Skrevet av Emne: Er Whiskas egentlig så galt?  (Lest 1798 ganger)

Nova

• Gjest
Er Whiskas egentlig så galt?
« på: 18 Mai 2006, 18:28:55 »
Nå må jeg bare først si at Shango kun får Hill's, og jeg kunne aldri tenkt meg å kjøpe vanlig butikkmat...

Men hvis vi skal være helt objektive... Er egentlig Whiskas så galt? Nå har Whiskas tilsatt taurin i all maten sin også... Jeg bare lurer fordi mamma har aldri gitt noe annet enn Whiskas til sine katter, og alle er helt nydelige i pelsen, og har alltid vært friske med sunne tenner og tarmsystem... Er vi litt fanatiske? Er det virkelig så ille? Bare lurer på andres mening om dette...

Utlogget Maybe

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 77
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Er Whiskas egentlig så galt?
« Svar #1 på: 18 Mai 2006, 18:50:37 »
Jeg vet ikke, men jeg er nok desverre så naiv og dum at jeg ser på alt dyrefor på vanlig matbutikker som dårlig. Vet nemlig at mye av det er det. Men mulig jeg er litt trangsynt når det gjelder det der.
Men jeg ville nok heller aldri byttet bort det fôret jeg bruker mot Whiskas. :icon_idea:
Stolt slave til to maine coon og tre huspuser.

Nova

• Gjest
« Svar #2 på: 18 Mai 2006, 18:53:28 »
Nei, jeg holder en knapp på dyrebutikkmat jeg også.. Men jeg tenker på alle de som faktisk kjøper Whiskas og er fornøyde med det, er det egentlig så forferdelig liksom, siden det tross alt er blitt tilsatt taurin?

Utlogget Kattemor

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 184
    • Vis profil
    • Kattemors Kosekrok
« Svar #3 på: 18 Mai 2006, 18:57:48 »
Ja man kan jo lure på om Whiskas er så ille, med tanken på at man faktisk har det som reklame på katteutstillinger.

Nå skal det sies at det er lenge siden jeg har vært på utstilling, og det er ikke sikkert at der er slik i dag. Men jeg vant en gang mat i premie og det fra Whiskas!!!

Men selv går jeg i dyreforetning å kjøper mat.
Min blogg:  http://kattemorskosekrok.blogspot.com/

Bloggen er oppdatert 24.11.08

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 18 Mai 2006, 19:03:44 »
Veterinæren min advarer mot Whiskas, så spesielt bra er det nok ikke. Det største problemet er at dagligvarebutikkfor er helt feil sammensatt næringsmessig, så for å få i seg nok fett må katten spise alt for mye av andre stoffer, bl.a. magensium som kan føre til urinstein.

Attack`s

• Gjest
« Svar #5 på: 18 Mai 2006, 19:09:42 »
Katteutstillinger....der trengs dem sponsorer dem kan få.

Ellers har Kiss levd på whiskas i 3 uker.Nektet å spise tørrfor.
Tar ikke det så nøye,hun spiser tørrfor igjen nå så.

Jeg har hørt at whiskas er et av de bedre forene angående kvalitet når en sammenligner med mange andre butikkfor.Da boksemat.

Nova

• Gjest
« Svar #6 på: 18 Mai 2006, 19:23:06 »
Ja, jeg har også hørt at Whiskas er det beste du får i vanlig butikk. Mamma liker nemlig ikke Friskies for den merket hun at kattene ble helt vassne av, men Whiskas er hun hellig overbevist om at er helt greit liksom... Har fortalt opp og ned om at hun bør prøve dyrebutikkmat, men hun trykker Whiskas til sitt bryst :hihi[1]:

Utlogget amahel

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 157
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #7 på: 18 Mai 2006, 20:14:03 »
Det er vel forskjell på katter og, noen går det greit for å spise Whiskas, de får ikke dårlig mage eller urinstein, mens andre katter ikke tåler det.
Men jeg er ikke så fan av butikkmat må jeg si. Holder meg til dyrebutikkmat selv.
Men da jeg varmindre så kjøpte vel aldri foreldrene mine noe annet enn butikkmat til pusene våre. De levde lenge og hadde det godt de :biggrin:

Sissel

• Gjest
« Svar #8 på: 18 Mai 2006, 20:37:44 »
Jeg tror ikke Whiscas er farlig å gi katten, men som hovedfor enger det seg ikke.
Jeg gir kattene mine butikkfòr hver dag. Kun en liten posjonspakning da. De er friske og sunne.

Sissel

Heidi K

• Gjest
« Svar #9 på: 18 Mai 2006, 20:47:47 »
Mangler ikke butikkfôr taurin (eller stor nok mengde?)

Tror kanskje Whiskas er det "beste" av butikktørrfôrene, men hvorfor gi noe det kommer nesten mer ut igjen enn katten spiser?

Bruker våtfôret deres som kos og det faller godt i smak her i helger o.l.

Nova

• Gjest
« Svar #10 på: 19 Mai 2006, 12:49:31 »
Men på den store kattemattesten som ligger her inne også, så kom jo Whiskas ut som "bra", mens Iams og det fikk "meget bra"... Så det fikk jo ikke "dårlig", liksom...

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #11 på: 19 Mai 2006, 12:53:39 »
Off topic, men i England er Iams daglivare-fôr. Og her selger de det i dyrebutikkene, rart?

