Skrevet av Emne: matvanene t pus..  (Lest 967 ganger)

Utlogget amahel

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 157
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • amahel
matvanene t pus..
« på: 12 Mai 2006, 09:28:53 »
Jeg lurer litt på matvanene til kattene deres.
Har dere faste tider dere gir dem mat?
Hvor mange ganger t dagen får de mat?
Hvordan er fordelingen mellom tørrfôr og våtfôr? (eks annet hvert måltid med tørt og vått?)
Hvor i huset/leiligheten står matskål og vannskål?

Jeg lurer litt på hvordan dette gjøres, da mammepus her vil ha mat hele tiden. Bare jeg går inn på kjøkkenet så er hun der, selv om hun nettopp har spist selv. Det står alltid mat fremme til de små, og jeg ser at de bytter skåler av og til. Mor spiser av kattungene og omvendt.
Tenkte kanskje d var greit med en rutine på dette når kattungene mine blir gjen her alene. (pusemamma drar hjem igjen og de to andre kattungene har flyttet i nye hjem)

Attack`s

• Gjest
SV: matvanene t pus..
« Svar #1 på: 12 Mai 2006, 11:33:08 »
Her har jeg tørrfor stående fremme hele tiden,fyller på etter behov.
Gjerne et par ganger om dagen (4 voksne katter spiser sammen).Alt etter behov.

Skålene står inne i stuen,for jeg har gitt opp min alltid sultne snille hund.

Vannskålen er diger og står på kjøkkkenet og deles av alle.

Når kattungene her blir spiseklare så vil det stå baby kittens og kittens i store biter fremme,så kan dem egentlig velge.
Håper dem går rett på tørrforet denne gangen,om ikke blir det å ha tørrfor alltid stående fremme,og komme med kittens blandet med boksemat (mousse) flere ganger om dagen til dem har fått dreisen på det.

Når dem flytter ned til  oss andre i første etasjen (når dem er ganske sikker på doen) vil det stå fremme litt ulikt,så får dem selv velge hva dem vil ha.Velger dem voksenforet,så tas dette vekk,og alle i huset vil spise kittens en periode.Ingen problem med litt "overvekt" her,det reguleres greit når kittens maten tas bort igjen.
Kattungene ser jeg helst spiser kittens hele tiden hos meg,samt også mammapus så lenge hun ammer.Dermed får alle spise på kittens,fordi det er vanskelig å skille,så lenge jeg ikke porsjonerer.

Jeg er i mot porsjonering,så sant ikke det er helt nødvendig grunnet sykdom,slanking,matsluking-spise til der er tomt hele tiden.

Så jeg anbefaler å ha tørrfor stående fremme hele tiden,og fylle på når det er tomt. :icon_smile:

Utlogget Kitziee

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #2 på: 12 Mai 2006, 19:55:06 »
Gråtass har mat tilgjengelig hele dagen i en egen skål oppe på akvariumet (det er bare han som liker seg der oppe), mens Pia og Tuva får maten dosert pga at de er begge overvektige. De får servert mat ca 4 ganger om dagen. Til frokost ca kl 0800, i lunsjtiden når sambo er hjemom en tur, etter jobb ca kl 4 og tilslutt i 22-23 tiden.

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 206
    • Vis profil
« Svar #3 på: 12 Mai 2006, 20:06:27 »
Silver og Gismo har tørrfor fremme alltid, når de får våtfor en gang iblant så blir det spist opp.
da fjernes skålene med en gang etterpå, friskt vann minst to ganger om dagen.
mat og vann får de på kjøkkenet  :icon_wink:

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 12 Mai 2006, 20:27:30 »
Jeg er i mot porsjonering,så sant ikke det er helt nødvendig grunnet sykdom,slanking,matsluking-spise til der er tomt hele tiden.

Så jeg anbefaler å ha tørrfor stående fremme hele tiden,og fylle på når det er tomt. :icon_smile:

Enig i det :icon_smile:

Utlogget amahel

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 157
    • Vis profil
    • amahel
« Svar #5 på: 12 Mai 2006, 20:39:11 »

Takk for svar..
Jeg har alltid mat stående, fyller på når det er tomt.
Vann skiftes/fylles på flere ganger til dagen.
Nå tar jeg bort voksenfôret som mammepus har fått (fikk gratis poser, så måtte prøve), Så får alle kittens til mor flytterhjem igjen. :icon_smile:

Utlogget Karoline&Dennis

• Super avhengig pus
  • Takket: 81
  • Dennis
    • Vis profil
    • Dennis sin hjemmeside
« Svar #6 på: 12 Mai 2006, 21:05:59 »
Her står tørfòr fremme hele tiden! Vann også!  Maten står i gangen. Dennis er gal etter mat. Pleier å sitte foran kjøleskapet!

Dyrerettinghetsforkjempe r

Michael Jackson is innocent

www.myspace.com/adorablenorway

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #7 på: 12 Mai 2006, 21:21:28 »
Har alltid tørrfor stående fremme hele dagen, sammen med vann.. 2 skåler med mat og 2 skåler med vann står på kjøkkenet, også har vi en stor skål med vann nede på badet, som skiftes ut hver gang noen er på do  :icon_frown:

Ellers koker vi sei til dem ca en gang i måneden.
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Christine

• Skravlepus 4
  • Takket: 423
    • Vis profil
« Svar #8 på: 12 Mai 2006, 22:10:27 »
Her har vi tørrfor fremme hele tiden, gjerne to forskjellige typer, en oral care og en vanlig type, fyller på en gang til dagen, vanligvis holder dette i massevis. Vann har de på siden av maten, fyller på minst en gang til dagen, sjekker flere ganger til dagen om det er varmt eller lite igjen.

Våtfor får de en til to ganger i uken, er kun Garfield som er begeistret for dette så er litt frustrerende for Labben når han aldri liker det vi serverer  :icon_razz:

Alt står i enden av kjøkkenet, men er sånn åpen løsning her så både stue, gang, og kjøkken er liksom et rom, bare delt av en skillevegg mellom stue og gang.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget frøken

• Fin pus
  • Takket: 4
  • Jeg vil ha!
    • Vis profil
« Svar #9 på: 13 Mai 2006, 10:40:16 »
Her står det tørrfôr og vann framme konstant. Våtfôr en til to ganger i uka. ProMille er ganske sær på vannet sitt og syns ikke noe særlig om friskt vann :icon_biggrin: Jeg bytter vann to ganger om dagen,Sabotasja setter pris på det. ProMille foretrekker dusjvann! Løper inn på badet med en gang jeg har dusjet,da drikker hun vann av gulvet :icon_razz:
Vannrester i vasken er også godt...
Ellers får de fisk innimellom,og litt rå kylling og biff når det er det som står på min meny
Stolt av pusene ProMille og Tjukken

Kismet

• Gjest
« Svar #10 på: 13 Mai 2006, 17:29:21 »
Tørrfòr står fremme hele tiden, fyller på når det trengs, vanligvis en gang om dagen.
Har 2 katter, og de har derfor 2 matskåler og 2 vannskåler.
Alle skålene står på kjøkkenet.

Har nettopp sluttet med våtfòr som de fikk en gang pr dag, nå blir det istedenfor kun av og til.

Suse

• Gjest
« Svar #11 på: 27 Mai 2006, 23:48:20 »
Har mat og vann stående fremme hele tiden, både inne og ute .

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #12 på: 27 Mai 2006, 23:57:28 »
oohh, har du veldig ordentlige katter, eller er det shinet opp for fotograferingen? :fnis[1]: Her ser det skjelden så ryddig ut :icon_razz:

Jeg har også tørrfôr framme hele tiden, fyller på etter behov. Skålene sto opprinnelig på badet, men min altfor griske hund fant dem etter å ha lett en måneds tid..... :icon_neutral: Så nå er maten flyttet opp i høyden, til vinduskarmen på kjøkkenet. Der står også vann, men det blir aldri drukket av, den store bollen til Pia (hunden) i stua er myye bedre å drikke av... (hunden derimot, må posjoneres til, der har jeg et overspisende matvrak... :icon_razz:)

Suse

• Gjest
« Svar #13 på: 28 Mai 2006, 00:34:17 »
oohh, har du veldig ordentlige katter, eller er det shinet opp for fotograferingen? :fnis[1]:

Bilde er tatt etter påfylling av mat og vann. Dem er dessverre ikke så ordentlige....