Skrevet av Emne: Kattevask-utstilling/nødvendighet  (Lest 971 ganger)

Attack`s

• Gjest
Kattevask-utstilling/nødvendighet
« på: 14 Mai 2006, 01:38:07 »
Hvor ofte vasker dere kattene deres?Og med hva? Fremgangsmåte før og etter innen katten er tørr.
Vet det er forskjell på langhåret og korthåret,rase,ikke rase så klart.

Jeg bader ikke mine katter så mye,for det trengs ikke.
Felix blir badet noen få dager før utstilling.Balineserene har jo ikke underpels,så dem er kjappe å vaske.Snakk om 2-4 ganger i året ca.

Ha klart rennende lunket vann fra dusjen i badekaret,passe varmt så klart.
Så settes Felix oppi på en antiskli matte.Nå er ikke han noe problematisk egentlig,han finner seg i alt,men kjekt å trygt å stå på likevel.
Av shampo bruker jeg det jeg har.Jeg har selv ømfintlig hud,så det passer nok kattene bra.Felix har veldig tørr  hud selv,men det ble bedre etter lakseoljen.
Jeg har allergishampo kjøpt på dyreklinikk + balsamspray,veldig drøy,jeg har en katteshampo jeg ikke husker navnet på,og jeg har mine egene shampoer.

Det går kjapt med Felix.Gni det inn,og skylle godt ut etterpå,inn i et hånkle så steller han seg selv,Pelsen tørker på 1-2-3.

Kiss bader jeg ikke i det hele tatt.Hun har en helt annen pels som steller seg selv,blir aldri fet eller noen ting.
Hun bruker jeg å pudre med baby pudder.

Avlshanner har jeg badet ved behov,mest for halefett og slikt.Der har jeg prøvd masse rart,men har et produkt fra Stargates jeg ikke husker navnet på,samt majones trikset.Virker for mine katter ihvertfall.
Brukte zalo i halen før,men det er veldig sterkt.

Kiss måtte jeg bruke grønnsåpe på en gang,fordi hun var full av aske -hadde tatt seg en tur i ovnen dager før en utstilling :icon_eek: :hihi[1]:.Kan tro jeg var fortvilet da,for ingen shampo ville ta det bort.Da fikk jeg tipset fra en annen oppdretter.Men det er også et nødmiddel.

Det er enklere med korthårede/mindre pelsete syns ihvertfall jeg.
Badet og stelte Bajas opp til SØRAK i fjor,og hjelpes for et styr.Tok sikkert nesten 2 timer,totalt,men med mye pels så blir der mere jobb.
Først gredde jeg han flokefri,så samme måte som med Felix men det nok mye lenger tid med å få han gjennomvåt,vaske han og etterskylling.Ikke likte han det heller :fnis[1]:

Jeg puddrer alltid alle kattene dagen etter et bad/når dem er tørre.
Da blir pelsen så luftig,så lukter dem så godt.

Klippe negelene før bad har jeg ikke trengt å gjøre,for pusene mine er så medgjørlige atte :jippi[1]:

Kan jo si det sånn at jeg er veldig glad jeg ikke har perser,for jeg syns det var nok strev å bade Bajas de 2 gangene han ble badet.Men det var jo verd det når en så resultatet etterpå. :love:
Tror kattene også syns det er deilig å være rene og pene,men det pudderet kunne dem sikkert vært for uten :fnis[1]:

Utlogget Khin-Mya

• Koseklumpen
  • Takket: 29
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • http://www.khin-mya.dk
SV: Kattevask-utstilling/nødvendighet
« Svar #1 på: 14 Mai 2006, 10:32:17 »
Hvor er det bare godt beskrevet  :icon_smile_pray:

Jeg har jo kun en korthåret kat, en huskat og hun bliver ikke vasket, det klarer hun selv. Jeg opvrider et vaskeskind som jeg tørrer hende med (langs hårene) så bliver de løse hår  og den værste snavns fjernet. Derefter får  en dråbe Pet Silk Olie, som jeg fordeler i mine hænder og først derefter i hendes pels. Det dufter som en drøm.
MVH Lone

