare utviklet seg, og nå virker det som om Pus tror hun bor hos Nabo, istedet for hos Anna. Nabo ser såre fonøyd ut med å ha nydelige Pus på besøk, og kan sitte ute hele dagen å kose med henne. Anna på sin side er utrolig trist over alt som har skjedd.. Hun vil jo gjerne ha pus selv.
Anna har snakket med nabo, minst 2 g pr uke og spurt om nabo iallefall kan jage katten vekk om den kommer dit, men nei.. Nabo har sagt det rett ut at det kommer hun ALDRI til å gjøre... Vil katten komme dit, fr den lov til det.. Vil den ligge i putene på trappa, får den lov til det.. Vil den ligge i fanget, og VIl ha kos hele dagen, ja så FÅR den det... Og selv om Nabo nekter, så er vi rimelig sikre på at Pus også får både mat og en mulighet til tak over hodet her. Til tross for at ungene i huset er allergiske.
Så, nå er situasjonen den at Pus bor 5 dg i uken hos Nabo, og kun hjemme da Anna henter henne igjen. Hos Nabo får Pus oppmerksomhet hele tiden, hos Anna må hun nøye seg med oppmerksomhet, herlig mat og alt da Anna ikke er på skole. Men, en katt sku lett lenge etter et dårligere hjem enn hos Anna! Anna er virkelig GLAD i pus, og har grått anske mange tårer over situasjonen... Dette er VONDT...
Så, er det noen som har tips foreløpig i saken??
Det som er vurdert nå er å omplassere Pus.. (antageligvis etter hun har fått et kull med unger, rett og slett fordi ved at Pus aldri er hjemme, så er det gått til H****** med p-pillene). Så vil Anna beolde en kattunge, og håpe at denne holder seg hjemme.
Alternativet er å la Nabo beholde Pus, men det ser vi alle på som et skikkelig nederlag... Og spes siden hun i bunn og grunn ikke kan ha katt pga allergi i familien, så blir dette for dumt...
En uholdbar situasjon... Er det noen som har opplevd noe slik noen gang? og har tips??