Skrevet av Emne: Litt sånn gammel katt spørsmål  (Lest 574 ganger)

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 26
  • Kjønn: Kvinne
  • Hanne
    • Vis profil
    • Bloggen min :)
Litt sånn gammel katt spørsmål
« på: 26 November 2020, 21:54:12 »
Nå er jo Mikkel blitt hele 11 år gammel og selv om han er frisk som en fisk og veldig aktiv så merker jeg at han er litt annerledes. Så jeg må lage meg en tråd å spørre i.

Har aldri hatt en gammel katt før og jeg går nesten utifra at det er veldig annerledes kontra gamle hunder.

For eksempel så har Mikkel de siste to åra begynt å søle mer og mer med tørrfôret. Han tygger og halvparten fråser han ut igjen og det blir liggende i og rundt skåla hans. Han vil ikke spise dem.

Han har vært hos vet og renset tennene og fått behandling og har ikke problemer med kjeven, alt der er i perfekt stand. Så jeg tenkte at kanskje dette bare er vanlig når de blir eldre?

Mer kommer jeg ikke på i farta, hehe... Så her har dere ett lite bilde av "gammel" pusen min :Ben: (og kan se noen av smulene også)

« Siste redigering: 26 November 2020, 21:55:05 av MissHeike »

Keiron min <3

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 21
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Sv: Litt sånn gammel katt spørsmål
« Svar #1 på: 26 November 2020, 22:28:34 »
Du skulle bare sett hvordan kjøkkengulvet mitt ser ut, du ... og Shady er ikke engang fylt syv.

Hun har lagt til seg uvaner med årene. Den mest irriterende, er at hun drasser fiskebiter inn i stua og glefser i seg der. Moro å splatte restene barføtt på morran. Tørrfôret SKAL ut av skåla.

Har du lys på i kjøkkenet om natta? Jeg merker at JEG blir mindre og mindre mørkesynt med åra. Sannsynligvis katter også.

Utlogget Busta

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 301
    • Vis profil
« Svar #2 på: 26 November 2020, 23:03:06 »
Mikkel er så fin  :smhjertenisse

Når du skriver at han har fått tannrens, så har de vel ikke tatt tannrøntgen av han?

Nusse fikk tannrens hvert år, og de så aldri noe unormalt når de sjekket tennene.
Hun har alltid smulet litt med tørrforet, det er ikke så enkelt når man er lam i halve ansiktet,
men det ble ganske mye verre for et års tid siden.
Så ble det tatt full tannrøntgen, og det viste seg at 4 av tennene var dårlige.
Dette var rett før jul i fjor, så vi avtalte ny sjekk og eventuell tanntrekk utpå nyåret.
Da hadde to av tennene allerede smuldra opp.

Jeg skriver ikke dette for å skremme deg, bare sånn at du er obs på det, siden Mikkel er senior.
Gunnar har også begynt å grise mer med maten, han tygger ikke våtforbiter lenger...
han skuffer de utover gulvet. Kanskje er han bare blitt enda mer sær på sine voksne dager,
men dyrlegen sa at hun ville han han også inn for tannrøntgen pga. alderen.
(Og han er bare 8, men regnes likevel som senior.)

Men det trenger jo ikke være noe galt med Mikkel. Kanskje det er som med gamle folk,
de søler og griser mer  :nissewink1:

Utlogget villhund

• Skravlepus 4
  • Takket: 94
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #3 på: 27 November 2020, 03:20:15 »
Jeg tror det er ganske vanlig, har to, Tina og Brumme som er helt tannløse (trukket), i mange, mange år, er nok minst 14, men de spiser tørrfor helt uten problemer.
Har et brett under matskålene, litt svinn, men ikke så verst, men på fb leser jeg om yngre katter som øser ut fra matskålen med labb.
Mikkel er nå bare ungdommen våre to yngste er 13, kan ikke se noe særlig i de, de tre som er eldre er kanskje litt mer rolige, men ellers helt normale.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 169
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #4 på: 27 November 2020, 06:57:32 »
Mange av mine griser også med maten men det har de vist i grunnen alltid gjort.Jeg har aldri tenkt på det som at det har noe med alderen å gjøre og de får ordnet tenner men det har ikke vært nødvendig på mange år nå.
Mikkel  :julerosin:

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.
Halvøre nå er du hos din mamma igjen.
Nulli i mitt hjerte.

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #5 på: 27 November 2020, 08:08:13 »
Takk for så mange svar :)

Mikkel hadde tannrøntgen i fjor sommer, ikke i år. Men skal be om røntgen neste gang for å være sikker.

Ellers er Mikkel en skravlebøtte som vanlig, veldig aktiv og spretten. Han har tulltak som vanlig og er blitt en riktig kosepus av seg. Enkelte dager virker han litt små forvirret men det er ikke så ofte.

Jeg håper han holder seg sånn en god stund.

