Skrevet av Emne: For,stell osv kattemor med små (fra Herr og fru mjau)  (Lest 570 ganger)

Herr å fru mjæu

• Gjest
 :g030[1]:
Har et par spørs, jeg håper å få svar på...

Lurer på hvor lenge dt er vanlig att mora går ut av rommet hun har kattungene sine i? de er to dager?

Og etter hvor lang tid etter fødselen vi kan dusje mora? ho er jo litt grisete av fostervann osv...

Er dt vi menneskene som må passe på att ikke de to andre steriliserte hannkattene går inn til ungene, eller passer mora på det selv?

Eller kommer hann kattene til å gjøre noe mot barna egentlig?

Etter hvor lang tid kan jeg la mora gå ut igjenn?

Hvor lenge må jeg vente md å sterilisere mora etter fødselen?

Når og hva skal vi vaksinere kattungene med?

Hvordan mat skal kattungene spise når de er store nåkk til det?

Er det noe spess vi skall gi mora når ho ammer?

Nå spiser ho Royal canin, og våtfor en skjelden gang.. Så blir ho skjemt bort med litt kattemelk nå som ho har føda, og selfølgelig vann! hehe
Mange spørsmål på en gang, men håper på svar :g046[1]:
en varm katte kos fra oss

:ballerina:
« Siste redigering: 19 Mai 2006, 14:34:07 av (N) Attack's »

Attack`s

• Gjest
SV: For,stell osv kattemor med små (fra Herr og fru mjau)
« Svar #1 på: 19 Mai 2006, 14:45:06 »
Delte opp tråden og flyttet ene spørsmålet ditt hit jeg!Håper du finner innlegget igjen :wink[1]:

1:Jeg har selv kattungekull nå.De 3 første ukene ville ikke min kattemor ut av rommet i det hele tatt lenger enn svipp ned i stua så hastet hun opp igjen.Den første tiden er viktig å lære kattemor at hun skal være inne med ungene sine.Mamma til min avlskatt måtte jeg forhandle med,så hun  ble rent sur på meg :humre:,men hun lærte at hun skulle være i kattungekassen sin,og det gikk så fint etterhvert.Viktig å være bestemt og konsekvent.

2:Det er ikke normalt at kattemor skal bli så veldig grisete etter fødsel,har katten gode hygiene rutiner vasker den seg ren selv.Pass på at det ikke renner fra skjeden fra kattemor.Det gjorde det på Kiss sitt første kull,hun ble alvorlig syk og måtte på anitbiotika,mistet resterende kattunger.
Ellers kan du ta en klut med oppvridd vann å vaske litt på kattemor,så tar hun nok resten av vasken selv.
Bading kan stresse kattemor og anbefales IKKE.

3:Hvorfor er ikke de andre hannkattene kastrert enda?En hunnkatt kan få løpetid en dag etter fødsel,og så klart er det mennesket som passer på.
Hunnkatt burde ligge på et eget lunt sted i fred og ro den første tiden (ukene)

4:Små kattunger skal ikke ligge åpenlyst i skue med andre dyr så sant ikke du er der å passer på.
Mine hannkatter har vært å hilst på kattungene her,men aldri alene.
Nå er dem 4 uker og enda skjer hilsingen under oppsyn.

5:Steriliseringen kan godt ventes med til kattungene kan spise selv/gå på do osv.Ca 4-6 uker...se an kattungene.

6:Vaksiner tar du opp med dyrlegen,og det er flott du tenker på dette.Vaskinere 2 ganger med 4 ukers mellomrom.Første vaksine etter 10 uker...

7:Svarer på de 2 siste i samme.
Både kattemor og kattungene når den tid kommer at dem vil spise,så gi dem begge kittens feks fra RC.Kattemor har godt av kittens gjennom hele ammeperioden som kan være opp til 12 uker.
Det finnes baby kittens til små kattunger fra ca 4 uker.Varierer når dem er klar for å spise.
Noen liker det oppbløtt,noen knasker det tørt,noen vil ha det oppblandet i boksemat osv

Jeg gir min kattemor snacks av og til,men det viktigste får hun i seg gjennom tørrforet nå.
Det er helst den første dagen etter fødsel mange gir kattemødre noe ekstra.

Lykke til :)

Siljepilje

• Gjest
« Svar #2 på: 19 Mai 2006, 18:29:33 »
Hun skrev vel at de andre to hannkattene var kastrerte??

Du kan godt gi kattemora kittens-fòr i ammeperioden. Det gir henne litt ekstra "å gå på".
Jeg kan også anbefale Gimpets vitamin plus.

http://www.swecat.com/v4/product.php/1607
« Siste redigering: 19 Mai 2006, 19:15:54 av Siljepilje »

Attack`s

• Gjest
« Svar #3 på: 19 Mai 2006, 18:58:12 »
 :icon_frown:
Svarte litt raskt,koblet ikke sterilisering og hannkatter.

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #4 på: 20 Mai 2006, 16:47:22 »
Hold ihvertfall hannkattene LANGT unna kattungene. Min hannkatt henretta to kattunger da vi fikk kattunger for lenge siden......