Skrevet av Emne: 1 halvt døgn i narkose for å fikse eit sår?!  (Lest 3160 ganger)

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
1 halvt døgn i narkose for å fikse eit sår?!
« på: 10 Mai 2006, 21:23:04 »
katten min har antakeligvis vore ut for slåsskamp. På øret var det liksom reve av eit stykkje som framleis og såvidt hang på. Det var ikkje noko stort stykkje eigentleg, men likevel vurderte eg å reise til dyrlegen med det. Det som eg tenkte dyrlegen kom til å gjera var å gjera eit reint og sterilt kutt, fjerne det stykkje som var reve av.
Diverre kunne ikkje eg reise sjølv på dyrlegen siden eg var på jobb. snille pusepasseren tok han til dyrlegen.
No om kvelden er eg endelig ferdig på jobb og finn katten min heilt (!) narkotisert. Han er livlaus, og rett og slett heilt borte. Dyrlegen har riktignok kutta vekk det stykkje som hang laus, men dyrlegen har visst valgt å dope katten min heilt ned for å gjennomføre det 2mm lange kuttet.
Eg kan overhodet ikkje tenkje meg at katten min trengte å bli neddopa på denne måten. I følge dyrlegen skal han sove til i morgon, det blir nesten eit døgn i narkose for å gjennomføre eit kutt på 2mm.
Eg har googla på navnet av narkosemiddelet for å få rettnigslinjer av dosering, og er overraska at sjølve produsenten av middelet advarer mot slik ein heftig narkose om katten har spist før. Vidare anbefaler produsenten doser som berre gjer narkosetid på 20-30 minutt.

linken eg har funne er tysk, siden legemiddelkonsernet er tysk. http://www.vetpharm.unizh.ch/reloader.htm?http://www.vetpharm.unizh.ch/TAK/03000000/00035464.01?inhalt_c.htm
middelet heiter Rompun.

utenom å bytte dyrlege, kva kan eg gjera? Skal det vera sånn? har nokon efaringer  her?
venter veldig på svar!

heike
(veldig bekymra for livlause katten min)
« Siste redigering: 13 Mai 2006, 16:41:49 av Kater&ich »

Sissel

• Gjest
SV: 1 døgn i narkose for å fikse eit sår?!
« Svar #1 på: 10 Mai 2006, 21:35:47 »
Jeg aner ikke noe om narkose, men jeg syns det hørtes litt i meste laget ut.

Generelt mener jeg at hvis man ikke føler det trygg på sin dyrlege så bytt til en annen  :icon_smile:

Sissel

Utlogget Bee

• Skravlepus
  • *
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #2 på: 10 Mai 2006, 21:39:52 »
Jeg vet desverre ingenting om dette, men vet at etter kastrering så får de en "oppvåkningssprøyte". Og pusen din skulle kanskje hatt dette?? Syns det hørtes litt for meget ut, jeg og. :icon_surprised:

Håper det går bedre med pusen din og han våkner opp snart :x-fingre[1]:

Nova

• Gjest
« Svar #3 på: 10 Mai 2006, 21:58:52 »
Har du ringt denne dyrlegen og spurt selv?

Linda

• Gjest
« Svar #4 på: 10 Mai 2006, 22:09:05 »
Jeg ville ha byttet dyrelege tvert. En del er kun ute etter å tjene penger (det blir ofte litt dyrere om katten må bedøves) og legger kattene i narkose for den minste lille ting, uten å tenke på at det faktisk alltid er en risiko med bedøvelse. Min gamle dyrelege insisterte på å bruke narkose for bortimot alt; blodprøve, ultralyd, undersøkelse i forbindelse med UVI osv... Heldigvis skjønte jeg etterhvert alvoret (holdt på å miste en katt under en fullstendig unødvendig bedøvelse) og nå blånekter jeg på narkose med mindre det er helt nødvendig, f.eks. i forbindelse med kastrering.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #5 på: 10 Mai 2006, 22:15:50 »
eg skreiv epost til dyrlegen, siden det er for seint på dagen for å ringe.

eg håper at dyrlegen svarer. Lurer litt på om eg skal ringe i morgon likevel eller ikkje? når eg ringjer får eg likevel berre snakke med resepsjonsdamene, ikkje med dyrlegen sjølv.
og ja, eg bytter dyrlege. det er bestemmt, men eg lurte på om det finns noko meir å sei om saken.

heike

ellenh

• Gjest
« Svar #6 på: 10 Mai 2006, 22:22:12 »
Ring i morra selv om du har sendt mail. Og be spesielt om å få snakke med dyrlegen. Men assistentene og dyrepleierne har en god del kunnskap de også.

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Skravlepus
  • *
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #7 på: 11 Mai 2006, 13:48:08 »
Tchibi ble bedøvd i dag, for røntgenbilder.
Vetrinæren sa det varierer veldig hvor lenge bedøvelsen virker, noen katter er helt fine igjen etter noen timer, mens andre kan sove i timesvis og sjangle i opptil et døgn.

Jeg fikk tilbud om oppvåkningssprøyte, men ville ikke ha det. Måtte ta taxi hjem, og det er lettere med sovende katt enn forvirra katt som holder på å våkne...

Utlogget brite

• Koseklumpen
  • Takket: 16
    • Vis profil
    • http://www.home.no/engelskbulldog
« Svar #8 på: 11 Mai 2006, 14:26:43 »
Jeg bruker ikke å få dyrene mine med hjem før de har våknet opp av narkose! Dyrlegen sier at han vil se når de våkner å sjekke at alt er i orden...Når vovven min ble operert på mandagen så måtte vi hente henne halv 10 om kvelden fordi hun brukte så lang tid på å våkne...og dyrlegen va på jobb heilt tell da!!!=) Bare for å passe på gulle mett!!! Syns det e betryganes å ha ho der tel ho har våkna!!!
-Britisk korthår og Bulldog-
   En gang brite- Alltid brite!

Sissel

• Gjest
« Svar #9 på: 11 Mai 2006, 15:37:31 »
Jeg har fått dem med hjem selv om de har vært halvdopa. Da ligger de i et lite mørkt og varmt rom til de kommer seg igjen.

Sissel

Attack`s

• Gjest
« Svar #10 på: 11 Mai 2006, 15:41:37 »
Jeg har fått dem med hjem selv om de har vært halvdopa. Da ligger de i et lite mørkt og varmt rom til de kommer seg igjen.

Sissel

Samme her.
Med da Nero var i Narkose,så fikk han oppvåkning og var det valium?Et eller annet mot hallusinasjoner i det han våknet,men det er kanskje anderledes med hunder?Da var jeg hos han på klinikken til det så rimelig trygt ut å reise hjem.

ellenh

• Gjest
« Svar #11 på: 11 Mai 2006, 16:18:17 »
Valium fungerer ikke akkurat oppkvikkende på mennesker, for å si det mildt, men det kan være noe annet med dyr. Katter står f.eks. i taket om de får morfin, noe som sløver oss eller slår oss ut fullstendig.

Attack`s

• Gjest
« Svar #12 på: 11 Mai 2006, 16:22:39 »
Nei,men jeg har lest av samme medikamenter som kan brukes til både mennesker og dyr (les hund og katt) har gjerne motsatt effekt.
Men jeg kan som sagt ha husket litt feil.
Men Nero fikk ihvertfall valium,så han ikke skulle få hallusinasjoner i det han ¨våknet av oppvåkningssprøyten.
Han ble i det tyngste laget å bære ut i bilen :fnis[1]:
Kanskje det hadde med oppvåkningssprøyten å gjøre?

Han fikk uansett valiumet for sent,så litt redd og forvirret var han i et kvarter,men så gikk det over,og vi kunne kjøre hjem.
Det var ekkelt å se han slik. :skjelveleppe:
Katter som sjangler etter en operasjon/narkose er ingenting mot store hunder.

ellenh

• Gjest
« Svar #13 på: 11 Mai 2006, 17:54:08 »
Ja man skal i hvertfall aldri bruke menneskelegemidler på dyr selv, uten å ha snakket med veterinær. En liten pus kan jo dø av paracet og ibux f.eks.

Syns det er så fælt når katter er halvvåkne av narkosen og absolutt skal opp i høyden. Detter når de prøver å hoppe opp og liksom sleper seg avgårde. Uff. Går heldigvis kjapt over, men det hender jeg er litt bekymret mens jeg venter.

JP

• Gjest
« Svar #14 på: 11 Mai 2006, 18:27:22 »
Ja man skal i hvertfall aldri bruke menneskelegemidler på dyr selv, uten å ha snakket med veterinær. En liten pus kan jo dø av paracet og ibux f.eks.

Syns det er så fælt når katter er halvvåkne av narkosen og absolutt skal opp i høyden. Detter når de prøver å hoppe opp og liksom sleper seg avgårde. Uff. Går heldigvis kjapt over, men det hender jeg er litt bekymret mens jeg venter.

Slik var Jp på mandag da han ble kasterert. Etter en times tid etter vi kom hjem så begynte han å våkne opp, å da skulle han hvertfall ikke ligge i ro. Skulle absolutt i dokassen sin for å tisse, i stedet for det sugeunderlaget jeg fikk fra dyrlegen, skulle opp på kjøkkenbenken fordi han ville ut.. og la seg å sov nedi matskålen sin, som forsåvidt var tom, å ventet på mat.. Dyrlegen sa at vi skulle holde han stengt inne på et rom fordi han kom til å tisse overalt, så vi la oss i sengen begge to (ville følge med at han pustet), men han begynte å skrape døren å ville ut.. Dette var da  han vill på do.. La han tilbake igjen, men han ville ikke ligge. Så til slutt lot jeg han bare gjøre det han ville ( filmet han også, og de filmene ble ganske så komiske), også gikk han bare å la seg etterpå :icon_smile:

Etter Tony vart kasterert og vi skulle til dyrlegen for å ta stingene igjen, fikk han en sprøyte først også ventet vi en stund men ingenting skjedde. Han var like kvikk! Så dyrlegen gidde han ei sprøyte til. Fire mann måtte til for å holde han i ro, og lell så strittet han så gale imot at han tisset rundt seg.
Den lyden Tony gidde fra seg var skikkelig hjærteskjærende.. Hørte liksom at han sa "ikke gjør det, ikke gjør det", han var livredd stakkar :skjelveleppe:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Forumslave katt
    • Vis profil
SV: 1 halvt døgn i narkose for å fikse eit sår?!
« Svar #15 på: 13 Mai 2006, 16:40:51 »
no har eg fått svar på eposten eg skreiv til dyrlegen angåade behandlingen katten min fekk. 

"foruten at vi alltid sørger fpr dyrenes ve og vel langt
før
vi tenbker på oss selv,er det også nedfelt i lovs form at man ikke skal
la
dyr lide i utrengsmål.
Katten din fikk sedasjon før lokalanestesi som foreskrevet er.Det er
et  svært følsomt område og det gjør vondt og  katten blir skremt av å

lokalanestesi et slikt sted uten forutgående sedasjon.I tillegg vil man
ikke  få stoppet blødningen på  et slikt sted på timevis.
Dette er selvsagt detaljer dyreeierne ikke kan vite,men man vil få
beskjed
dersom man spør.De fleste stoler selvsagt på at veterinæren alltid gjør
sitt beste for dyrene.
Dersom man er nervøs kan godt  sederte katter overnatte på
klinikken,det
vil da være  profesjonelle folk som ser til dem.
Ellers er det selvsagt helt opp til den enkelte hvilken
klinikk/veterinær
man velger.
med vennlig hilsen
xxxxx
offentlig godkjent veterinærspesialist hund/katt"

hm. eg skjønner eigentleg ikkje svaret så godt, kanskje fordi eg ikkje er norsk og har språkvansker. blødningen på såret hadde stoppa da katten min reiste til dyrlegen, sjølv om det ikkje var lenge etter ulykken oppsto.
heike

Utlogget Alette

• Skravlepus 1
  • **
  • Takket: 109
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #16 på: 13 Mai 2006, 17:16:59 »
Etter det jeg leser ut av mailen du fikk, vurderte dyrlegen det slik at det var best for katten å få bedøvelse, før han ble behandlet. Området i øret er følsomt, og det ville være smertefullt for katten hvis dyrlegen behandlet det uten bedøvelse. I tillegg finnes det mange blodårer i øret, og kutt kan blø lenge før det stopper. (Her vet jeg at i hvertfall "menneskebedøvelse" inneholder et stoff, adrenalin, som stopper blødninger kjappere. )Generelt virker det som katten din fikk bedøvelse for å minske smerten den evt hadde.
Slik "oversetter" i alle fall jeg mailen. :icon_idea:

Men om dyrlegens vurdering er riktig i dette tilfelle vet jeg jo ikke noe om.. :icon_frown:

valentin

• Gjest
« Svar #17 på: 13 Mai 2006, 18:01:31 »
Rar holdning ja veterinæren hadde. det er vel du som betaler for tjenesten og dem bør vel forespør deg hva slags behandling og gi deg en kostnadsoverslag for behandlingen.

Jeg kan vel forkare nærmere med at tannlegen bruker faguttrykk ovenfor deg,
Dette bør igrunnen ikke en flink veterinær gjør.
Men med vanlige ord kan man si at sedasjon er en slags grad av bedøvelse. ( svak til sterk) avhengig av hvilken
tilstand og behandling katten din trenger.

og begret lokal anestesi er vel  omtrent samme som lokalbedøvelse. Hvis det er tegn til fysiske ytre skader. Så holder det stort sett med kun
lokal bedøvelse. Samme som du får når du skal trekke tenner eller borre i dem tenker jeg. Det er lokal bedøvelse. Men skal du ha en operasjon. så
får man vel en narkose, såkalt generell anestesi.

Det at dyrelegen bruker sedasjon for å roe ned kattepusen, sier seg jo sjøl at det er uforståelig. Hvis pusen hadde vondt, den bør vel i grunnen få beroligende middler som oss mennsker? jeg er litt usikker på her. Jeg vet bla. at altfor mye av beroligende middel kan gi pusen bivirkinger, som bla. diare osv osv. Men jeg har selv opplevd at veterinærene er veldig raske med ville gi katter/hunder sedasjon(narkose) for at dems arbeids skal bli lettere. Feks. ved røntgenfotografering. Det er noe jeg selv har nektet å gi pusen min.

Det er seffølgelig øknomiske gevinser med dette for veterinæren, nemlig veterinæren er ikke avhengig av en assistent. Så i mitt tilfelle måtte jeg vær med pusen inn til røntgen appratet og holde pusen stille. Det gikk helt greit. og Kvaliteten på bildet ble også ikke verst.

no har eg fått svar på eposten eg skreiv til dyrlegen angåade behandlingen katten min fekk. 

"foruten at vi alltid sørger fpr dyrenes ve og vel langt
før
vi tenbker på oss selv,er det også nedfelt i lovs form at man ikke skal
la
dyr lide i utrengsmål.
Katten din fikk sedasjon før lokalanestesi som foreskrevet er.Det er
et  svært følsomt område og det gjør vondt og  katten blir skremt av å

lokalanestesi et slikt sted uten forutgående sedasjon.I tillegg vil man
ikke  få stoppet blødningen på  et slikt sted på timevis.
Dette er selvsagt detaljer dyreeierne ikke kan vite,men man vil få
beskjed
dersom man spør.De fleste stoler selvsagt på at veterinæren alltid gjør
sitt beste for dyrene.
Dersom man er nervøs kan godt  sederte katter overnatte på
klinikken,det
vil da være  profesjonelle folk som ser til dem.
Ellers er det selvsagt helt opp til den enkelte hvilken
klinikk/veterinær
man velger.
med vennlig hilsen
xxxxx
offentlig godkjent veterinærspesialist hund/katt"

hm. eg skjønner eigentleg ikkje svaret så godt, kanskje fordi eg ikkje er norsk og har språkvansker. blødningen på såret hadde stoppa da katten min reiste til dyrlegen, sjølv om det ikkje var lenge etter ulykken oppsto.
heike