Skrevet av Emne: Feline Acne  (Lest 9171 ganger)

Utlogget Bee

• Forumslave katt
  • Takket: 125
    • Vis profil
Feline Acne
« på: 19 Mai 2006, 12:26:00 »
For to dager siden oppdaget jeg at Timmy har fått en kvise under haken!
Kattene her har til tider hatt sorte prikker på haken, men ingen kvise før nå. Jeg har renset det med klorhexidin, er det noe annet jeg skal gjøre?
Har ikke poppet den, han er jo så vrang når jeg skal stelle med ham, men mener at jeg ikke skal gjøre noe annet enn å rense det da han kanskje kan få infeksjon der...
Har noen av dere erfart dette før?

Sissel

• Gjest
SV: Feline Acne
« Svar #1 på: 19 Mai 2006, 12:34:22 »
Hei!

Jeg var hos dyrlegen med katten min heromdagen, og hun jeg bruker er ekstra flink på hud. Siden min hannkatt hadde antydning til dette, og hunnkatten min har veldig tydelige svarte prikker i pelsen snakket vi en del om kattekviser.

Hun sa at når kattene får disse svarte prikkene i pelsen kan man bruke en børste og litt matolje for å løse dem opp. Jeg brukte en tannbørste. Man kan også bruke en lusekam for å fjerne det verste fra pelsen. Så må man vaske godt med kattesjampoo når man bader katten.

Hun fortalte at det er veldig viktig å holde dette rent og fint. Blir det først sår, kan de bli stygge og vanskelig å behandle. Det vanlige er antibiotika og kortison. Hun nevnte også et liniment som kan brukes, men dette smaker visstnok helt forferdelig for katten (de slikker det jo i seg).

Så det beste er helt klart å forebygge.

Sissel

Nova

• Gjest
« Svar #2 på: 19 Mai 2006, 12:47:02 »
Bruker du matskåler i plast? Det er nemlig mange katter som får slike kviser og acne på grunn av plastskåler... :icon_wink:

Sissel

• Gjest
« Svar #3 på: 19 Mai 2006, 12:48:23 »
Bruker du matskåler i plast? Det er nemlig mange katter som får slike kviser og acne på grunn av plastskåler... :icon_wink:

Hvorfor det? Det er jo hormonellt...
snakker vi om to forskjellige ting her?  ???

Sissel

Utlogget Bee

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #4 på: 19 Mai 2006, 12:48:42 »
Jeg har børstet sorte prikker vekk før, men uten matolje...
Har hørt om å smøre på aloe vera gel eller silicol også? Har jo aloe vera gel her, men ikke silicol. Skal jeg prøve det? Håper det ikke blir betent!

Utlogget Bee

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #5 på: 19 Mai 2006, 12:49:56 »

Nei, jeg bruker ikke plastskåler da jeg også har hørt om plastskåler skal man unngå da det kan føre til nettopp Feline Acne!
Jeg bruker rustfritt stål, keramikk og emaljert stål.
« Siste redigering: 19 Mai 2006, 13:03:40 av BiancaP »

Nova

• Gjest
« Svar #6 på: 19 Mai 2006, 12:56:53 »
Les tredje innlegg i denne tråden... Vet ikke om jeg har misforstått... Bare sier at hvis katten sin har acne og kviser, så kan det komme av plastskåler...

http://www.katteprat.no/forum/index.php/topic,3181.0.html

Nova

• Gjest
« Svar #7 på: 19 Mai 2006, 12:57:35 »
Ok! Da er vi enige :icon_smile:

Utlogget Bee

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #8 på: 19 Mai 2006, 13:27:13 »
Nå har jeg søkt litt om Feline Acne på nettet, tenkte jeg skulle poste noen linker her hvis noen andre vil lese de av interesse!

http://www.bobmckee.com/Client%20Info/Skin/acne.html

http://www.vetinfo.com/cacne.html

http://www.burnhamparkvet.com/showpracfaq.cfm?FAQID=72&Private=0

Nå skal jeg sette meg ned og lese de selv  :)

Sissel

• Gjest
« Svar #9 på: 19 Mai 2006, 13:27:52 »
Jeg kan ikke tro at katten kan få kviser av matskålen, for det er hormonellt betinget. "Stud tail" hos avlskatter, er noe liknende som kattekviser, bare et annet sted (selvfølgelig). Og svarte prikker på steinene til hannene er også noe av det samme. Hvis du sjekker nærmere, så er det nesten som en mørk olje som kommer ut av porene i huden og som legger seg i pelsen til katten.

Jeg har mat og vannskål i stål, men mine katter har altså antydning til kattekviser likevel.

Sissel
« Siste redigering: 19 Mai 2006, 13:30:43 av Sissel »

Utlogget Bee

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #10 på: 19 Mai 2006, 13:33:13 »
Jeg vil tro det er en kombinasjon. Klart kviser er hormonelt betinget, men tenk på oss mennesker da, hvis man ikke renser huden sin morgen og kveld og man har uren hudtype, så fremkaller det at man fortere får kviseutbrudd.
Når man bruker plastikkskåler så får man ikke renset de skikkelig for bakterier selv om man bruker oppvaskmaskin, da det kan være riper i plasten som bakteriene setter seg i.
Det er hva jeg har lest i utenlandske katteforum og noen artikler og det er noe jeg syns virker logisk.

Jeg selv bruker rustfritt stål, emaljert stål og keramikk skåler, men pusen har likevel fått en kvise og de to andre har til tider sorte prikker på haken. Må nok begynne å rense/forebygge det som du nevnte tidligere!

Nå skal jeg søke på nett og få så mye info som mulig om dette emnet :)

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #11 på: 19 Mai 2006, 14:04:24 »
Hmm... dette var nytt for meg, har aldri sett kviser på katter før   :icon_surprised: Er det vanlig blant huskatter også? Har aldri sett at noen av våre katter har hatt hverken sorte prikker eller kviser.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Sissel

• Gjest
« Svar #12 på: 19 Mai 2006, 14:06:57 »
Hmm... dette var nytt for meg, har aldri sett kviser på katter før   :icon_surprised: Er det vanlig blant huskatter også? Har aldri sett at noen av våre katter har hatt hverken sorte prikker eller kviser.

Men de er vel kastrerte? De får det ikke det så ofte som fertile katter.

Sissel

Utlogget Bee

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #13 på: 19 Mai 2006, 14:11:54 »
Alle mine er kastrerte og to er huskatter, en Balineser.
De har alle lys pels på haken, kanskje lettere å se på de med lys pels...?

Attack`s

• Gjest
« Svar #14 på: 19 Mai 2006, 14:12:07 »
Jeg har hatt det både på Cali og på Secret,men tror nok det kan komme på hunnkatter også.Også klart kastrater.

På gutta her så tok jeg på flytende silicol (helsekost) på aknestedet som da på mine var under haken.
Lot det virke litt før jeg børstet akne skorpen vekk ved en baby tannbørste.
Siden gav jeg flytende silicol som katten fikk i sprøyte til å drikke ufrivillig i en liten uke.

Har ikke merket aknen siden. :icon_smile:

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #15 på: 19 Mai 2006, 14:15:52 »

Men de er vel kastrerte? De får det ikke det så ofte som fertile katter.

Sissel

Ja, kattene er kastrerte  :icon_smile:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Attack`s

• Gjest
« Svar #16 på: 19 Mai 2006, 15:05:39 »
Felix har hatt det han også,og han ble kastrert tålig ung.
Men han har ganske fet pels selv om han er kastrert.

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #17 på: 19 Mai 2006, 15:12:10 »
Måtte jo sjekke kattene på hakene  :hihi[1]: men ikke antydning til noe kviser der  :icon_smile: Er vel heldig de da og slipper unna sånne ting  :icon_smile:

Utlogget Bee

• Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #18 på: 19 Mai 2006, 15:46:18 »
Etter å ha lest mye om kattekviser og søkt om det på noen utenlandske forum, så har jeg fått masse tips.
Fra å rense det med antibacteriell såpe, klorhexidin, saltvann og t.o.m. ansiktsrens som man selv bruker. Hvis man vasker med såpe, så vask det med en varm klut og skyll godt med varmt/lunket vann.
Har også lest at man kan bruke Silicol (som Attack's har nevnt) eller aloe vera. Smør på, la det tørke, så børst vekk.

Jeg har nå tatt i bruk det jeg hadde her hjemme (har renset kvisen og sorte prikkene med klorhexidin i 2 dager nå); jeg brukte ansiktsrensen min (urtegreie kjøpt hos hudpleier). Påførte området med den, tok en klut i varmt vann og skrubbet/masserte, så tok jeg og tørket godt vekk med våt klut flere ganger til såpen var vekk.
Dette funket kjempebra! Så at de sorte prikkene løsnet og området ble rent, kvisen sprakk da jeg skummet opp såpen. Deretter smurte jeg på Aloe vera.
Får håpe det blir bra nå  :icon_smile:

Attack`s

• Gjest
SV: Feline Acne- Catzy
« Svar #19 på: 20 Mai 2006, 16:42:42 »
Secret fikk det som ganske liten egentlig...litt vanskelig å se men....