Skrevet av Emne: oppkast/kløe hos katt  (Lest 1541 ganger)

lunapassion

• Gjest
oppkast/kløe hos katt
« på: 19 Mai 2006, 07:26:12 »
Hei!
Jeg har2 katter, Shy og Bella som er ca 1 år nå. (de er søsken)
i ca 1 md nå har Bella, klødd noe voldsomt på halsen, hodet og bak øret.
Hun har små "flekker" med et eller annet utslett, der hun klør.
For ca 1 og en halv uke siden hadde jeg henne til veterinær, hun visste ikke hva det var...kanskje parasitter, vi fikk nå i alle fall en krem for å smøre på halsen..
Men Bella klør fremdeles hun, og i tillegg har hun nå begynt å kaste opp..

Kan det være allergi mot hustøvmidd? Håper så inderllig ikke det, da det blir vanskelig å nekte en katt adgang til både sofa og soverom, spesielt når jeg har 2..
En annen mulighet er kanskje at hun er allergisk mot foret?
Er det mulig å finne ut av hva hun kan være allergisk mot?

Jeg er meget skeptisk for å la dyrlegen hun var til undersøke henne igjen, da hun ga henne bedøvelse 13.50 på dagen, og Bella våknet ikke før i 23.00 på kvelden, hun lå strak ut med øynene åpne, som om hun var død...Er dette normalt? å gi så mye i bedøvelse mener jeg? burde ikke veterinæren ha veid henne først?

Er det noen som vet hva som kan feile lille pusen min?
Det kan vel ikke være smittsomt,siden Shy (den andre kattten)virker helt frisk?

Blir veldig takknemlig for svar, dette er veldig vanskelig for meg..Er så glad i pusekattene mine, og synes det er grusomt når jeg ikke vet hva jeg skal gjøre...

Mvh,
Luna

Attack`s

• Gjest
SV: oppkast/kløe hos katt
« Svar #1 på: 19 Mai 2006, 08:44:24 »
http://www.katteprat.no/forum/index.php/topic,3381.0.html

Ta å les tråden over.
Det er ikke svar på alle problemer,men kan hjelpe for noen.

Ellers vil jeg anbefale å gå til en annen vetrinær feks om det er allergi eller våteksem feks.(lete etter en vetriær som kan gi katten din behandlig ev å finne ut nøyaktig hva det er)
Jeg har en slik katt selv,det ble tatt blodprøver og andre tester,men det er vanskelig å få konstantert nøyaktig hva.
Den oljen holder det nå ihvertfall i sjakk.Jeg håper kasteringen skal gjøre slutt på alle problemene.

Angående oppkasten,er det lenge siden dem fikk markekur?
Det kan også være at katten spiser for mye og for raskt,eller den kan ha spist et eller annet fremmedlegeme,,,,men som regel da vil dem til slutt ikke spise så masse i mange tilfeller.

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 19 Mai 2006, 09:01:20 »
Overså noen andre ting du spurte om :icon_frown:

Bedøvelse virker veldig forskjellig fra katt til katt.
Hvorfor ble hun bedøvet?
Litt kan dem gå ut i fra dose og vekt,men katter kan reagere forskjellig.

Angående oppkasten,om ikke markekur (du må markekure begge katttene samtidig og være nøye på renholdet i ev kattedo) hjelper,så kan du ev faste katten i et døgn,og begynne opp med mild mat igjen til den.

lunapassion

• Gjest
« Svar #3 på: 19 Mai 2006, 18:51:52 »
Hei og takk for svar!

Nå har jeg vært på dyrebutikken og kjøpt Salmon Pet, håper inderlig det virker..
Også har jeg kjøpt Royal Canin sensibel for..
Må dessverre innrømme at jeg bare har gitt kattene mat som har vært å få kjøpt i dagligvarebutikker..
Har vokst opp med katter, og mine foreldre har kun gitt den type mat, og alle har vært friske og fine, så har alltid trodd at f.eks Whiskas, Friskies osv har vært ok å gi..Det som jeg har gitt i det siste har bla. vært kattemat fra Ica, den maten simpelthen elsket kattene mine..så trodde som som sagt det var ok..
Så ignorant kan man være ::)

Ang markekur, nå vet jeg at jeg sikkert høres enda mer infantil ut, men skal man gi innekatter det? Er rett og slett flau nå..trodde ikke at katter som kun er inne trengte det..

