Skrevet av Emne: Nervøs katt  (Lest 9583 ganger)

ellenh

• Gjest
Nervøs katt
« på: 18 Mai 2006, 14:49:51 »
Jeg har snakket litt om det innimellom men trenger å ta det skikkelig opp nå. Kanskje dere kloke hoder har noe erfaring med dette og kan gi meg noen svar.
Ulla er jo fryktelig nervøs av seg, og etter alt som har vært i det siste med UVI, kastrering, infeksjon i operasjonssåret, analkjertelbetennelse og flere antibiotikakurer har det blitt veldig mye verre. Jeg har alltid trodd at bare hun fikk ro og rutiner ville det bedre seg av seg selv, men hun er nå blitt sånn at hun skvetter unna bare vi går fra ett rom til et annet. Hun er ikke trygg på oss med mindre vi sitter i ro, og har til og med begynt å gjemme seg. Det knuser virkelig hjertet mitt at hun er så redd, også for meg som bare vil henne godt og som er så glad i henne :icon_cry:
Nervøsiteten hennes begynte da jeg bodde i et kollektiv før jeg kjøpte leilighet. Alle samboerene mine elsket både Ulla og August, men jeg tror det ble for mange mennesker for henne som nok ikke alltid husket å ta hensyn før de buste rundt i gangene. Hun begynte å løpe vekk når noen gikk i hennes retning. Jeg trodde hun skulle bli tryggere da jeg kjøpte leilighet og det bare ble meg, kattene og deltidssamboeren, men det er tydelig at tilliten hennes er dyrkjøpt. Faktisk tror jeg kanskje selve flyttingen kan ha vært noe traumatisk for henne, for da jeg kom for å hente henne da alt var på plass i leiligheten var hun helt forstyrra! Etter alt som har vært i det siste har hun begynt å løpe og gjemme seg under senga når noen går i leiligheta. Det er så innmari trist  :skjelveleppe:

Jeg har innsett at hun nok er nervøs av natur. Er det noen av dere som har erfaring med nervøse katter og som vet om noe som kan hjelpe? Kanskje er det dette som gjør at hun tisser utenfor kassa også... Jeg snakket litt med Linda om "lykkepiller" for katter, jeg mener å ha hørt om noe sånt. noen som vet om noe? Jeg tror ikke Ulla har det godt når hun er så utrygg.
Blir superdupertakknemlig for svar  :zpray:

Attack`s

• Gjest
SV: Nervøs katt
« Svar #1 på: 18 Mai 2006, 14:58:58 »
Har dere det støyende rundt dere?
Kan det gå an å omvende henne til totalt innekatt?

Finnes homøpatmidler for nervøsitet en kan prøve.

Feliway?

Jeg omplasserte pappa til Kiss i sin tid,for han ble en livredd pus som voksen.Var bare innekatt,men etter han ble viril endret han adferd.
Markerte gjorde han også,mye.
Han flyttet til et rolig hjem hvor faktisk ny eier var vant med katter med litt vikende adferd,og i dag har den katten det så godt.
Han elsket meg,gutten og kattene,men ellers var han så redd så redd.
Som kattunge var han et utadvendt lite rampetroll.

Utlogget UP

• Super avhengig pus
  • Takket: 86
  • Kjønn: Kvinne
  • Kan ikke ta potene av tastaturet - katt
    • Vis profil
« Svar #2 på: 18 Mai 2006, 15:15:29 »
Jeg kan bare fortelle utfra min erfaring. Jeg har to katter som er nervøse av lyder og bevegelser. Den ene har vært sånn siden hun var liten, vi har aldri vært bråkete, mast på henne eller noe som helst. Hun er rett og slett bare nervøs. Spesielt andre mennesker og ringeklokka. Hun stikker så fort hun kan når noen ringer på og kommer som regel ikke frem etter at besøket har gått. Jeg har egentlig bare latt henne være der hun er, noen ganger har hun kommet ut for å hilse, spesielt med noen spesielle mennesker som hun har bestemt seg for at hun stoler på. Andre viser hun seg ikke for...

