Skrevet av Emne: Han begynner å bli feit  (Lest 925 ganger)

Kismet

• Gjest
Han begynner å bli feit
« på: 19 Mai 2006, 20:43:13 »
Kastrering tar på en pusemann det, og nå kan jeg ikke lengre ignorere det faktum at min eldste sønn skogkongen begynner å bli vel rundt i kanten.

Hva skal jeg så gjøre med det når jeg har en til pusemann som er tynn som ei flis ?

De har p.t tørrfor alltid stående fremme, og bollefar er mye ute og løper, men likevel begynner han å ese ut.
Han er ikke smellfeit enda, men han har ikke akkurat krympa i det siste, for å si det sånn. :whistling:

Skal jeg begynne å gi de mat til faste måltider ?
Hva da med han som er så tynn ?
Må legge til at han som er så tynn spiser bra, han er nok bare sånn av type (huskatt).

Hvis jeg må gi de mat til faste måltider........Hvor ofte og hvor mye ?

Jeg må si jeg ikke syns noe om å ta vekk maten....

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Kjønn: Kvinne
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
SV: Han begynner å bli feit
« Svar #1 på: 19 Mai 2006, 21:31:16 »
Har samme problemstilling her i huset også.
Ulla spiser hovedsaklig lightfor av typen Specific men også litt RC indoor. Hun får ikke ha tilgang til mat hele tiden.
Ulrik spiser alt av tørrfor alt etter hva som behager han der og da, og han har mat tilgjengelig hele tiden.

Her er det ikke så veldig problematisk fordi Ulla hopper ikke opp på bord og benker så derfor kan maten til Ulrik stå på benken, og da kan han spise når han vil.

Det å gi kattene mat til faste tider er ikke så dumt m.t.p. krystaller i urinen, noe som kastrerte hannkatter er mest utsatt for. Småspising kan være med på å forsterke dette problemet har jeg lest. Det stod også at hvis kattene skulle ha "gobiter" så var det lurt å gi disse i forbindelse med et måltid, nettopp p.g.a. at man dermed ungikk "småspising".

Jeg tror nok at jeg ville begynt og gitt porsjoner til kattene (selv om det var nettopp det du ikke likte tanken på)
Ang. hvor mye de skal ha så skal det stå på pakningen med mat hva de behøver pr. døgn.

Kismet

• Gjest
« Svar #2 på: 19 Mai 2006, 22:17:49 »
Her hopper de på både bord og benker begge to, så å ha mat stående fremme og håpe på at kun en av dem spiser den, nytter ikke.

Helst vil jeg unngå å ta fra dem maten, katter liker jo å småspise flere ganger om dagen, også gjerne på nettene - derfor er jeg imot porsjonering av mat om det ikke er absolutt nødvendig.
Akkurat nå er det ikke helt nødvendig, men det er ikke lenge før det kan bli det - men da altså kun for en av dem.

Det er jo ikke unormalt at kastrerte hannkatter legger på seg - begge her er kastrerte, men kun en av dem har lagt på seg.
Jeg syns det blir ekstra ille å porsjonere maten når det "går utover" han som er så tynn - jeg har stadig et lite håp om at han skal legge på seg - jeg kan iallfall ikke slanke han, og det blir da muligens en konsekvens om jeg porsjonerer maten.

Litt vanskelig, dette her....
Jeg må jo gjøre det som er best for dem begge.

Skal jeg: La maten stå fremme og la begge spiser når de føler for det - noe som kanskje kan føre til at han som allerede er rund blir rundere - men han som er tynn blir iallfall ikke tynnere ?

Skal jeg: Posjonere maten og kanskje unngå at han legger mer på seg, men risikere at han som er tynn blir enda tynnere ?

« Siste redigering: 19 Mai 2006, 22:21:29 av Kismet »

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 660
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #3 på: 19 Mai 2006, 22:28:24 »
Jeg tenker som så at hvis du posjonerer maten så er du tilstede slik at du kan kontrollere at den som er rund får det han skal ha, og den som er tynn får det han skal ha slik at han ikke blir tynnere.
Det blir selvfølgelig ekstra jobb for deg og følge med dette, og hindre den "tykkeste" å spise opp maten til den "tynneste". Da kan du også bruke et lightfor til den "tykkeste".
Slik gjorde jeg i begynnelsen med Ulla og Ulrik (før jeg begynte å gi han mat på benken), da måtte jeg aktivisere henne mens Ulrik spiste opp sin mat.

Vet dette er vanskelig......., men du kan glede deg over at du har to hanner fordi hunnkattene har mye større sjanse for å legge på seg etter kastrering enn det hannkattene har (urettferdig? JA, dameproblem) ;D

Kismet

• Gjest
« Svar #4 på: 20 Mai 2006, 00:18:11 »
Jeg hadde nå helst sett at den tynneste hadde lagt på seg litt jeg da, men her er det visst bare en av dem som får tillegget.

Det er bolla som er mest glupsk, den tynne bruker god tid på å spise - ingen sluking der i gården, nei.
Han må jo stoppe å legge på seg en gang, han kan jo ikke ese ut som en ballong heller (håper jeg), han er skogkatt så han skal jo ikke være en liten gutt heller, men jeg kjenner jo på han at det ikke er bare pels, det er nok litt ekstra også.

Han er mye ute nå om dagen, så jeg hadde vel håpet han skulle trimme såpass at han ikke blir ei kule til slutt.

Men, nå har jeg nettopp slutta å gi de våtfòr, noe de fikk 1 gang pr dag tidligere, så jeg vet ikke om den kan ha vært med på å gjøre han rundere (jeg trodde forsåvidt boksemat inneholdt mest vann)

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #5 på: 20 Mai 2006, 00:19:43 »
Jeg kan anbefale et tørrfor som min vetrinær lovpriser. Det heter EUKANUBA VETRINARY DIETS RESTRICTED CALORIE FORMULA.

Hun sa at katten spiser ca 14 til 18 ganger om dagen, men er katten fet kan du sette frem mat 3 ganger om dagen. Er ikke katten så veldig fet kan dette foret stå fremme.
Vetrinæren mente at dette var noe av det beste på markedet.Men hun la også vekt på at katten ikke måtte få noe særlig kosemat. Mener å huske at hun sa at dette foret hadde også boksemat.

Mine elsker dette foret og Oskar som har en litt lei mage, har ikke hatt løs mage siden vi byttet til dette foret.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Kismet

• Gjest
« Svar #6 på: 20 Mai 2006, 20:44:20 »
Hm, kanskje jeg skal prøve å få tak i dette foret da - takk for tipset.