Jeg var ikke med til dyrlegen selv (noe jeg angrer bittert på), det var samboeren som tok Bella med dit, og han  sier de bedøvde henne fordi det var vanskelig å undersøke henne, hun ville ikke være i ro..
Hun er en av de søte små som ikke liker å bli holdt..av noen..men hun er kosete, og ligger/sitter gjerne ved siden av og koser, så har trodd at det rett og slett bare var en del av hennes personlighet, ikke noe symptom på noe galt..
Men reagerer som sagt veldig på at de bedøvde henne så sterkt, bare for å holde henne rolig.

En annen ting som også er, er at det virker som Bella har løpetid VELDIG ofte, ca hver annen uke, og slik har det vært siden Januar..det er vel ikke normalt?

Men, kan jeg utelukke at det er noe smittsomt, siden Shy virker i veldig bra form?
De to vakre pusene mine er sammen KONSTANT, skikkelige perlevenner....

Mvh,
Luna

lunapassion

• Gjest
SV: oppkast/kløe hos katt HJELP BLOD I AVFØRING
« Svar #4 på: 19 Mai 2006, 19:02:15 »
Skulle plukke bæsj fra kattedoet nettopp, og da så jeg det var slimete blod i bæsjen!!!
Vet ikke hvilken av kattene mine som har vært der, tror det var Bella, men er ikke sikker?

Gir det mere pekepinn om hva som kan feile?

Mvh,
Luna

Attack`s

• Gjest
« Svar #5 på: 19 Mai 2006, 19:17:17 »
Er jo ikke så lett å sette seg inn i alle ting da.
Diare pga dårlig for,kanskje du har svaret der rett og slett. :x-fingre[1]:

Men ikke forvent deg det går over med en gang,magen trenger tid til å vende seg til det nye foret.
Jeg anbefaler også GEM fra apotek,et pulver en heller i drikkevannet.Motvirker diare og væsketap.Veldig kjekt ved for skifte.

Innekatter kan også få mark,store som små,men ikke så ofte utsatt som utekattene.
Vi tråkker jo med oss mye rart inn også.

Med bedøvelse for en undersøkelse? :icon_question:
Ja,jeg skal ikke si noenting,en dag kan jeg også ha en såpass viljesterk katt,kanskje dyrlegen ville beskytte både pus og seg selv.

Blodig slim i avføring kan vøre et sprengt blodkar,men kan også være katarr,eller fremmedlegeme i tarmen.
Men tro på at at det kan være det første  i starten,det kan sikkert være masse annet ganske så urfarlig også.
Du kan jo ta en tlf til dyrlege for sikkerthets skyld.

Jeg ville gitt markekur-panacur,følge bruksanvisningen.Ikke gi annet enn vann/GEM vann i 1 døgn.Så starte opp med mildt mat som kokt fisk,kylling osv i små mengder.Et par dager med sliktså får tarmen tømt seg skikkelig.
Så starte opp med kvalitets tørrforet du har kjøpt inn.Med GEM i drikkevannet.

Attack`s

• Gjest
« Svar #6 på: 19 Mai 2006, 19:20:16 »
Hvor gammel er Bella?Sett henne på pillen til hun ev skal/kan kastreres/avl.
Hyppig løping uten parring kan resultere i livmorbettennelse.
Men la henne løpe ferdig og så gi henne 2 piller,,,så 1 pille 1 gang i uka,,,,,prøv deg frem.Kanskje hun er en katt som trenger pillen hver 5. dag feks.

Det trenger ikke være noe smittsomt,men dersom det er fare for det,så skal begge kattene behandles.Feks du kan likså godt faste for begge,gi dem lik behandling der,og så klart markekuren.

Sissel

• Gjest
« Svar #7 på: 19 Mai 2006, 19:40:54 »
Jeg aner jo ikke hvor i landet du bor, men hvis du tar kontakt med Marie modal på denne klinikken: http://www.harstad-dyreklinikk.no/ vil hun sikkert kunne sette deg i kontakt med en dyrlege som er god på hudproblemer i nærheten av der du bor.

I tillegg til å være ei veldig hyggelig dame, har hun tatt videreutdanning på hudproblemer, og hun sitter i Norske veterinærforenings sentralstyre. Så hun kjenner nok flere rundt forbi. Vil anbefale deg å snakke med en som er god på hud.

Å svare her på forumet om helseproblemer blir bare gjetting for de fleste av oss. Spør heller en som virkelig vet hva de snakker om  :icon_smile:

Sissel