Skrevet av Emne: Hannkatt har begynt å oppføre seg tullete  (Lest 348 ganger)

Utlogget Tyttebæra

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Hannkatt har begynt å oppføre seg tullete
« på: 18 Desember 2020, 12:48:41 »
Hei. Hannkatten vår har begynt å oppføre seg tullete, spesielt på morgenen. Tidligere har han brukt å komme opp i fanget på morgenen for å ligge der og få kos. Nå ligger han bare på gulvteppet og stirrer på meg når jeg står opp, før han etterhvert går rundt i stua og majuer på verandadøra. Jeg slipper han ikke ut fordi kattene har katteluke, men da går han altså og klorer på møblene.. Sånn holder vi på en stund da. Han mjauer på døra og klorer på møbler, sånn at jeg farer opp for at han skal slutte. Han bare virker veldig rastløs og oppmerksomhetssyk på en måte? Han har forsåvidt hatt noe av den samme atferden inne på soverommet også, i hele sitt voksne liv.. Han kommer ofte hoppende inn vinduet om natta, tramper er halvt minutt rundt i senga før han hopper ned og klorer på rammemadrassen. Hjelper ikke hvor mye kjeft han får, han bare fortsetter til jeg slipper han ut soveromsdøra. Så nå har han på et vis begynt med det samme ute på stua også, enda det er kort vei til katteluka. Har prøvd å leke med han når han virker rastløs, ta han opp i fanget osv, men det er visst ikke det han vil. Til slutt går han luka da, men har forstyrret morgenkaffen min kraftig. Noen tanker om hvorfor han har begynt med dette? Han er forresten ca 2,5 år og kastrert :)

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 21
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Sv: Hannkatt har begynt å oppføre seg tullete
« Svar #1 på: 18 Desember 2020, 16:14:07 »
Det er vel egentlig først i såpass alder, at katten har fått formet sin personlighet. Jeg oppdaget ikke at tugga mi var et troll føe hun var i den alderen.
     Jeg har bestandig hatt katt, så lenge det har vært forsvarlig. Til og med i mine år i Egypt, tok jeg til meg en streifer og ble kalt "magnoon" - skrullete - av ellers gode mennesker. Der nede er kulturen annerledes. Dyr skal klare seg selv, og utnyttes i størst mulig grad.
     Jeg har lært noen få ting om katter generelt. Det nytter ikke å kjefte; de blir bare nervøse. Det nytter ikke å "straffe"; de blir bare enda mer tverre. Det nytter heller ikke å belønne; de tar alt som en selvfølgelighet. Det nytter sjelden å trene dem; de er fast bestemt på å gjøre som de vil.

Hva gjør man så? Jeg takker alle mine katter for at jeg har utviklet toleranse og tålmodighet. Trollet mitt insisterer på å trimme klørne på sofaene. Jaja; de er jo bare møbler, så nå tyter det ut vatt både her og der. Prøvde jeg å være skarp i stemmen "rrrrampete katt!" gikk hun likevel bare til neste sofa og fortsatte. Klorebrett fungerte overhodet ikke. Alt treverket jeg har ute, er heller ikke særlig interessant: hun VIL trimme sofa. Følgelig har jeg anskaffet sisalrep, som jeg skal sette på lenene der det klores, for at det ikke skal se helt høl i hodet ut.
     Shady utviklet også en vane med å krafse på bakdøra for å komme ut. Der ute er det gress og plank. Hvor mye enn vinduene sto på gap, har hun ikke gått ut den veien. På DEN siden er det nemlig asfalt ... hun virker nesten allergisk. Kattedør? Jeg kan ikke gjøre helt som jeg vil her; jeg eier ikke selv. Jaja. Det blir å åpne dør når jeg hører "krafs krafs", og det gjør jeg sikkert 17 ganger i døgnet. Hun sørger for at jeg alltid er våken senest slett 5. Jaja; det har jeg ikke vondt av.
     Hva akkurat DETTE angår, kan problemet ditt løse seg selv, ved tålmodighet. Noen katter har lengre lunte enn andre, og i og med at du HAR kattedør, vil jeg tro klorebeistet ditt vil finne det ut av seg selv. De finner ut det meste, men noen ganger ikke. Kattehold er en livsstil. Det medfører masse ulemper, men herre min skaper, jeg kan ikke leve uten en kompus.

Utlogget Monica

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 238
  • Kjønn: Kvinne
  • Alltid i mitt hjerte
    • Vis profil
« Svar #2 på: 19 Desember 2020, 07:07:30 »
Det er egentlig ganske enkelt. Når han klorer på rammemadrassen, så åpner du døra. Kommer akkurat på det samme hvor lenge han må holde på, enden på visa er den samme. Døra blir åpnet, og målet er oppnådd.
Når det fungerer på soverommet, er det ganske enkelt for han å mene at det samme skal skje på stua. Så, så lenge du fortsetter å åpne døra for han på soverommet etter kloring, vil han forvente at det samme skal skje på stua også.  :elgehelge:

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 21
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #3 på: 19 Desember 2020, 19:21:48 »
Litt av vitsen her, er at katta skal vennes til å bruke *kattedøra*, ikke bli bortskjemt med at noen åpner.

Dette var kanskje litt unødvendig å melde, men jeg gjør det mest for at ikke tråden skal drukne i skravl og kalender. KPs fremste oppgave er å føre kattefolk sammen. Det gjøres ikke ved å nærmest føre dagbøker over aktiviteter som ikke har med katt å gjøre.

Utlogget Tyttebæra

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #4 på: 22 Desember 2020, 21:34:12 »
Takk for svar dere :) Jeg skjønner at hvis det skal bli en slutt på dette, så kan han heller ikke få viljen sin når han vil ut av soverommet.. Akkurat den biten blir ikke lett, for jeg vil ærlig talt ikke at kattene skal ødelegge de dyreste møblene våre  :ohno: I tillegg må også mannen være med på "oppdragelsen", han er verst på å skjemme bort kattene :p Noen tanker om hvorfor kattene av og til vil ut en dør istedet for luka si da? For det gjelder forøvrig begge kattene, bare at hokatta ikke demonstrerer så fryktelig hvis hun ikke får viljen sin. Kan legge til at verandadør og katteluken er på samme side av huset, så de kommer ut omtrent samme sted. Tommy har gått luka siden han begynte å være ute, og Katta har også gått luka i flere år nå. Så de trenger ikke opplæring i hvordan bruke luka :) Noen type katteoppførsel kan kanskje ikke forklares med noe annet enn det at de er bare katter..