Rar holdning ja veterinæren hadde. det er vel du som betaler for tjenesten og dem bør vel forespør deg hva slags behandling og gi deg en kostnadsoverslag for behandlingen.
Jeg kan vel forkare nærmere med at tannlegen bruker faguttrykk ovenfor deg,
Dette bør igrunnen ikke en flink veterinær gjør.
Men med vanlige ord kan man si at sedasjon er en slags grad av bedøvelse. ( svak til sterk) avhengig av hvilken
tilstand og behandling katten din trenger.
og begret lokal anestesi er vel omtrent samme som lokalbedøvelse. Hvis det er tegn til fysiske ytre skader. Så holder det stort sett med kun
lokal bedøvelse. Samme som du får når du skal trekke tenner eller borre i dem tenker jeg. Det er lokal bedøvelse. Men skal du ha en operasjon. så
får man vel en narkose, såkalt generell anestesi.
Det at dyrelegen bruker sedasjon for å roe ned kattepusen, sier seg jo sjøl at det er uforståelig. Hvis pusen hadde vondt, den bør vel i grunnen få beroligende middler som oss mennsker? jeg er litt usikker på her. Jeg vet bla. at altfor mye av beroligende middel kan gi pusen bivirkinger, som bla. diare osv osv. Men jeg har selv opplevd at veterinærene er veldig raske med ville gi katter/hunder sedasjon(narkose) for at dems arbeids skal bli lettere. Feks. ved røntgenfotografering. Det er noe jeg selv har nektet å gi pusen min.
Det er seffølgelig øknomiske gevinser med dette for veterinæren, nemlig veterinæren er ikke avhengig av en assistent. Så i mitt tilfelle måtte jeg vær med pusen inn til røntgen appratet og holde pusen stille. Det gikk helt greit. og Kvaliteten på bildet ble også ikke verst.
no har eg fått svar på eposten eg skreiv til dyrlegen angåade behandlingen katten min fekk.
"foruten at vi alltid sørger fpr dyrenes ve og vel langt
før
vi tenbker på oss selv,er det også nedfelt i lovs form at man ikke skal
la
dyr lide i utrengsmål.
Katten din fikk sedasjon før lokalanestesi som foreskrevet er.Det er
et svært følsomt område og det gjør vondt og katten blir skremt av å
få
lokalanestesi et slikt sted uten forutgående sedasjon.I tillegg vil man
ikke få stoppet blødningen på et slikt sted på timevis.
Dette er selvsagt detaljer dyreeierne ikke kan vite,men man vil få
beskjed
dersom man spør.De fleste stoler selvsagt på at veterinæren alltid gjør
sitt beste for dyrene.
Dersom man er nervøs kan godt sederte katter overnatte på
klinikken,det
vil da være profesjonelle folk som ser til dem.
Ellers er det selvsagt helt opp til den enkelte hvilken
klinikk/veterinær
man velger.
med vennlig hilsen
xxxxx
offentlig godkjent veterinærspesialist hund/katt"
hm. eg skjønner eigentleg ikkje svaret så godt, kanskje fordi eg ikkje er norsk og har språkvansker. blødningen på såret hadde stoppa da katten min reiste til dyrlegen, sjølv om det ikkje var lenge etter ulykken oppsto.
heike