Skrevet av Emne: Flytting av bilder fra gammel PC  (Lest 106 ganger)

Innlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 138
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • sikadilla
Flytting av bilder fra gammel PC
« på: 17 Februar 2021, 20:35:08 »
Jeg bytter, fra en noen år gammel HP Pavilion, til en brukt men overhalt Lenovo Think station. På den HP-en ligger det en god del bilder. Må jeg flytte dem ett og ett? Det kommer jo til å ta ukesvis.
Noen lure råd.

[/quote]

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 21
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Sv: Flytting av bilder fra gammel PC
« Svar #1 på: 18 Februar 2021, 12:28:11 »
Du flytter jo seff over hele mappa/mappene med bilder; ikke enkeltvis.
Legg begge maskinene inn i lokalt nettverk (LAN) og kopier over med Explorer via WIFI. Det kan også gjøres med kabel i routeren.
Blir dette for trøblete: kopier mappa med bilder over til en passelig stor USB-brikke, flytt den over til ny maskin og dytt innholdet på plass der.

Du nevnte også Norton et sted. Har du lisens på det, har du også lisensnummeret. Kall opp Norton fra den nye maskinen, og se om du ikke kan bestille nytt og legge inn den gamle eksisterende lisenskoden.

Egentlig trenger du ikke Norton. Vanlige nettbrukere som ikke klikker i hytt og vær på tvilsomme ting trenger bare en solid brannmur; bedre enn Windows gir deg. Men dette kan vi ta via mail eller tlf.

Innlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #2 på: 18 Februar 2021, 14:13:21 »
Tror det første blir for trøblete. Hvor stor Brikke trenger jeg. Har ikke større enn 16 GB

[/quote]

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #3 på: 18 Februar 2021, 20:46:11 »
Tror det første blir for trøblete. Hvor stor Brikke trenger jeg. Har ikke større enn 16 GB
Høyreklikk mappene bildene ligger i, og sjekk "egenskaper" i bunnen. JEG tar rimelig mye bilder, alle høyoppløste, og har ikke overskredet 5 Gb på kameraets minnekort i løpet av 7 år. Den USB-brikka på 16 Gb du har, bør ta hele smala i én vending. Men det tar tid. Aldri avbryt en kopieringsprosess.

Og så er det bare å rydde i mappene på den nye maskinen. Hjertelig til lykke  :sig:sin:

Innlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #4 på: 18 Februar 2021, 21:18:07 »
Da er det aller meste på plass. Det som gjenstår er Norton, som jeg mener skal være inkludert i nettabbonnementet fra Telenor. Men jeg har fått på plass både CCleaner og Malverbytes, ...trur eg ... Selv om det virket som det ene hadde lyst til å slå ihjel det andre   :kjefting: Og  hvis jeg finner ut at jeg må ha med den hersens office-greia videre. Det er det eneste som kan kobles rett til regnskapet for utskiving av slike lovpålagte følgeskriv til regninger for årlig sakkyndig kontroll. Og så er det Garmin, da, men den dukker vel opp igjen når jeg kobler på GPS-en til bilen for oppdatering, regner jeg med. Men jeg har litt av en ryddejobb foran meg i de bildene. Den kan jeg imidlertid ta litt og litt. Det var temmelig kaotisk før også, men da visste jeg sånn omtrent hvor de jeg brukte befant seg. Og jeg har plutselig nesten ikke noen bokmerker, men det ordner seg etterhvert. Det nye tastaturet er mye mer behagelig, kjenner jeg. Og jeg får den nye skjermen i mye mer behagelig høyde for øynene.Godt å slippe ledninger på både mus og tastatur, straks to mindre å holde styr på. De siste gangene jeg har startet HP-en har den meldt at den har problemer og må restarte, pluss at den har begynt å "vifte" med CD-skuffen sin i utide. Tror det er noe på gang med den, og med dette regnskapet er det veldiggodt å vite at alt er ført over nå, slik at jeg ikke risikerer krasj midt i årsoppgjøret. Det skulle tatt seg ut. Lenovoen har stått klar i trekvert år, fordi jeg var redd den gamle kunne få et "illebefinnende". Tenkte jeg skulle bytte om en gang Broran var hjemme, men nå har jeg klart det helt selv. Når jeg er helt sikker på at alt er i orden blir HP skrotet.

[/quote]

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #5 på: 19 Februar 2021, 00:30:31 »
Tror det er noe på gang med den, og med dette regnskapet er det veldiggodt å vite at alt er ført over nå, slik at jeg ikke risikerer krasj midt i årsoppgjøret. Det skulle tatt seg ut.
Hold Leon på god avstand. Jeg skrev Årsmelding og Årsmøteprotokoll med sekretær i pels mellom tastatur og skjerm. Resultatet ble to snes ord som ikke står i noen ordbok, en tegnsetting som skutt med avsagd hagle på en låvevegg og ett styremedlem innsatt med bilde av en alpakka. Godt jobba, pus.
Hun sitter på sofaen midt i mot og skuler. Skarru skrive møteinnkalling, ja?
Nei takk, pus. Jeg klarer det sjøl. Jeg vil ikke ha sju narrkledde gjøker med kjærlighet på pinne i min nedsnødde bakgård.
Eller kanskje ... nå har vi en moroklump som leder for et parti med en nestleder som vil bore etter olje til nordpolen.
Tror vi tar'n i morra jeg, pus. Mens du snorker på varmekabla etter en kvart kilo sei. Revolusjonen kan vente noen timer. Natta.
 :natta:

Innlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #6 på: 19 Februar 2021, 15:21:35 »
Leon er en veloppdragen og skikkelig pus som sjelden lager noe krøll for matmor, så det er ikke noe krøll med  han når jeg jobber annet enn at jeg må ta meg noen små pauser og klø litt og kose litt med han.

[/quote]