Skrevet av Emne: Dilemma...  (Lest 866 ganger)

Utlogget PsychoLynx

• Koseklumpen
  • Takket: 13
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Hakinos Better Behave Bridie
Dilemma...
« på: 04 Juni 2005, 02:12:13 »
Hmmm.. dette er en utrolig innviklet historie, men jeg skal prøve.

Først en liten "personforklaring". hehe.

Nabo = naboen som bor 100 meter unna. dustedame
Anna = min venninne og katteeier
pus = den så mye omtalte pusen, og problemet til alt.

Anna fikk Pus på høsten i fjor. Alt så ut til å gå såre bra, og i februar i år sku Anna på ferie. Pus sku mens de var borte, bo hos mine foreldre. Men, som vanlig, Pus ble borte da Anna dro, og full panikk oppstod. Det bl avtalt at jeg sku se etter katten hver dag, og endte til slutt opp med å sette inn en annonse i den lokale avisen, der jeg etterlyste Pus. Samme dag ringte Nabo... Pus hadde vært der i noen dager nå, og de trodde den var sulten, og hadde derfor kjøpt mat til den, og tatt den inn.
Jeg fikk adressen og dro for å hente Pus. Her ble jeg møtt av Nabo som ikke hadde noen store planer om å sende Pus vekk i det hele tatt. Hn begynte all slags snakk om at katten umulig kunne ha det bra der den kom fra, fordi den var så og så tynn, og hadde holdt til hos dem noen dager osv osv osv.. Jeg vet jo hvor bra Pus har det, og sa som det var, at katten ble med meg. Ferdig med det. Skjønte jo at Nabo ikke var fornøyd med dette, en som sagt så gjort.

2 uker etterpå kommer Anna hjem fra ferie, hente Pus hos mine foreldre, holder henne inne noen dager for at hun igjen skal skjønne hvor hun bor, men etter ca 10 dager da hun slipper Pus ut igjen, så blir hun IGJEN borte... En liten tlf, og oppklaringen var der.. Hun var hos Nabo, igjen...

For å gjøre en enda lenger historie, LITT kortere, dette har bare utviklet seg, og nå virker det som om Pus tror hun bor hos Nabo, istedet for hos Anna. Nabo ser såre fonøyd ut med å ha nydelige Pus på besøk, og kan sitte ute hele dagen å kose med henne. Anna på sin side er utrolig trist over alt som har skjedd.. Hun vil jo gjerne ha pus selv.

Anna har snakket med nabo, minst 2 g pr uke og spurt om nabo iallefall kan jage katten vekk om den kommer dit, men nei.. Nabo har sagt det rett ut at det kommer hun ALDRI til å gjøre... Vil katten komme dit, fr den lov til det.. Vil den ligge i putene på trappa, får den lov til det.. Vil den ligge i fanget, og VIl ha kos hele dagen, ja så FÅR den det... Og selv om Nabo nekter, så er vi rimelig sikre på at Pus også får både mat og en mulighet til tak over hodet her. Til tross for at ungene i huset er allergiske.

Så, nå er situasjonen den at Pus bor 5 dg i uken hos Nabo, og kun hjemme da Anna henter henne igjen. Hos Nabo får Pus oppmerksomhet hele tiden, hos Anna må hun nøye seg med oppmerksomhet, herlig mat og alt da Anna ikke er på skole. Men, en katt sku lett lenge etter et dårligere hjem enn hos Anna! Anna er virkelig GLAD i pus, og har grått anske mange tårer over situasjonen... Dette er VONDT...

Så, er det noen som har tips foreløpig i saken??

Det som er vurdert nå er å omplassere Pus.. (antageligvis etter hun har fått et kull med unger, rett og slett fordi ved at Pus aldri er hjemme, så er det gått til H****** med p-pillene). Så vil Anna beolde en kattunge, og håpe at denne holder seg hjemme.

Alternativet er å la Nabo beholde Pus, men det ser vi alle på som et skikkelig nederlag... Og spes siden hun i bunn og grunn ikke kan ha katt pga allergi i familien, så blir dette for dumt...

En uholdbar situasjon... Er det noen som har opplevd noe slik noen gang? og har tips??

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
Dilemma...
« Svar #1 på: 04 Juni 2005, 11:59:18 »
Hei :hilse:

Hvis jeg var Anna, hadde jeg holdt pus inne og heller laget en kattegård til Pus. For det er vondt at hun ikke får ha katten i fred.Men naboen må jo gi den katta mat som han aldrig får hjemme. Kaskje hun skal prøve å spørre hva slags mat han får der og begynne med dette hjemme, for da er jo vitsen med å gå til naboen borte.

Dette var bare rein teori!
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Utlogget Lilith

• Forumslave katt
  • Takket: 55
    • Vis profil
Dilemma...
« Svar #2 på: 04 Juni 2005, 14:26:19 »
Ville holdt ho inne til ho var sterilisert og bygget kattegård til ho, sjøl om da kjem til å bli mas i fra pus sin side, er det Anna sin katt og ho som eig den, ikkje nabo og når da nabo ikkje vil sjønne så er det jo ingen annen utvei. Ps det går ann å sterilisere katten selv om den er gravid.

Utlogget stressless

• Koseklumpen
  • Takket: 1
    • Vis profil
Dilemma...
« Svar #3 på: 04 Juni 2005, 15:05:33 »
egentlig er jo pus Annas katt...men på meg virker det som om pus har funnet nye eierensom den foretrekker.....hadde jeg vært sterkt knyttet til pus...hadde jeg nok gått rettens vei....(om vanlig snakk med naboene ikke førte frem da!).
Om hun ikke er så veldig følelses messig knyttet til pus hadd jeg prøvd å få til en ordning med naboene.....om at de kan få pus etter hennes kull om de steriliserte henne.....!!
Så kan Anna få en av pusungene...og avtale at naboen da IKKE skal blande seg inni kattungens liv :engel:

man må det jo se det litt ann fra pus sitt ståsted....den har jo tydelig funnet sine favoritter :?:

Utlogget PsychoLynx

• Koseklumpen
    • Vis profil
Dilemma...
« Svar #4 på: 04 Juni 2005, 15:39:49 »
Sitat fra: Kattemor-
Hei :hilse:

Hvis jeg var Anna, hadde jeg holdt pus inne og heller laget en kattegård til Pus. For det er vondt at hun ikke får ha katten i fred.Men naboen må jo gi den katta mat som han aldrig får hjemme. Kaskje hun skal prøve å spørre hva slags mat han får der og begynne med dette hjemme, for da er jo vitsen med å gå til naboen borte.

Dette var bare rein teori!

Pus er en utpreget ute katt og mistrives veldig med å bli stengt inne.. Dette er forsøkt i en periode på 14 dager, men katta var TYDELIG misfornøyd.. Hun elsker å jakte, og det er fælt om hun skal bli nektet dette.

De har forsøkt å gi katten alt som er av spesiell mat, men det hjelper ikke. Og mye av grunnen til at Pus går til Nabo er nok for oppmerksomheten og kosens skyld.. Og siden nabo da ikke vil gi seg med det, så....

Utlogget PsychoLynx

• Koseklumpen
    • Vis profil
Dilemma...
« Svar #5 på: 04 Juni 2005, 15:42:38 »
Sitat fra: stressless
egentlig er jo pus Annas katt...men på meg virker det som om pus har funnet nye eierensom den foretrekker.....hadde jeg vært sterkt knyttet til pus...hadde jeg nok gått rettens vei....(om vanlig snakk med naboene ikke førte frem da!).
Om hun ikke er så veldig følelses messig knyttet til pus hadd jeg prøvd å få til en ordning med naboene.....om at de kan få pus etter hennes kull om de steriliserte henne.....!!
Så kan Anna få en av pusungene...og avtale at naboen da IKKE skal blande seg inni kattungens liv :engel:

man må det jo se det litt ann fra pus sitt ståsted....den har jo tydelig funnet sine favoritter :?:

Ja, desverre ser det ut som Pus har valgt sine naboer med omhu... Og det "beste" for katta hadde sikkert vært å fortsette som nå, men det er liksom ingein holdbar situasjon.
Ja, kan selvfølgelig si til Nabo at enten må du gi deg med å kose med (osv) katta, ellers så må du ta ALT ansvar for den.. Men, nabo er ikke helt god (etter MIN mening) og jeg regner med at hun ikke kan si hun skal ta katta for alltid, siden ungene er allergiske, og jeg VET at hun ikke kommer til å gi seg med det hun gjør nå... så... :(

Utlogget Anne Gro

• Spretten katt
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • http://www.agber.com
Dilemma...
« Svar #6 på: 04 Juni 2005, 15:57:46 »
Kanskje Anna en periode må hente katten hver dag og ikke bare i helgene? Hun kan også ta med seg en boks med "Get Off" eller hva det nå heter og spraye på trappa til naboen og gjerne i området rundt også. Kanskje det hjelper.

Kanskje Pus også trenger en lekekamerat inne mens Anna er på jobb.

Men Pus har det sikkert som plommen i egget, så det kan jo hende at Anna bare må finne seg i at sånn er det.
Anne Gro

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
Dilemma...
« Svar #7 på: 04 Juni 2005, 16:50:34 »
hmm...en vansklig situasjon....skjønner at anne vil ha pusen sin, det hadde jo jeg også, men når naboen gjør slike ting, så må de nesten holde pus inne og lage kattegård som de har skrevet her oppe....

NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: http://www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Utlogget Tamlin

• Limt fast til stolen katt
  • Takket: 101
    • Vis profil
Dilemma...
« Svar #8 på: 04 Juni 2005, 21:15:11 »
Jeg hadde gått rettens vei, naboen har ingen rett til å ta katten hennes. Jeg hadde samme problemet me min katt for noen år tilbake. Han er så tillitsfull å liker alle, så dem tok han inn å holdt han der flere uker i strekk. Jeg var så sinna at jeg skulle sprekke og vi  snakka til dem flere ganger uten at det nytta. Katten ble i tillegg dårlig av å være der, for de foret han me masse utenlandsk sterk mat å ikke noe tilgang til vann, så da jeg endelig fikk tak i katten å tok den til dyrlegen så var det ganske pinlig å gå beskjeden at katten din er helt uttørka. Men jeg tror dyrlegen skjønte situasjonen. Men det endte me at jeg flytta derfra å tok sefølgelig me meg katta, men det er sykt at det skal gå så langt. Jeg sier bare ikke gi dere, å dra inn advokat om nødvendig. Det er frekkt av naboen å holde på slik, sånne mennesker har jeg ingenting til overs for.

Utlogget PsychoLynx

• Koseklumpen
    • Vis profil
Dilemma...
« Svar #9 på: 05 Juni 2005, 02:08:51 »
Sitat fra: Anne Gro
Kanskje Anna en periode må hente katten hver dag og ikke bare i helgene? Hun kan også ta med seg en boks med "Get Off" eller hva det nå heter og spraye på trappa til naboen og gjerne i området rundt også. Kanskje det hjelper.

Kanskje Pus også trenger en lekekamerat inne mens Anna er på jobb.

Men Pus har det sikkert som plommen i egget, så det kan jo hende at Anna bare må finne seg i at sånn er det.