Skrevet av Emne: huskatt eller kanskje blanding?  (Lest 1522 ganger)

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Skravlepus 3
  • Takket: 135
  • Kjønn: Kvinne
  • RIP Miley, Frøya,Diesel, Carmen, Snoopy og Rampus!! <3
    • Vis profil
    • No McKenzies Sacred Birman oppdrett
huskatt eller kanskje blanding?
« på: 11 Mai 2006, 19:32:43 »
denne pusen her: min lille frøya pus på 1,5 år, er hun vanlig huskatt eller kan hun ha litt skogskatt i seg også....hva mener dere?? hun haslikepels, ikke floker det seg og hun har tegninger i fjeset og 4 farger....foreldrene skal ha vært huskatter, men kan mora ha hatt litt snusk på skogen?? hva mener dere? kan en huskatt se slik ut??

så hva tror dere folkens??? er frøya ren huskatt eller tror dere hun kan ha en liten blanding av skogskatt i seg??

NO*McKenzies- lite oppdrett av Hellig Birma.
Vi fikk vårt første kull 1.mai.2014!!
Hjemmesiden vår: www.bricksite.com/mckenzie/velkommen

Sissel

• Gjest
SV: huskatt eller kanskje blanding?
« Svar #1 på: 11 Mai 2006, 21:28:28 »
Hei!

Ja, en huskatt kan se slik ut. Det er en veldig vanlig og veldig vakker farge på din katt. Den er brun/svart og hvit, med agouti mønster. Usikker på hvilket, vi Birma folk kaller alt tabby. 

Hun var en veldig søt katt  :love:

Sissel

Utlogget ororina

• Spretten katt
  • Takket: 8
    • Vis profil
    • (N)Ororina's abyssinere
« Svar #2 på: 12 Mai 2006, 12:42:45 »
Søt katt :-)
Langhårede huskatter eller skogkatter som de også kaltes, levde her i Norge leeeenge før noen fant ut at de skulle avle på den og gjøre den om til rasekatt under navnet Norsk Skogkatt. Ikke alle langhårskatter ble tatt fram og brukt i avl, noen fikk fortsette å leve livet som vanlig huskatt eller gårdskatt. Som huskatt/gårdskatt, får jo kattene parre seg med hvem de vil, og de bryr seg ikke så veldig mye om kjæresten er langhåra eller korthåra. Langhårsgenet er jo et veldig sterkt gen, og hvis en av forfedrene har vært langhårskatt, så kan dette genet dukke opp i senere generasjoner, selv om foreldrene til langhårskattungen er korthåra.

Så det vi kan si helt sikkert om din katt, er at den har langhårskatter i stamtavlen sin, men om denne langhårskatta var en rasekatt eller kun en helt vanlig langhåret huskatt, er det vanskelig å si noe om. Mest sannsynlig det siste.
mvh
Anne Marit

Attack`s

• Gjest
« Svar #3 på: 12 Mai 2006, 12:44:34 »
Må være langhårs gen både på mor og far siden :icon_wink:
(viss det ikke var det du mente og jeg som misforstod :icon_frown: )

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #4 på: 12 Mai 2006, 12:58:21 »
Eg syns dette er litt moro lesning, for han ene eg bor med har 2 katter, og når vi er i butikken for å kjøpe for sier han til de som hjelper oss at vi har en semilanghåret og 2 norsk skogkatt ... Hans 2 katter er korthåret  :whistling:
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Attack`s

• Gjest
« Svar #5 på: 12 Mai 2006, 13:01:51 »
Ikke vet jeg,men trodde ofte at skogskatter var en grei  betegnelse på langhårede huskatter og korthårede ofte ble kalt for huskatt.

Sissel

• Gjest
« Svar #6 på: 12 Mai 2006, 13:19:15 »
Ikke vet jeg,men trodde ofte at skogskatter var en grei  betegnelse på langhårede huskatter og korthårede ofte ble kalt for huskatt.

På "folkemunne" er langhåra huskatter veldig ofte kalt skogkatter. Det dumme er jo at det kan bli litt begrepsforvirring, og man blander sammen langhåra huskatt og renraset Norsk Skogkatt. Det er jo to forskjellige ting.

Jeg kaller både den langhåra og den korthåra varianten for huskatt, det er jo det de er  :icon_smile:

Sissel

Linda

• Gjest
« Svar #7 på: 12 Mai 2006, 13:47:00 »
Jeg kaller både den langhåra og den korthåra varianten for huskatt, det er jo det de er  :icon_smile:

Ja, det gjør jeg og :icon_smile:

Ble litt forvirret her om dagen, jeg satt og prata med en bekjent som ønsker seg katt og det ble nevnt at birmajenta mi er drektig. "Ja, men rasekatter må vel huskatter?" fikk jeg da servert. Det gikk et sekund eller to før jeg skjønte at det var innekatter hun mente :humre: Der hun kom i fra var nemlig huskatter det samme som innekatter, og utekatter var gårdskatter :whistling:

Utlogget ororina

• Spretten katt
  • Takket: 8
    • Vis profil
    • (N)Ororina's abyssinere
« Svar #8 på: 12 Mai 2006, 14:32:59 »
Må være langhårs gen både på mor og far siden :icon_wink:
(viss det ikke var det du mente og jeg som misforstod :icon_frown: )

Sliter litt med den der jeg  :icon_frown: Bra du korrigerer meg!
mvh
Anne Marit

Utlogget swimzy

• Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #9 på: 15 Mai 2006, 15:27:08 »
men det som er så pussig er at foreldrene er begge korthåret....jeg såg foreldrene og mora var korthåret svart og faren var korthåret grå..ensfarget begge to...så er så rart at frøya ble slik kombinasjon....ja, hun er nok tabbymønstret....men lurer liksom på om ora kan ha hatt litt svinn på skogen å vært å lusket litt hos nabokatten kanskje...hehe... :biggrin:

Sissel

• Gjest
« Svar #10 på: 15 Mai 2006, 15:38:29 »
Tabbymønster skal jo være dominant... Så hvis begge "foreldrene" er ensfarget, høres det ut som det er noe feil ja... I tillegg til å ha mønster, må en av foreldrene være delvis hvit, er de det?

To korthårette katter kan få langhårete unger så lenge begge bærer på langhårsgenet.

sissel

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
    • Vis profil
« Svar #11 på: 15 Mai 2006, 15:53:51 »
Etter som jeg har forstått det så kan jo en katt ha få unger og ungene kan ha forskjellig far. Så kanskje mammakatten har vært sammens med flere enn den du har sett  :biggrin:

Utlogget swimzy

• Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #12 på: 15 Mai 2006, 15:58:20 »
ja, for de hadde mammakatten og pappakatten hjemme hos seg, de eide begge to, men begge kattungene de fikk(frøya og søstra hennes) såg slik som frøya ut, mens mamman og pappaen var korthåret og dem var ensfarget begge to!! ingen hadde noe hvitt i seg, kun rene fargen. mor var helt svart og far helt grå....så lurer litt på det ja, om mor kan ha vært litt ute hos naboen kanskje..hehe... :hihi[1]:

Utlogget swimzy

• Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #13 på: 15 Mai 2006, 16:04:38 »
det som er er at frøya har ingen vanlig huskatt langhåret pels heller!! hun er silkepels og det floker seg aldri....har aldri hatt en eneste floke hele tiden jeg har hatt henne!!! Jeg har en annen huskatt som også er semihåret, men hun har en helt annen pelstype enn frøya....frlya har så tykk pels,mens nusse(andre huskatten, har så utrolig tynn pels) så vet ikke jeg...er det vanlig at skogskattene har tykkere pels??

Nova

• Gjest
« Svar #14 på: 15 Mai 2006, 16:53:41 »
Jeg synes hun likner skogskatt, for hun er nesten lik Skogskatten til ei jeg kjenner. Men på en annen side så har jeg sett huskatter som likner på katten din også! Vanskelig å si. Men den er nok ren huskatt...