Skrevet av Emne: kaster opp  (Lest 1612 ganger)

Cessa

• Gjest
kaster opp
« på: 17 Mai 2006, 17:35:10 »
Hei, katten min pelle har vært ute hver dag nå siden snøen ble borte. problemet er at nå i det siste har han kastet opp hver eneste dag. i 'klysene' ser vi tydelig at det kan være opptil 2 mus på en gang...:S jeg begynner og lure hva som kan være galt, er det bare fordi han spiser seg full på mus og må få det ut igjen?
« Siste redigering: 18 Mai 2006, 14:57:02 av Karoline&Dennis »

valentin

• Gjest
SV: kaster opp
« Svar #1 på: 17 Mai 2006, 19:57:51 »
Mm. er i grunnen vanlig at dem føler behov for å tilfrestille matmoren sin ved å ta med dødefugler, mus o.l hjem etter jakten.
Regner med det er det han holder på med.
det du kan gjør er å Si bestemt NEI til han når han gjør det, Og hold gjerne de to fremste beina hans tett inn til kroppen hans( i ca. et halvt min) samtidig som du sier nei.

Når du gjentar det et par ganger så bør han forstå at det ikke blir godtatt. Husk katter tenker langtsomt. Og bruker gjerne 5 minutter på å forstå et lite Nei.  og en  hel ettermiddag på tenke igjen samme situasjonen for å forstå sammenhengen. Og attpå til, pusene beste sanseinntrykk er LUKT. Det er det dem forstår seg og assosierer seg best på.

Hei, katten min pelle har vært ute vær dag nå siden snøen ble borte. problemet er at nå i det siste har han kastet opp vær eneste dag. i 'klysene'
ser vi tydelig at det kan være opptil 2 mus på en gang...:S jeg begynner og lure hva som kan være galt, er det bare fordi han spiser seg full på mus og må få det ut igjen?

Heidi K

• Gjest
« Svar #2 på: 17 Mai 2006, 20:30:32 »
Enig med Kitziee - man skal ikke skjenne på en katt som kommer hjem med bytte. Den skal få ros og så får man fjerne musa/fuglen senere. Den drar det med seg hjem for å vise det frem og "forsørge" familien med mat.

EDIT: Nå forsvant det innlegget, men poenget er nå her :)

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #3 på: 17 Mai 2006, 20:32:31 »
Nå var det vel slik at denne katten kaster opp rester av mus, vil da ikke tro den mener å ta med fangsten hjem, men heller at det er en annen grunn til at musene blir "servert" på denne måten. Jeg synes heller ikke at det å skjenne på en katt som kommer hjem med døde dyr er riktig, den fortjener heller et klapp på hodet og skryt fordi den har vært en dyktig jeger. Katten er jo svært så stolt når de kommer hjem og viser frem byttet sitt og fortjener skryt, ikke skjenn.

Beklager, Heidi K. Det ble tull med siteringen så jeg slettet det, men her er det på nytt.  :wink[1]:
« Siste redigering: 17 Mai 2006, 20:34:18 av Kitziee »

Heidi K

• Gjest
« Svar #4 på: 17 Mai 2006, 20:35:34 »
Heilt i orden  :wink[1]:

Nova

• Gjest
« Svar #5 på: 17 Mai 2006, 21:40:54 »
Det er ikke så mye for å tilfredstille matmor at katten kommer hjem med byttet.. Det er heller fordi kattedyr gjemmer byttene sine for at andre rovdyr ikke skal stjele det, dermed tar huskatten det med hjem, for der vet den at det er trygt :icon_smile: Det er jo derfor kattedyr er så gode til å klatre, for å kunne gjemme byttene i trærne! :icon_wink:

Cessa

• Gjest
« Svar #6 på: 18 Mai 2006, 14:47:41 »
men Pelle tar dem ikke med hjem, han kaster de opp  - inne... :-X

eller det er jo egnetlig en måte å få dem med hjem på da...:P
« Siste redigering: 18 Mai 2006, 15:01:17 av Karoline&Dennis »

Attack`s

• Gjest
« Svar #7 på: 18 Mai 2006, 14:54:19 »
 :fnis[1]:

Ikke ønsk at du var her da jeg hadde lemmen invasjon i kjelleren  via kattegården.
Jeg bannet og steiket for meg selv,og min pappa kom daglig å fjernet halvspiste kadavere.

MEN man skal ikke skjenne eller prøve å styre et dyrs naturlige atferd.
Jaktinstiniket og hva det medfølger for de kattene som har noe å jakte på,er vel minuset med kattene for mine del.
Jeg hater døde dyr,livredd fugler osv osv.
Men man roser jo katten.Det er jo en privilegie at katten syns så mye om sine slaver at den kommer å viser fangsten sin.
Å ha en katts tillitt er ingen selvfølge.

Irriterende med oppkasten,men er ikke så mye å gjøre ved det,dersom det er jaktlysten som er årsaken til det.

Ikke glem nå jevnt med markekurer i den verste jaktsesongen :)

Cessa

• Gjest
« Svar #8 på: 18 Mai 2006, 19:12:51 »
han fikk en markkur får en uke siden så det skulle ikkevære noe problem;)
jeg har aldri gitt han kjeft får dette, men syntes det er en anelse ekkelt ja:P
kanskje han lærer etter hvert at det ikke er så lurt og spise så mye mus :hihi[1]:

- siden han kaster opp liksom

Attack`s

• Gjest
« Svar #9 på: 18 Mai 2006, 19:46:35 »
jeg har aldri gitt han kjeft får dette, men syntes det er en anelse ekkelt ja:P

Siktet ikke til deg heller  :wink[1]:
Bare en generell opplysning.