Skrevet av Emne: Julekalender 2020 ?  (Lest 568 ganger)

Utlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 138
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • sikadilla
Julekalender 2020 ?
« på: 19 Oktober 2020, 22:23:09 »
Skulle vi prøve å gjenopplive julekalenderen i år?
 Vi er ikke så mange aktive, men hvis vi nå prøver, og så fyller vi opp fra julaften og nedover mot 1. desember, og ser hvor langt vi kommer. Eller vi kal ha fritt datovalg og så blir det bare kalenderoppgaver de dagene noen har valgt? Premier gjør vi enklest mulig. Et koselig kort eller noe slikt, digitalt eller i posten , men for minste porto, slik at ikke den premien blir noe hinder.  Det er blitt såpass dyrt å sende ting at det i seg selv ofte koster mer enn selve premien.  Vet ikke jeg, men det har vært veldig stusselig adventstid her  uten adventskalender og julekalenderen. Adventskalenderen får vi være foruten.  Det er alt for mye arbeid på en eller to stykker og sannsynligvis for lite aktive til å fylle den. Det er en av de  tingene Ulla har gjort aldeles frivillig i jeg vet ikke hvor mange år, og takken har stort sett vært at hun måtte mase på oss for å få bilder til den.

Vi kunne kansKje heller gå for en "hva har vi gjort til jul i dag tråd" i adventstiden. Og har man gjort ingenting annet enn å kose med pus så skriver man det :)

[/quote]

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 21
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Sv: Julekalender 2020 ?
« Svar #1 på: 20 Oktober 2020, 09:42:21 »
Er med på den der. Begge. Pirk borti meg, om det er noe jeg kan gjøre.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 113
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #2 på: 20 Oktober 2020, 09:52:45 »
Høres ut som en god ide at vi ikke trenger å fylle alle dagene med oppgaver, og vet nesten ikke det om premier, hm...

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #3 på: 20 Oktober 2020, 11:01:24 »
Høres ut som en god ide at vi ikke trenger å fylle alle dagene med oppgaver, og vet nesten ikke det om premier, hm...
DU kan jo sende 6 egg, humre. Jeg har sikkert noe feilvare i snekkerbua. De som ikke driver med noe spesielt, finner jo alle butikker stappet med tjafs i disse dager. Og kanskje det dukker opp ett eller annet i et glemt skap?

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #4 på: 20 Oktober 2020, 11:20:50 »
Vi kunne kansKje heller gå for en "hva har vi gjort til jul i dag tråd" i adventstiden. Og har man gjort ingenting annet enn å kose med pus så skriver man det :)
Jeg ser for meg en dagbok preget av et presserende behov for å male ferdig stua:
* 01.12. Khawaga står og banner. Shady ligger og sover.
* 02.12. Khawaga står og banner. Shady ligger og sover.
* 03.12. Khawaga står og banner. Shady ligger og sover.
[...]
* 24.12. Khawaga sitter og banner. Shady ligger og sover.

Utlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #5 på: 20 Oktober 2020, 11:23:21 »
Tanken med kort eller noe "flatt" er jo selvsagt at det koster 17 kr å sende noe som veier inntil 20 gram og er  inntil 2 cm tykt pluss de målene for bredde og høyde som vel sånn omtrent tilsvarer et A4 ark. Det er jo ikek for premienevi har det. de er bare en koselig bonus, og det fine med bare et kort er at det også kan sendes som PM og da  sparer man de 17 kronene.

[/quote]

Utlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #6 på: 20 Oktober 2020, 11:32:50 »

Jeg ser for meg en dagbok preget av et presserende behov for å male ferdig stua:
* 01.12. Khawaga står og banner. Shady ligger og sover.
* 02.12. Khawaga står og banner. Shady ligger og sover.
* 03.12. Khawaga står og banner. Shady ligger og sover.
[...]
* 24.12. Khawaga sitter og banner. Shady ligger og sover.
Selv du står vel ikke og banner hele døgnet. Men jeg tror vi kan få mye moro ut av en sånn tråd, og jo galere, dess bedre. Det er jo alltids noe som går skeis.
For eksempel. En dame baker. Hun får besøk som spør: Hva  baker du?
Krummelurer svarer damen i et temmelig inbitt og irritert tonefall.
Å.. Hvor er de, da, spør gjesten. 
På fuglebrettet, svarer damen og det er hevet over enhver tvil ut fra både tonefall og stemmeleie at de krummelurene var visst ikke helt vellykket 

[/quote]

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #7 på: 20 Oktober 2020, 12:15:18 »
Jeg hadde glemt av noen bananer i hylla i gangen, og siden jeg akkurat hadde kjøpt en balle mel og et brett egg fra Snarumgården, bestemte jeg meg for banankake. Jeg har 2 gode former til slikt. 6 egg, bortimot halvannen kilo mel, 4 duftende bananer og kanel, kakao, sitron, melis og vaniljesukker ble vispet sammen og fordelt i de smurte formene. Jeg har for vane å ta alt ut og sette det på benken underveis i prosessen. Den ble avsluttet på 180° 40 minutter med vifte.

Tiden var omme, og med sijokakluter ble resultatet tatt ut av ovnen. WTF?

Jeg myste på benken. Bak vannkokeren så jeg en blå boks: "Freia Bakepulver".

Ikke engang skjærene klarte å hakke hull på dette. Resultatet gikk i restavfallet, fordi jeg var redd for knivene på kverna til RfD.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #8 på: 20 Oktober 2020, 12:23:47 »

DU kan jo sende 6 egg, humre. Jeg har sikkert noe feilvare i snekkerbua. De som ikke driver med noe spesielt, finner jo alle butikker stappet med tjafs i disse dager. Og kanskje det dukker opp ett eller annet i et glemt skap?

Jeg kan sende egg, men vet ikke helt om det er så spennende å få. Da du skrev det, tente jeg at eggene ville knuse, men tror det skal kunne gå an med ordentlig emballasje.

Det er dette med å fylle skapene med tjafs. Det er lett for. Tenker litt som Sijoka at det kan være koselig å sende kort.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #9 på: 20 Oktober 2020, 12:33:09 »

Selv du står vel ikke og banner hele døgnet.

Khawaga  :le:

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #10 på: 20 Oktober 2020, 12:35:34 »
Jeg hadde glemt av noen bananer i hylla i gangen, og siden jeg akkurat hadde kjøpt en balle mel og et brett egg fra Snarumgården, bestemte jeg meg for banankake. Jeg har 2 gode former til slikt. 6 egg, bortimot halvannen kilo mel, 4 duftende bananer og kanel, kakao, sitron, melis og vaniljesukker ble vispet sammen og fordelt i de smurte formene. Jeg har for vane å ta alt ut og sette det på benken underveis i prosessen. Den ble avsluttet på 180° 40 minutter med vifte.

Tiden var omme, og med sijokakluter ble resultatet tatt ut av ovnen. WTF?

Jeg myste på benken. Bak vannkokeren så jeg en blå boks: "Freia Bakepulver".

Ikke engang skjærene klarte å hakke hull på dette. Resultatet gikk i restavfallet, fordi jeg var redd for knivene på kverna til RfD.

Hadde du glemt bakepulver, stakkars lille Khawaga?

Men blir det så hardt på grunn av en forglemmelse med bakepulver? Trodde ikke det?

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #11 på: 20 Oktober 2020, 14:06:30 »
Men blir det så hardt på grunn av en forglemmelse med bakepulver? Trodde ikke det?
Skjærene i Geithus har for tiden merkelig butte nebb.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 343
  • Meeko og Belle er alltid i <3 mitt
    • Vis profil
    • Life of Crazyness
« Svar #12 på: 20 Oktober 2020, 14:26:50 »
Jeg syns julekalderene her har vært kjekke. Men jeg er dessverre veldig dårlig på å finne oppgaver selv :(
Kanskje jeg kunne googlet noe moro.. tenke.
How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein
Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger
Dicetray hobby hjemmeisde
Jeg og 2 venner blogger om livene våre

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 169
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #13 på: 20 Oktober 2020, 14:45:36 »
Jeg har alltid hatt for dårlig konsentrasjon til å løse oppgavene i julekalenderen men jeg kan godt lage en helt enkel oppgave. 

Hvil i fred Lorenzo.
Takk for alt Søs.
Halvøre nå er du hos din mamma igjen.
Nulli i mitt hjerte.

Utlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #14 på: 20 Oktober 2020, 14:51:14 »
Jeg syns julekalderene her har vært kjekke. Men jeg er dessverre veldig dårlig på å finne oppgaver selv :(
Kanskje jeg kunne googlet noe moro.. tenke.

Det er alltid noe å finne på. Alle oppgavene må ikke være slik at man bruker timesvis på å løse dem, heller tvert i mot ford manikke har all verden av tid å bruke, og er den for vanskelig så gir man opp hvis man ikke faktisk har mye tid  bruke. Jeg  har for eksempl to til tre ganger tatt utgangspunkt i nen som har fødselsdagden dagen, gjerne gamle "glemte" artister, Tommy Steele, Brenda Lee og Connie Francis erbrukt opp :) mendet kan være andre begivenheter og ikke nødvendigvisi desember. Velg noe du selv har litt kjennskap til .tror du det er vanskelig, velger du svaralternativer. Det er lettere enn du tror når du kommer i gang. Jeg tar i alle fall to datoer for å fylle mer opp hvis vi ikke får fylt måneden.

[/quote]

Innlogget khawaga

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #15 på: 20 Oktober 2020, 15:24:17 »
Jeg har oppgave liggende klart, og fant en premie da jeg ryddet plattingen.
Her kan man jo også bruke forumets innebygde avstemning.
Husker ikke hvordan dette ble arrangert... det er vel hele 3 år siden sist.

Jeg digger en tråd med "advent" etter dato. Da må noen med admintilgang inn, kanskje. Sette opp en tråd som låses for hver dag, og starte ny. phpBB kan dette; kan Simple Machines?
« Siste redigering: 20 Oktober 2020, 15:26:17 av khawaga »

Utlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #16 på: 20 Oktober 2020, 15:44:37 »
Skjønner ikke at det er ne problem. Det ligger jo "ferdig" underforum  på juleforumet. Det er bare å fyre i gang kalender 2020.  Hver dag blir ny tråd startet med tittel "oppgave og dato.Dette gjøres av den som skal legge ut oppgaven den dagen , og det må man selv passe på. Kan man ikke gjeldende dag må man få noen til å gjøre det for seg. Skal inneholde oppgaven, svarfrist og hvor svarene skal sendes. Vi kan bruke de gamle reglene . De har fungert helt fint i en årrekke.  Så er det å motta svar og trekke en vinner hvis flere har riktig svar. Fasit og vinner legges ut etter av fristen er gått ut.
« Siste redigering: 20 Oktober 2020, 15:45:57 av sijoka »

[/quote]

Utlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #17 på: 21 Oktober 2020, 15:57:56 »
Vi diskuterer og diskuterer, vel og bra, men nå sier jeg: Hvis ingen har noe å innvende mot det så starter jeg en påmeldingstråd under julekalenderen om ikke så veldig lenge, og tar jobben med å holde styr på det der. Jeg tenker det kan passe sånn i slutten av denne/begynnelsen av neste måned slik at vi har litt tid til å få fylt opp så mye som mulig.
Jeg har en følelse av av noen synes det er litt "stusselig" med bare et kort til premie.  Jeg kunne sydd opp en passe slump av slike julepynt som henger, flate sådanne, det tar ikke så allverden av tid hvis det er bare en farge, og som jeg kunne regne ut hva koster i materialer. og eventuelt sende direkte til vinner uten å gå om den estra portoen tl den som lager oppgave, hvis det er av interese. Da kunne det bli likt for alle, tilnærmelsesvis, og jeg tror nok jeg greier ganske mange på en ettermiddag /kveld. Jeg tenker da på slikt som denne, eller engler eller noe , kunne velge litt forskjellig. Det finnes et greit utvalg av slike ikke så store, "flate" og julerelaterte motiver som passer enten i juletreet eller i vinduet eller hvor man nå synes man vil ha det. De går for minste brevporto og jeg tror ike det blir så gruelig mange kronene i materialer. Det er bare tråd og den plastlignende filmen som man vasker bort etterpå. Velger jeg motiver som er maks 10 x10 cm kan jeg bruke den minste ramma og da går det så mye mindre av den filmen også. Jeg tenkte da  at den som gir premien kunne lage et lite kort som følger med og maile, eller sende på PM til meg, så skiver jeg det ut og legger det sammen med premien og sender. Porto er 17 kr. En konvoutt er vel noen få kroner, en sånn liten en, så jeg ville tro at vi da klarte å holde prisen for premie med porto på ikke mer enn en femtilapp, maks. Tror ikke det koster meg så mye som 30 kr i materialer for en sånn liten sak. Tenk over og gi meg tilbakemelding om dette er en god ide. Jeg tenker da: Ikke noe press på så og så fin premie, ikke noen dyr porto og likt omtrent over hele fjøla. Jeg må da i tilfelle bare sørge for å ha nok av særlig hvit og rød tråd, og vannoppløselig film,  konvolutter og nok frimerker, men vi må ha en ny rull med 100 frimerker nå uansett, for det er bare 3 igjen. Jeg hr også endelig fått til å rigge meg til med vipps, så den siden av saken er også mye greiere. Jeg mener ikke at vi MÅ gjøre sånn,det er bare et forslag til alternativ om dere synes at kun et kort var litt "snaut".

[/quote]

Utlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #18 på: 21 Oktober 2020, 16:00:04 »
Sitat fra: Oda på I dag kl. 14:53:42

De var veldig fine, Sijoka, men er ikke det veldig mye arbeid?

Nei ,ikke så mye når jeg tar det i en liten serieproduksjon og det er såpass små ting i en farge. Og abeid? Tenk på alle de timene Ulla med flere har lagt ned her i adventkalenderne og veldig mye annet samt bare det å holde styr på forumet, holde unna spam og alt det der vi ikke merker noe til fordi de har gjort en god jobb hele tiden i en årrekke. Det er ting jeg ikke kan nok om til å bidra, men jeg vil jo gjerne bidra  med noe jeg kan og får til.  Skulle ikke jeg kunne gjøre såpass. Jeg ordner det bare på en sånn måte at jeg får igjen for det direkte utlegget, og så er det opp til dere andre om dere vil benytte tilbudet. Det kan  jo være veldig greit for dem som bor sentralt nok til å finne noe til premier som både er lett, flatt og billig å sende, men jeg tror ikke det blir mye å finne som koster så lite og likevel er noe "ordentlig", og for dem som ikke bor slik til at det er rikelig utvalg av alt mellom himmel og jord tenkte jeg særlig at dette kunne være noe. De som vil "kjøper" da premie med porto og konvolutt av meg til "kostpris" uten arbeid og jeg tar jobben med å sende dem. Det er søte små ting som ikke fyller opp "nipslageret" for mye og som kan pakkes bort etter jul sammen med julepynten om man vil.  Og som skrevet før:  Det er bare et forslag og tilbud, helt frivillig om dere andre vil ha det sånn. Er det ikke det som er meningen med dugnad og ideer, da ? Man kaster fram et forslag, som blir nedstemt eller vedtatt, alt ettersom.
« Siste redigering: 21 Oktober 2020, 17:30:41 av sijoka »

[/quote]

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #19 på: 21 Oktober 2020, 16:50:05 »
Flott