Burde jeg se på senior fôr til ham forresten? Han spiser mat ment til voksne katter uten korn i. Varierer på merkene da jeg bruker kjøpe de som er på kampanje tilbud + at jeg kjøper 2x 2kg i slengen og han virker å sette pris på at det varierer litt - så lenge jeg ikke kjøper taste of the wilds, det er ikke godt i følge Mikkel  plystrenisse

Keiron min <3

Utlogget villhund

• Skravlepus 4
  • Takket: 94
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #6 på: 27 November 2020, 15:41:41 »
Om han går greit med de han får og holder vekten ville ikke jeg byttet.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #7 på: 27 November 2020, 17:25:38 »
Hvor mye veier Mikkel? Har det forandret seg de siste par år?

Jeg ville ikke byttet fôr uten med god grunn, og jeg ser ingen så langt. Katter er vanespisere.

FÔR?

Pus skal ha MAT, ikke FÔR. Akkurat som en katt ikke "eter", men "spiser". Jeg husker jeg tok fatt far min engang «hva skal vi eta?». Min mor hadde akkurat gått bort. «Vi skal ikke ete noe som helst; vi skal spise». Det ble laks, etter en runde i fryseren. Fatter'n ble forøvrig en solid kokk på sine siste dager, og jeg husker han satte et skråblikk i meg ved denne anledningen. Mutter'n var konservativ mester i mat: hva HUN landet fra komfyren var udiskutabelt det beste. Å "spise", inte "äta".

At pus spiser utover hele huset får så være. I deres naturlige habitat finnes ikke noe "hus", men en plass å ha maten i fred. Da får vi heller finne oss i noe søl; det er uansett ingen uvane å vaske golvet. Og tross alt er det *vi* som har dratt inn katten: ikke katten som drar inn noe.

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #8 på: 27 November 2020, 17:47:21 »
Da fortsetter vi med vanlig tørt uten korn i - på kampanje tilbud.

Keiron min <3

Utlogget Firfirsla

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 13
    • Vis profil
« Svar #9 på: 27 November 2020, 18:33:52 »
Ariel søler også, og hun blir 11 i januar  :nisseglis:

Inger-M, Amira Chanel og Ariel Bianca

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #10 på: 27 November 2020, 18:39:26 »
Hva er dette, og hvor får jeg tak i det?

Shady går på selvvalgt "Friskies Sterilized". Den inneholder kornprodukter; sannsynligvis mest fiber, og gehalten er ikke stor - jeg kan tenke meg at det mest er for å binde de andre stoffene sammen. Hun er sunn og fornøyd, med *meget* gode tenner. Noe ikke bare veterinær kan bekrefte, men også min hud, som blir laget hull på hver dag når vi pønker. Dæven; det hender hun hogger til beinet, for deretter å komme smygende etter noe fys, når jeg skyller av blodet i kjøkkenvasken. "Jupp, pus. Du skal få fisk. Neste gang er jeg raskest, og da får du fisk".

Utlogget Millapuselusken

• Puselusk
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • Prrrrrrrrrrrrt
    • Vis profil
« Svar #11 på: 30 November 2020, 14:34:19 »
Mikkel  :julerosin:

Utlogget MissHeike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #12 på: 01 Desember 2020, 03:38:00 »
Hva er dette, og hvor får jeg tak i det?

Det er tørrfôr jeg kjøper på nett. Har ikke dyrebutikk her og Friskies, Whiskas og lignende butikk mat spiser ikke Mikkel. Han fikk veldig fettete pels og hadde flisete klør før vi gikk over til korn fritt.

Nå er klørne sterke og har fine lag slik som de skal, han har ikke hatt vondt i en tå siden pga. flisete klumper som verker siden. Er ikke så nøye på merke sånn sett, han spiser alt fra Orijen og Acana til Carnia lynx (som var favoritten), Applaws, nå spiser han Yarrah. Alle disse er kornfrie. Orijen har høyest kjøtt prosent, men er litt dyrt kontra de andre, som jeg ikke har merket noen forskjell på egentlig. Eneste han ikke vil ha for noen pris er taste of the wild. Det merket er vist helt ræva. Husker jeg kjøpte det til både han og bikkja, ingen av dem som likte det.

Men jeg går rett og slett på animail, som nå er https://vetzoo.no/ og ser på tilbud og kampanjer og velger en eller 2x 2kg sekker derfra. Så kommer det på døra. Pleier også kjøpe litt godis og våtfôr. Skal se etter noen leker også neste gang jeg skal bestille. Da blir nok Mikkel glad, han må få noen leker nå som lillebror er borte.

Keiron min <3

Utlogget Kirakatt

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 51
    • Vis profil
« Svar #13 på: 06 Januar 2021, 13:08:49 »
Nydelige Mikkel <3

Daisy søler også litt mer rundt matskåla nå synes jeg. Hun er 12,5 år.
Siste sjekk nå i november viste dessverre TR så vi måtte trekke noen tenner og skal tilbake til ny sjekk før sommeren.

Jeg tror uansett at litt søling rundt matskåla er helt vanlig og kanskje litt mer når de blir eldre ja.