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #12 på: 19 Mai 2006, 13:20:22 »
Egentlig ikke, Norge har veldig sære regler på alt  :icon_neutral:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Attack`s

• Gjest
« Svar #13 på: 19 Mai 2006, 14:18:08 »
Iams reagerer Felix på som sikkert var det Linda her?,sine katter som reagerer på Whiskas(friskies) ?

Utlogget helle

• Koseklumpen
  • Takket: 5
    • Vis profil
« Svar #14 på: 19 Mai 2006, 14:58:36 »
Matet pusene mine med whiskas hele tiden og det ser ikke ut til at de har fått noe skade av det. De er friske som bare det. Tror whiskas har gjort om en del gjennom årene. Jeg fikke med et sånt blad da jeg kjøpte whiskas en gang, og der stod det om at foret var egnet for kastrerte katter o.s.v. Så jeg holder meg til whiskas.
Kjøpt også dyrebutikk mat og katten likte det ikke + at det koster enormt i forhold..
Jeg tror at butikkarbeiderne på dyrebutikker skremmer kundene av å si at katten kan få alvolige sykdommer av og spise whiskas. Det er bare en vei og tjene mer penger på.. grrr :icon_idea:

Attack`s

• Gjest
« Svar #15 på: 19 Mai 2006, 15:01:41 »
Nei,tror ikke dyrebutikk folk sier det for å skremme,men dem vil jo dyrenes beste hva foring angår.
Jeg "kjenner" dyrebutikkfolk her på nett,også på katteprat som anbefaler både dyrebutikkfor eller dyrlegefor.Sistnevnte burde jo være da en konkurrent for dyrebutikk arbeiderene?
« Siste redigering: 19 Mai 2006, 15:04:17 av (N) Attack's »

Linda

• Gjest
« Svar #16 på: 19 Mai 2006, 15:07:11 »
Iams reagerer Felix på som sikkert var det Linda her?,sine katter som reagerer på Whiskas(friskies) ?

Ja, ingen av mine tåler dagligvarefôr, da får de diaré. Sist tok det flere uker (og mange hundre kroner i ZooLac, Canikur og skånkost) å bli kvitt den dårlige magen på birmagutten min etter at jeg skulle være "snill" å gi de en boks Friskies Gourmet Gold som "kos". Så det tør jeg ikke å gi flere ganger. Huskatten min har fått kronisk overfølsom mage og vil ha det resten av livet fordi hun ble foret med Whiskas (som hun overhodet ikke tåler) når hun var liten. Men det er klart, noen katter tåler mer enn andre og kan sikkert klare seg fint på både Whiskas og Friskies. Men det er ikke noe jeg vil gi mine katter i hvert fall.

Kjøpt også dyrebutikk mat og katten likte det ikke + at det koster enormt i forhold..

I lengden koster det faktisk bare en brøkdel så mye som dagligvarebutikkmat, fordi kvalitetsfor inneholdet mye mer næring og kattene derfor spiser mye mindre av det  :icon_smile: Og ikke minst blir det mye mindre avføring, så man slipper å stå på hodet i tissekassen hele dagen og grave  :humre:
« Siste redigering: 19 Mai 2006, 15:10:17 av Linda »

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #17 på: 19 Mai 2006, 15:11:07 »
Garfield ( og broren hans som er død ) fikk Friskies kattungefor da de var små, og verre diare har jeg ikke sett på lenge, de gikk flere måneder sånn som dette før de endelig fikk i seg dyrebutikkmat og ble friske på en to tre.

Mange katter klarer seg nok med Whiskas og annet dagligvarefor, men vil tro det ikke er den optimale kosten for katter.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Attack`s

• Gjest
« Svar #18 på: 19 Mai 2006, 15:11:55 »
Jeg måtte krype av sted å gi det til mamma til Kiss da Kiss og dem var små...da friskies kittens.Hun nektet plutelig å spise og jeg var livredd for at den lille melken hun hadde da skulle forsvinne.
Et par dager med iblandet friskies i kvalitets mat,så spiste hun det hun skulle igjen,litt ihvertfall.
Resten av boksen hadde jeg som snacks til kattene :hihi[1]:
Likte det kjempegodt.(og tålte det)
Blir vel som mange hundefolk kjøper Frolic som snacks til hundene.

Men man skal ta hensyn til kattenes helse så klart.
Nå forer jeg med RC av ulike ting og tang samt, Hills av og til,et par andre dyrebutikk merker og Cat Exclusive.
Ingen sensible mager her i gården minus kastraten min jeg må passe ekstra på da mht boksematen.

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #19 på: 20 Mai 2006, 07:20:07 »
Jeg vil tro det kan sammenlignes med halvfabrikat-mat til mennesker.
Bare posesupper og "tilsett vann"-mat er jo ikke direkte farlig, men helt bra er det jo ikke...

Tror ikke whiskas, eller annen butikkmat er skadelig for kattene, men at dyrebutikkmat er mye bedre:icon_smile:

Hadde jeg hatt myyye færre smaksløker, og egentlig ikke brydd meg så veldig mye om hva jeg spiser, sånn som kattene, (og fått det servert daglig!) så hadde jeg heeelt sikkert spist mye sunnere, masse grønnsaker, frukt og fiber. Meeen dessverre, har en meget irriterende menneskelig sult etter ting som er salt eller søtt, og generelt ikke bra for meg!!  :icon_neutral: