Skrevet av Emne: Har funnet en katt og trenger hjelp med stell!  (Lest 2364 ganger)

Utlogget PiratPus

• Kattunge
  • **
  • Takket: 3
    • Vis profil
Har funnet en katt og trenger hjelp med stell!
« på: 11 Mai 2006, 16:07:51 »
Jeg og en veninne har funnet en liten kattunge, 1-2 måneder gammel. vi har tatt den hjem til meg og gitt den litt melk, men vi ve tikke helt hva mer vi skal gjøre med den, om den trenger noe ekstra morsmelkerstatning eller hva. håper noen kan hjelpe litt til, legger med noen bilder vi tok.
vi tror det er jente, den har små patter :)

Søøt hva? :) :love:

Attack`s

• Gjest
SV: Har funnet en katt og trenger hjelp med stell!
« Svar #1 på: 11 Mai 2006, 16:14:16 »
Alle katter har patter.

Men uansett,så flott dere tar dere av den lille.
Er der noe rødt i pelsen på henne?Eller meg som ser feil?For da er det nok en jente (skilpadde farget).

Dersom den kan spise selv,så anbefaler jeg å gi den kittens for fra dyrlege/dyrebutikk.
Virker den svært tynn,så kan den gis Hills AD en uke,litt og litt,for det er sterkt for magen.
Har du sjans på å kjøpe kattemelk fra dyrlege/dyrebutikk er det bra,om ikke går det til nøden med Whiskas kattemelk fra vanlig matbutikk.

Har du vekt,kan en sånn sirkus gjette seg til rett alder.
En kattunge på ca 5 uker bør veie 500-600gram ,men så klart noen veier mer andre veier mindre.

Den bør få en markekur,og en liten kattedo med ikke klumpesand.

Når kattungen er ca 12 uker,kan den få sin første vaksine.

Kan den ikke spise tørrfor,så kan dette bløtes opp,eller en kan blande det i boksemat.

:x-fingre[1]:

Attack`s

• Gjest
« Svar #2 på: 11 Mai 2006, 16:17:33 »
Skal du forresten beholde katten selv?
Eller har du flere katter?
Jeg tok til meg 2 morløse for noen år tilbake,og dem fikk masse oppdragelse av hannkatt kastraten min,så stod jeg for menneskelig kjærlighet,mat og doen.

Det er ikke alle det går for,men den lille hadde hatt godt av å ha en annen katt som kunne hjelpe den med å utvikle sine kattesanser.

Utlogget Tamlin

• Super avhengig pus
  • Takket: 101
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
« Svar #3 på: 11 Mai 2006, 16:32:33 »
Men du bør jo henge opp plakater, sette inn annonser i avisa, på butikken osv . Kan jo hende den har tuslet seg bort hjemmefra og at det sitter noen et sted som savner den.

Utlogget PiratPus

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 11 Mai 2006, 16:40:18 »
jeg har tenkt å beholde den selv, om jeg får lov av pappa da. :) jeg har ingen andre katter :/
jeg tror ikke det er noe rødt i pelsen, den lå jo med den klessklypa så dere kunne se ca. størrelsen på den. den ligger nå og sover på fanget mitt. helt utslitt, stakar lille  :icon_redface:
skal se hva vi kan få tak i av kattemat og melk. den veier 709 gram :)

og ja, vi holde rpå å sette opp plakater og slikt :) men vi fant den nettop! så vi har ikke fått så mye tid til å bli ferdig med alt sånt ennå :)

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #5 på: 11 Mai 2006, 17:06:11 »
I første omgang kan du kjøpe kattungemat på dyrebutikk (Eller til nød vanlig butikk..) og bløte opp i vann om hun/han ikke vil ha det tørt!

Utlogget PiratPus

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: 11 Mai 2006, 18:42:02 »
den har fått kattemat og kattemelk nå, var en tur innom nærbutikken og kjøpte litt mat og slikt. ganske sannsynlig at jeg får beholde den, vi må bare finne en som kan passe den når vi er borte, og litt sånn praktiske ting.
en ting jeg lurer på er om en katt på denne alderen kan gå alene ute, når vi er på jobb og skole, eller evt. hvor gammel den bør være før den kan det.

ser ut til at katten koser seg :) trøtt etter en lang dag :)

Utlogget PiratPus

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 11 Mai 2006, 18:43:34 »
ja også var det doen da, den har ennå ikke vært på do, men hvordan venner man den til å gå på do et spesielt sted?

Utlogget UP

• Super avhengig pus
  • Takket: 86
  • Kan ikke ta potene av tastaturet - katt
    • Vis profil
« Svar #8 på: 11 Mai 2006, 18:44:39 »
en ting jeg lurer på er om en katt på denne alderen kan gå alene ute, når vi er på jobb og skole, eller evt. hvor gammel den bør være før den kan det.

Her står det om når kattungen kan begynne å være ute på egenhånd.  :icon_smile:

http://www.katteprat.no/index.php?option=com_content&task=view&id=118&Itemid=106
« Siste redigering: 11 Mai 2006, 18:47:03 av UP »
"Handling betyr mer enn ord..."

Attack`s

• Gjest
« Svar #9 på: 11 Mai 2006, 19:17:52 »
ja også var det doen da, den har ennå ikke vært på do, men hvordan venner man den til å gå på do et spesielt sted?

Kjøp en liten kattunge do,eller sett frem en liten balje som er lett å rengjøre.
Sanden kan du fint kjøpe på en vanlig matbutikk,det er viktig at det ikke er klumpesand.
Siden den ikke har andre katter til å vise seg,så må en bare sette katten jevnt oppi.
Det er lurt med flere doer rundt seg.Det er også lurt å bare ha pus på et bestemt rom til den er blitt renslig,og siden øke til flere rom....gjerne med flere doer i huset i starten.
Så må en regne med noen uhell for slike små.

Utlogget PiratPus

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #10 på: 11 Mai 2006, 21:38:04 »
takk for alle svar :)
kattedo problemet har løst seg, den har gått å mjaua i hele dag, og vi tenkte liksom ikke helt på kattesand med den gang, men det viste seg at med en gang vi putta den i sanda, gjorde den sitt fornøde  :icon_biggrin:  ;D veldig flink pus, den var utrolig nøye med å grave ordentlig over! greit med ferdigtrent katt :) tror kansje den har leta etter doen i hele dag  :icon_razz:

men så lurte jeg litt på det med mat da, hvor ofte må den mates, og hvor stor mengde? og det samme med kattemelken.

Attack`s

• Gjest
« Svar #11 på: 11 Mai 2006, 21:42:51 »
Jeg er ikke for porsjonering av mat til kattunger.
Fyll opp en skål,så spiser den når den er sulten,så er det bare å etterfylle.

Kattemelken kan du jo bare gi litt av av og til,ikke gi mer enn den klarer å drikke opp.
Ha friskt vann stående fremme hele tiden.

Flinke pusen til å gå på doen sin :icon_smile:

Utlogget PiratPus

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 på: 11 Mai 2006, 22:18:23 »
hehe :)  :love:

men hvordan kan man gjøre det med skole og jobb? kan den være alene hjemme i huset? inne på et rom eller no lignende.

Attack`s

• Gjest
« Svar #13 på: 11 Mai 2006, 22:23:38 »
Ja,det er beste.
Feks på kjøkkenet eller badet,noe mykt å sove på,doen et stykke vekk fra vann og matskålen og kanskje en radio på.

JP

• Gjest
« Svar #14 på: 11 Mai 2006, 22:26:49 »
Husk å ta ned do lokket vist du skal ka kattepusen på badet  :icon_smile:

Utlogget catzy

• Skravlepus 2
  • Takket: 157
    • Vis profil
« Svar #15 på: 11 Mai 2006, 23:38:09 »
Husk å ta ned do lokket vist du skal ka kattepusen på badet :icon_smile:

Det samme sier jeg!!! Skumle saker. Har du ikke porselenslokk, så sett noe tungt på lokket.

Ha den innpå badet eller noe når du er borte. La han ha fast plass til mat og do.
Noe varmt og mykt å ligge på.
Veena har igrunn sagt det viktigste. Han kan ikke være ute på leeenge enda. :)

Utlogget PiratPus

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #16 på: 12 Mai 2006, 07:48:58 »
vi plasserte han på den lille doen vår igår, koser seg der :) dolokket har vært nede fra første stund :) han koser seg der vettu :) han har fått et mykt og godt teppe, vann og mat står alltid framme, og doen et lite stykke unna. også har vi festet et tau med sølvpapir knyttet på bunnen som den kan leke med :) var der i natt, så jeg tror nok det skal gå bra på skolen i dag :) spennende med nytt dyr i huset! :D

Utlogget PiratPus

• Kattunge
  • **
    • Vis profil
« Svar #17 på: 12 Mai 2006, 14:09:13 »
hvordan ser jeg om det er gutt eller jente?
har et litt utydelig bilde her da.

tror det er gutt, men jeg kan ikke dette her helt  :savle[1]:

Attack`s

• Gjest
« Svar #19 på: 12 Mai 2006, 14:26:00 »
Var bra mye pels der,men det så nå ut til å være en gutt.. :)