Skrevet av Emne: Hvordan få katten til å gå katteluke  (Lest 148 ganger)

Utlogget Enilo

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Hvordan få katten til å gå katteluke
« på: 06 Oktober 2020, 09:20:49 »
Hei. Har en katt på ca 1.5 år. Har hatt katteluke i ca 6 mnd nå. Har prøvd å tape opp luken, da går hun. Har prøvd med gobiter, da sitter hun bare ute å ser dumt på oss. Har prøvd å skyve henne inn for å vise at det ikke er noe farlig og fått mye skryt og godbit etterpå. Men ikke sjans til gjentagelse.  Vil ikke stikke nesa si i den plastplaten der nei. Er det noen som har tips og råd.

Utlogget sijoka

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 138
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • sikadilla
Sv: Hvordan få katten til å gå katteluke
« Svar #1 på: 06 Oktober 2020, 10:35:07 »
Først og fremst:  :kP:
Jeg har dessverre ikke noen erfaring med katteluke, men mener bestemt at det temaet har vært diskutert tidligere, så jeg vil tro du får noen svar når bare de som har katteluker oppdager innlegget.

[/quote]

Utlogget Firfirsla

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 13
    • Vis profil
« Svar #2 på: 06 Oktober 2020, 11:08:42 »
Ikke annet råd enn å fortsette å dytte henne inn og ut..

Måtte det med begge mine, ene skjønte ut men ikke inn, og omvent med den andre  :Hmmmm: :latter:

Men de tok den tilslutt, etter mye dytting..

Og velkommen til katteprat  :kP:

Inger-M, Amira Chanel og Ariel Bianca

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
« Svar #3 på: 06 Oktober 2020, 12:33:09 »
Ja, velkommen skal du være!

Det er nok sannsynligvis snakk om tid og tålmodighet, ja. Men jeg har lagt merke til én spesiell ting med mange katter: de liker ikke glatte overflater, og skyr ofte plast. Fx: Jeg monterte nylig nye, dypere karmer i stuevinduene, med *meget* glatt overflate. Vinduskarmen var Shadys faste dagplass, og jeg er blitt omtalt som "han med den schvære katta i vinduet". Faste besøk daglig for å hilse på utenfra :-D ... men det ble det slutt på. Fantepusen godtok ikke dette; tydelig fornærmet. Så la jeg på en løper. Plopp ... pus på plass igjen.

Så hva med å klebe opp noe stoff eller en tynn finerplate på luka?

Utlogget Surita

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 36
  • Crazy catperson
    • Vis profil
« Svar #4 på: 06 Oktober 2020, 13:13:25 »
Jeg har aldri hatt gleden av å ha noen katteluke selv. Men ga min mor råd da hun fikk seg luke. Jeg rådet henne til å holde luka åpen først og lokke katten fram og tilbake gjennom med godbiter. Så prøve å lukke luka og dytte på den og vise katten at det er godbiter på andre siden. Jeg vet ikke om hun brukte noe av mine råd, men katten hennes begynte å bruke luka etterhvert og nå forteller mamma at hun bare hører det smeller i luka og så hører hun katta gaule på mat. Så det funka bra der hva nå det var hun gjorde. Jeg kan spørre henne hvordan hun gjorde det neste gang jeg snakker med henne.  :fnis:

Utlogget villhund

• Skravlepus 4
  • Takket: 92
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #5 på: 07 Oktober 2020, 02:28:51 »
Du har kommet langt når pusen går inn gjennom åpen luke, det vi har brukt er å ta tak i katten bakfra omtrent som en løfter en unge, grep under armene, ta tak i forbena og bruk de til å dytte luken åpen og dytt katten gjennom, alle våre åpner luken med forbena, og så er det bare å dytte frem og tilbake, de smarte tok det etter første forsøk, den tregeste trengte vel tre fire ganger.

Utlogget Oda

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 113
  • Bergenser
    • Vis profil
« Svar #6 på: 07 Oktober 2020, 07:36:11 »
Nå måtte jeg le. For jeg kjenner meg veldig godt igjen. Jeg vet ikke hvor lenge det gikk egentlig før min katt gikk igjennom. Jeg trodde helt sikkert at hun ikke forstå hvordan hun skulle bruke den. Jeg kjøpte til og med en katteringeklokke med sensor på bevegelse, som dermed ringte på når hun kom, sånn at matmor, jeg, kunne gå å åpne døren for henne. Hun klarte jo ikke.......trodde jeg.

Dette ble veldig slitsomt. Det ringte på døren støtt og stadig. Katten skulle jo inn og ut konstant, ha, ha. Tror hun synes det var gøy og få oss til å åpne for henne hele tiden  :le: 

En dag bestemte vi oss for å ikke åpne. Vi smurte oss med tålmodighet. Katten var utenfor døren og skjønte ingenting at vi ikke kom og åpnet. Hun gikk rundt  huset. Satte seg ved terrassedøren og så med bedende og "stakkars meg" øyne.
Det var flere ganger at hun rett og slett bare gikk sin vei igjen. Hun gav opp, liksom. Og jeg ble også mer og mer fortvilet, og mistet håpet om at hun egentlig kunne hvis hun ville.

Men vi skulle ikke gi etter for henne. Og vet du, etter mange timer, nesten en hel dag, så plutselig hørte vi luken gå opp og at katta kom inn. Altså hun kunne hvi hun MÅTTE.

Jeg har en tilbøyelighet å tro at deres katt også kan hvis hun MÅ?

Går hun ut gjennom luken? Ikke åpn døren for henne for at hun skal få gå ut. Jeg tror hun vil til slutt da gå ut av seg selv. Da vet dere hun kan.

Vi begynte igjen med å åpne døren for Hennes Majestet. For det var det hun likte best. Men vi vet hun kan. Og er vi på ferie, bruker hun katteluka. Er vi ikke hjemme en kveld, så er katta kommet inn av seg selv. Så hun kan hvis hun MÅ :)

Velkommen til katteprat. Får vi se et bilde av din skjønnhet?