Den andre katten min hentet jeg på en stall fordi bonden skulle skyte henne. Hun var da ca 8-9 måneder. Jeg regner nok med at det er derfor hun er så nervøs. Hun løper ut av rommet med gang noen kommer inn i det og noen går i hennes retning, så løper hun avgårde. Hun er redd for ringklokka hun også, så den har vi tatt bort, hun er også redd for høylytte mennesker og hun tror hun gjør noe galt hele tiden..  :skjelveleppe: Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men i hvertfall når hun løper fra meg, så stopper jeg, setter meg ned og roper forsiktig på henne. Bare så hun skal forstå at jeg ikke "forfølger" henne. Det er ikke hver gang  hun snur og  kommer tilbake, men noen ganger hender det.

Jeg vet veldig godt hvordan du har det EllenH, det er hjerteskjærende og se kattene sine være redde eller nervøse i sitt eget hjem...
"Handling betyr mer enn ord..."

ellenh

• Gjest
« Svar #3 på: 18 Mai 2006, 15:27:51 »
Hun er totalt innekatt. Jeg har forsøkt å ha henne ute men hun tør ikke. Jeg har ofte vinduet åpent og da henger hun ut av det og vil så gjerne ut, men tør ikke. Leiligheten er lagt godt til rette for innekatter med alt hun måtte trenge.
Det er ikke støyende her, det er faktisk veldig rolig. Jeg har forsøkt feliway både på spray og i stikkontakt uten resultat.

Linda har snakket med klinikken 10 liv for meg, og jeg har snakket med dyrlegen min. På 10 liv sier de at hun virker så nervøs at hun nok bare bør få slippe  :icon_cry:
Min dyrlege sa at feliway var det eneste de kunne anbefale for stressede katter, og at jeg selv måtte vurdere om det var best for henne å slippe. Den siste klinikken jeg snakket med mente det ikke hørtes ut som om katten hadde det noe ille og ikke burde avlives. Hun oppfører seg jo ikke aggresivt eller nevrotisk.

Dette er så fælt, jeg føler at det hele er min skyld, at jeg ikke har vært bra nok for katten min. Men jeg vet jo samtidig inni meg at jeg har gjort alt godt jeg kan gjøre for henne. Det går vel uansett ikke an å fri seg fra skyldtanken...

ellenh

• Gjest
« Svar #4 på: 18 Mai 2006, 15:30:58 »
Takk UP.
Hun siste jeg snakket med fortalte at hun hadde en katt på åtte år som hadde vært villkatt men som hadde blitt tam med en god dose tålmodighet. katten hadde vært redd de første fire årene før hun ble tryggere.

Attack`s

• Gjest
« Svar #5 på: 18 Mai 2006, 15:33:49 »
Du skal lytte til hjertet ditt og ikke minst det som er det beste for pusen :icon_sad:
Viss hun er såpass livredd så kan hun ikke ha det mye godt med seg selv heller.

Men har sendt deg en PM :wink[1]:

Utlogget UP

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #6 på: 18 Mai 2006, 15:38:36 »
Jeg synes i hvertfall ikke at man burde la katten få slippe pga det. Det selvfølgelig forskjellige grader av nervøsitet, men katten er jo som du sier ikke nevrotisk eller aggressiv. Det er heller ikke mine katter, den første er ikke spesielt kosete, men det har hun aldri vært heller, og den siste er takknemlig for all kos hun får og elsker å ligge i sengen.. Mine er også innekatter.

Jeg glemte å nevne at jeg også har feeliway, kattene ble faktisk litt mer rolige...

ellenh

• Gjest
« Svar #7 på: 18 Mai 2006, 15:40:49 »
Jeg føler nok at hun har det litt tøft med seg selv når hun er så redd, og samtidig tisser slik hun gjør. Men hun har jo veldig gode øyeblikk også, og hun er ikke aggressiv eller viser tegn til nevroser eller noe sånt. Hun kommer med halen til vers og vil ha kos og skal alltid være i ansiktet mitt når jeg bare er i ro. Nei dette er jammen ikke lett!  :skjelveleppe:
Jeg vil jo ikke at hun skal ha det vondt og vanskelig, men jeg vil ikke avlive en katt som kan ha et helt fint liv heller  :skjelveleppe:

Utlogget UP

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #8 på: 18 Mai 2006, 15:43:58 »
Dette er så fælt, jeg føler at det hele er min skyld, at jeg ikke har vært bra nok for katten min. Men jeg vet jo samtidig inni meg at jeg har gjort alt godt jeg kan gjøre for henne. Det går vel uansett ikke an å fri seg fra skyldtanken...

Det er ihvertfall ikke din skyld, jeg har tenkt tanken jeg også ang mine katter, men det er ingenting verken du eller jeg kunne gjort annerledes...

ellenh

• Gjest
« Svar #9 på: 18 Mai 2006, 15:51:57 »
Takk  :skjelveleppe:

Nova

• Gjest
« Svar #10 på: 18 Mai 2006, 16:04:21 »
Jeg har ikke akkurat noe hyggelig svar å komme med, men jeg fortelle deg om en av mine erfaringer :icon_sad:

Da jeg var elleve år og bodde hjemme, fant vi vår "Lillepus" som var en villkatt. Hun var bare noen uker gammel og og var helt utmagret og orket ikke engang å løpe vekk da mamma fant henne ute i regnet. Vi tok henne til oss, og hun ble en flott, liten pus. Hun ble aldri stor pga påkjenningen da hun var liten, så hun så ut som om hun var 3 mnd, da hun var voksen. Etter 2 år så flyttet vi et annet sted, og Lillepus "rulet" gata! Hun var så tøff og jaget alle kattene i gata! Men etterhvert merket vi at hun ble rarere og rarere. Hun begynte å tisse utenfor kassa, og ville ikke ut. Hun ville bare bli koset av mamma, og gjemte seg mye. Det var ikke snakk om at hun ville ut. Vi tok henne med til dyrlegen mange ganger, og dyrlegen kom frem til at hun hadde fått angst... eller noe liknende da. Nervøs var hun iallefall. Vi hadde henne en stund til, men det endte med at dyrlegen sa at vi burde avlive henne, for hele tilværelsen hennes ble slitsom for henne. Det ble slitsomt å leve i det hele tatt, fordi hun var så redd hele tiden. Vi avlivet henne, og det var vel det verste øyeblikket i mammas liv, tror jeg, for Lillepus var helt spesiell... Men i ettertid er hun glad hun gjorde det, for hun mente det ville vært egoistisk av henne og la henne leve et liv fylt av angst og usikkerhet...

Vet ikke hva du bestemmer deg for å gjøre, men jeg føler virkelig med deg, for dette er et uhyre vanskelig valg... "Lykkepille" er kanskje det beste for deg, hvis du ser at det kan gi henne mer livskvalitet, mens andre mener det er unaturlig å påtvinge katten noe som helst. Det viktigste er at du ikke tar til deg hva folk "måtte mene"... gjør det du selv mener er best for Ulla, og som du selv kan leve med. Vi er her for deg, og jeg håper alt det beste for den lille jenta di.

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #11 på: 18 Mai 2006, 16:05:24 »
Jeg vet hvor fortvilet du er over hele situasjonen Ellen og jeg vil at du skal vite at jeg støtter deg uansett hva slags avgjørelse du tar.
Den veterinæren jeg snakket med som sa at avling var det beste alternativet hadde faktisk opplevd det samme men da med en hund.
Der ble angstdempende gitt men uten resultat så der endte det opp med avliving.
Jeg har ikke sett hvordan Ulla er til vanlig, men siden damen bare er 1 år gammel hva tror du f.esk vil skje om du får barn om noen år?
Nå tenker jeg bare høyt her altså, ikke skyt meg.
Vil hun takle barneskrik f.esk?
Kunne det vært en ide og omplassere henne for en periode, søke etter et midlertidig hjem og være helt ærlig om tissingen.
Vet at mange kanskje ikke vil være fosterforeldre for en katt med slikt problem, så det beste hadde kanskje vært en venn/venninne.