Heidi K

• Gjest
« Svar #2 på: 14 Mai 2006, 11:40:56 »
Frost blir vaska kanskje en 3 ganger i året. Frøkna blir ikke så møkkete akkurat  :fnis[1]:

Børster ut en del løs pels først, så står Frost i dusjen mens jeg bløter pelsen. Så har jeg i bittelitt Lactacyd i pelsen (den er uten parfyme og slikt) gnir godt inn og skyller masse etterpå. Så blir hun tørka med et håndkle og resten fikser hun selv.

Det viktige med Frost er at hun får stå selv på gulvet - hun liker ikke å bli senka ned i vann. Så hun står stille under hele seansen. Og er så fornøyd etterpå med fløffy pels  :fnis[1]:

Den katteshampoen jeg har funnet for hvite katter var blå, så den turte jeg ikke kjøpe  :icon_frown:

Og Sivert - nei, han vet jeg ikke om det blir noen vask på noengang. Tror han blir rabiat da. Da må det være sånn nødstilfelle.

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #3 på: 14 Mai 2006, 12:25:27 »
Jeg har vasket Tarzan en gang ifjor sommer da han hadde rullet seg i sand og støv og den hvite katten var blitt grå. Oj og oj det var noe herk, syns han. Så sinna og redd har jeg ikke sett han, så det skal bli med den ene gangen med bading på han.
Timmy vasket jeg dagen etter at vi hadde hantet ham, han var en fjøskatt og det luktet skikkelig fjøs av ham.
Bruker KW Minkoil hunde-og katteshampo og balsam.
Lulu har jeg ikke badet enda, hun har ikke blitt møkkete. Har kun vasket rumpa hennes da hun hadde fått bæsj på pelsen og da var hun ganske medgjørelig. Det er noe annet med de to huskattene...  :whistling:

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 14 Mai 2006, 12:52:53 »
Den katteshampoen jeg har funnet for hvite katter var blå, så den turte jeg ikke kjøpe  :icon_frown:

Det er ikke noe skummelt med blå sjampo, jeg bruker det på birmaene mine  :icon_smile:

Bader birmajenta mi før utstilling, gutten må bades litt oftere pga. halefett og huskatten bader jeg nesten aldri.

Attack`s

• Gjest
« Svar #5 på: 14 Mai 2006, 12:56:07 »
Men er det ikke et eller annet med visse farger på kattene og shampo en ikke kan bruke?
Også maske katter inkludert?Hvilke er disse?

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #6 på: 14 Mai 2006, 13:10:40 »

Det er ikke noe skummelt med blå sjampo, jeg bruker det på birmaene mine  :icon_smile:

Bader birmajenta mi før utstilling, gutten må bades litt oftere pga. halefett og huskatten bader jeg nesten aldri.

Jeg vet at ihvertfall blå shampo eller sølvshampo som det heter er ikke farlig for mennesker med naturlig blondt eller bleket hår. Grunnen til at fargen er blå er fordi blått er komplimentærfargen til guloransje og det vil si at shampoen demper varme toner og gjør håret kaldere/lysere.
Noen hvite katter kan bli litt gule i fargen og da er vel denne shampoen bra :icon_smile:
« Siste redigering: 14 Mai 2006, 13:31:06 av BiancaP »

Heidi K

• Gjest
« Svar #7 på: 14 Mai 2006, 16:35:13 »
Det virker jo fornuftig, men alt i meg sa i butikken at blå shampo umulig kunne være riktig  :fnis[1]:  Så bare for meg Frost som en blå pelsball  :fnis[1]:

Siljepilje

• Gjest
« Svar #8 på: 14 Mai 2006, 21:00:28 »
Jeg bruker Yes oppvaskmiddel for å få vekk fet pels. Skyller godt.
Siden tar jeg Bio-groom kitten shampo i pelsen og lar den virke ei lita stund. Skyller godt.
Tilslutt bruker jeg Bio-groom balsam med lavendel duft, og skyller godt.
Pus blir tørket i et hånkle og siden børstet og fønet.
= Nydelig, kry og fluffy pus med herlig duft!

Når jeg har brukt opp Bio-groom produktene, tenkte jeg at jeg skulle prøve produktene til Johnny "stargate". De virker spennende. :icon_mrgreen:

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 300
    • Vis profil
« Svar #9 på: 15 Mai 2006, 10:21:23 »
Buster og bading?  :icon_lol:
Nei, det håper jeg vi aldri trenger å gjøre! Han blir hysterisk bare jeg skal fjerne et øyerusk, den stabukken. Men nå er han veldig flink til å holde seg ren sjøl da, og han renser klør med tennene... tror han er litt forfengelig. Eneste er at de små hvite potene blir veldig fort skitne, men da er matmor så utspekulert at hun lurer han til å leke i boblebadet. Litt lunket vann (eventuelt med ørlite såpe i) og en hyssingbit eller et sugerør, da blir det så morsomt at han glemmer at han blir våt - og vips så er han ren igjen!  :fnis[1]:

Attack`s

• Gjest
« Svar #10 på: 15 Mai 2006, 11:53:49 »
Buster har det jo lukseriøst da ;D
Sitt eget SPA omtrent.
Flinke gutten som har surret matmor rundt lillefingeren :humre:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #11 på: 18 Mai 2006, 01:01:04 »
Har både huskatter og Birma, her er fremgangs måten(e) min(e):

Klipper klør først!!!

Shakira og Ozzy bades kjapt og enkelt med en generell shampoo (Bio groom tror jeg) som begge kan bruke, en liten dæsj med creme rinse fra Jerob. Shamponerer to ganger for å få skikkelig resultat. Tuller inn i håndkle og resten fikser de selv!

Faramir må ha på Jerob pre-cleaning creme ei lita stund før badet, da tuller jeg han inn i et håndkle mens jeg klipper klør.
Så skummes og skylles det ut, på med Jerob One step grease remover, virke litt, skylle, så masserer jeg inn Jerob Snowy Blue shampoo, og jobber det godt inn. Skyller godt ut og til slutt Jerob Creme rinse. Skyller ikke balsamen heeelt ut, for da mister den virkningen. Tuller inn i masse tørre hånklær, skviser ut det meste av vannet i dusjen da så klart, ellers så må jeg bruke ei 5-6 handduker...  :icon_biggrin: Han får litt trøst og kos, mens han ligger inntullet i fanget mitt, og så er det litt slikking og vasking selv. Men han gidder ikke å holde på til han bli helt tørr :icon_rolleyes:, så føhner vi og kjemmer ut krøller og børster han feiende flott! Etter på er han stolt som en hane!  :fnis[1]:

Attack`s

• Gjest
« Svar #12 på: 18 Mai 2006, 01:06:50 »
Igjen,,,,tror ikke Birma heller er min rase. :icon_eek:
For mye pelsstell.

Flink er du Catzy :icon_smile:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #13 på: 20 Mai 2006, 16:54:08 »
Igjen,,,,tror ikke Birma heller er min rase. :icon_eek:
For mye pelsstell.

Flink er du Catzy :icon_smile:

:icon_rolleyes: :fnis[1]: Nei, men jeg synes det er bare kos å stelle og vaske! Jeg må få legge til at vi vasker ikke hver måned her i huset. Men Faramir blir vasket oftere enn huskattene, ja. Får han bajs eller anna æta på pelsen så bærer de i dusjen om vi ikke får det av med kjemming eller bare litt "rumpevask" i handvasken.. :fnis[1]: Da fnyser han HØYT til meg. Men ikke noe annen lyd. Har han aldri gjort!  :icon_twisted:  :icon_confused: