Skrevet av Emne: Eldre katt som roper på nattestid  (Lest 195 ganger)

Utlogget Kirakatt

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 51
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Eldre katt som roper på nattestid
« på: 28 Desember 2020, 13:20:40 »
Daisy har blitt en vekkerklokke av dimensjoner.

Hun har det siste året med jevne mellomrom begynt å rope og mjaue tidlig på morgenen.
Den siste tiden nå har det vært ekstra intenst. Jeg hører at hun forflytter seg mellom gangen utenfor soverommet mitt og stua mens hun gauler ivei.

Hun nærmer seg 13 år og jeg har lest meg til at det er ganske vanlig når katter blir eldre at de roper litt om natten.
Antar det hovedsakelig er kjedsomhet og kanskje at hun er ensom?
Har forsøkt å finne ut hva hun vil men det er varierende hva hun gjør når jeg først står opp. Ofte er det ingenting bestemt, andre ganger vil hun ut men ombestemmer seg hvis det regner eller sånt. Ofte går hun faktisk å legger seg en plass når jeg først er oppe.

Jeg blir jo litt smågal av det for jeg nekter å stå opp mens hun roper og blir dermed liggende å vente til det har vært stille noen minutter før jeg går ut av soverommet.
Helt greit på hverdager når jeg allikevel må tidlig opp men når jeg har fri og ikke har lyst til å stå opp verken kl 7 eller 8 så er det mindre stas.

I dag registrerte jeg de første ropene når kl var 06-ettellerannet. Hun kan på det verste holde på jevnt i 30-40 minutter før hun tar litt pause og så starter på igjen.
Lucas er jo på sitt eget rom og jeg er redd han lærer dette av henne. Han forholdsvis stille foreløpig.

Noen erfaringer å dele?
Tips?

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 21
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Sv: Eldre katt som roper på nattestid
« Svar #1 på: 28 Desember 2020, 13:59:53 »
Jeg tror det er ganske vanlig at katter blir mer skravlete med åra. Shady går nå i sitt syvende, og tidligere måtte man nærmest tråkke på henne, eller være for hardhendt, for å få lyd i skroget. Men etterhvert hører jeg mer og mer av det jeg kaller "koseprat" der hun tusler foran og rundt meg så fort jeg letter fra stolen.

Ikke om natta, bortsett fra at hun ofte snakker litt i søvne. Og snorker ...

Hun vil ut *1* gang om natta, som regel i firetia. Da krafser hun bestemt på døra. Skitt au; jeg må sove flere ganger i døgnet likevel, og vi er jo aleine her, vi to.