Skrevet av Emne: Mulig ulovlig importert katt?  (Lest 241 ganger)

Utlogget Ell

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Mulig ulovlig importert katt?
« på: 24 August 2020, 12:01:49 »
Jeg fikk for noen år siden en katt som skulle avlives fordi eier følte at hun ikke hadde tid til katten lengre. Jeg ble informert om at det var en 6 år gammel Maine Coon. Det var all informasjonen jeg fikk og har om henne. Tidligere eier unngår alle spørsmål om katten og har en tendens til å bli veldig irritert når jeg spør.

Ut av nysgjerrighet begynte jeg for to år siden å prøve å spore opp oppdretter for å spørre om katten har en stamtavle jeg kan få, og om hun kunne ha noe ekstra informasjon om katten siden den har fått påvist medfødte nevrologiske problemer og andre defekter som den mest sannsynlig har blitt født med (som så vidt jeg vet så var ikke forrige eier klar over dette). Jeg har ikke lett etter dette for å "ta noen" på noen måte, jeg har bare gjort det av nysgjerrighet og for å kanskje lære noe mer om katten og hvorfor den er som den er.

Det viser seg at kattens oppdretter ikke er registrert noe sted, og ingen ved det navnet bor i Norge. Jeg har lett på maine coon oppdretter sider og spurt venner som kjenner en del oppdrettere om navnet virker kjent, men ingen har noen gang hørt om denne personen.

Det var en oppdretter venn av meg som foreslo at katten kanskje var en av de som ble ført inn i Norge ulovlig ettersom at det var mange katter som ble importert ulovlig i det tidsrommet katten ble solgt til den forrige eieren.
Det ligger tvil hos både meg og veterinæren jeg bruker om at hun er renraset Maine Coon, og det mistenkes at det kanskje er noe innavl som har foregått.

Lurer derfor på om noen vet om det finnes noen test som kan vise om hun er renraset, eller om hun er et produkt av innavl?

Igjen, dette er ikke en jakt for å skulle "ta noen" eller skade en mulig oppdretters omdømme eller noe lignende. Jeg er bare nysgjerrig og skulle gjerne ha visst hvor katten kan komme fra og hvorfor hun har de problemene hun har.

Utlogget khawaga

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 19
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
    • Khawaga online
Sv: Mulig ulovlig importert katt?
« Svar #1 på: 24 August 2020, 21:01:31 »
I en slik situasjon, er det bare *en* rett ting å gjøre, og det er å ta katten som den er. Hvor og hva den kom fra burde ikke spille noen rolle.

Jeg antar at den er steril. Hvis ikke, bør du sørge for det omgående.

Jeg har en merkelig type liggende ved siden av meg i skrivende stund.  Denne typen har muligens innblanding av Maine Coon i tillegg til skogskatt; ting tyder på dette: at den er et resultat av "uheldig" blanding. Deretter satt ut til gibortpris, ferdig sterilisert. Ved eiers død for 6 år siden, ruslet Shady etterhvert opp til meg, og forlangte å bli her. Jeg forsket etterhvert på pelsverket, og kom til noen logiske slutninger. Pus har overtatt leiligheten; jeg bare betaler husleien.

Hvor kattene stammer fra, spiller liten rolle. De skal ha det bra, akkurat som deg og meg

Forøvrig velkommen til KP!

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 657
  • Kjønn: Kvinne
  • Potespor i våre hjerter
    • Vis profil
« Svar #2 på: 24 August 2020, 21:53:24 »
Jeg fikk for noen år siden en katt som skulle avlives fordi eier følte at hun ikke hadde tid til katten lengre. Jeg ble informert om at det var en 6 år gammel Maine Coon. Det var all informasjonen jeg fikk og har om henne. Tidligere eier unngår alle spørsmål om katten og har en tendens til å bli veldig irritert når jeg spør.

Ut av nysgjerrighet begynte jeg for to år siden å prøve å spore opp oppdretter for å spørre om katten har en stamtavle jeg kan få, og om hun kunne ha noe ekstra informasjon om katten siden den har fått påvist medfødte nevrologiske problemer og andre defekter som den mest sannsynlig har blitt født med (som så vidt jeg vet så var ikke forrige eier klar over dette). Jeg har ikke lett etter dette for å "ta noen" på noen måte, jeg har bare gjort det av nysgjerrighet og for å kanskje lære noe mer om katten og hvorfor den er som den er.

Det viser seg at kattens oppdretter ikke er registrert noe sted, og ingen ved det navnet bor i Norge. Jeg har lett på maine coon oppdretter sider og spurt venner som kjenner en del oppdrettere om navnet virker kjent, men ingen har noen gang hørt om denne personen.

Det var en oppdretter venn av meg som foreslo at katten kanskje var en av de som ble ført inn i Norge ulovlig ettersom at det var mange katter som ble importert ulovlig i det tidsrommet katten ble solgt til den forrige eieren.
Det ligger tvil hos både meg og veterinæren jeg bruker om at hun er renraset Maine Coon, og det mistenkes at det kanskje er noe innavl som har foregått.

Lurer derfor på om noen vet om det finnes noen test som kan vise om hun er renraset, eller om hun er et produkt av innavl?

Igjen, dette er ikke en jakt for å skulle "ta noen" eller skade en mulig oppdretters omdømme eller noe lignende. Jeg er bare nysgjerrig og skulle gjerne ha visst hvor katten kan komme fra og hvorfor hun har de problemene hun har.

Jeg vet ikke om noen tester som kan fortelle om katten er renraset, eller hvor mye innavl det evt. er.
Det er jo rart at ingen har hørt om oppdretteren.
Hadde jeg vært i samme situasjon som deg, hadde jeg nok også gjort meg mine tanker.

Det er jo også rart at tidligere eier ikke har stamtavlen.

Utlogget Ell

• Nytt medlem
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #3 på: 25 August 2020, 19:57:20 »
I en slik situasjon, er det bare *en* rett ting å gjøre, og det er å ta katten som den er. Hvor og hva den kom fra burde ikke spille noen rolle.

Jeg antar at den er steril. Hvis ikke, bør du sørge for det omgående.

Jeg har en merkelig type liggende ved siden av meg i skrivende stund.  Denne typen har muligens innblanding av Maine Coon i tillegg til skogskatt; ting tyder på dette: at den er et resultat av "uheldig" blanding. Deretter satt ut til gibortpris, ferdig sterilisert. Ved eiers død for 6 år siden, ruslet Shady etterhvert opp til meg, og forlangte å bli her. Jeg forsket etterhvert på pelsverket, og kom til noen logiske slutninger. Pus har overtatt leiligheten; jeg bare betaler husleien.

Hvor kattene stammer fra, spiller liten rolle. De skal ha det bra, akkurat som deg og meg

Forøvrig velkommen til KP!

Det spiller ingen rolle i forhold til å elske henne som hun er eller ikke. Forelsket meg helt i katten i løpet av det første året, og vi har vært bestevenner helt siden jeg fikk henne.

Grunnen til at jeg er nysgjerrig og vil vite litt mer om henne er for å kunne gi henne den behandlingen hun trenger. Det gikk 6 år før noen merket at hun hadde nevrologisk problemer som gjør at hun trenger hjelp med blant annet å spise og å komme seg rundt. Hun var veldig undervektig når jeg fikk henne, og eier sa at hun for det meste bare satt på samme sted hele dagen. Noe som vi nå vet hvorfor hun gjør.

Mye av nysgjerrigheten min og ønsket av å vite er på grunn av det. Hun gikk 6 år uten å kunne spise og bevege seg ordentlig, og om jeg visste mer om henne så kunne jeg kanskje vite om det var noe annet jeg burde sjekke henne for.
Det meste kommer jo selvfølgelig til å dukke opp uansett om jeg vet det på forhånd eller ikke. Men det hadde vært fint å kunne være var på det og kunnne hjelpe henne tidlig, sånn at hun slipper å gå med det lenge slik som hun har tidligere.

Jeg er nok litt hysterisk av meg. Dette er min første katt, og jeg vil gjerne gjøre ting så bra for henne som mulig. Jeg var ikke klar over noe av dette når jeg sa ja til å ta over, men ingenting har forandret seg eller vil forandre seg på grunn av problemene hennes. Jeg skal gi henne et så godt liv som jeg kan, uansett hva som dukker opp.

Jeg kan ikke så mye om katter, og lærer enda. Så setter pris på svar. Takk!