Jeg misunner deg ikke avgjørelsen din og jeg tenker fryktelig mye på dere. :icon_sad:

ellenh

• Gjest
« Svar #12 på: 18 Mai 2006, 16:14:27 »
Omplassering kan være en ide, men hvem vil ha en tissekatt? Det er jo dette med tissingen som gjør det hele ekstra vanskelig. Jeg har jo som nevnt et anna sted kjøpt plast som jeg dekker sofan og senga med når jeg er borte, men jeg må innrømme at jeg synes det er ganske tungvint. Jeg er også redd for at kattene skal leke i plasten eller tulle seg inn i den og bli kvalt mens jeg er borte. Jeg kjenner at jeg er lei av å oppdage at det lukter kattetiss av meg på skolen, fordi hun har tissa på en t-skjorte uten at jeg har merket det. Uff, jeg føler at jeg ikke har sett realitetene i øynene før nå i det siste, jeg har liksom latt som om hun ikke tissa inne. Det er rart hva man kan fornekte.

(N) Blairwitch

• Gjest
« Svar #13 på: 18 Mai 2006, 16:16:26 »
Kjærlighet gjør blind er det noe som heter. :icon_sad:

Nova

• Gjest
« Svar #14 på: 18 Mai 2006, 16:21:25 »
Nei, det er rart med det, når vi er glad i dyra :love:

Men du? Bare en tanke.... Hva med å sette henne på denne "lykkepilla" da... For hvis hun aksepterer å bli koset med og kommer fram fra sofaen og slutter å tisse pga den, så kanskje hun blir såpass trygg at det kan gå bra hvis du avvenner henne med den igjen? At hun på en måte "glemmer" det hun er redd for, etter en stund på pilla? Hvis du skjønner hva jeg mener? :whistling: Hehe.

Omplassering av en katt som tisser inne er nok vanskelig når hun er nervøs i tillegg. De menneskene har jo mye jobb foran seg med denne katten, og hvis ikke Ulla aksepterer denne "jobbingen" så blir hun kanskje bare enda verre ???

Men uansett, pilla er kanskje verdt et forsøk hvis du virkelig føler at det kan hjelpe henne på sikt..

ellenh

• Gjest
« Svar #15 på: 18 Mai 2006, 16:23:30 »
Jeg fikk høre at det ikke fantes noen slik pille for katter. Jeg tenker også at det ikke føles helt riktig å manipulere en katts følelsesliv. Det er kanskje gammeldags av meg å tenke sånn?

Tusen takk alle sammen, for at dere er så støttende. Det er godt å få snakket dette igjennom, så får man gjerne et klarere blikk på saken. Det er dessuten aldri dumt å høre hva andre har å si heller.  :icon_frown:

Nova

• Gjest
« Svar #16 på: 18 Mai 2006, 16:37:58 »
Jeg vet ikke om det finnes en sånn pille jeg. Bare hørte noe om det :icon_frown:

Helt personlig er jeg helt enig med deg. Jeg synes ikke pille er noen løsning, men det kunne jo vært en mulighet for deg :icon_frown:
Synes det er en fornuftig tankegang du har jeg :icon_sad:

ellenh

• Gjest
« Svar #17 på: 18 Mai 2006, 16:40:25 »
Det var godt å høre.
Nå har jeg akkurat snakket med kompisen min som har bodd her mens jeg har vært borte, og han sier han skal snakke med samboeren om å ha Ulla midlertidig hos seg for å se om hun blir tryggere og/eller slutter å tisse hvis hun kommer alene. Herrejesus og maria mena jeg håper det går i orden!

Nova

• Gjest
« Svar #18 på: 18 Mai 2006, 16:51:39 »
Herrejesus og maria mena jeg håper det går i orden!

:icon_lol: :icon_lol: He, he! Ja, det håper vi alle sammen, Ellenh! :icon_sad:

Utlogget UP

• Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #19 på: 18 Mai 2006, 16:57:50 »
   :x-fingre[1]: