Skrevet av Emne: Skaukatte, herregud ...  (Lest 113 ganger)

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 21
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Skaukatte, herregud ...
« på: 23 Februar 2021, 01:00:50 »
De som har fulgt KP de siste årene, kjenner min luskende pudding Shady, så jeg kan bare vise til "The Shady Journal" for årvis rapport. Dette er en storvokst skogkatt med nærmere 20 cm dekkhår, og underpels som filt.

Nå går det over alle grenser. Allerede i november viste hun tegn til utskifting av pels, og all børsting med utspekulert redskap hjalp like mye som en boks hermetisert musefis.

Hvert år, siden hun kom hit halvvoksen for seks år siden og uten tegn til å bli landets ledende pelsverk, har jeg høstet årets avling hos Marit, vår kjære vet. I fjor tok vi vårklippen allerede i april. Jeg syntes det var i tidligste laget, men røske oss var sommeren allerede på gang.

Nå er det i slutten av februar; etter en beinhard kuldeperiode slår det brått om. Pus er oftere ute; lengre av gangen - siden nyttår har hun ikke vært ute for annet enn å gjødsle, men nå kan hun finne på å passe trammen en times tid før hun vil ha matpause. Lusker en kjapp tur i kjerret mot jernbanen, nufser rundt i bakgården for å sjekke at alt er som det pleier, og så var det pause. Fortrinnsvis i nærheten av mitt tastatur: det er en annen historie.

Hun har ikke pels lenger; hun har skilpaddeskall. "Pus, pus" sier de som kommer innom og forventer å klappe myk pels. De møter et lokk av filt, og en fresende katt om de går nærmere. Ikke bare fresende forresten. Jeg advarer fremmede, fordi hun kan være skummel. Hun hogger som en kobra, og har MEGET gode tenner. I vår daglige pønking - en måte  å holde puddingen i vigør på; effektiv men oppofrende - ser jeg, og føler, hvorfor det ikke er andre katter rundt omkring. Andre enn Trixie; som blir tålt fordi hun bor ved siden av. Kommer hun nærmere enn halvannen meter, smeller det.

Nåvel, dette er ikke om Shadys ferdigheter, men hennes pels, eller hva man skal kalle det. Jeg har lyst til å fjerne skallet NÅ, altså full løveklipp i begynnelsen av mars. Shady er fullt og helt utekatt: gjødsler ute konsekvent *) og tilbringer ellers SVÆRT mye tid på badets varmekabler. Hun er ubekvem med det lasset hun har grodd på seg.

Hva bør jeg gjøre?

*) i verste kulda i fjor, gikk hun på badet og la fra seg på badesluket. Jeg tenkte "skitt au", tok de fine faste klumpene med dopapir og dumpet de i dass; sprayet med dusjen og tenkte "du blir gammal du også, pus". I år har hun gått ut samme om gradestokken har vært under tjue i ukesvis.

Utlogget villhund

• Skravlepus 4
  • Takket: 94
  • hærjehunder
    • Vis profil
Sv: Skaukatte, herregud ...
« Svar #1 på: 23 Februar 2021, 05:23:52 »
Det går å klippe med noe lengde, jeg vet ikke for mye da, har selv en maskin som har avstandsstykke på 1 cm eller noe, slik frisører bruker for piggsveis.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #2 på: 23 Februar 2021, 09:11:37 »
Og takk for det. Jeg ser overskriftene for meg: "Eldre mann livstruende kvestet av rabiat katt".
Går nok ikke det, serru. Den der må dopes. Jeg får ikke kjøpt dop på nett; i hvert fall ikke uten å risikere purken på døra. Jeg kjøpte forresten en Bosch på nett. Med den kan jeg trimme alle fredelig anlagte vesener inklusive meg selv, trinnløst til 1.7 cm, men Shady tilhører ikke denne kategorien. Hun klikker i vinkel bare jeg starter opp noe elektrisk drevet. OG om jeg kommer borti dette ryggskjoldet.

Problemet ligger i underpelsen: denne må tas til skinnet. Neste sesongs isolasjonslag starter i inneværende sesong, og sparker av det som er der fra før; i klumper. Jeg tror muligens jeg var for tidlig ute i fjor, og har forrykket den naturlige prosessen. Jeg vet ikke. Det er derfor jeg spør.

Det er jo litt morsomt å ha en slik tugge, da. Hun er blitt legendarisk i nærområdet. Men jeg vil pus det beste, og hun er helt klart ukomfortabel med denne frakken. Hun skifter rett og slett lynne, etter å ha fått sommeruniform. Spørsmålet er altså NÅR sommeren skal starte, og hvor mye jeg skal legge meg opp i det.

Utlogget Månestråle

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
  • Takket: 107
    • Vis profil
« Svar #3 på: 23 Februar 2021, 13:19:16 »
Vi har samme utfordring med Truls (og vi hadde det med Ståle).
Ståle kunne vi heldigvis fint håndtere selv, etter litt øvelse så fikk vi barbert ham skikkelig. Han fikk løveklipp en gang i halvåret.
Truls derimot, han må en tur til vet.for pelsklipp om ikke så lenge.

Når katten har "skall" som du sier, så bør man barbere uansett uavhengig av vær. Det er jo selvsagt en fordel å ta det når det er litt varmere i været men det er bedre for katten å fryse litt (pus kommer da kjapt inn igjen, du følger jo med) enn å gå med det ubehaget.

Chat Conversation End

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 169
  • Kjønn: Kvinne
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #4 på: 23 Februar 2021, 14:26:31 »
Jeg tenker også som Månestråle,hun kommer nok fort inn igjen og legger seg der det er godt og varmt.

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.
Halvøre nå er du hos din mamma igjen.
Nulli i mitt hjerte.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #5 på: 23 Februar 2021, 15:30:40 »
Ståle husker jeg godt. Han var jo Klortingspresident. Et verv som nå innehas av Leon Langhale, forøvrig.

Joda, pus er *veldig* flink til å finne inngangsdøra, og deretter varmekabler, lune kroker og ikke minst magegroper. Saken er avgjort. Marit får en jobb til uka. Kanskje nye "Shady Jail" også får en prøvetur, før det avsendes.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #6 på: 23 Februar 2021, 17:28:17 »
Takk, Månestråle. Det du sa om "bedre at" avgjorde saken. Time er bestilt kommende mandag.

Jeg gidder ikke ta bilder denne gangen; det ligger flere sessions ute på journalen. Samme katt, samme vet og same procedure as *every* year, Miss Shady. (Lady Shady aus die Giethuuser Waldkatze, om jeg må be)

Men det kan hende jeg finner en sløyfe og tar bilder 17. mai. Vi kan jo ikke være noe dårligere enn ei viss linsemisbruker i Bodø.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 113
  • Kjønn: Kvinne
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #7 på: 24 Februar 2021, 14:36:18 »
Lykke til.

Det er nok det beste for pus å ta det nå. Kan ikke du allerede når pus er nybarbert, venne henne til børsten, at den ikke gjør vondt. Men noe du bare stryker helt lett og forsiktig med. Da venner hun seg til det.